Spring naar bijdragen
  • 0

Voorwaarden nachtarbeid


Rubster

Vraag

  • Forumlid

Beste vroege vogels, ik ga/kan beginnen bij een bedrijf waar ik elke dag (5 dgn/wk) v.a. 02.00 kan/moet beginnen. Mijn werkdagen zullen naar schatting niet meer dan 10 uur/dag zijn. Mag dat gelet op het "Rijtijdenbesluit". Hierin staat nl o.a.:

Citaat

43 nachten per 16 weken of 20 uur per 2 weken tussen 00:00 uur en 06:00 uur

Omdat ik dus om 02.00 moet beginnen, werk ik zeg maar 4 uren van mijn dienst s'nachts rij. Dit zou betekenen dat ik in 1 week dus al 20 uur rij. Dit mag dan toch niet?.... daarnaast hanteerd het geen cao, dit natuurlijk wel maar wat mag ik naar alle redelijkheid vragen qua brutosalaris en/of toeslag? Op de overuren krijg ik geen toeslag. Deze worden uitbetaald maar in 100% uren. Het contract ligt er maar Ik moet nog tekenen. 

Alvast bedankt voor de reacties!...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
2 minuten geleden zei *Ger*:

Of iemand schijt aan de nachturen regel heeft moet hij zelf weten, maar dat hij daardoor dik in de problemen kan komen moet hij zich wel even realiseren.

 

Domme vragen bestaan niet, maar domme antwoorden duidelijk wel ;)

 

Voor de TS, bezint eer ge begint, het lijkt me geen lekker baasje :ja:

 

Dat probeerde ik dus ook aan te geven Ger ..... niet alles zo letterlijk nemen als het er staat:kiss:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
21 minuten geleden zei *Ger*:

Of iemand schijt aan de nachturen regel heeft moet hij zelf weten, maar dat hij daardoor dik in de problemen kan komen moet hij zich wel even realiseren.

 

Domme vragen bestaan niet, maar domme antwoorden duidelijk wel ;)

 

Voor de TS, bezint eer ge begint, het lijkt me geen lekker baasje :ja:

 

Waarom kan de topicstarter dik in de problemen komen? Tenzij jij gezondheid bedoeld Ger. Maar ik denk wel eens dat sommige daar al problemen mee krijgen bij het woord werken....Mocht jij bedoelen op de inspectie hupeldepup (die verander te veel van naam) is dat toch niet ts zijn probleem.

 

Maar blijkbaar zijn er nog steeds mensen die bij dubieuze mensen willen gaan werken.

 

Ik kan nog steeds een paar aanpakkers plaatsen hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
22 minuten geleden zei *Ger*:

Nou ik kan me zo voorstellen dat als je betrokken raakt bij een zwaar ongeval na je zoveelste nachtdienst je wat uit te leggen hebt ;)

 

Je moet na je zoveelste nachtdienst ook niet in slaap vallen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei Schots en Scheef:
2 uur geleden zei *Ger*:
Nou ik kan me zo voorstellen dat als je betrokken raakt bij een zwaar ongeval na je zoveelste nachtdienst je wat uit te leggen hebt emoji6.png

Nee hoor. Heb collega's die werken het hele jaar van 18:00 tot 06:00 en dat al jaren......

 Hmmm.... Hoe moet ik dat zien?.... 12 uur per dag?, 5 dagen/week?....

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En waar komt dat artikel vandaan in jullie geweldige cao.

 

Ik ken er ook een die elke week 4 nachten rijd. De vijfde doet hij zondag overdag en hij wil niet anders. Waarom moet het geregeld worden in een

antieke cao. Laat veel meer over aan de chauffeur die het moet doen.... maar oh nee, die trekt alleen zijn bek aan de grote tafel open.

 

We betutellen onszelf de vernieling in. En ja, er hlijven altijd mensen die alleen van het woord werken overspannen raken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nee Ger, jij haalt er hier allerlei horror verhalen bij.

 

Sommige mensen willen alleen maar snachts werken maar die worden weer betutteld door allerlei wetgeving. Eennchauffeur is prima in staat aan te geven wat hij wil. En als hij graag sanchts wil werken moet dat kunnen. Die klunzen die overdag met een smartphone spelen op verkeerde momenten zijn veel gevaarlijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nu haalt Ger er een zielig verhaal bij van iemand die snachts een ongeluk kreeg en alles kwijtraakte....

 

Heel erg hoor maar ik neem dit toch met een korreltje zout of misschien wel een hele bus. Ik hoor ook wel eens verhalen over chauffeurs die overdag door hun schuld een zwaar ongeluk kregen. Maar nog nooit echt nog nooit dat ze er alles door kwijtraakte. Dit is net zo'n verhaal als Rinus uit Groningen, kennen we h3m nog. Rinnus bestaat wel maar was eigenlijk helemaal niet werkeloos. ( har een kantoorfunctie bij een vakbond of zo) :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
56 minuten geleden zei Teddybeer:

Wie zegt dat altijd dezelfde chauffeur 's nachts MOET rijden om dat broodje, die varkens of kippen op plaats van bestemming te krijgen?

Ik ,bij ons zijn altijd 4-5 chauffeurs s,nachts aan het werk, 5 dagen per week,

De andere 6 om de week.,dus elke dag beginnen deze wagens rond 19.00 uur s,avonds te rijden tot minimaal de klok rond.

Tja ,je moet het maar willen.

 

Grenslander

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Of het wel of niet mag laat ik nu ff buiten de discussie, maar in de periode dat ik luchtvracht reed, werd ik een paar maal gecontrolleerd door de politie, in binnen en buitenland en nooit is er iets gezegd over het feit dat er nogal wat nachtelijke werkuren op de kaart stonden....

Murphy Jr nr 1 en 2 rijden beiden nachtdiensten. Iedere nacht weer. Worden diverse malen gecontrolleerd en nog nooit commentaar gehad op hun nachtelijke ritten....

(beiden rijden depot/lijndiensten, dus iedere dag   nacht dezelfde rit).

Hoewel Noorwegen geen NL is hebben wij min of meer dezelfde arbeidswetgeving mbt het maken van uren, sterker nog, ik durft te stellen dat die van ons strenger is.

 

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei iveco 35c17:

Dus kortom, Alle varkensrijders en broodrijders en noem maar op, zijn elke week elke nacht in overtreding volgens de cao?

 

Broodrijders hebben een iets ruimere regeling.

 

Tja, wát rijdt er niet 's nachts aan een bepaalde groep transport?

 

Magazijnen van autogrossiers /  garages / glasbedrijven / dealers worden ook 's nachts bijgevuld..

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
20 uur geleden zei andremast:

Ik zou nog even nadenken!!!
Je verhaal is niet helemaal duidelijk wel/geen cao.
Overuren 100% is ook niet correct

André, Op deze arbeidsovereenkomst is geen cao van toepassing. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Waarschijnlijk is dit net zo'n slaperig wetje als de 45 urige weekend rust die niet in de cabine doorgebracht zou mogen worden.

 

Door een enkeling die zijn boodschap al gedaan heeft word dit weer groter gemaakt dan dat het in werkelijkheid is in de hoop dat het opgepakt door een bond met als gevolg dat er strikt op nageleefd gaat worden en dat de touwtjes dus nog strakker worden aangetrokken en ons vak nog onaantrekkelijker word.

 

Plus dat de handhavende instanties weer een melkkoe erbij hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op ‎13‎-‎8‎-‎2017 om 08:20 zei Rubster:

Beste vroege vogels, ik ga/kan beginnen bij een bedrijf waar ik elke dag (5 dgn/wk) v.a. 02.00 kan/moet beginnen. Mijn werkdagen zullen naar schatting niet meer dan 10 uur/dag zijn. Mag dat gelet op het "Rijtijdenbesluit". Hierin staat nl o.a.:

Omdat ik dus om 02.00 moet beginnen, werk ik zeg maar 4 uren van mijn dienst s'nachts rij. Dit zou betekenen dat ik in 1 week dus al 20 uur rij. Dit mag dan toch niet?.... daarnaast hanteerd het geen cao, dit natuurlijk wel maar wat mag ik naar alle redelijkheid vragen qua brutosalaris en/of toeslag? Op de overuren krijg ik geen toeslag. Deze worden uitbetaald maar in 100% uren. Het contract ligt er maar Ik moet nog tekenen. 

Alvast bedankt voor de reacties!...

Ik zou daar al nooit aan beginnen ,in deze tijd waar niet aan chauffeurs te komen is , zou ik toch eens met 'n bedrijf gaan praten waar wel fatsoenlijk betaald wordt. En ga er maar vanuit dat geen cao betalen meestal ook betekend geen pensioen opbouw ed. 

TS komt uit Gelderland het lijkt mij dat daar zat bedrijven zijn die e.e.a. wel netjes voor elkaar hebben , en ook opzoek zijn naar chauffeurs .

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
1 uur geleden zei *Ger*:

Ach dat is al in 2011 opgepakt door vakbonden en er is destijds ook een uitgebreid rapport verschenen >> klik <<

Regels liggen er, alleen zijn sommige mensen te dom om de noodzaak in te zien, en de overheid kan niet overal zijn. Op de ATW wordt erg weinig gecontroleerd, het is aan de mensen zelf om te reageren op ongezonde situatie's op het werk. 

In fabrieken, ziekenhuizen, spoor en in de luchtvaart is het allemaal prima voor elkaar, alleen die domme chauffeur laat zich nog graag misbruiken.

Er is niet voor niets het gezegde "als je niets meer kunt..................." ik denk dat we dat gezegde zelf verworven hebben met onze mening en instelling uit de tijd van de neanderthaler, en zelfs die snapten al dat de nacht was om te slapen :p

 

 

Wat een bullshit Ger.

 

Jijnwijst altijd maar naar anderen. En wees blij dat de overheid (bewust) niet overal bovenop zit. Anders regelen ze ons rechtstreeks weer een recesie in en dat weten ze. Maar jij zegt dat ze het overal voor elkaar hebben behalve in het transport. Nu doe jij wat jij bijna altijd doet. Jou wensen opdringen aan anderen die volgens jou te dom zijn om voor hunzelf op te komen. Er zijn namelijk genoeg mensen die er zelf voor kiezen. Eigen keus Ger maar dat is een vies woord in de oren van een vakbondsman en dat komt elke keer weer bovendrijven in dit soort discussies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ger, jij vind werken sowieso levensgevaarlijk. In elke discussie komt dat weer naar boven. Ik heb heel lang dubbelbemand bloemen gereden. En dat in een tijd dat je iedere bekeuring met een bos rozen kon afkopen. Ik ben 46 jaar en kern gezond. Ja, ik ben geopereerd aan mijn hart. Dat is deels erfelijk en voor de rest was dat roken niet bewegen stress en verkeerd eten. Er is nog nooit een dokter geweest die tegen mij zij, Ron luister nu naar Ger want werken is echt heel slecht voor je. (Sorry, snacht's werken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden