DAFne

Het absurde Nederlandse boetebeleid: 18.733 celstraffen voor onverzekerde auto’s

95 berichten in deze discussie

BRON https://decorrespondent.nl/home

‘Je begrijpt dat ik nu ook met mijn mond vol tanden sta.’

Ik heb zojuist een minutenlange monoloog gehouden tegen Marjan van Mierlo, persvoorlichter bij Het CJIB valt onder het ministerie van Veiligheid en Justitie en voert het boetebeleid uit. Het CJIB legt de boetes dus niet op, maar incasseert ze. over de boetes voor onverzekerde voertuigen die haar werkgever verstuurt en incasseert.

Al pratende maakte ik me alweer boos. En ik moet zeggen dat het me nog steeds een beetje verbaast dat ik mij zo druk kan maken over zo’n ogenschijnlijk obscuur onderwerp. Bekeuringen voor onverzekerde auto’s en brommers, allejezus wat doet het ertoe?

Nou, het doet ertoe.

LEES VERDER https://decorrespondent.nl/6661/het-absurde-nederlandse-boetebeleid-18-733-celstraffen-voor-onverzekerde-autos-die-in-de-garage-staan/400734412639-88854651

Neem tijd voor het hele verhaal, dit is voor de meeste Nederlanders niet denkbaar en grotesk gedrag van onze overheid.

Tja in beschaafde landen met een Constitutioneel hof zou dit niet gebeuren!

Nederland beschikt niet over een constitutioneel hof, en het artikel 120 van de Nederlandse Grondwet verbiedt bovendien aan de rechter om de wet te toetsen aan de Grondwet.

Laat dit laatste even op U inwerken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Constitutioneel_hof

bewerkt door DAFne

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen wordt geacht de wet te kennen. Als je zo slim denkt te zijn dat je je auto ( verzekering) kan schorten moet je zorgen dat je ook zo slim bent dat je de regels daaromheen kent. 

Als jij weet wat de (financiële) gevolgen kunnen zijn als je slachtoffer bent van een onverzekerd voertuig zou je daar ook anders over denken. 

*Ger*, Teddybeer, HIT en 4 anderen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik moet mijn oldtimers die in de restauratie staan/zijn ook elk jaar opnieuw schorsen en dat geld voor iedereen toch?

en daarbij je krijgt ruim van tevoren bericht van de rdw (of belastingdienst ?)

Grunneger en ayla vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei jean:

ik moet mijn oldtimers die in de restauratie staan/zijn ook elk jaar opnieuw schorsen

Belachelijk toch? Geschorst is geschorst zou je denken.

Maar nee, bij de belastingdienst houdt 'geschorst' op na 365 kalenderdagen. Kun je weer opnieuw een mooi bedrag aftikken om aan te geven dat je auto nog steeds geschorst is.

Een schorsing zou moeten gelden tot het voertuig opnieuw wordt aangemeld. Niet maximaal een jaar.

SPL, jean, suggs73 en 1 andere vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei RobNiat:

Belachelijk toch? Geschorst is geschorst zou je denken.

Maar nee, bij de belastingdienst houdt 'geschorst' op na 365 kalenderdagen. Kun je weer opnieuw een mooi bedrag aftikken om aan te geven dat je auto nog steeds geschorst is.

Een schorsing zou moeten gelden tot het voertuig opnieuw wordt aangemeld. Niet maximaal een jaar.

Maar dat is niet de discussie.........

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei roadtrain:

Als jij weet wat de (financiële) gevolgen kunnen zijn als je slachtoffer bent van een onverzekerd voertuig zou je daar ook anders over denken. 

Klopt, ik ben al meer dan 15 jaar bezig met een schade en schadevergoeding die mondjes maat wordt uitbetaald.

Want ook bij het waarborgfonds hoef je niet aan te kloppen als de dader bekend is, maar gelukkig zit er misschien schot in dat het CJIB uitbetaald en vervolgens incasseert. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker is dit de discussie...... het gaat hier over een verdienmodel van onze overheid!

Een verdien model wat nooit had mogen bestaan, verdiep je eens in waarom ons land als in van de weinige in de "beschaafde westerse wereld" geen Constitutioneel hof heeft.

Nog 1x artikel 120 van de Nederlandse Grondwet .

De Nederlandse Grondwet verbiedt bovendien aan de rechter om de wet te toetsen aan de Grondwet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zomaar het vermoeden dat de wetgever een bepaalde groep mensen (onverzekerde rondrijders) heeft willen aanpakken, maar dat het handelen van de belastingdienst en justitie weer eens desastreuze gevolgen heeft gehad. En zo gaat het keer op keer in dit land.

Hoewel ik het belachelijk vind dat je jaarlijks dezelfde handeling moet doen, blijft er natuurlijk ook enige verantwoordelijkheid over voor de eigenaar. Kennelijk is een deel toch niet helemaal in staat om die verantwoordelijkheid te dragen, anders kwamen ze niet zo ernstig in de financiële problemen.

bewerkt door Vrachtrijder
Leeuw en Grunneger vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met je eerste alinea lijk je de spijker op z'n kop te slaan. Diegenen die onverzekerd rondrijden vormen een serieus gevaar voor andere mensen, in tegenstelling tot mensen die oldtimers e.d. geschorst in hun schuur hebben staan...

In het licht van bovenstaande vind ik de strafeis van slechts acht maanden jeugd(!)detentie tegen drie minderjarigen die om beurten een vrouw in haar eigen auto verkrachtten, meer dan belachelijk. Iemand verkrachten is een volwassen misdaad, als je daar groot genoeg voor bent, hoef je ook niet als kind berecht te worden. Maar goed, dat justitie niet zelden behoorlijk van het pad af is, moge inmiddels wel duidelijk zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees het veel hier op het forum dat dergelijke voorvallen van onze overheid fouten zouden zijn. "Ik vind" dit een ernstige onderschatting van het denkvermogen van onze besluitmakers en absoluut geen fouten maar bewuste keuze of gemakzucht. Het zegt meer over het vertrouwen van de burger in de mensheid.

Procentueel is het een zeer kleine groep mensen die onverzekerd de weg opgaat en heeft de correspondent het over stilstaande auto's.

Mensen die tegen beter weten de weg opgaan met hun spulletjes niet in orde daar heb ik geen medelijden mee en mogen stevig worden aangepakt.

Respect voor HIT dat hij telkens de dader blijft achtervolgen, de meeste geven het na de zoveelste wanbetaling op. RESPECT HIT. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei DAFne:

Lees het veel hier op het forum dat dergelijke voorvallen van onze overheid fouten zouden zijn. "Ik vind" dit een ernstige onderschatting van het denkvermogen van onze besluitmakers en absoluut geen fouten maar bewuste keuze of gemakzucht. Het zegt meer over het vertrouwen van de burger in de mensheid.

Procentueel is het een zeer kleine groep mensen die onverzekerd de weg opgaat en heeft de correspondent het over stilstaande auto's.

Mensen die tegen beter weten de weg opgaan met hun spulletjes niet in orde daar heb ik geen medelijden mee en mogen stevig worden 

Zou je niet in  de  politiek  gaan  dafne 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei road train:

Zou je niet in  de  politiek  gaan  dafne 

Spreek nogal eens mensen uit die wereld en momenteel gedwongen om lokaal ook een samenwerking aan te gaan uit voortkomende prive problemen met de overheid.  Nee beste, ik bezit niet het niveau van denken en handelen om in die wereld actief te zijn. Mijn kracht ligt in anoniem rond kijken in onze wereld en daar dan ook anoniem meldingen van te doen.

Jaar of 15 geleden werden er massaal E6 mannen met vaste contracten vervangen door tijdelijke uitzendkrachten (ik en anderen) voordat de oostblok jongens bij deze bedrijven binnen kwamen. De uitzendkrachten waren gewoon een tijdelijk instrument en dit begreep ik al snel samen met een paar andere jongens. Dit is een vast vrienden ploegje geworden die keek en schreef... om vervolgens vanaf afstand meldingen te doen van wantoestanden en uitbuiting.

Dit is dankbaar werk kuchkuch en ben dan ook wel eens bij Sch... Hazeldonk vol in mijn gezicht geramd door een Hollander die kon vertrekken. (ik stond op zijn trekker te wachten)

Wil je met bepaalde partijen aan tafel om een onderwerp aan te kaarten word je vernedert en in de hoek gezet. Momenteel ben ik bezig om mijn leven naar overheids wantoestanden (lees aanvallen) weer recht te trekken en daarna sla ik een andere route in.

Gelukkig zijn andere mensen hier ook veel beter in dan ik ben.

bewerkt door DAFne

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

2014 en de criminele overheid houd niet op!!

Een klokkenluider bij de rijdende rechter.... en het gaat gewoon verder...

In Nederland toetst de rechter wetten en verdragen niet aan de Grondwet; dat is hem verboden in artikel 120 van de Grondwet, dat luidt:

"De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen."

Beschaafde landen hebben een https://nl.wikipedia.org/wiki/Constitutioneel_hof   U STEMT... U KAN SCHRIJVEN...

;)  https://nl.wikipedia.org/wiki/Politieke_partijen_in_Nederland 

bewerkt door DAFne

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Grunneger:

^^

Waar gaat dit topic nou eigenlijk over? 

Probeer duidelijk te maken hoe wreed onze overheid wel niet is, tevens poog ik duidelijk te maken dat er een enorme weeffout zit in onze wetgeving wat wordt uitgebuit door onze politiek leiders al doet de oppositie hier vrolijk aan mee.

Democratie werkt alleen bij duizenden meldingen bij je eigen politieke partij, WIJ zijn het volk.

Ik stem FVD en ik anticipeer mee voor verandering, ik gebruik mijn stem hopelijk maximaal.

Vrachtrijder vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei roadtrain:

Maar dat is niet de discussie.........

Dan heb jij het artikel niet gelezen. Het ging hier wel degelijk om auto's die waren geschorst, maar waar de termijn van was afgelopen.

Na een jaar 'vervalt' de schorsing. Maak je volgens het RDW dus weer gebruik van de openbare weg en ben je dus verzekeringsplichtig. Totaal belachelijk. Je geeft toch ook je kinderen niet elk jaar weer opnieuw aan op het gemeentehuis? Zoals je doet na geboorte?

Ik heb hier ook mee te maken. En ik weet hoe gemakkelijk het is om te vergeten alweer mijn motorfiets en auto te schorsen. Is me ook al meermaals overkomen.

SPL, jean, Leeuw en 3 anderen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

jij wilt alleen de lusten en niet de lasten........

voor hetzelfde geld heft men de schorsingsregeling op.......

Maar het al dan niet bewust onverzekerd rondrijden is ook een probleem. ( Ter vergelijking: onverzekerde voertuigen veroorzaakten in dezelfde periode maar voor zo’n 44 miljoen euro aan schade.) je zal maar recht hebben op een deel en het niet krijgen......

Voor de burger eerlijkere oplossingen brengen de schatkist minder op dat ben ik met iedereen eens. ( men zou bv een percentage op de literprijs brandstof kunnen doen zodat iedereen die rijdt automatisch wa verzekerd is en wegenbelasting heeft betaald. ( wie verzekering wil uitbreiden kan dat apart doen)

weet alleen niet wat dan een litertje benzine zal gaan kosten.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met het eerste ben ik het wel eens....de mensen willen wel de lusten en niet de lasten.....hoe moeilijk kan het zijn om elk jaar je voertuig opnieuw te schorsen.

De belastingaangifte vergeet je toch ook niet omdat je weet dat er geld te halen valt.....

G.J. Krol vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei RobNiat:

En ik weet hoe gemakkelijk het is om te vergeten alweer mijn motorfiets en auto te schorsen. Is me ook al meermaals overkomen.

Ik heb gewoon een agenda waar het in staat, 2 weken voor de tijd een mailtje naar mezelf en 2 dagen voor afloop een sms ;)

Gesynchroniseerd met die van de vrouw en we weten beiden wat we aan vrije tijd over houden, het leven kan toch zo eenvoudig zijn Rob 

Grunneger en lientje vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei DAFne:

Probeer duidelijk te maken hoe wreed onze overheid wel niet is, tevens poog ik duidelijk te maken dat er een enorme weeffout zit in onze wetgeving wat wordt uitgebuit door onze politiek leiders al doet de oppositie hier vrolijk aan mee.

Democratie werkt alleen bij duizenden meldingen bij je eigen politieke partij, WIJ zijn het volk.

Ik stem FVD en ik anticipeer mee voor verandering, ik gebruik mijn stem hopelijk maximaal.

De grote fout is m.i. dat de politiek over praktisch de hele bandbreedte is "vergeten" wie hun opdrachtgever is. Maar helaas kunnen wij als opdrachtgever geen financiële druk op de overheid uitoefenen, wanneer de overheid weigert te doen wat wij haar opgedragen hebben.

Democratie en Nederland. Moet je erom lachen of huilen?

Het FvD heeft een leider met een vrij charismatische uitstraling, die mogelijk in de toekomst groot zou kunnen worden. Maar voorlopig kan ook hij niets uitrichten. En de laatste politicus die een échte bedreiging vormde, is dood...

54 minuten geleden zei roadtrain:

jij wilt alleen de lusten en niet de lasten........

voor hetzelfde geld heft men de schorsingsregeling op.......

Maar het al dan niet bewust onverzekerd rondrijden is ook een probleem. ( Ter vergelijking: onverzekerde voertuigen veroorzaakten in dezelfde periode maar voor zo’n 44 miljoen euro aan schade.) je zal maar recht hebben op een deel en het niet krijgen......

Voor de burger eerlijkere oplossingen brengen de schatkist minder op dat ben ik met iedereen eens. ( men zou bv een percentage op de literprijs brandstof kunnen doen zodat iedereen die rijdt automatisch wa verzekerd is en wegenbelasting heeft betaald. ( wie verzekering wil uitbreiden kan dat apart doen)

weet alleen niet wat dan een litertje benzine zal gaan kosten.....

De lasten betalen we allemaal allang, want zelfs als er geen enkele schorsing zou worden aangevraagd: Het loon voor de poppetjes van het RDW komt uit onze belastingcenten. Het is dus ronduit van den zotte dat je voor het aanmelden van een schorsing € 73,00 betaalt! Je gelooft toch niet werkelijk dat dit bedrag ook maar op enige wijze te verantwoorden is?

Eerlijkere oplossingen zijn prima mogelijk, maar daarin is de overheid in geïnteresseerd in, omdat extra € natuurlijk welkom zijn.

Leuk dat je verzekeringen aansnijdt: Verzekeraars maken forse winsten, dus als je een verzekeringssysteem zou kunnen opzetten waarin die winsten niet meer aan de orde zijn, zou het voor iedereen een stuk goedkoper worden. Wel vervelend voor de aandeelhouders natuurlijk, dus zal er voor ons besloten worden dat we dat "niet moeten willen"...

17 minuten geleden zei josimo:

Met het eerste ben ik het wel eens....de mensen willen wel de lusten en niet de lasten.....hoe moeilijk kan het zijn om elk jaar je voertuig opnieuw te schorsen.

De belastingaangifte vergeet je toch ook niet omdat je weet dat er geld te halen valt.....

Even afgezien van de vraag of het moeilijk is, waarom zou je elk jaar je voertuig opnieuw moeten schorsen, het is toch enkel een melkkoe? Tuurlijk, dat een schorsing niet eeuwig hoeft te duren begrijp ik, maar daar moet toch een redelijke(re) termijn voor te bedenken zijn?

DAFne vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^^^ een jaar vind ik geen onredelijke termijn......

Ook voor het tijdig (opnieuw) schorsen van een voertuig krijg je netjes een brief via de RDW.

Dus als jij je postzaken regelmatig in de gaten houdt kan je dat niet ontgaan, en kan je ruim op tijd actie ondernemen. Zelfs de schoringsdatum blijft tegenwoordig gelijk.

Je mag er heus wel een klein beetje moeite voor doen om het geld voor de houderschapsbelasting, APK en de verzekering in je zak te houden.

roadtrain en Grunneger vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden