Spring naar bijdragen
  • 0

Voorwaarden nachtarbeid


Rubster

Vraag

  • Forumlid

Beste vroege vogels, ik ga/kan beginnen bij een bedrijf waar ik elke dag (5 dgn/wk) v.a. 02.00 kan/moet beginnen. Mijn werkdagen zullen naar schatting niet meer dan 10 uur/dag zijn. Mag dat gelet op het "Rijtijdenbesluit". Hierin staat nl o.a.:

Citaat

43 nachten per 16 weken of 20 uur per 2 weken tussen 00:00 uur en 06:00 uur

Omdat ik dus om 02.00 moet beginnen, werk ik zeg maar 4 uren van mijn dienst s'nachts rij. Dit zou betekenen dat ik in 1 week dus al 20 uur rij. Dit mag dan toch niet?.... daarnaast hanteerd het geen cao, dit natuurlijk wel maar wat mag ik naar alle redelijkheid vragen qua brutosalaris en/of toeslag? Op de overuren krijg ik geen toeslag. Deze worden uitbetaald maar in 100% uren. Het contract ligt er maar Ik moet nog tekenen. 

Alvast bedankt voor de reacties!...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

En dat laatste zinnetje zegt genoeg Ger, jullie vinden werkgevers slavendrijvers terwijl ik ze zie als mensen die het mogelijk maken dat ik mijn leven in kan richten zoals ik dat wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
35 minuten geleden zei *Ger*:

Hoe kom je er op, ik maak gewoon elke week 55-60 uur :bey:

Maar ik wil wel gezond oud worden, en niet hoeven te ontkennen dat die hartaanval door de ongezonde levensstijl kwam ;)

 

Maar vooruit dan jij hebt gelijk, het kwam van de nicotine die je nodig had om de stress de baas te kunnen ;)

 

Ik heb heel veel fout gedaan in mijn leven Ger. Maar de dag en de nacht omdraaien is nooit een probleem geweest voor mij.

 

En ja Ger, er zullen er zat zijn die het niet kunnen maar diee kunnen dit heel goed zelf aangeven. Net als die mensen die in het weekend liever op een stapelbed in een portecabin liggen ipv in hin eigen auto.

 

Niet gelijk met wetjes en regelgeving gaan zwaaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei *Ger*:

 jij zult niet kunnen ontkennen dat er enorm veel onderzoek is gedaan naar de ongezonde levenswijze die nachtwerk met zich meebrengt en dat het niet voor niets wettelijk geregeld is dat we daar beperkingen voor opgelegd krijgen.

 Nouhou,,,,,,,,,,ik ken mn paar hoeren die heel hun leven altijd ,s nachts gewerkt hebben,soms 7 dagen in de week.

Deze zijn op oudere leeftijd nog steeds niet opgebrand hoor.

Dus zó slecht zal dat nachtwerk ook niet zijn.

  • Like 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In fabrieken, ziekenhuizen, spoor en in de luchtvaart is het allemaal prima voor elkaar

Dus daar komt het niet voor bedoel je? Dus wel, ik ken meerdere mensen, zowel bij het spoor als in de luchtvaart, die al jaren niet anders dan enkel 's nachts werken (en nog kerngezond zijn)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Op 13-8-2017 om 08:20 zei Rubster:

Beste vroege vogels, ik ga/kan beginnen bij een bedrijf waar ik elke dag (5 dgn/wk) v.a. 02.00 kan/moet beginnen. Mijn werkdagen zullen naar schatting niet meer dan 10 uur/dag zijn. Mag dat gelet op het "Rijtijdenbesluit". Hierin staat nl o.a.:

Omdat ik dus om 02.00 moet beginnen, werk ik zeg maar 4 uren van mijn dienst s'nachts rij. Dit zou betekenen dat ik in 1 week dus al 20 uur rij. Dit mag dan toch niet?.... daarnaast hanteerd het geen cao, dit natuurlijk wel maar wat mag ik naar alle redelijkheid vragen qua brutosalaris en/of toeslag? Op de overuren krijg ik geen toeslag. Deze worden uitbetaald maar in 100% uren. Het contract ligt er maar Ik moet nog tekenen. 

Alvast bedankt voor de reacties!...

Maar eens terug naar de kern van de zaak dan...

 

Nee, dat mag inderdaad niet. Of jij dat wel of niet wilt doen is je eigen keus en risico.

Wat kun je vragen? Ik denk dat je voor dat aantal uren op genoemde tijdstippen tussen de 3200 en 3500 euro bruto mag vragen als ervaren chauffeur.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
29 minuten geleden zei *Ger*:

Ach zo meteen krijgen we weer de verhalen van de opa die zijn hele leven in de mijn in de nachtdienst heeft gewerkt en 2 pakjes sigaretten per dag rookte en 96 is geworden in goede gezondheid ;)

 

 

Gelul Ger, maar je kunt ook doorschieten. En Dokus, 4 jaar lang ben jij dus "aanwezig" geweest bij het spoor. Ik ben 15 jaar lang aanwezig geweest op een bloemenauto. Want 4.5 uur met de auto op de cc vind ik nou niet echt heel hard werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ach zo meteen krijgen we weer de verhalen van de opa die zijn hele leven in de mijn in de nachtdienst heeft gewerkt en 2 pakjes sigaretten per dag rookte en 96 is geworden in goede gezondheid 
 

Precies in jou straatje toch ondanks dat jij die verhalen precies van de andere kant vertelt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
7 minuten geleden zei Dokus:


Grote jongen hoor.
Als beloning mag je vanavond 10 minuten langer opblijven.


Verzonden vanaf MS Cumba

 

Sorry, ik was even vergeten dat jij je als een kleuter gaat gedragen als iemand het niet met je eens is terwijl jij eigenlijk het precies hetzelfde zegt over jou tijd bij de ns. Weet je wat, pak jij nog maar een ijsje voordat je naar bed gaat....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
4 uur geleden zei Pierre:


Jaja...die lagen de hele nacht op bed op hun rug...zo kan ik het ook...:rolleyes::D

 

Maar werden keer op keer genaaid! Dat kan ook jij niet ontkennen.....

 

1 uur geleden zei *Ger*:

Ach zo meteen krijgen we weer de verhalen van de opa die zijn hele leven in de mijn in de nachtdienst heeft gewerkt en 2 pakjes sigaretten per dag rookte en 96 is geworden in goede gezondheid ;)

 

 

Sigaren, het waren 2 pakjes sigaren!

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
31 minuten geleden zei *Ger*:

Voor jou Ron, we hebben het er al vaker over gehad jij betrekt alles op jou.

Er liggen stapels onderzoek naar deze materie, ze zeggen allemaal hetzelfde "het is ongezond", maar jij zou zelfs trots zijn als je kinderen er voor kiezen  :bey:

 

Ik laat mijn kinderen de keus Ger. Daar zit het verschil tussen jou en mij. Jij vind het jou plicht om op mensen in te blijven hameren als ze in JOU ogen iets fout doen want jou waarheid is waarheid al dan niet ondersteunt door wet en regelgeving of zielige verhalen.

 

Laat de mensen de keus Ger, zoals ik mijn kinderen de keus laat. Maar als mijn oudste weer eens smorgens vroeg terug komt van werk of een nachtje stappen zal ik zeggen dat Ger van het forum dit onverantwoord vind gesteund door een heel pak onderzoeken. Misschien stuurt hij je wel ff een pb tje...:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het zal best zo zijn dat ten alle tijde alleen maar 's nachts werken, jaren lang, minder gezond zal zijn dan in een ritme van 5 dagen in de week tijdens kantoortijden.. 

 

Toch denk ik dat een vast ritme, van ofwel dag ofwel nacht, 'gezonder' is dan wekelijks van dienst wisselen..zoals ook voorkomt.

Dan kom je toch moeilijker in een vast ritme, heb ik ervaren.  Nog niet eens met dag/nacht wisselen.. ook met vroeg / laat diensten, week op week af.

Ene week vroeg je nest uit.. de andere week er weer laat in..

 

 

bewerkt door Durashift
.tikfoutje hersteld.
  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Het zal best zo zijn dat ten alle tijde alleen maar 's nachts werken, jaren lang, minder gezond zal zijn dan in een ritme van 5 dagen in de week tijdens kantoortijden.. 
 
Toch denk ik dat een vast ritme, van ofwel dag ofwel nacht, 'gezonder' is dan wekelijks van dienst wisselen..zoals ook voorkomt.
Dan kom je toch moeilijker in een vast ritme, heb ik ervaren.  Nog niet eens met dag/nacht wisselen.. ook met vroeg / laat diensten, week op week af.
Ene week vroeg je nest uit.. de andere week er weer laat in..
 
 
Ik denk dat het aantal uren wat een nachtdienst duurt ook ermee te maken heeft.
In de chemie begint de nachtdienst om 2300 en niet om 1900 zoals in het transport wel voorkomt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja, daar heb je wel een punt André. Bij ons beginnen ritten soms ook al om 17 uur, lopen dan door tot een uur of 4-5..

 

Het lastigste, vind ik, is de warme hap 's avonds regelen. Voor het werk, vroeg, warm eten lukt mij vaak niet, omdat ik eigenlijk net het bed uit ben en ontbijt op heb.. Brood mee voor de nacht, wordt toch flauw op een gegeven moment. Laatste paar keer pasta en nasi thuis gemaakt, in alufolie in bakje mee, dat bleef redelijk warm tot aan de eerste pauze.

 

Wellicht zoiets eens kopen.

 

9427_82802_1.jpg

 

https://www.kookwinkel.nl/stanley-adventure-food-jar-thermosfles-530-ml-rvsblauw?gclid=EAIaIQobChMI5IadxcbX1QIViBgbCh1-SgDhEAQYAiABEgIAAfD_BwE

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 minuten geleden zei Durashift:

Het zal best zo zijn dat ten alle tijde alleen maar 's nachts werken, jaren lang, minder gezond zal zijn dan in een ritme van 5 dagen in de week tijdens kantoortijden.. 

 

Toch denk ik dat een vast ritme, van ofwel dag ofwel nacht, 'gezonder' is dan wekelijks van dienst wisselen..zoals ook voorkomt.

Dan kom je toch moeilijker in een vast ritme, heb ik ervaren.  Nog niet eens met dag/nacht wisselen.. ook met vroeg / laat diensten, week op week af.

Ene week vroeg je nest uit.. de andere week er weer laat in..

 

 

Daar is onderzoek naar gedaan, het beste systeem met wisselende diensten is elke 2 dagen van dienst wisselen.

M'n zus werkt in een ziekenhuis, en na een week nachtdienst had ze vaak minder weerstand
wat resulteerde in verkoudheid/koortslip oid.

Maar wat een regelmatige nachtdienst met je doet is toen niet onderzocht, maar het lijkt mij dat in het weekend je ritme ook veranderd wat je gezondheid negatief zou kunnen beïnvloeden.

Depressieve mensen hebben soms lichttherapie nodig, hoe zit dat met nachtchauffeurs die weinig licht zien, in een bedrijf is het lichter als in een cabine. Mensen hebben (zon)licht nodig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei *Ger*:

Dit is al van 2008 dus waar werken ze, bij het spoor of bij een sub onderneming die het niet zo nou neemt met de regels ;)

...........

 

Bij een onderaannemer van Prorail om precies te zijn. Maar waar ze werken doet er verder niet toe en evenmin dat je de cao van NS erbij haalt, de discussie ging over de invloed op je gezondheid bij voortdurende nachtarbeid. En dat er in meerdere cao's beperkingen zijn opgenomen met betrekking tot nachtarbeid is geen bewijs dat het ook daadwerkelijk slecht is, eerlijk gezegd denk ik dat Durashift hierin wel een punt heeft, nl constant wisselende diensten zorgen voor ontregeling van je bioritme.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ok en nu dan de waarheid hoeveel mensen er ook een vaste dienst hadden die in de nacht begon? En dan heb ik het niet over wisselende diensten, maar mensen die nooit een andere werktijd hebben?

 

Waarom mijn vraag? Ik ken tientallen die weken in de voedselindustrie die niets anders kennen dan vroeg beginnen en vroeg eindigen. Bakkers, slagers, krantenbezorgers en printers enz.....

Ik ben het gelijk met je eens als jij het hebt over wisselende diensten, maar dit onderzoek houdt geen rekening met vaste diensten. Maar ook wisselende diensten dan nog ligt het aan de persoon.

 

Verder ben ik het wel met Ron eens, jij als vakbondsman wil je wil op leggen aan de individuele chauffeur. Net als alle vakbondsmensen, en dat moet stoppen. Ik heb altijd al een hekel gehad aan mensen die mij vertelden wat ik wel en niet mocht doen als het geen wetgeving is/was. Maar gewauwel over dat ik mij zou laten uitbuiten omdat ik anders wil als de CAO.... Ik persoonlijk heb nooit CAO verdiend, wel meer. 

 

Er zou een keuze moeten zijn, mensen die CAO willen volgen en mensen die hun eigen weg willen volgen. Alleen is dat iets wat de vakbonden niet willen..... want zij zijn ontstaan uit wat mensen zelf willen zonder dat anderen het opleggen.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
8 uur geleden zei henri:

 

 

u weet toch wel dat shompie de beste is:angel:

 

Begin jij ook al met dat stomme gelul. Kom eens met een voorbeeld dat ik zeg dat ik beter ben dan een ander?

 

Ik jank niet met de meute mee en laat mij het kaas niet van het brood eten zoals jullie. Het enige wat de chauffeur tegenwoordig nog kan is achteraf janken dat hij zielig is. Wees een vent en ram vooraf met je vuist op tafel (net als ik)  Maar ga mensen die wel voor hunzelf durven opkomen niet belachelijk maken, dat bewijst je eigen tekortkomingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden