[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Joyrider (21) steelt Scania-defensietruck van legerbasis


Grunneger

Recommended Posts

  • Forumlid

Een 21-jarige ‘verwarde man’ man uit Veldhoven heeft maandag een Scania legervrachtwagen gestolen van de legerbasis in Oirschot voor een joyride.

De marechaussee meldt het voorval op Facebook. De man had een toegangspas voor de basis en de universele sleutel van de truck gestolen uit de rugzak van een militair die bezig was met een oefening op de hei.

 

 

Lees verder op:

https://truckstar.nl/joyrider-steelt-scania-truck-legerbasis/

 

Natuurlijk staat er een verkeerde foto bij. Voor een foto van het type wagen wat gestolen is, zie mijn topic 'militair transport', in 'verhalen'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een 21-jarige ‘verwarde man’ man uit Veldhoven heeft maandag een Scania legervrachtwagen gestolen

 

Oke verward dat kan ,maar hij heeft nog geen smaak ook !

je kan toch wel wat beters pikken als zo´n Schamia  , zeg nou self .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Durashift:

hé, het is zaterdagavond.. tegenwoordig is het in de kroeg ook niet meer te beleven, lees ik weleens.. dus dan maar hier 'lullen'.. toch?

:wijn::p:D

 

Ga dan een Scania stelen :banaan:....word er tenminste over je gelult:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei Pierre:

Kennelijk hebben die lamlullen van de bewaking nog steeds niks geleerd na de beruchte uitzending van Alberto Stegeman toen deze amper een jaar geleden met een legertruck ook op eenzelfde manier de poorten van de kazerne in Oirschot uitreed.
Opnieuw de Generaal-majoor de Ruyter van Steveninck kazerne, notabene dezelfde kazerne, ongelooflijk gewoon!

En dit in een tijd waarin het land en haar defensieapparaat in hoogste staat van paraatheid is. Tenminste, behoort te zijn......:rolleyes::zegtniets:

Dit is veroorzaakt door falend handelen van een individuele militair. Ik weet het niet zeker, maar het zou mij niet verbazen dat de militair in kwestie bij de militaire rechtbank mag gaan uitleggen hoe het mogelijk is dat een nukubu op zijn militaire ID de legerbasis binnen is gekomen. Want let wel, dit is een veiligheidsincident.

 

Daarnaast valt het maar te bezien of wij in Nederland wel willen dat die kazernes zwaar beveiligd worden in "vredestijd". Dergelijke beveiliging gaat door de enorme hoeveelheid militaire objecten miljarden euro's per jaar kosten. Zullen we dat dan maar bij de ouderenzorg weghalen? Of bij het onderwijs? Misschien de politie wegbezuinigen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
5 uur geleden zei Vrachtrijder:

......

Dergelijke beveiliging gaat door de enorme hoeveelheid militaire objecten miljarden euro's per jaar kosten.

....

Hoezo? Er zijn toch altijd militairen die wacht lopen?

Die mannen die op de kazerne verblijven zitter daar niet om sterren te bekijken.....

Diegene die hier in ieder geval achter zijn oren moet krabben is de ploeg die wacht had.

1) iemand met een id die er niet op lijkt binnen laten?

2) een voertuig zonder ritboek ingevuld naar buiten laten?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Pierre:

 

"De man had een toegangspas voor de basis en de universele sleutel van de truck gestolen uit de rugzak van een militair die bezig was met een oefening op de hei".

 

We weten niet exact hoe deze 'verwarde man' de sleutel en toegangspas uit de rugzak van de militair heeft kunnen ontvreemden. Daar kun je allerlei scenario's voor bedenken, ook het scenario dat de betreffende militair er misschien wel niets aan kon doen en hem dus geen blaam treft.

Wat wél beschamend is, is het feit dat voor een tweede keer in een goed jaar tijd een onbevoegd iemand een militaire basis binnen weet te dringen en er met een militair voertuig vandoor weet te gaan. Dan schort het toch écht aan de beveiliging, te beginnen bij de poort.

Ik ga niet zeggen dat men met de huidige terreurdreiging en toestand in de wereld opeens compleet omgehangen en met doorgetrokken wapen de hele dag en nacht op iedere 10 meter van het hek een poppetje neer moet zetten die daar rondjes moet gaan lopen, maar men had zich na het debacle met Alberto Stegeman beter twee keer achter de oren kunnen krabben en maatregelen moeten nemen om dit niet nog een keer te laten gebeuren. Kennelijk heeft men er dus niets mee geleerd.

 

We hoeven ook niet te weten hoe die toegangspas uit de rugzak is ontvreemd, want dat elektronisch identificatie bewijs hoort 'op de man' te zitten en niet in een rugzak.

 

In het geval van Alberto Stegeman had het niets met de bewaking van doen, maar is een logisch gevolg van een politiek die geen geld wil uittrekken van deugdelijke beveiliging van Defensie complexen. En dat is niet iets sinds Alberto Stegeman, maar al decennialang wanbeleid.

 

Deze man heeft deze mogelijkheid alleen gekregen door het falen van een individuele militair. Dat falen kan je niet afschuiven op de beveiliging of de bewaking, hooguit op de politiek die geen middelen wil geven om de bewaking en beveiliging beter te regelen.

bewerkt door Vrachtrijder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Hoezo? Er zijn toch altijd militairen die wacht lopen?

Die mannen die op de kazerne verblijven zitter daar niet om sterren te bekijken.....

Diegene die hier in ieder geval achter zijn oren moet krabben is de ploeg die wacht had.

1) iemand met een id die er niet op lijkt binnen laten?

2) een voertuig zonder ritboek ingevuld naar buiten laten?

 

Dat ligt aan de situatie.

 

In vredestijd wordt de bewaking van kazernes en militaire oefenterreinen gedaan door burgers, zoals @Grunneger dat ook al schreef.

 

In oorlogstijd wordt de bewaking van militaire objecten gedaan door het Korps Nationale Reserve.

 

Militairen zitten over het algemeen ook niet naar de sterren te kijken, maar doen aan onderhoud en sport (en bij logistiek waren we vooral aan het werk).

 

De wachtploeg hoeft zich niet achter de oren te krabben.

 

1. De indringer kan met zijn burgerauto in burgerkleding zo naar binnen. Bovendien had hij gebruik kunnen maken van 1 van de poortjes die alleen elektronisch en met camera beveiligd worden.

 

2. Het rittenboek controleren is geen taak van de bewaking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je kan lullen wat je wil vrachtrijder, als ik voor mijn werk op een militiare basis moet zijn moet ik me aanmelden samen met mijn collega. vorig jaar werd mijn collega ziek en werd s morgens nog vervangen door een ingehuurde, doordat deze niet was aangemeld had deze eigenlijk niet het terrein opgekunt. door hemn in de bus te laten en ik mij aangemeld te hebben, konden we allebei probleemloos het terrein oprijden. voor ons ideaal omdat we ons werk konden doen. maar als we iets kwaads in de zin hadden gehad was dat ook gelukt middels deze ingehuurde collega. conclusie, de beveiliging van dit soort terreinen laat te wensen over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei iveco 35c17:

Je kan lullen wat je wil vrachtrijder, als ik voor mijn werk op een militiare basis moet zijn moet ik me aanmelden samen met mijn collega. vorig jaar werd mijn collega ziek en werd s morgens nog vervangen door een ingehuurde, doordat deze niet was aangemeld had deze eigenlijk niet het terrein opgekunt. door hemn in de bus te laten en ik mij aangemeld te hebben, konden we allebei probleemloos het terrein oprijden. voor ons ideaal omdat we ons werk konden doen. maar als we iets kwaads in de zin hadden gehad was dat ook gelukt middels deze ingehuurde collega. conclusie, de beveiliging van dit soort terreinen laat te wensen over.

Dat de beveiliging te wensen over laat, daar zijn we het wel over eens ja. Heb die ervaringen ook. Maar dat is een politieke keuze en kan je Defensie en de bewaking niet kwalijk nemen.

 

Even los daarvan, jij had jezelf aangemeld en jij was ook degene die hem mee had genomen op het terrein. Daarmee was jij ook verantwoordelijk voor zijn handel en wandel binnen de poorten van de kazerne.

 

Stel dat hij, buiten jouw weten om, een aanslag zou hebben gepleegd, dan had jij een enorm probleem gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

 

Hoe streng er op een kazerne gecontroleerd wordt, ligt aan de betreffende commandant. In stroe werd er op een gegeven moment ook in de auto's gekeken, en mocht diegene ook zijn pas laten zien. Daarmee zou jouw geval voorkomen worden. Naar mijn mening zou het inderdaad wel wat strenger kunnen dan dat het nu is op bepaalde kazernes (zonder dat het extra kost of ten koste gaat van cappeciteit ergens anders), maar waterdicht ga je het niet krijgen zonder er (te) veel in te investeren. Het betrokken geval uit het artikel had best wel voorkomen kunnen worden, door controle van het rittenboekje. Kost niks, alleen wat moeite. Dan moet er maar 1 van de 2 buiten bij de poort staan, en na een uur afgewisseld worden (gebeurde in Stroe). En ja, tijdens de spits kan je dan best wel wat file's krijgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Vrachtrijder:

Dat de beveiliging te wensen over laat, daar zijn we het wel over eens ja. Heb die ervaringen ook. Maar dat is een politieke keuze en kan 

Stel dat hij, buiten jouw weten om, een aanslag zou hebben gepleegd, dan had jij een enorm probleem gehad.

Voorkomen (door hem te checken) is beter dan genezen (de medeverantwoordelijk aanwijzen.  De schade is toch al aangericht).

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lijkt mij dat die 'verwarde, jonge' snuiter ergens wel een connectie met die kazerne gehad moet hebben? Misschien een blauwe maandag daar rondgelopen?

Ik bedoel, hoe weet zo'n kerel dat er een oefening is op de hei? Okay, is misschien ter plekke te zien.. maar dan nog is dat vaak op 'verboden terrein' voor burgers..

 

Hij zal zijn connecties wel hebben  gehad, denk ik zo maar..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ hij vond een setje sleutels,  en wist van wat voor voertuig ze zijn? En daarnaast, hij heeft van de scania eerst de hoofdschakelaar omgedraaid (hoort standaard uit te staan), en is er daarmee weg gereden? (Iets met koppeling enzo. Lijkt mij lastig te bedienen als je nog nooit zo'n ding hebt gereden). Ja, durf wel te zeggen dat hij wist wat hij deed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Vrachtrijder:

Dat de beveiliging te wensen over laat, daar zijn we het wel over eens ja. Heb die ervaringen ook. Maar dat is een politieke keuze en kan je Defensie en de bewaking niet kwalijk nemen.

 

Even los daarvan, jij had jezelf aangemeld en jij was ook degene die hem mee had genomen op het terrein. Daarmee was jij ook verantwoordelijk voor zijn handel en wandel binnen de poorten van de kazerne.

 

Stel dat hij, buiten jouw weten om, een aanslag zou hebben gepleegd, dan had jij een enorm probleem gehad.

Wie wist dat ik hem meegenomen had ???

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden