[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vordering cao


nanno

Vraag

  • Forumlid

Weet iemand hoe het staat met de voortgang in de nieuwe cao? Ik weet dat er nu gestemd kan worden en heb ik ook al netjes gedaan. maar is nog niet duidelijk of het al goedgekeurd word terwijl ze al wel op 1 juli de eerste wijziging al willen doorvoeren die in de nieuwe cao staat. Dit lijkt mij aardig kort dag aangezien dit al over 3 weken is.

 

Dus heeft iemand hier meer info over? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ze weten alles van me, alleen al de werkgever is een probleem, De Rooy Oud Gastel kennen ze niet, ik werk nu volgen hun voor Intramast, voor degene die dat nog kennen, zat ook in Oud Gastel.

Blijft hopeloos, bij elke bijeenkomst alles ingevult, hoor niks nada noppes over de voortgang, begin het idee te krijgen om over te stappen naar het CNV.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei Doornekamp33:

hoor niks nada noppes over de voortgang, begin het idee te krijgen om over te stappen naar het CNV.

Maak je geen illusies.

 

Ook vanaf de zijde van het CNV blijft het oorverdovend stil.

 

Alles over de overeenkomst van de (mogelijk) nieuwe CAO heb ik zelf moeten opzoeken. Geen bericht via de post of via de mail. En ik niet alleen, ik heb de kaatste weken al verschillende leden gesproken die nog niks over een eventuele stemronde in huis hebben gekregen.

 

Je begint zo langzamer hand de indruk te krijgen dat, omdat er nu wel een "akkoord is", men het liefst zo weinig mogelijk mensen hier van op de hoogte stelt om de bereikte overeenkomst maar zo geruisloos mogelijk geaccepteerd te krijgen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
hoe ik er bij kom, ik heb mijn informatie 
Het was zelfs bijna zo ver dat de KNV leden de KNV CAO niet op wilden zeggen en zonder de TLN leden verder wilden vechten, vandaar de extra vergaderingen voor KNV in Nieuwegein en Utrecht

Ook jij krijgt dus wel eens foute info blijkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
3 uur geleden zei *Ger*:

En laat nu bij FNV net heel weinig mensen KNV leden zijn, de TLN mensen waren al met het eerste bod tevreden dus wat denk jij Corné.

Overigens is het ook mogelijk om met één vakbond een cao af te sluiten. 

Zoals hier ook gebeurd.

We hebben 2 vakbonden binnen het (personen) transport.

Ben je van de ene lid, volg je die cao, ben je lid van de andere club, (je raadt het vast)...

Cao zitten op grote lijnen gelijk, zit echt een heel klein verschil achter de komma en oude lullen dagen zit een klein verschil in....

Ben je geen lid, heb je in principe GEEN recht op cao loon!!!

Dat de werkgevers vaak anders beslissen is een ander punt. (betalen meestal wel een cao gerelateerd loon)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Jij baseert je stelligheid waarschijnlijk op dit stukje va FNV
 
"In eerste instantie wilde TLN alleen afspraken maken voor de KNV-werknemers. Wij hebben duidelijk aangegeven dat er 99% kans was dat ook de TLN-werknemers in mei tot acties over zouden gaan om een beter cao-resultaat af te dwingen. Uiteindelijk ligt er nu een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe TLN-cao die voor alle werknemers in de transportsector moet gaan gelden. Dat is dus tot stand gekomen door actiedreiging van zowel KNV- als TLN-werknemers. Als de leden instemmen houdt de KNV-cao op te bestaan." 
 
Ik niet, ik baseer mijn beweringen op informatie die ik van insiders heb, en uit verhalen die ik in de zaal, op dit forum en onderweg gehoord heb.
Er waren maar weinig TLNers die bereid waren om actie te voeren, ze hadden immers hun poen binnen, ze kregen namelijk 10% en zo als we gewend zijn gaat TLNer alleen voor de poen, sociaal en ouderen is iets wat hun vreemd is.  

Ik baseer mijn mening op persoonlijke ervaringen bij de laatste fnv bijeenkomst, en op de situatie binnen het bedrijf waar ik werk. Alleen al van ons bedrijf zouden ongeveer 50 mensen bij de extra bijeenkomst aanwezig zijn. Alleen doordat de werkgevers het eindbod van tafel gehaald hadden was er ineens een andere situatie. Daardoor waren die extra bijeenkomsten overbodig geworden. Gelukkig is er al jurisprudentie over eenzelfde geval als dit. Ook toen is het fnv in het gelijk gesteld dat een cao afgesloten door de kleinere bonden niet bindend is voor fnv leden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Je hebt er ongetwijfeld een link van 
Klopt wel wat je zegt hoor, de partij met de meeste leden sluit de CAO af, maar ....
Even de spelregels er bij nemen.
De spelregels rond avv zijn niet echt moeilijk te noemen. Het gaat om de zogenaamde representativiteit van de werkgeversorganisatie om cao’s te mogen afsluiten. Het gaat daarbij om het delen van twee getallen. Getallen boven en onder de streep. Bij het getal boven de streep gaat het om de werknemers in dienst van georganiseerde werkgevers (dit zijn werkgevers aangesloten bij een werkgeversorganisatie, die de cao afsluit).
Of werknemers daarbij al dan niet lid zijn van een vakbond doet niet ter zake. Het gaat uitsluitend om werknemers in dienst van georganiseerde werkgevers.
Bij het getal onder de streep gaat het om alle werknemers in dienst van alle werkgevers, die onder de betreffende cao vallen, zeg dus maar alle werknemers in die bedrijfstak.
Als de getallen boven en onder de streep uiteindelijk uitkomen op 60% of meer dan verkrijgen de cao-partijen zonder problemen een avv van de Minister. Als het percentage ver daaronder zakt komt er geen avv. Als het percentage net onder de 60% komt verricht de Minister een nader onderzoek.
 
 
Dus als het aantal georganiseerde werkgevers daalt en dus het aantal werknemers wat werkt voor een georganiseerde werkgever dan kan iedereen een CAO afsluiten, hij wordt dan namelijk niet meer algemeen verbindend verklaart. Volgens mij is dat moment niet meer zover weg, grote bedrijven gaan uitvlaggen en hebben nauwelijks nog Nederlands personeel op de loonlijst, de kleine bedrijven en ZZPers overheersen dadelijk de groep :ja:

https://www.google.nl/amp/www.nu.nl/economie/4612125/cao-transavia-niet-zomaar-van-toepassing-fnv-leden.amp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 12-6-2017 om 21:16 zei *Ger*:

wel kan je met een partij een bedrijfs- CAO afspreken, maar die zal altijd beter moeten zijn als de CAO die algemeen verbindend is, Brinks en Nedlloyd hadden dat bijvoorbeeld

Wanneer was dat Ger?

IK heb jaren bij een bedrijf gewerkt dat op t laatst onder de Nedlloyd vlag viel ( Fransen Rotterdam) voorheen waren wij( t bedrijf :D) eigendom van v Gent en Loos ( vG&L).

vG&L had wél een eigen cao,wij echter niet,evenals onze zusterbedrijven ( Holland ExTra-v Rosmalen Oss-IT Holland-Rein de Jong-Geijtenbeek (en nog n paar) vielen wij onder de KNV cao.

Na het debacle van vG&L ,toen wij overgenomen werden door Nedlloyd, en de meest bedrijven( Fransen niet) onder gebracht werden bij Nedlloyd Road Cargo bleef de KNV cao van kracht.

Of het moet specifiek bij Brinks ( wat ook Nedlloyd was) geweest zijn,bij alle andere wegvervoers bedrijven die onder de Nedlloyd vlag vielen niet,zover ik weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei europeaan:

Wanneer was dat Ger?

IK heb jaren bij een bedrijf gewerkt dat op t laatst onder de Nedlloyd vlag viel ( Fransen Rotterdam) voorheen waren wij( t bedrijf :D) eigendom van v Gent en Loos ( vG&L).

vG&L had wél een eigen cao,wij echter niet,evenals onze zusterbedrijven ( Holland ExTra-v Rosmalen Oss-IT Holland-Rein de Jong-Geijtenbeek (en nog n paar) vielen wij onder de KNV cao.

Na het debacle van vG&L ,toen wij overgenomen werden door Nedlloyd, en de meest bedrijven( Fransen niet) onder gebracht werden bij Nedlloyd Road Cargo bleef de KNV cao van kracht.

Of het moet specifiek bij Brinks ( wat ook Nedlloyd was) geweest zijn,bij alle andere wegvervoers bedrijven die onder de Nedlloyd vlag vielen niet,zover ik weet.

De VG&L Cao vielen de VG&L'ers onder, de pakket afdeling dus, de zusterbedrijven die overgenomen werden "de later road cargo afdeling"  die bleven onder de oude KNV cao vallen, en later nam nedloyd dat over en werd dat ook gescheiden gehouden, je kan in 1 bedrijf onder verschillende CAO's vallen, naar gelang wat er word afgesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden