[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

gebruik tachograaf


jan lubbers

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei jan lubbers:

Hoe moet ik invullen in de tachograaf dat ik vrij geweest ben?In plaats van een pattronaal attest. (verlofbriefje). Ik rij Daf 106 2jaar oud. Wie kan mij dat goed uitleggen? Misschien aan de hand van een filmpje of fotoos of een verwijzing naar een website

En dan al die collega's die de Code 95 cursus digitale tachograaf onzin vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Zojuist zei Marco1977:

Ik druk de kaart er in, en dan doe ik een controle on de auto, daarna is de tacho gereed toch?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

^^nadat je de vragen op de tacho beantwoord hebt.......ja je doet het helemaal goed:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Voordat je de kaart (bij aanvang nieuwe dienst) erin steekt, eerste de tacho weer op rust zetten (ipv arbeid). Dan wordt de tussenliggende periode als 'rust' weggeschreven en voldoe je aan het patronaal attest.

 

Heb je echter eerst 2 uur op het laadperron gewerkt, dan corrigeer je (ik) die tijd met behulp van de manuele invoer.

 

Maar eh.. ik vertel toch niks nieuws..?? ;)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nadat ik hem op arbeid hebt gezet na het inlezen van de kaart, gaat ik de wagen laden.. het eerst op rust zetten voordat ik de kaart eruit haalt en naar huis gaat zijn geen onnodige handelingen. sommige collega's zetten hem , vooral op zaterdag' op "out of scope"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
24 minuten geleden zei nnndoh:

 het eerst op rust zetten voordat ik de kaart eruit haalt en naar huis gaat zijn geen onnodige handelingen. sommige collega's zetten hem , vooral op zaterdag' op "out of scope"

Hoezo is het niet onnodig? Zodra het laatje open schiet, gaat de tacho op pauze. En als je de volgende dag je pas weer invoert, krijg je het manuele invoer menuutje, waarop je de periode verantwoord wat je hebt gedaan toen de pas er uit was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

De tacho in mijn vorige auto bleef staan op het symbooltje waar 'ie op stond bij uitwerpen van de pas; dan moet je dus 's ochtends met een duffe kop goed opletten wat je doet... Dat heeft me al meerdere malen gekruld: net anderhalf uur aan het werk en dan de rijtijd op 4 1/2 uur hebben staan bijvoorbeeld  omdat je volgens dat ding de nacht arbeidend doorbrengt :stom:

 

Beter 's avonds goed doen dus :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb ook nog steeds niet door hoe de tacho werkt. Denk dat ik vele fouten heb gemaakt. Ook net misschien een maandje vrachtwagen aan het rijden.

 

Weet nog steeds niet hoe ik tijden dat ik gewerkt heb buiten het vrachtwagen rijden in de tacho stop. Als ik een dag op de zaak heb gewerkt en met een busje zonder tacho heb gewerkt weet ik nog steeds niet hoe ik dat in die tacho krijg. Helaas, tis fout, maar ik zet die tijden in me tacho als rust. Als ik bijvoorbeeld 4 dagen heb gewerkt op een busje en in de zaak, en ik rijd een dagje weer vrachtwagen, dan zet ik voor ik vrachtwagen ga rijden die 4 dagen op rust. Had het ook al aan mensen gevraagd op het werk. Zeggen ook. Gooi gewoon je kaart erin en gaan. Waarom moet je dagen in je tacho zetten dat je niet vrachtwagen heb gereden? Vragen ze dan. Tja, dan weet ik ook niet meer wat ik moet doen. 

 

En het grappige is. Ik hou me in de praktijk aan de rij en rust tijden. Weet alleen niet hoe ik het moet verandwoorden. Dus hoe ik me tijden in me tacho zet is verkeerd maar ik weet in de praktijk wat ik moet doen met rust en rijdtijden en daar ga ik niet overheen. Maarja, bewijs dat maar. :(

Ik rij ook nooit meer dan 4,5 uur op een dag :p Veel laad en los werkzaamheden en karren met producten voor klanten uitladen en in hun koelingen, magazijn en/of vriezers leggen. 

bewerkt door GTAKevin023
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is ook bijna geen doen.

Zou je alles moeten opschrijven van die dagen.

En dan ben je een half uur bezig met alles manueel invoeren.

Denk dat 9 op de 10 chauffeurs gewoon die tijd als rust invullen (ondanks dat het wettelijk niet juist is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Hooguit zou je Arbeidstijd (hamertjes) en Rust (bedje) kunnen invoeren; alleen mag je dan haast wel opschrijven wat je ingevoerd hebt...

Voor hetzelfde geld voer je ergens net 'n uurtje te weinig rust in en bezorg je jezelf 'n vette prent met je al goede bedoelingen :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei iveco 35c17:

Nou, hoe trap ik een ander volgas de grond in.

 

 

het is misschien wat grof gezegd maar goed in verschillende topics komt deze persoon voorbij en zegt dat die pas chauffeur is en ik ga dus vanuit dat die de opleiding net afgerond heeft maar weet niet eens hoe de tachograaf werkt, dan heb je dus niet opgelet. ook is zijn vrachtwagen te lang of te breed terwijl andere chauffeurs hier geen last van hebben dus ontbreekt het aan de juiste ervaring. als je als beginnend chauffeur al gelijk op centrum amsterdam gaat rijden ben je al niet slim bezig leer eerst is de vrachtwagen kennen zowel in lengte, breedte als rij eigenschappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
38 minuten geleden zei schoenenreus:

 

...dus ontbreekt het aan de juiste ervaring. als je als beginnend chauffeur al gelijk op centrum amsterdam gaat rijden ben je al niet slim bezig leer eerst is de vrachtwagen kennen zowel in lengte, breedte als rij eigenschappen.

Ervaring moet je ooit ergens op gaan doen; en waar je dan heen gestuurd wordt is meestal aan de werkgever om te bepalen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden