[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wie het kleine niet eert...


Gast Leeuw

Recommended Posts

In mijn vrije tijd fotografeer ik nog wel eens, meestal treinen, later kwamen daar vliegtuigen bij. Toen ik me zaterdag liet ontglippen dat de treinen een beetje op de achtergrond is geraakt, kwam van een wakker forumlid de vraag, of ik niet vorige week nog treinen wilde gaan fotograferen........? :confused:

 

Het antwoord daarop kan ja en nee zijn. Voor hardcore treinspotters is dit kleine spul niet interessant en ik vind het juist véél leuker dan bijvoorbeeld de NS. Tijd voor wat uitleg en plaatjes?

 

003z0uhz.jpg

 

In het veengebied bij Twist, net over de grens bij Schoonebeek, wordt zowel aardolie als ook turf gewonnen. Hoewel de turfwinning een aflopende zaak is, kan de aardoliewinning nog een heel lange tijd doorgaan.

De oude weg van Coevorden over Schoonebeek en Twist naar Meppen (wie kent 'm nog? ) loopt overigens op de achtergrond, net voor het huis links in beeld.

Voor het onderhoud van de de ja-knikkers wordt een spoorbedrijf benut, omdat de veengrond geen zware wegvoertuigen kan dragen.

 

00145uh3.jpg

 

Bovenstaande trein is op weg naar het Heseper Torfwerk, nu de hoofdvestiging van Klasmann-Deilmann in Gross Hesepe, een hele grote speler op de markt voor substraten.

Dit bedrijf heeft de oudste rechten in deze regio, het Heseper Torfwerk (wat je vanaf de A31 kunt zien) is namelijk al in 1913 door Georg Klasmann opgericht.

Het is sinds vorig jaar ook de laatste vervener die hier nog treinen gebruikt. 

 

002viuh1.jpg

 

Slechts zo'n 100 meter van de A31 is dit plaatje gemaakt. De 16 turfwagens zijn beladen en worden door drie loc's naar het hoofdspoor gebracht. Dit trio is samen trouwens al 174 jaar oud! (geleverd in 1963, 1954 en 1960)

 

In Duitsland wordt dit tijdelijk gelegde spoor "Fliegende Gleise" genoemd, deze naam stamt nog uit de tijd, dat o.a. tuinders lichte, draagbare railramen gebruikten in het veld. Deze waren door één of twee man te dragen en snel neer te leggen maar ook weer weg te nemen. Het huidige tijdelijke spoor is natuurlijk veel zwaarder en wordt met behulp van een graafmachine gelegd.

 

En ja, ik heb misschien wel teveel hobby's... :D

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Zoals al aangegeven, heb ik misschien wel teveel hobby's. En wie vanwege mijn draadjes over politiek en maatschappelijke problemen denkt dat ik mijn vrije tijd alleen maar tandenknarsend en vuurspuwend achter de PC doorbreng, moet ik helaas diep teleurstellen. :p

Ik dacht hier ooit al eens over modelspoor geschreven te hebben, maar enig zoeken leverde niets op. Daarom maar hier:

 

Een aantal jaar geleden heb ik een modelspoorbaan naar het voorbeeld van de Rhätische Bahn in Zwitserland (de Glacier Express kent menigeen vast wel?) gebouwd. Deze treinen rijden in het echt op meterspoor, dus de spoorbreedte is duidelijk minder dan bij normaalspoor (1435mm) zoals we hier kennen. Ook in model is dit verschil nagebootst, waardoor bijvoorbeeld een NS-trein niet op deze baan kon rijden. Veel van het landschap (rotsen, water) maar ook diverse details zijn zelf gebouwd:

 

15k6owv.jpg

 

13olove.jpg

 

146lq4d.jpg

 

1600pjl.jpg

 

Ergens in 2015 heb ik deze baan gesloopt en na een beetje pauze is het nu tijd voor wat nieuws. Het moet een beetje de sfeer van het Ruhrgebiet gaan uitstralen, omdat ik daar veel mee heb. Wie wel eens bij staalfabrieken in Duisburg heeft geladen of gelost, zal de geel/rode kleurstelling van de rechtse locomotieven wel herkennen:

 

11w8ro0.jpg

 

Grote hallen zijn als bouwpakket niet of nauwelijks te krijgen, dus blijft alleen zelfbouw over. Ook een soort van denken in mogelijkheden :cool:

Een eerste ruwe opstelling van wat een verzendhal gaat worden:

 

1284pmk.jpg

 

Omdat karton niet hel stevig is, moet er in meerdere lagen gewerkt worden en de eerste gevels liggen nu te drogen.

Wordt bij interesse vervolgd... :ok: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Erg mooi Leeuw, wel veel werk maar leuk om te doen, ik heb altijd vrachtwagens gebouwd 1:25 schaal.

Was er ook vaak uren mee bezig, lekker met een baco,tje er bij, en het verfspuiten in de douche want daar

was vaak het minste stof.

Hoop dat je nog geregeld wat laat zien van je spoorbaan in aanbouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Heel lang geleden had ik daar ook nog tijd voor...

Baan gebouwd naar Nederlands voorbeeld, HEMA-treinen omgebouwd naar goed lijkende Nederlandse modellen, beetje rommelen met elektronische schakelingen etc. Het is meer dan alleen rondjes rijden in ieder geval.

 

Maar ook toen al (begin jaren '80) kostte een simpel locomotiefje zomaar 300 gulden, iets later kwam er een eigen stekkie met 'n dame en sindsdien ligt alles in dozen op zolder te wachten... Op betere tijden of op de jonge generatie (waarvoor het dan antiek is :p)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Marotrans:

Heel lang geleden had ik daar ook nog tijd voor...

Baan gebouwd naar Nederlands voorbeeld, HEMA-treinen omgebouwd naar goed lijkende Nederlandse modellen, beetje rommelen met elektronische schakelingen etc. Het is meer dan alleen rondjes rijden in ieder geval.

 

Maar ook toen al (begin jaren '80) kostte een simpel locomotiefje zomaar 300 gulden, iets later kwam er een eigen stekkie met 'n dame en sindsdien ligt alles in dozen op zolder te wachten... Op betere tijden of op de jonge generatie (waarvoor het dan antiek is :p)

Je kreeg een andere hobby sinds de jongedame..... logisch 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Teddybeer:

Welke schaal is dat, Bart?

 

1:64 of 1:87?

 

Schaal 1:87 oftewel H0 (uitgesproken half nul). 1:64 (Schaal S) wordt zover ik weet voor modelspoor eigenlijk niet gebruikt.

 

2 uur geleden zei Marotrans:

Heel lang geleden had ik daar ook nog tijd voor...

Baan gebouwd naar Nederlands voorbeeld, HEMA-treinen omgebouwd naar goed lijkende Nederlandse modellen, beetje rommelen met elektronische schakelingen etc. Het is meer dan alleen rondjes rijden in ieder geval.

 

Maar ook toen al (begin jaren '80) kostte een simpel locomotiefje zomaar 300 gulden, iets later kwam er een eigen stekkie met 'n dame en sindsdien ligt alles in dozen op zolder te wachten... Op betere tijden of op de jonge generatie (waarvoor het dan antiek is :p)

 

Hema treinen waren van het Italiaanse merk Lima, voor toenmalige maatstaven redelijk betaalbaar én: Ze brachten Nederlandse en "vernederlandste" modellen uit. Die zocht je bij andere merken eigenlijk tevergeefs. Fleischmann en Märklin waren daarentegen inderdaad erg duur...

 

Tegenwoordig zijn er veel meer merken en ook het aanbod van Nederlandse modellen is enorm gegroeid. Omdat bepaalde modellen door meerdere fabrikanten gemaakt worden, kun je het ook zo duur maken als je zelf wilt. Een NS 186 (*) kost ruim 100 Euro, hetzelfde model (maar iets mooier) van Märklin of Roco ongeveer het dubbele.

 

(*) = Dat zijn die geel/blauwe locomotieven die je op de HSL ziet rijden of bij knooppunt Watergraafsmeer boven de A10 ziet staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het ziet er geweldig uit Leeuw, maar die witte muren erachter schreeuwen er natuurlijk wel om, om geverfd te worden ! 

 

https://www.amazon.com/Painting-Backdrops-Railroad-Railroaders-Guides/dp/0890247056/ref=as_sl_pc_tf_til?tag=httpwwwmodelr-20&linkCode=w00&linkId=2HTOHS6FN7XMFQON&creativeASIN=0890247056

 

En overigens, troost je. Ik heb ook veel te veel hobby's waaronder eveneens fotografie.

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, die winkel kende ik nog niet. Ze schijnen hoofdzakelijk met modelauto's te doen en dat is niet zozeer mijn terrein. Maar Evergreen (kunststof platen en profielen) hebben ze ook en die schijnen er een stukje minder duur te zijn dan bij de modelspoorwinkel hier in de buurt. Dus die knoop ik ff tussen mijn oren, dank voor de tip! :ok: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verzendhal neemt vorm aan, het dak wordt iets steiler dan in de eerste opzet. Aan het einde van de rails is een blokje hout gemonteerd waar de wagens met de buffers tegenaan komen maar de koppelingen niet. Dit is om schade's te voorkomen, mocht onze mini-Leeuw bij het rangeren eens een foutje maken. Omdat het karton met gewone houtlijm wordt gelijmd, gaat het bouwen vanwege de droogtijd in kleine stapjes. De gevels waren als eerste aan de beurt:

hal1k8k0e.jpg

 

Waar je een bouwdoos meteen kunt gaan monteren, moet ik hier de delen van de bouwdoos eerst zelf maken. Dat levert wel eens een tegenvallertje op, maar tot nog toe loopt het redelijk. De hal neemt vorm aan en de reeds verlijmde hoeken zijn haaks en behoorlijk stevig geworden:

 

hal2tojzy.jpg

 

De daken en wanden zullen later met diverse Evergreen platen bekleed worden, maar voordat dat zover is, moet er nog veel gebeuren:

 

hal37wjk1.jpg

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
53 minuten geleden zei Leeuw:

Ze schijnen hoofdzakelijk met modelauto's te doen en dat is niet zozeer mijn terrein. Maar Evergreen (kunststof platen en profielen) hebben ze ook .....

Ze doen in vrijwel alles , qua miniaturen. Speelgoed, grondverzet, autos, landbouwminiaturen, dioramas en treintjes. En vrijwel alle schalen. Ik koop er ook wel eens iets voor mijn miniaturen en ben ook net begonnen met een diorama (proberen) te bouwen.

 

Altijd leuk om er eens te gaan kijken, als je in de buurt bent. Alleen even op de openingstijden letten, de winkel is niet Alle dagen geopend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Teddybeer:

Ze doen in vrijwel alles , qua miniaturen. Speelgoed, grondverzet, autos, landbouwminiaturen, dioramas en treintjes. En vrijwel alle schalen. Ik koop er ook wel eens iets voor mijn miniaturen en ben ook net begonnen met een diorama (proberen) te bouwen.

 

Altijd leuk om er eens te gaan kijken, als je in de buurt bent. Alleen even op de openingstijden letten, de winkel is niet Alle dagen geopend.

Net een bestelling bij hun geplaatst, kan ik het volgende week zo ophalen.Winkel zit ca. 1 km bij mijn werkgever vandaan(is dus helemaal niet goed voor de portemonee:angel:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb meer met modelscheepvaart, alleen totaal geen tijd voor jammergenoeg.

 

Maar de laatste keer heb ik met een 3dprinter een stuurhuis gemaakt van de Berge Stahl en ik kan daardoor een 3dprinter aanraden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hmmmm...modelletje van de Berge Stahl op 1:50?....heb je de kamer wel mooi vol staan..:ja::D

 

Later als ik groot ben........en de jeugd uit huis gewerkt, heb dan pak ik de dozen met modeltreinen er wel weer bij.

Hopelijk heb ik er dan wel tijd voor.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden