shompie

Kaart invoeren.

55 berichten in deze discussie

Ik heb een vraagje. Ik had vanmorgen een discussie met een collega over het invoeren van de pas. Als ik dat doe voer ik altijd handmatig de rust in en wacht ik tot er bovenop het dichte blokje (links onderin) een open blokje komt en ga dan pas rijden. 

Dit is mij ooit zo verteld dat dit moest. Mijn collega zegt dus dat dit niet nodig is en dat je mag gaan rijden op het moment dat alleen het dichte blokje zichtbaar is.

Wie oh wie weet wat de juiste manier is?

bewerkt door shompie
Marotrans vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Teddybeer:

Bij de oudere digitale tachograven krijg je de melding op het scherm dat je rijdt zonder kaart als je gaat rijden zonder dat "dat open blokje" op het scherm staat.

Dit zegt het instructieboekje van de daf. Het mag dus wel volgens hun. En ik ben het daar niet mee eens (eigenlijk) :p

Stel nu dat je met de ene auto bijna aan je rijuren zit en je stapt over op een ander dan moet je toch kunnen uitlezen of en hoe lang je nog mag rijden en dat kan met alleen het gesloten blokje niet.

20170809_114754.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wacht ook altijd tot het open blokje er is. Waarom: er is mij ooit eens op één van de Code 95- cursussen verteld dat het zo hoort. Door 'n inspectrice van IL&T; die ben ik toch wel geneigd te geloven :angel::angel:

shompie vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wacht ook altijd tot het symbool compleet is , dat moet bij ons zo wie zo  omdat de BC pas actief is als er helemaal ingelogt is.

Ik heb wel 'n andere vraag , ik kan bij 'n bepaalde auto de utc tijd niet aanpassen . hij staat 6 min voor en krijg hem niet optijd . als ik het probeer verspringt hij met 30 min . Ik krijg hem niet verzet per minuut .

De auto is 'n Volvo 3 serie met VDO tacho.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei opa bert:

verspringt hij met 30 min . Ik krijg hem niet verzet per minuut .

er zijn  tijden

de normale (die jij verzet, die gaat per half uur) plaatselijke tijd

en de andere die per minuut gaat , utc tijd

bewerkt door trieftol
zoetwatermatroos vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Marotrans:

Klopt, één keer verder op het pijltje drukken.

En dat moet dan zes keer: die UTC-correctie kan maar met één minuut per week :ja:

Dus begin oktober ben je weer bij de tijd! 

Dat is toch zonder pas d'r in 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet beter dat je pas moet gaan rijden als het symbool op de tachograaf compleet is, anders zou hij registreren dat je zonder kaart aan het rijden bent.

Utc tijd kun je max eens per week zelf aanpassen op de tacho, bij de dealer of je garage kunnen ze het wel direct goed aanpassen.

Verstuurd vanaf mijn P00C met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En om dit soort dingen te voorkomen, stop ik mijn pas er in, voer in wat ik moet invoeren, en ga eerst laden (pas gaat er toch meestal maar 1x per week in/uit). Ik weet het, het is geen concreet antwoord op je vraag, maar daarmee voorkom je wel dat je iets fout doet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^.. dus, met 1x per week pas erin/eruit is jouw dienst(week) in NL begonnen.. rijd jij werkelijk een dag of 5 door Duitsland, met overnachtingen, maar is dat nooit je eind/dan wel beginland. Klopt toch niet?

~~~~

Ik wacht ook altijd tot beide blokjes verschenen zijn. In het begin een discussie  gehad over het wel/niet goed geregistreerd hebben van een normale weekend rust. Vermoedelijk is dat toen mis gegaan doordat ik te vroeg ben gaan rijden (zonder dat 2e blokje). VDO 1310 tacho.

Is het van belang om je UTC tijd aan te passen? Bij sommige auto's bij ons loopt dat ook niet synchroon met wat er op mijn horloge staat. Op zich kloppen je start en eindtijden niet helemaal met dat wat er op de rittenlijst staat (in ons geval) maar de tijden tussendoor maakt niet veel uit, toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^ en dan geen diensttijd tekort komen? :zegtniets: Alhoewel jij hebt meestal een rijdag om mee te beginnen. Hebben ze bij jullie ook binnenlands werk ?

Oeps dat was een antwoord op Grunneger

@ Durashift je tacho werkt via utc tijd miz is het dus wel degelijk van belang dat die goed staat. Heeft iemand daar al niet eens een verhaal over getypt?  

bewerkt door zoetwatermatroos

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga er maar van uit dat je het goed doet, het symbool staat voor de kaart en als hij volledig is is hij geregistreerd door de tacho, de duur kan verifiëren per tacho.

Mijn huidige nieuwe tacho geeft helemaal geen symbool meer weer, hij steld 3 vragen en zegt dan gelijk dat hij rij klaar is.

Waarom je telkens handmatig rust invoert snap ik dan weer niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Durashift:

Is het van belang om je UTC tijd aan te passen? 

Op zich kloppen je start en eindtijden niet helemaal met dat wat er op de rittenlijst staat (in ons geval) maar de tijden tussendoor maakt niet veel uit, toch?

Als je tijden te veel van de werkelijkheid afwijken, kunnen sommge controleurs dat opvatten tot een poging om te frauderen......

Opzich is het niet zo'n probleem, tot je eens een keer van auto moet wisselen. Als je dan eentje hebt die op tijd, of acher loopt, en de andere loopt voor krijg je een foutmelding als je de pas invoert. Tachograaf meldt dan dat je een tijdsoverschrijding hebt.

Geen idee wat dat oplevert bij een controle, maar het zou maar zo kunnen dat het niet door iedereen gewaardeerd wordt.

Marotrans en Durashift vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei scania 440:

Ga er maar van uit dat je het goed doet, het symbool staat voor de kaart en als hij volledig is is hij geregistreerd door de tacho, de duur kan verifiëren per tacho.

Mijn huidige nieuwe tacho geeft helemaal geen symbool meer weer, hij steld 3 vragen en zegt dan gelijk dat hij rij klaar is.

Ik haal elke avond mijn pas er uit en voer net als op maandag dan elke dag mijn rust handmatig in. Dit deed ik ook al toen ik nog buitenland reed.

Ik weet niet beter als dat het symbool compleet moet zijn terwijl het instructie boekje anders zegd....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei scania 440:

Is bij ons ook een 'instructie' zodat daarmee de tussenliggende periode als 'rust' weggeschreven wordt en daarmee voldaan wordt aan het patronaal attest.

Op dit punt verschillen de meningen ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik haal elke avond mijn pas er uit en voer net als op maandag dan elke dag mijn rust handmatig in. Dit deed ik ook al toen ik nog buitenland reed.

Ik weet niet beter als dat het symbool compleet moet zijn terwijl het instructie boekje anders zegd....
Je bevestigt elke dag je rust als de tacho er om vraagt of voer je echt in van tot rust gehad?

Ik heb ook ooit eens gehoord van zo'n IL&T man tijdens zo'n cursus tacho dat je moet wachten tot het symbool compleet is, klinkt ook eigenlijk wel logisch.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei shompie:

terwijl het instructie boekje anders zegd....

De VDO 1310 handleiding zegt het ook. Wél met een tikfout, volgens mij.

http://www.dton.nl/wp-content/uploads/2015/12/Handleiding-DTCO-VDO-1381-1.4-2.0manual_netherlands.pdf

(pagina 30).

"U kunt gaan rijden, de belangrijkSTe gegevens zijn geregistreerd'.

jajaja, dus niet álle gegevens zijn geregistreerd op dat moment van slechts 1 (dicht) vierkantje.

:angel:

scania 440 vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is bij ons ook een 'instructie' zodat daarmee de tussenliggende periode als 'rust' weggeschreven wordt en daarmee voldaan wordt aan het patronaal attest.

Op dit punt verschillen de meningen ook.

Dat doe je ook juist, ik dacht dat Ron bedoelde dat hij echt handmatig zijn rust periode van tot ging invoeren.
Maar ik denk dat hij gewoon bevestigd als de tacho er om vraagt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Teddybeer:

Geen idee wat dat oplevert bij een controle, maar het zou maar zo kunnen dat het niet door iedereen gewaardeerd wordt.

Okay, duidelijk, Zelf heb ik zoiets van "laat maar, ik brand mijn vingers er maar niet aan'.. er is tenslotte ooit een ijking geweest.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei scania 440:

Ik denk dat ook.. al zal je om de tacho erom te laten vragen,  de vraag om handmatige invoer met Ja (ok) moeten beantwoorden.

Leuk als je dan zo'n tacho treft die nog met de vraag 'einde dienst  arbeid JA/Nee' werkt.. dan raak ik al in de war.. want mijn dienst begint toch net??? :confused:

bewerkt door Durashift
,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei scania 440:

Dat doe je ook juist, ik dacht dat Ron bedoelde dat hij echt handmatig zijn rust periode van tot ging invoeren.

Nee, als hij vraagd einde arbeid zeg ik nee. Vervolgens voer ik de rust handmatig in.

zoetwatermatroos vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden