[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Beschikbaarheidstijd, wat is dat eigenlijk...?


last-man-trucking

Vraag

  • Forumlid

Kan iemand mij uitleggen wat precies "beschikbaarheidstijd" is? Ik rijd intussen toch al een zestal jaren met de vrachtwagen en ik heb al die tijd gedacht dat dat de tijd was die je bij je laad- of losadres stond te wachten tot je kan laden of lossen. En wat is dan precies het verschil tussen beschikbaarheidstijd en wachttijd? En tellen beschikbaarheidsuren mee voor de 48-urige werkweek of juist niet? 

Graag een beetje uitleg van collega's die wél weten wat dit precies is. Waarvoor dank!

Let wel op: ik woon en werk voor een Belgische baas. (ik weet niet of er verschil is met Nederland)

 

Groeten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

En wat als mijn werkgever mij om 10:00 ergens heen stuurt. Dit is de geplande tijd. Maar de oplegger is niet niet gereed? Ik rij in 12:45 weg.

Moet ik dan op beschikbaar staan? En behoord mijn werkgever dit als salaris te betalen?

Laatst was er een Nederlander die sinds vrijdag avond stond te wachten toen wij zaterdag om 10:00 weg reden. Toen wij met een oplegger rond 19:00 weer terug waren stond hij er nog steeds... Is dat zijn eigen tijd dan of niet zijn werkgever hem ook gewoon betalen?

Verstuurd vanaf mijn T08 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik rij dagelijks zeecontainers,dus redelijk lang wachten bij laden of lossen, zet altijd tacho op beschikbaar daar er door mij zelf geen handelingen uitgevoerd worden, en zoals het dan normaal is slaat mijn rijtijd na een beschikbaarheidstijd van 45 min terug op 0 rijtijd, dus alles ok.

Ben vandaag aan de kant gezet door FOD Mobiliteit en transport (België) , het waren zeer vriendelijke mensen ,maar na een berekening te hebben gedaan zou ik meer dan 4000€ moeten betalen omdat beschikbaarheidstijd niet als rusttijd aanzien is, ook al slaat de tacho terug op nul, dus in het kort rij je 4 uur en sta je 2 uur in beschikbaarheidstijd, rij je best buiten en neem je 45 min rust (bedje). Ik snap het ook niet ,maar betaal niet graag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Heeft denk ik te maken met het feit dat je volgens de arbeidstijdenwet ook moet PAUZEREN na zoveel arbeidsuren… Voor die wet wordt kennelijk "beschikbaarheid" niet als pauze gezien...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik rij dagelijks zeecontainers,dus redelijk lang wachten bij laden of lossen, zet altijd tacho op beschikbaar daar er door mij zelf geen handelingen uitgevoerd worden, en zoals het dan normaal is slaat mijn rijtijd na een beschikbaarheidstijd van 45 min terug op 0 rijtijd, dus alles ok.
Ben vandaag aan de kant gezet door FOD Mobiliteit en transport (België) , het waren zeer vriendelijke mensen ,maar na een berekening te hebben gedaan zou ik meer dan 4000€ moeten betalen omdat beschikbaarheidstijd niet als rusttijd aanzien is, ook al slaat de tacho terug op nul, dus in het kort rij je 4 uur en sta je 2 uur in beschikbaarheidstijd, rij je best buiten en neem je 45 min rust (bedje). Ik snap het ook niet ,maar betaal niet graag. 
Maar u heeft dus niet hoeven betalen? In het vervolg eerst 45 pauze en de rest beschikbaarheidstijd. Of gewoon alles pauze.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Pierre:

 

 

Tegen het feit dat er een tijdje terug Nederlandse chauffeurs zijn beboet omdat zij tijdens hun dubbelbemande rit hun 45 minuten pauze niet namen in een stilstaand voertuig, maar in een rijdend voertuig op het moment dat hun collega al rijdende achter het stuur zat.  (klik>>>)

Eén en ander is later aangevochten, het bleek ook om dezelfde Gendarme te gaan en hoe het verder afgelopen is weet ik niet.

IK ken t verhaal Pierre,helaas verteld T.O nooit hoe zo iets afloopt.

Als zo iets aangevochten word zou de uitspraak van een rechter toch bekend gemaakt worden,behalve misschien als een bekeuring onterecht gegeven word.

Bij feit alleen al dat dit de zelfde agent blijkt te zijn gaan mijn stekels omhoog staan,een agent maakt de wet niet,die moet alleen naleving controleren.

 

IK werd ooi in Frankrijk gecontroleerd(was in orde) maar de man zei mij:je komt niet thuis;Als je je rust erop hebt zitten zou je aan je zevende dienstdag beginnen,en zou je een bekeuring riskeren

Waarop ik hen vertelde dat ik 6 x 24 uur =144 uur aktief mag zijn en binnen deze tijd zoveel mag beginnen als ik wil,hij zou t nakijken zei hij. (art 8.6 )

Ook deze man had zich niet verdiept in de  wetgeving,daarom is t belangrijk  dat je dat als chauffeur wel doet,anders word je genaait door jean den darm( bewust of onbewust):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden