[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

motorvermogen


Vrachtrijder

Recommended Posts

  • Forumlid
Op 31 augustus 2017 om 21:39 zei Vrachtrijder:

Nee, niet met 300 pk. 

 

De MX-11 320 = 435pk

De MX 13 300 = 412pk

 

Nog geen 460pk, maar zit er wel wat dichterbij. Maar goed, ben er nog over aan het denken, dus kan nog veranderen.

 

Voor Nederlands werk is 420 pk prima te doen met gewichten van 50 tot 52 ton.

 

Ga je richting 60 ton of nog meer dan zou ik toch wat extra pk's willen. Al hangt dat ook heel erg van het aantal banden af wat je mee moet slepen.

 

Als je meer pk's hebt, heb je veel al ook meer/ sneller banden slijtage. Je moet, zeker leeg, nog voorzichtiger met het gaspedaal om gaan. Zeker bij regionaal werk heb je daar om te denken, wat je veel al,zal hebben als je in hoofdzaak binnnen de lands grenzen blijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
  • Forumlid
Op 30-8-2017 om 16:08 zei europeaan:

Dit klopt voor geen meter natuurlijk: als je de twee krachtigsten op de huidige markt vergelijkt zul je zien dat de Volvo 750 pk en de Scania 730 pk beiden een 16 liter motor hebben.

Als je dan naar de afgelegde zuigerwqeg gaat kijken heeft de Volvo een slag van 165 MM,  de afgelegde weg per omwenteling is daar dus 330 mm.

Bij één omwenteling van de krukas maakt dat 1980 mm.

De Scania heeft dezelfde inhoud,maar heeft een slag van127 mm dus 254 per omwenteling,maar omdat ze t daar met zn achten moeten doen kom je .per krukas omwenteling uit op 2032 mm.

52 mm meer dus dan de Volvo,op één omwenteling.

Zou je dat op t hele leven van zo n motor bekijken legt de V 8 van Scania meer zuigermeters af dan de Volvo die een even grote inhoud heeft ( en 30 pk méér levert.

 

Waar je wel gelijk in hebt is dat n lichtere motor harder moet werken,zet je n 450 V8 van mercedes tegen de Scania V8 van 730 pk ,zal die merceders t ook op slijtage afleggen op den duur.

 

En: nothing beats qubic inches wil niks meer zeggen dan : er gaat niks boven kubieke centimeters .:D

 Of je nu naar een 6-cilinder of een 8-cilinder kijkt is niet belangrijk, die 8-cilinder heeft ook 2 cilinders meer om de slijtage over te verdelen. Je moet kijken naar de slijtage per cilinder. Bij 1000 rpm moet een enkele zuiger van de Volvo 1000*2*165 mm afleggen, dat is dan een zuigersnelheid van 330 m/min = 19,8 km/u of 5,5 m/s) gemiddeld. De pieksnelheden van die zuiger zijn echter (veel) hoger, per omwenteling moet de zuiger namelijk accelereren van het bovenste (BDP) naar het onderste (ODP) dode punt, en omgekeerd. Binnen een enkele omwenteling dus van 0 km/u naar meer dan 19,8 km/u (want dat is een gemiddelde snelheid, berekent over 0 naar opnieuw 0 km/u) en weer afremmen naar 0 km/u, en dat dan opnieuw bij de slag omhoog.

Nemen we nu de Scania, zelfde berekening: 1000*2*127 mm, dat geeft een zuigersnelheid van 254 m/min = 15,2 km/u (lekker grof afgerond) of 4,2 m/s gemiddeld.

En hier houdt het even op, om krachten te kunnen meten moet je massa's kennen, en die weten we niet. Heeft de Scania bijvoorbeeld ook hele korte drijfstangen, of juist hele lange? Lange of korte zuigermantels? Dit alles bepaalt de totale massa die we nodig hebben om te kunnen berekenen hoe groot de krachten zijn die nodig zijn om de zuiger snel te kunnen accelereren/decelereren, en die krachten komen op je drijfstanglagers te staan.

En dan heb ik het nog niet gehad over de leibaankrachten, die veroorzaken de cilinderslijtage en zijn ook weer afhankelijk van factoren als plaatsing en aantal zuigerveren, lengte drijfstang, inspuitmoment etc. Dus zo simpel is het allemaal niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Eeweep:

 Of je nu naar een 6-cilinder of een 8-cilinder kijkt is niet belangrijk, die 8-cilinder heeft ook 2 cilinders meer om de slijtage over te verdelen. Je moet kijken naar de slijtage per cilinder. Bij 1000 rpm moet een enkele zuiger van de Volvo 1000*2*165 mm afleggen, dat is dan een zuigersnelheid van 330 m/min = 19,8 km/u of 5,5 m/s) gemiddeld. De pieksnelheden van die zuiger zijn echter (veel) hoger, per omwenteling moet de zuiger namelijk accelereren van het bovenste (BDP) naar het onderste (ODP) dode punt, en omgekeerd. Binnen een enkele omwenteling dus van 0 km/u naar meer dan 19,8 km/u (want dat is een gemiddelde snelheid, berekent over 0 naar opnieuw 0 km/u) en weer afremmen naar 0 km/u, en dat dan opnieuw bij de slag omhoog.

Nemen we nu de Scania, zelfde berekening: 1000*2*127 mm, dat geeft een zuigersnelheid van 254 m/min = 15,2 km/u (lekker grof afgerond) of 4,2 m/s gemiddeld.

En hier houdt het even op, om krachten te kunnen meten moet je massa's kennen, en die weten we niet. Heeft de Scania bijvoorbeeld ook hele korte drijfstangen, of juist hele lange? Lange of korte zuigermantels? Dit alles bepaalt de totale massa die we nodig hebben om te kunnen berekenen hoe groot de krachten zijn die nodig zijn om de zuiger snel te kunnen accelereren/decelereren, en die krachten komen op je drijfstanglagers te staan.

En dan heb ik het nog niet gehad over de leibaankrachten, die veroorzaken de cilinderslijtage en zijn ook weer afhankelijk van factoren als plaatsing en aantal zuigerveren, lengte drijfstang, inspuitmoment etc. Dus zo simpel is het allemaal niet.

PFFF... dat is wel heel veel rekenen voor iets wat gewoon op de deur staat.....😇

 

groeten Martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei martje:

PFFF... dat is wel heel veel rekenen voor iets wat gewoon op de deur staat.....😇

 

groeten Martje

Ik weet het, maar iemand heeft dat moeten doen :confused:. Is trouwens wel een bijzondere deur waar die zuigersnelheid op staat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei martje:

ging toch over motorvermogen?

groeten Martje

Nee, over slijtage en de connectie tussen zuigerslag en slijtage (en aantal cilinders en de rest wat het iets minder simpel maakt dan het op het eerste gezicht lijkt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Mebo 07:

Denk toch dat het de meeste chauffeurs geen reet intereseerd hoelang de zuiger slag is !

inderdaad dat denk ik ook, de meeste autoś gaan eruit voordat ze versleten zijn, het is gewoon een economische afweging,geen eind van het latijn verhaal

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei martje:

inderdaad dat denk ik ook, de meeste autoś gaan eruit voordat ze versleten zijn, het is gewoon een economische afweging,geen eind van het latijn verhaal

 

Dat klopt, maar ook daar ging het niet echt over. Als monteur heb ik toch ook een heleboel chauffeurs meegemaakt die het wel degelijk heel leuk vonden om meer over de techniek van hun voertuig te weten te komen. Het is ook een beetje wat je aantrekt aan het beroep, als je het alleen doet omdat je op de weg zitten leuk vind is die extra kennis alleen ballast, anderen kennen de hele geschiedenis van bv. Scania vanaf het prille begin zo aan je vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei steenhaas1:

^^ Daf heeft een lange zuigerslag, maar de kracht die ze er uit halen is lager dan bij (sommige) andere merken met een kortere slag. En dat verschil tussen 6-of 8 cilinders gaan we meemaken 😉 

"Kracht" op zich zegt heel weinig, uiteindelijk gaat het om vermogen. Met de juiste hefboom (versnellingsbak) kan een kind een vrachtwagen optillen, krachten worden pas interessant als je daar een tijdsbestek aan kunt koppelen (vergelijk de krachtpatser die 1 keer een gewicht van 150 kg heft en daar een week van bij moet komen met de vakkenvuller die in 1 week 1000 pakken melk in het koelvak legt). De voordelen van meer cilinders bij gelijkblijvende motorinhoud zijn er zeker: de massakrachten van de afzonderlijke zuigers + drijfstang zijn, normaalgesproken, kleiner, waardoor je meer toeren kunt draaien om op kritieke krachten te komen (Honda had in de 70-er jaren een 50 cc 6-cilinder-racemotortje (zuigertjes als groot uitgevallen vingerhoedjes) waarmee ze, tot ze werden verboden, alle races wonnen waaraan ze meededen). Een ander voordeel van meer cilinders is dat je afkunt met een lichter vliegwiel, in 2 omwentelingen heb je 8 arbeidsslagen, dus tussen de slagen hoeft minder energie te worden opgeslagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Eeweep:

"Kracht" op zich zegt heel weinig, uiteindelijk gaat het om vermogen. Met de juiste hefboom (versnellingsbak) kan een kind een vrachtwagen optillen, 

Dat is wel erg kort door de bocht: kracht en vermogen worden berekend aan de krukas,en niet achter een toegevoegd vertragings mechanisme zoals een versnellingsbak.

Een cylinder met een lange slag heeft ook een grotere straal van zijn krukas,en met de de daarbij horende druk óp die cylinder,door de verbranding van de brandstof,word het koppel bepaald ;kracht= slag x arm.

Een motor met een lange slag én een grote boring zal altijd méér koppel hebben dan een met een kleinere boring,bij gelijke slag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Dat is wel erg kort door de bocht: kracht en vermogen worden berekend aan de krukas,en niet achter een toegevoegd vertragings mechanisme zoals een versnellingsbak.

Een cylinder met een lange slag heeft ook een grotere straal van zijn krukas,en met de de daarbij horende druk óp die cylinder,door de verbranding van de brandstof,word het koppel bepaald ;kracht= slag x arm.

Een motor met een lange slag én een grote boring zal altijd méér koppel hebben dan een met een kleinere boring,bij gelijke slag.

Maar koppel is geen vermogen. Heeft diezelfde motor (qua boring en slag) een lange drijfstang, dan kan de maximaal opgewekte druk boven de zuiger in een heel andere hoek worden doorgegeven aan de bijbehorende kruktap dan bij een korte drijfstang. Op dat moment is de slag effectief anders. Het liefst stem je de lengte van de drijfstang zo af, dat die hoge druk boven de zuiger precies op het moment komt dat de drijfstang in lijn staat met de zuiger, maar haaks op de kruktap, dan heb je de grootste kracht x arm = koppel, maar dan loop je weer het risico dat drijfstang + zuiger zo zwaar worden dat je weer je toerental moet begrenzen. Toerental x koppel bepaalt weer je vermogen. Dat is ook weer iets te ondervangen door je krukas iets buiten het midden van de cilinderboring te plaatsen, maar (uiteraard) zitten daar ook weer beperkingen aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei steenhaas1:

Vrachtwagens  worden meestal getypeerd op vermogen, de max PK's maar die worden zelden gebruikt omdat die pas hoog in de toeren bereikt worden.  Het koppel is van meer belang, de kracht dus die op de helft van het toerental van de PK's al beschikbaar is.

Er wordt bij aanschaf vooral gekeken naar het zg. ei-diagram. Bij gelijkblijvend (typisch voor het normale gebruik) vermogen wordt het verbruik van de motor dan op verschillende toerentallen gemeten, zo wordt de beste overbrenging bepaald om zo zuinig mogelijk bijvoorbeeld lange afstanden met 80 km/h te rijden. En inderdaad, meestal wil je op die momenten het hoogst haalbare koppel hebben, dat betekent de meest efficiënte verbranding. Maar soms kom je met een iets lager koppel op een iets hoger toerental voordeliger uit met je brandstofverbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei _alain_:

Ik heb altijd geleerd:

Vermogen is hoe hard je tegen de muur rijdt

Koppel is hoe ver je die muur duwt

 

😊

Ik weet niet, lette je wel goed op? :D
Vermogen is een hoeveelheid werk die je binnen een bepaalde tijd verricht, dus daar is behalve een snelheid (km/h) ook een kracht voor nodig. Die is voor het voortbewegen van een auto veel hoger dan voor het voortbewegen van een mus, vandaar dat jij met je auto de voorgevel kapot kunt maken, maar een mus met dezelfde snelheid alleen zichzelf.
En koppel is weer wat anders, daar is altijd een hefboom voor nodig waar een kracht op werkt, hoever je die muur indrukt heeft daar niet veel meer mee te maken omdat je recht op die muur aan komt rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei Eeweep:

Ik weet niet, lette je wel goed op?

Absoluut niet. 

 

Het eerste jaar middelbaar kwam ik door met deliberatie,

Het 2de jaar ook

Het derde jaar was ik gebuist en heb ik opnieuw gedaan

Het vierde jaar was ik weer gebuist 

 

Toen heb ik mijn schoolschup afgekuist en ben ik het leger ingegaan. 

 

Niet dat ik lomp of dom ben, maar ik heb een schijthekel aan school. Ook nu nog. 

Ik verdien nu meer met door een raam te kijken dan dat ik een vak had geleerd om in een fabriek aan de band te werken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei _alain_:

Absoluut niet. 

 

Het eerste jaar middelbaar kwam ik door met deliberatie,

Het 2de jaar ook

Het derde jaar was ik gebuist en heb ik opnieuw gedaan

Het vierde jaar was ik weer gebuist 

 

Toen heb ik mijn schoolschup afgekuist en ben ik het leger ingegaan. 

 

Niet dat ik lomp of dom ben, maar ik heb een schijthekel aan school. Ook nu nog. 

Ik verdien nu meer met door een raam te kijken dan dat ik een vak had geleerd om in een fabriek aan de band te werken. 

School niet afmaken heeft zeker niet altijd iets met lomp of dom te maken. Ik vind het nog steeds een rare zaak dat van kinderen van 13-14 jaar wordt verwacht dat ze al kunnen kiezen wat ze later gaan worden, op die leeftijd kom je er net achter dat er meer op de wereld is dan alleen dat wat er op school en door je ouders wordt gezegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei steenhaas1:

Met "oude" motoren was het eidiagram belangrijk, maar toen had je een koppelkromme. Met de moderne motoren wordt meer op het koppel gelet, met 1016 toeren 84km/u rijden heb je bij een Scania het maximum koppel van 2800Nm en 400pk van de 530. Het koppel is vlak van 900 tot 1350 tpm.

Een vlakke koppelkromme geeft een groter ei, zolang je daarbinnen blijft zit je goed. Zoals jij het nu schrijft snap ik het niet zo goed, die 84 km/u zul je bij die Scania altijd 1016 toeren draaien, in dezelfde versnelling. Of je nu heuvelop of heuvelaf rijd. In jouw voorbeeld van vlak koppel tussen 900 tot 1350 tpm zul je dan een lineair toenemend vermogen krijgen (als die vlakheid samenvalt met het maximumkoppel van 2800 Nm) tot, waarschijnlijk, je maximumvermogen bij rond 1350 tpm, daarbij ligt het eraan hoe snel je koppel afzwakt of dat je toerental die afzwakking compenseert. Bij lage afzwakking van je koppel zal je maximumvermogen nog wat hoger in de toeren liggen, valt je koppel snel weg, dan zal je vermogen langzaam afnemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden