Dirkie

Welke verschillende type's LZV??

6 berichten in deze discussie

Hallo heren lzv chauffeurs,

Ik heb een vraag aan jullie .

Binnenkort ga ik beginnen met lessen voor het lzv certificaaat.

Mijn vraag heeft iemand van jullie ervaring met verschillende types lzv ?

Ik ga lessen met een bakwagen \dolly maar op het werk rijden wij met oplegger\wipkar .

Welke combinatie is het makkelijkst en welke is het moeilijkst om mee achteruit te rijden?

Alvast bedankt voor jullie reactie 

groetjes een aspirant lzv chauffeur

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf geen ervaring mee. Bij ons rijden de LZV's met MW plus 2x wipkar. Bij achteruitrijden is dat min of meer gelijk aan schamel, vertelde men mij. (MW t.o.v. laatste wipkar dan).

Als ik het zo voor mij zie.. dan is oplegger/wipkar niet anders..  moet de wipkar naar links.. zal je de trekker ook eerst een slag naar links moeten sturen, zodat oplegger naar rechts gaat met de achterkant en de wipkar naar links omduwt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het achteruit rijden is altijd hetzelfde principe als een schamelaanhanger, omdat je in alle gevallen hetzelfde aantal draaipunten hebt. Voor het gevoel maakt het wel een groot verschil, omdat de afstanden tussen de draaipunten totaal verschillend zijn.

Ik ben alleen niet met twee wipkarren aan het stoeien geweest, maar verder wel met alle mogelijkheden.

Motorwagen oplegger vind ik persoonlijk het makkelijkst achteruit rijden, trekker-oplegger met wipkar het lastigst, omdat je daarmee veel meer ruimte aan de voorkant nodig hebt.

Met vooruit rijden loopt een zgn B-train er het mooist achteraan. Met de B-train ben je ook het flexibelst, omdat je altijd een gedeelte kan laten staan en als trekker-oplegger met het andere gedeelte verder kan. Het werken met een B-train is wel het meest arbeidsintensief met het koppelen terwijl je er juist het meeste mee moet koppelen.

Mijn voorkeur zou toch motorwagen-oplegger zijn.

Verzonden vanaf MS Cumba

Durashift en zoetwatermatroos vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dokus:

Mijn voorkeur zou toch motorwagen-oplegger zijn.

Motorwagen met een oplegger met een dolly = motorwagen met een aanhanger (met schamel) van 13 meter , toch

Schots en Scheef vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden