[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

motorvermogen


Vrachtrijder

Recommended Posts

  • Forumlid

Aangezien ik helemaal geen verstand heb van vrachtwagen motoren heb ik daar een vraag over. Neem even het voorbeeld van de Paccar motoren van DAF, maar neem aan dat het bij alle merken min of meer vergelijkbaar is.

 

- MX 11 320 (320kW/435 pk, 2.100 Nm)

- MX 13 300 (300kW/412 pk, 2.000 Nm)

 

DAF weet met de lichtere 'MX 11 320' motor dus meer vermogen op te wekken dan de zwaardere 'MX 13 300' motor. Mijn vraag daarover is eigenlijk simpel.

 

Stel dat beide motoren een vrachtwagen met een totaalgewicht van 50 ton moeten wegtrekken in totaal vergelijkbare omstandigheden, welke van de twee heeft dan het meeste te lijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is, hebben ze er niets van te lijden: De motoren worden namelijk gemaakt om belast te worden...   Ik vermoed dat je doelt op de levensduur van de motoren, maar ik vraag me af of daar iets zinnigs over te zeggen is, omdat die van heel veel factoren afhankelijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Aan de overkant van de plas zeggen ze "nothing beats cubic inches", en de 8cylinders van Scania blijven langer rijden dan de 6cylinders.

Misschien worden ze ook beter onderhouden door de V8 adepten dat kan natuurlijk ook.

Een kleinere motor zou meer op z'n tenen lopen dan een grote en zo eerder "op" zijn. Ze zijn wel lichter, dus voor transport waar elke kilo telt

is een lichtere motor een voordeel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mx 11 motor is geheel nieuw ontwikkeld. Met het oog op euro 6, uitstoot en milieu etc. 

 

Mx 13 is een doorontwikkeling van de oude motor. Is iedere keer wat aangepast bij het uitbrengen van een nieuw daf model. 

 

Mx 11 heeft een eco modus, daardoor klagen veel chauffeurs dat hij niet trekt. De dealer kan dat eventueel uitschakelen. 

Deze informatie heb ik van een monteur. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei steenhaas1:

Aan de overkant van de plas zeggen ze "nothing beats cubic inches", en de 8cylinders van Scania blijven langer rijden dan de 6cylinders.

Misschien worden ze ook beter onderhouden door de V8 adepten dat kan natuurlijk ook.

Een kleinere motor zou meer op z'n tenen lopen dan een grote en zo eerder "op" zijn. Ze zijn wel lichter, dus voor transport waar elke kilo telt

is een lichtere motor een voordeel.

Dit klopt voor geen meter natuurlijk: als je de twee krachtigsten op de huidige markt vergelijkt zul je zien dat de Volvo 750 pk en de Scania 730 pk beiden een 16 liter motor hebben.

Als je dan naar de afgelegde zuigerwqeg gaat kijken heeft de Volvo een slag van 165 MM,  de afgelegde weg per omwenteling is daar dus 330 mm.

Bij één omwenteling van de krukas maakt dat 1980 mm.

De Scania heeft dezelfde inhoud,maar heeft een slag van127 mm dus 254 per omwenteling,maar omdat ze t daar met zn achten moeten doen kom je .per krukas omwenteling uit op 2032 mm.

52 mm meer dus dan de Volvo,op één omwenteling.

Zou je dat op t hele leven van zo n motor bekijken legt de V 8 van Scania meer zuigermeters af dan de Volvo die een even grote inhoud heeft ( en 30 pk méér levert.

 

Waar je wel gelijk in hebt is dat n lichtere motor harder moet werken,zet je n 450 V8 van mercedes tegen de Scania V8 van 730 pk ,zal die merceders t ook op slijtage afleggen op den duur.

 

En: nothing beats qubic inches wil niks meer zeggen dan : er gaat niks boven kubieke centimeters .:D

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, dat is dan één maatstaf. Naar mijn mening kan je dan ook wel de boring erbij betrekken.. Ik bedoel, grotere cilinders met dito zuigers die meer mm's omhoog gedrukt moeten worden, is misschien ook meer wrijving en gewicht..

 

Die (kleinere) 8 van Scania maken dan misschien wel wat meer mm's.. maar het e.e.a gaat wellicht wat soepeler doordat de kracht over 8 i.p.v. 6 spelers verdeeld mag worden?

 

Dat Amerikaanse begrip van zo veel mogelijk cilinderinhoud komt toch een beetje op datzelfde neer.. Veel inhoud, relatief weinig vermogen.. maakt dat de motor solide is en lang niet op z'n maximum getuned is.

 

Lijkt mij toch een stuk beter dan een 2x een cilinder van krap 500 cc met 100 pk, zoals Fiat levert.. :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De reactie van @steenhaas1 is eigenlijk wat ik bedoel.

 

De MX-11 320 motor zou als het ware op zijn tenen lopen, waar de MX-13 300 motor nog ruimte over heeft bij dezelfde belasting.

 

Het is inderdaad de levensduur waar ik aan twijfel. Gewoon hoe de motor er 10 jaar verder nog aan kan trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Durashift:

 

 

Die (kleinere) 8 van Scania maken dan misschien wel wat meer mm's.. maar het e.e.a gaat wellicht wat soepeler doordat de kracht over 8 i.p.v. 6 spelers verdeeld mag worden?

 

 

Daar heb je wel n punt;zes klappen brengen meer gewicht in de schaal dan acht plofjes.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Langere slag geeft meer compressie en dus  per (arbeids)slag meer kracht (koppel) dan één met een kortere slag.

Zo'n motor zou dus met minder t/pm

5 uur geleden zei europeaan:

Als je dan naar de afgelegde zuigerwqeg gaat kijken heeft de Volvo een slag van 165 MM,  de afgelegde weg per omwenteling is daar dus 330 mm.

Bij één omwenteling van de krukas maakt dat 1980 mm.

De Scania heeft dezelfde inhoud,maar heeft een slag van127 mm dus 254 per omwenteling,maar omdat ze t daar met zn achten moeten doen kom je .per krukas omwenteling uit op 2032 mm.

52 mm meer dus dan de Volvo,op één omwenteling.

Maar dat is het totaal, slijtage moet je per cylinder  bekijken en zou de Volvo dus eerder een revisie nodig hebben.

Om een langere slag te krijgen moet de krukas een groter diameter hebben en krijgt de cylinder misschien ook meer zijdelingse krachten doordat de drijfstang verder uit het midden gaat, al is dat maar de helft van de langere slag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei steenhaas1:

 

Langere slag geeft meer compressie en dus  per (arbeids)slag meer kracht (koppel) dan één met een kortere slag.

Zo'n motor zou dus met minder t/pm

Maar dat is het totaal, slijtage moet je per cylinder  bekijken en zou de Volvo dus eerder een revisie nodig hebben.

Om een langere slag te krijgen moet de krukas een groter diameter hebben en krijgt de cylinder misschien ook meer zijdelingse krachten doordat de drijfstang verder uit het midden gaat, al is dat maar de helft van de langere slag.

Misschien wel,maar als je reviseerd doe je de gehele motor.toch?

IK denk overigens nietdat t veel uitmaakt in slijtage of je nu een 6 cylinder of n acht cylinder hebt,althans niet bij motoren van gelijke kracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het aantal krukas omwentelingen dan nodig is voor een afgelegde afstand zal toch voornamelijk afhangen van de eindreductie van de versnellingsbak, differentieelverschillen en zelfs zoiets als bandenmaat. 

 

Los daarvan zou ik zeggen dat hoe minder vermogen het voertuig heeft hoe meer de motor moet 'werken' om dezelfde prestaties te leveren. Dus eerder terugschakelen bij bult op en daardoor meer toeren en slijtage. 

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat dit een beetje een geloofskwestie is... :D 

Geen enkele vrachtwagenmotor draait continue op volle vermogen, dat volle vermogen gebruik je enkel bij het versnellen of in een klim. Ik heb ooit geleerd dat wanneer je je snelheid bereikt hebt, je nog maar zo'n 25% van het vermogen gebruikt om op snelheid te blijven. En bij de levensduur van huidige motoren denk ik, dat andere economische zaken als het verbruik vele malen zwaarder wegen dan de te verwachten slijtage. Desalniettemin, leuk om te zien hoe verschillende mensen er tegenaan kijken :p

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@minuteman als je nu een auto koopt en je wilt een andere bandenmaat bv.als de standaard, wordt ook de achteras of versnellingsbak aangepast om op kruissnelheid een zo laag mogelijk specifiek gebruik (gram diesel per Kw uur) te hebben.

 

En als je je verbruik per 100km weet en het specifiek  verbruik van je auto weet kun je uitrekenen hoeveel Kw je gebruikt en kom ik op een ongeveer derde van het vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Leeuw:

Denk dat dit een beetje een geloofskwestie is... :D 

Geen enkele vrachtwagenmotor draait continue op volle vermogen, dat volle vermogen gebruik je enkel bij het versnellen of in een klim. Ik heb ooit geleerd dat wanneer je je snelheid bereikt hebt, je nog maar zo'n 25% van het vermogen gebruikt om op snelheid te blijven. En bij de levensduur van huidige motoren denk ik, dat andere economische zaken als het verbruik vele malen zwaarder wegen dan de te verwachten slijtage. Desalniettemin, leuk om te zien hoe verschillende mensen er tegenaan kijken :p

Ik verwacht met pakweg 50 ton of leeg te rijden, waarbij er relatief veel moet worden versneld. Klimmen zal minimaal zijn, want zo heel gek veel echte klimmen heb je in mijn omgeving niet en van degene die er al zijn, zitten de meesten op bospaden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Vrachtrijder:

Ik verwacht met pakweg 50 ton of leeg te rijden, waarbij er relatief veel moet worden versneld. Klimmen zal minimaal zijn, want zo heel gek veel echte klimmen heb je in mijn omgeving niet en van degene die er al zijn, zitten de meesten op bospaden.

En dat ga je met 300 pk doen? Zou dan voor 460 ofzo gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Op ‎30‎.‎08‎.‎2017 om 16:08 zei europeaan:

....

En: nothing beats qubic inches wil niks meer zeggen dan : er gaat niks boven kubieke centimeters .:D

Was het niet "inches"????

Dacht altijd dat het de lengte is dat telt.....LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei volvofh12:

En dat ga je met 300 pk doen? Zou dan voor 460 ofzo gaan.

Nee, niet met 300 pk. 

 

De MX-11 320 = 435pk

De MX 13 300 = 412pk

 

Nog geen 460pk, maar zit er wel wat dichterbij. Maar goed, ben er nog over aan het denken, dus kan nog veranderen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Bij een Mercedes uit 2012 al wel..... Maar dat was niet gepland!

Olaf (Murphy jr 2) heeft weer eens motorstop gehad met zijn actros....

Nog 45000km en dan vervalt het service contract en waarschijnlijk direct naar de zaak voor een andere wagen...

Wat een grafbak....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden