[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Kaart invoeren.


Gast shompie

Recommended Posts

Ik heb een vraagje. Ik had vanmorgen een discussie met een collega over het invoeren van de pas. Als ik dat doe voer ik altijd handmatig de rust in en wacht ik tot er bovenop het dichte blokje (links onderin) een open blokje komt en ga dan pas rijden. 

 

Dit is mij ooit zo verteld dat dit moest. Mijn collega zegt dus dat dit niet nodig is en dat je mag gaan rijden op het moment dat alleen het dichte blokje zichtbaar is.

 

Wie oh wie weet wat de juiste manier is?

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Teddybeer:

Bij de oudere digitale tachograven krijg je de melding op het scherm dat je rijdt zonder kaart als je gaat rijden zonder dat "dat open blokje" op het scherm staat.

 

Dit zegt het instructieboekje van de daf. Het mag dus wel volgens hun. En ik ben het daar niet mee eens (eigenlijk) :p

 

Stel nu dat je met de ene auto bijna aan je rijuren zit en je stapt over op een ander dan moet je toch kunnen uitlezen of en hoe lang je nog mag rijden en dat kan met alleen het gesloten blokje niet.

20170809_114754.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik wacht ook altijd tot het symbool compleet is , dat moet bij ons zo wie zo  omdat de BC pas actief is als er helemaal ingelogt is.

 

Ik heb wel 'n andere vraag , ik kan bij 'n bepaalde auto de utc tijd niet aanpassen . hij staat 6 min voor en krijg hem niet optijd . als ik het probeer verspringt hij met 30 min . Ik krijg hem niet verzet per minuut .

De auto is 'n Volvo 3 serie met VDO tacho.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei opa bert:

verspringt hij met 30 min . Ik krijg hem niet verzet per minuut .

 

er zijn  tijden

de normale (die jij verzet, die gaat per half uur) plaatselijke tijd

en de andere die per minuut gaat , utc tijd

bewerkt door trieftol
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^.. dus, met 1x per week pas erin/eruit is jouw dienst(week) in NL begonnen.. rijd jij werkelijk een dag of 5 door Duitsland, met overnachtingen, maar is dat nooit je eind/dan wel beginland. Klopt toch niet?

 

~~~~

 

Ik wacht ook altijd tot beide blokjes verschenen zijn. In het begin een discussie  gehad over het wel/niet goed geregistreerd hebben van een normale weekend rust. Vermoedelijk is dat toen mis gegaan doordat ik te vroeg ben gaan rijden (zonder dat 2e blokje). VDO 1310 tacho.

 

Is het van belang om je UTC tijd aan te passen? Bij sommige auto's bij ons loopt dat ook niet synchroon met wat er op mijn horloge staat. Op zich kloppen je start en eindtijden niet helemaal met dat wat er op de rittenlijst staat (in ons geval) maar de tijden tussendoor maakt niet veel uit, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ en dan geen diensttijd tekort komen? :zegtniets: Alhoewel jij hebt meestal een rijdag om mee te beginnen. Hebben ze bij jullie ook binnenlands werk ?

 

Oeps dat was een antwoord op Grunneger

@ Durashift je tacho werkt via utc tijd miz is het dus wel degelijk van belang dat die goed staat. Heeft iemand daar al niet eens een verhaal over getypt?  

bewerkt door zoetwatermatroos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei Durashift:

 

Is het van belang om je UTC tijd aan te passen? 

 

Op zich kloppen je start en eindtijden niet helemaal met dat wat er op de rittenlijst staat (in ons geval) maar de tijden tussendoor maakt niet veel uit, toch?

Als je tijden te veel van de werkelijkheid afwijken, kunnen sommge controleurs dat opvatten tot een poging om te frauderen......

 

Opzich is het niet zo'n probleem, tot je eens een keer van auto moet wisselen. Als je dan eentje hebt die op tijd, of acher loopt, en de andere loopt voor krijg je een foutmelding als je de pas invoert. Tachograaf meldt dan dat je een tijdsoverschrijding hebt.

 

Geen idee wat dat oplevert bij een controle, maar het zou maar zo kunnen dat het niet door iedereen gewaardeerd wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei scania 440:

Ga er maar van uit dat je het goed doet, het symbool staat voor de kaart en als hij volledig is is hij geregistreerd door de tacho, de duur kan verifiëren per tacho.

 

Mijn huidige nieuwe tacho geeft helemaal geen symbool meer weer, hij steld 3 vragen en zegt dan gelijk dat hij rij klaar is.

 

Waarom je telkens handmatig rust invoert snap ik dan weer niet.

 

Ik haal elke avond mijn pas er uit en voer net als op maandag dan elke dag mijn rust handmatig in. Dit deed ik ook al toen ik nog buitenland reed.

 

Ik weet niet beter als dat het symbool compleet moet zijn terwijl het instructie boekje anders zegd....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei scania 440:

Waarom je telkens handmatig rust invoert snap ik dan weer niet.

 

Is bij ons ook een 'instructie' zodat daarmee de tussenliggende periode als 'rust' weggeschreven wordt en daarmee voldaan wordt aan het patronaal attest.

 

Op dit punt verschillen de meningen ook.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei shompie:

terwijl het instructie boekje anders zegd....

 

De VDO 1310 handleiding zegt het ook. Wél met een tikfout, volgens mij.

 

http://www.dton.nl/wp-content/uploads/2015/12/Handleiding-DTCO-VDO-1381-1.4-2.0manual_netherlands.pdf

 

(pagina 30).

 

"U kunt gaan rijden, de belangrijkSTe gegevens zijn geregistreerd'.

 

jajaja, dus niet álle gegevens zijn geregistreerd op dat moment van slechts 1 (dicht) vierkantje.

:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei Teddybeer:

Geen idee wat dat oplevert bij een controle, maar het zou maar zo kunnen dat het niet door iedereen gewaardeerd wordt.

 

Okay, duidelijk, Zelf heb ik zoiets van "laat maar, ik brand mijn vingers er maar niet aan'.. er is tenslotte ooit een ijking geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei scania 440:

Maar ik denk dat hij gewoon bevestigd als de tacho er om vraagt.

 

Ik denk dat ook.. al zal je om de tacho erom te laten vragen,  de vraag om handmatige invoer met Ja (ok) moeten beantwoorden.

 

Leuk als je dan zo'n tacho treft die nog met de vraag 'einde dienst  arbeid JA/Nee' werkt.. dan raak ik al in de war.. want mijn dienst begint toch net??? :confused:

bewerkt door Durashift
,
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei scania 440:

Dat doe je ook juist, ik dacht dat Ron bedoelde dat hij echt handmatig zijn rust periode van tot ging invoeren.
Maar ik denk dat hij gewoon bevestigd als de tacho er om vraagt.

 

Nee, als hij vraagd einde arbeid zeg ik nee. Vervolgens voer ik de rust handmatig in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij doelt Shompie op de aanvang van de dienst. Vanuit mijn geheugen zeg ik dan, als je 'Ja' drukt, dat je daarna geen rust meer kan invoeren / tijd  kan verantwoorden over de periode dat de kaart niet in de auto zat..

 

Op die manier ben ik toen ook de mist in gegaan.. volgens mij.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Durashift:

^^.. dus, met 1x per week pas erin/eruit is jouw dienst(week) in NL begonnen.. rijd jij werkelijk een dag of 5 door Duitsland, met overnachtingen, maar is dat nooit je eind/dan wel beginland. Klopt toch niet?

 

Ik voer handmatig begin en eindland in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei zoetwatermatroos:

^^ en dan geen diensttijd tekort komen? :zegtniets: Alhoewel jij hebt meestal een rijdag om mee te beginnen. Hebben ze bij jullie ook binnenlands werk ?

Nee, natuurlijk niet. Zodra ik mijn 9/10 uur begin te maken, registreerd hij het als einde werkdag. En zodra ik na die rustperiode weer vertrek registreerd hij het als begin werkdag.

En ja, dat hebben we af en toe ook wel, maar dan veranderd er alsnog niks aan mijn handelingen.

 

Tot op heden is er nog geen enkele controlerende instantie die van mijn manier van werken iets heeft gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden