[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

voorstel EC voor beloning chauffeurs


Grunneger

Recommended Posts

  • Forumlid

Vanmiddag heeft de Europese Commissie van Transport een voorstel op tafel gelegd voor de beloning van internationaal rijdende chauffeurs.

 

Het komt er op neer dat chauffeurs die per maand meer dan drie dagen in een land werken waar het minimumloon hoger ligt dan bij hen thuis, eenzelfde beloning moeten ontvangen als in dat land gangbaar is. Met behulp van de digitale tachograaf kunnen zij aangeven wanneer ze de grens overgaan.

 

Lees verder op:

https://truckstar.nl/halfbakken-voorstel/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik die verordening goed lees he, of dat voorstel....

 

Kan het dus ook nadelig uitpakken voor de Nederlandse chauffeur die veel in oud Oostbloklanden rijden ( en dat zijn er genoeg ). 

Want dat betekend dus ook dat als zij bijvoorbeeld drie dagen in de Polen zijn ook betaald moeten worden naar Poolse begrippen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei HIT:

Als ik die verordening goed lees he, of dat voorstel....

 

Kan het dus ook nadelig uitpakken voor de Nederlandse chauffeur die veel in oud Oostbloklanden rijden ( en dat zijn er genoeg ). 

Want dat betekend dus ook dat als zij bijvoorbeeld drie dagen in de Polen zijn ook betaald moeten worden naar Poolse begrippen.......

Ik mag toch hopen van niet. Maar ik denk dat we dan gewoon het Nederlandse loon krijgen doorbetaald, maak me er niet echt zorgen om eerlijk gezegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
41 minuten geleden zei Grunneger:

Ik mag toch hopen van niet. Maar ik denk dat we dan gewoon het Nederlandse loon krijgen doorbetaald, maak me er niet echt zorgen om eerlijk gezegd.

Maar dat zou tegen de regels zijn...

"gelijk werk, gelijk loon".....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Murphy:

Maar dat zou tegen de regels zijn...

"gelijk werk, gelijk loon".....

 

Daar heb je wel weer een punt in. Als dat zou gebeuren, dan zal je al helemààl geen gele platen meer zien daar. En die zijn er al zo zeldzaam helaas ...

 

Maar is het niet zo dat je als bedrijf altijd meer mag betalen, en niet minder?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt. Maat wat zou dan de meerwaarde zijn voor een bedrijf om met een Roemeen in zee te gaan, ipv een Nederlander? Ze krijgen toch (bijna) gelijk betaald.

 

Daarnaast ben ik er ook benieuwd naar hoe ze het met bijvoorbeeld de sociale premies die van het loon ingehouden worden willen gaan doen. Of met de vakantieuitkering. Dat werkt in elk land ook weer anders. Hetzelfde geldt voor belastingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei Grunneger:

Het komt er op neer dat chauffeurs die per maand meer dan drie dagen in een land werken waar het minimumloon hoger ligt dan bij hen thuis, eenzelfde beloning moeten ontvangen als in dat land gangbaar is.

 

3 uur geleden zei RobNiat:

 

En ten tweede omdat uiteraard wij ook betaald zullen moeten worden zoals in het land waar de werkzaamheden plaatsvinden. Vrijwel overal lager dan bij ons dus.

 Zoek de verschillen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
21 uur geleden zei *Ger*:

jep, en dan gaan we in goed overleg weer 80 uur werken voor 600 euro :ja: zijn we van al het gezeik af en klopt het altijd :D

 

 

Jij schildert de chauffeurs nog steeds af als een stelletje makke lammeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
13 uur geleden zei Grunneger:

Klopt. Maat wat zou dan de meerwaarde zijn voor een bedrijf om met een Roemeen in zee te gaan, ipv een Nederlander? Ze krijgen toch (bijna) gelijk betaald.

 

Daarnaast ben ik er ook benieuwd naar hoe ze het met bijvoorbeeld de sociale premies die van het loon ingehouden worden willen gaan doen. Of met de vakantieuitkering. Dat werkt in elk land ook weer anders. Hetzelfde geldt voor belastingen.

 

 

De meerwaarde is dat de werkgevers wel moeten. Die kunnen niet meer zonder. Iets wat ik een heeeeele tijd geleden al voorspelde maar ik ben gekke gerritje. Er zijn weer allerlei instanties die nu proberen met een noodgang nieuwe chauffeurs op te lijden. Te laat dus de stroom met goedkoop volk blijft enkel maar toenemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei HIT:

Als ik die verordening goed lees he, of dat voorstel....

 

Kan het dus ook nadelig uitpakken voor de Nederlandse chauffeur die veel in oud Oostbloklanden rijden ( en dat zijn er genoeg ). 

Want dat betekend dus ook dat als zij bijvoorbeeld drie dagen in de Polen zijn ook betaald moeten worden naar Poolse begrippen.......

 

Goed lezen:

 

Het komt er op neer dat chauffeurs die per maand meer dan drie dagen in een land werken waar het minimumloon hoger ligt dan bij hen thuis, eenzelfde beloning moeten ontvangen als in dat land gangbaar is. 

 

Als jouw loon dus hoger ligt ga je niet minder verdienen als in het land waar je je werk doet minder betaald word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei shompie:

De meerwaarde is dat de werkgevers wel moeten. Die kunnen niet meer zonder.

 

De vraag was niet of de bedrijven een keuze hebben maar wat de meerwaarde van een Roemeense werknemer tegenover een Nederlander is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Pierre:


Een Roemeen loopt niet te janken als hij een paar weken onderweg is. In tegenstelling tot een Nederlandse chauffeur, die wil iedere avond thuis zijn rond de klok van 17.00, wil geen overuren maken en gaat al lopen janken als hij twee dagen onderweg moet, laat staan een weekend.
Tenminste...zo verteld hier iemand wel eens...:rolleyes:

Dan werkt die Nederlandse chauffeur bij het verkeerde bedrijf (voor hem/haar).  Een Roemeen die dat niet wil, en bij het 'verkeerde' bedrijf werkt, zal dan ook gaan lopen janken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 4-6-2017 om 22:41 zei scania 440:

Wij gaan dus niet het loon van een Oostblokker vangen als we daar meer dan 3 dagen werken, ons minimumloon ligt hoger, geldt nog voor veel meer landen.
Hoe zit het dan als we in Noorwegen, Zweden en nog wat landen meer dan 3 dagen pm werken? onze CAO staat immers niet toe dat we meer of minder betaald krijgen dan wat is afgesproken in die CAO.

 

Je hoeft het water niet eens over.. al lijkt het mij wél een uitdaging om 3 dagen of langer in Luxemburg te werken.. :angel:

 

777px-Minimum_wages,_January_2016_(%C2%B

 

In januari 2016 varieerden de minimumlonen in de EU-lidstaten tussen 215 EUR en 1 923 EUR per maand.

In januari 2016 hadden 22 van de 28 EU-lidstaten (uitzonderingen hierop vormden Denemarken, Duitsland, Italië, Cyprus, Oostenrijk, Finland en Zweden) een nationaal minimumloon. Vanaf 1 januari 2016 liepen de maandelijkse minimumlonen sterk uiteen, van 215 EUR in Bulgarije tot 1 923 EUR in Luxemburg. Er was ook een nationaal minimumloon in de volgende kandidaat-lidstaten van de EU: Albanië, Montenegro, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Servië en Turkije.

 

Figuur 1 toont de bruto minimummaandlonen uitgedrukt in euro in januari 2016. De landen worden onderverdeeld in drie groepen op basis van het niveau van het minimumloon. De eerste groep omvat landen met een minimumloon lager dan 500 EUR per maand, te weten de vier kandidaat-lidstaten (Albanië, Montenegro, de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en Servië) en tien EU-lidstaten (Bulgarije, Roemenië, Litouwen, Hongarije, Tsjechië, Letland, Slowakije, Kroatië, Estland en Polen).

 

De tweede groep bestaat uit vijf EU-lidstaten (Portugal, Griekenland, Malta, Spanje en Slovenië) en Turkije, elk met een gemiddeld minimumloon, dat ten behoeve van dit artikel wordt gedefinieerd als een bedrag variërend tussen 500 EUR tot minder dan 1 000 EUR per maand; opmerking: in alle vijf de lidstaten bedroeg het minimumloon in de praktijk minder dan 800 EUR per maand.

 

De derde en laatste groep bestaat uit zeven EU-lidstaten (Frankrijk, Duitsland, België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Luxemburg) waar het minimumloon 1 000 EUR per maand of hoger was; ook de Verenigde Staten behoort tot deze groep.

 

Er zij op gewezen dat voor EU-lidstaten die niet tot de eurozone behoren (Bulgarije, Tsjechië, Kroatië, Hongarije, Polen, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk), alsmede voor Albanië, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Servië, Turkije en de Verenigde Staten, de niveaus en rangschikking van de minimumlonen uitgedrukt in euro worden beïnvloed door de wisselkoersen.

 

Bron: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Minimum_wage_statistics/nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hierboven een tabel van het kale  belastbare minimum loon per land neem ik aan?

Hiervan gaat dus nog een gedeelte naar de belasting. Ook dat is per land verschillend. 

 

Heb je ook een tabel met wat een chauffeur in welk land binnen krijgt met de onkostenvergoedingen er bij opgeteld?

Wat een chauffeur dus op zijn rekening gestort krijgt?

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden