[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Koelkast


drecki

Recommended Posts

  • Forumlid

1 jaar oude cf met koelkast.

Deze is beveiligd zodat wanneer de accu onder een bepaalde capaciteit komt, deze (naar mijn mening veel te snel) uitschakelt.

Accu zijn regelmatig doorgemeten, zijn ok.

Gevolg; na uur of twee gaat koelkast al uit en kan je volgende ochtend een groot deel van je etenswaar weggooien.

 

Mijn vraag voor de techneuten, al dan niet aanwezig hier;

 

1. Is de genoemde beveiliging te omzeilen/verwijderen/uit te schakelen?

 

2. Als het antwoord op vraag 1 nee is; Is het lastig om de stroomdraad, die nu naar de koelkast loopt, te vervangen voor een exemplaar rechtstreeks naar een stroombron?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vertel eerst maar eens of je een compressor koelkast of een absorbsie koelkast hebt.

Een absorbsiekoelkast heeft een verwarmingselement wat constant onde spanning staat en,als dat niet beveiligd is trekt dat je battrij in n paar uur tijd leeg.

 

Een absorbsie koelkast hoor je niet ,een copressorkoe;lkast hoor je van tijd tot tijd aan en af slaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei RobNiat:

Die beveiliging zit doorgaans in de koelkast zelf. Dus een draad direkt trekken naar de koelkast toe heeft in dat geval geen nut.

 

(maar misschien is het in dit geval anders...)

Beveiliging zit aan de auto. 

Zodat er genoeg stroom overblijft om nog te starten

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei *Ger*:

TS ook niet die heeft een CF ;)

...klopt. Jammer genoeg wel.

 

 

Wat het exact voor een koelkast is, geen idee. Daf logo staat erop, 30 liter inhoud.

Lijkt er net op dat de koelkast alleen aan gaat/is wanneer de motor loopt.

S'ochtends (of er nu wel of niet door ander nachtrit mee gedaan is..) is de temperatuur in de koelkast gewoon warmer als de temperatuur in de cabine.

Wel lullig als je int chauff bent en telkens je etenswaar weg kan gooien.

 

Volgende week maar even naar een andere daf dealer rijden, en daar er maar even naar laten kijken. 

 

 

bewerkt door drecki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei *Ger*:

Is idd wel wat jaartjes geleden, maar het is nog steeds niet zo dat een absorptie koelkast in een paar uur je accu zover leeg heeft dat hij er mee ophoud.

Ik heb nu een 

1.JPG

En die laat ik rustig aan staan, ook als ik van donderdag avond tot maandag middag vrij ben, hij is dan maandag nog gewoon aan het draaien

 

Exact dezelfde als die ik in mijn actros had. Deze koelkast deed het altijd, ook na een weekend. Op de max stand kon je er zelfs ijsjes in bewaren. Die ik nu heb koelt niet onder de 7 graden.

bewerkt door drecki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei josimo:

Staat hij überhaupt wel aan? Ik had in mijn Daf en nu in de MB ook nog een schakelaar op dashboard om hem aan te zetten ipv dat je onder het bed moet kruipen 

Jawel hoor. Nu ook. Hij doet het wel. Maar echt mooi koud wordt hij nooit.

Ik vergelijk het met die waeco die in mijn actros zat, en waar ik 11 jaar lang plezier van gehad hebt.

Hij wordt gewoon niet echt koud, zoals een koelkast hoort te zijn (3-5 graden).

Ik heb hem ook al op verschillende standen gezet, om te testen, geen verschil. 

Ik heb niets bij me om hem door te meten. Dat zullen ze volg week bij de daf doen neem ik aan. En inderdaad bij aansluitpunt bij koelkast. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even gekeken op google;

 

De werking van de koelkast berust op het absorptie- of op het compressorprincipe. De nadelen van het absorptieprincipe ten opzichte van het compressorprincipe zijn:

  • het koelt bij buitentemperaturen > 30° C minder goed;
  • het is een relatief traag werkend systeem;
  • het rendement is minder groot;
  • het verbruikt naar verhouding meer energie.

Voordelen

Het absorptieprincipe is stil. Dat komt omdat het koelaggregaat zonder bewegende delen werkt. Ook heeft dit principe een langere levensduur.

Het absorptieprincipe kan op drie energiebronnen werken, namelijk op 230 Volt netspanning, op 12 Volt gelijkstroom of op gas (LPG). Er kan maar één energiebron ingeschakeld zijn. Daarmee heeft de camperaar alle vrijheid om te gaan en staan waar hij of zij wil.

Compressorprincipe
De compressorkoelkast daarentegen koelt sneller. Binnen enkele minuten is de ingestelde koeltemperatuur bereikt. Het rendement en het energieverbruik is verhoudingsgewijs gunstiger.

 

Ik lees vooral veel nadelen t.o.v. een koelkast met compressor.

Het geluid.. ja bij mijn actros was het er dus een met compressor. En die hoorde je af en toe. Maar was niet hard en/of irritant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is idd wel wat jaartjes geleden, maar het is nog steeds niet zo dat een absorptie koelkast in een paar uur je accu zover leeg heeft dat hij er mee ophoud.
Ik heb nu een 
1.thumb.JPG.caba45f6aa2133e3c8f64f9cd51d236a.JPG
En die laat ik rustig aan staan, ook als ik van donderdag avond tot maandag middag vrij ben, hij is dan maandag nog gewoon aan het draaien
Sterker nog Ger, al ben ik 2 weken vrij.laat ik m nog aanstaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden