[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tony.Macaroni

Vraag

  • Forumlid

Een tijdje terug werd hier een link naar camera's in Noorwegen geplaatst. Wat mij blijft verbazen zijn de plekken waar ze staan. 

Nu staat het op mijn bucket list om die kant een keer op te gaan als chauffeur dan wel vakantie.

 

- Weet iemand waarom die camera's er staan en hoe krijgen ze beelden sommige staan op echte uithoeken. 

Is dat net zo iets als wij met camera op camera van RWS kunnen kijken langs de Nederlandse wegen ?

 

In de winter staat er nog wel eens een vrachtwagen vast langs de weg. Bestaat er voor transport ondernemingen die op het noorden rijden ook een speciale verzekering voor dit soort zaken?

Het lijkt mij een prijzig onderneming los getrokken worden :D

 

Nu is rijden in Noorwegen Zweden Finland heel anders dan in Nederland.  Ik kan zelf wel wat dingen bedenken,maar wat voor voorbereidingen neem je als je die kan op gaat als chauffeur ?

 

- Winterbanden

- Voldoende brandstaof

- Sneeuwkettingen

- up to date navigatie

 

 

Wanneer je pech hebt en je strand langs de weg en de vrachtwagen houd er mee op  bestaat er zo iets als een " nooduitrusting"" - 30 lijkt mij nu niet echt prettig  :(

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei Tony.Macaroni:

 

 

 

 

- Winterbanden

- Voldoende brandstaof

- Sneeuwkettingen

- up to date navigatie

 

 

 

 

 

 

 Wat zou je denken van voldoende levensmiddelen en drinken ?

Ook speciale kleding zoals thermo ondergoed kan van pas komen,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

@Tony.Macaroni https://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera

 

Ik neem aan dat je zelf wel kan uitvogelen hoe deze site werkt....

Hoe het met de verzekering zit weet ik niet, ik had altijd een kleine 1000 euro cash bij me voor noodgevallen.... (een simpele berging (dus ff slepen) kostte toen ongeveer 350 euro).

In Noorwegen gebruiken we liever IJSkettingen, sneeuwkettingen staan leuk langs de bak, maar op ijs weinig nut.

Navigeren is niet zo'n probleem daar de noorse wegenbouwers extreem langzaam werken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Laplanders, arctic-facemask, snow goggles, noodrantsoenen, snack-packs, Coleman Peak-One multifuel brander, brandstoffles gevuld, alu-deken, steelpan/plastic lepel, kaarsen, ik kan nog wel effe doorgaan.
Weet niet wat je van plan bent, als jij bij -25 ergens stil komt te staan is de Viking hopelijk toch wel binnen 24 uur bij jou. De standkachel en een blik soep bied uitkomst tot die tijd..

 

Wat ik van plan ben dat ligt er aan of ik als chauffeur die kant op ga of vakantie. In beide situaties is voorbereid vertrekken verstandig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
50 minuten geleden zei Murphy:

@Tony.Macaroni https://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera

 

Ik neem aan dat je zelf wel kan uitvogelen hoe deze site werkt....

Hoe het met de verzekering zit weet ik niet, ik had altijd een kleine 1000 euro cash bij me voor noodgevallen.... (een simpele berging (dus ff slepen) kostte toen ongeveer 350 euro).

In Noorwegen gebruiken we liever IJSkettingen, sneeuwkettingen staan leuk langs de bak, maar op ijs weinig nut.

Navigeren is niet zo'n probleem daar de noorse wegenbouwers extreem langzaam werken....

 

Dat is de website die ik zo nu en dan bekijk :D  als je sommige camera's ziet staan dan staan ze in niemandsland :( hoe krijgen ze daar überhaupt beeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Wel, een stroomkabel, , een camera in een stalen mast van een meter of 3, een telefoonlijn en een elctriciën doet de rest....

 

Mijn belevenis is dat Noorwegen hele stukken niemands land heeft. Vandaar dat ik niet ergens bij een fjord een telefoonkabel verwacht :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei josimo:

je lacht erom @Tony.Macaroni ......maar toch meen ik het :ja:



Toch heeft mij eens ooit iemand wijs gemaakt dat wanneer je een stevige kaars aan steekt in een auto die kapot staat en het vriest laten we zeggen -20 dat je in zulke gevallen je niet dood vriest in je auto omdat het door die brandende kaars en een raam ietsie open de auto binnen niet afkoelt naar -20.

Wie het weet mag het zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 minuten geleden zei Pierre:


Beetje vaag antwoord als je het mij vraagt Cor. Je gaat als toerist op vakantie met je luxewagen naar één of ander vakantie of ski-oord, of als beroepschauffeur met een voertuig van 40 ton + over een traject van misschien wel 1000 km+.
Da's wel een wereld van verschil.

 

Daar is helemaal niets vaags aan pierre.  Ik vraag dit omdat ik als chauffeur naar het noorden wil. Moet ik maar net daar de mogelijkheid voor krijgen.

of ik die 1000 + km nu per vrachtwagen / auto afleg de weg sneeuw en omstandigheden zijn het zelfde. Daarbij was ik niet van plan naar een skioord te gaan, maar wat van het noorden te gaan zien. bij voorkeur met de vrachtwagen.

 

Volgens mij heb je een overweldigende drang om in herhalingen te vallen wat mijn naam betreft. Er van uit gaande dat mijn moeder de juiste baby heeft mee naar huis genomen heet ik geen Cor

bewerkt door Tony.Macaroni
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik denk dat het allemaal een beetje zwaar overtrokken word. Zo zou ik bijvoorbeeld nooit in de winter naar plekken gaanndaarnwaar het 3 dagen duurt voordat de volgende langs komt. Moet je ook niet willen denk ik. 

 

Ik heb altijd geluisterd naar mensen die dit werk doen of gedaan hebben. Forumleden en ex forumleden. 

 

En verder is Noorwegen (de plekken waar ie normaal komt) helemaal niet zo afgelegen als hier geschetst word. Ook hier geld, gewoon een beetje gezond verstand gebruiken, dan hoef je niet de hele survival winkel leeg te kopen en heb je genoeg aan een goede muts, warme en vooral droge handschoen en een telefoon waarmee je iemand kunt bellen die weet waarover hij praat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Als ik nog buitenland ritten doe heb ik geen vaste auto meer. Maar een jerrycan water heb ik altijd bij me (voor als er geen sneeuw ligt :p) en een pak crackers en uiteraard een cannetje wijn (goed voor de spelfouten)

 

En weet je, daarmee red ik het al 30 jaar LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
10 uur geleden zei Tony.Macaroni:

 

Daar is helemaal niets vaags aan pierre.  Ik vraag dit omdat ik als chauffeur naar het noorden wil. Moet ik maar net daar de mogelijkheid voor krijgen.

of ik die 1000 + km nu per vrachtwagen / auto afleg de weg sneeuw en omstandigheden zijn het zelfde. Daarbij was ik niet van plan naar een skioord te gaan, maar wat van het noorden te gaan zien. bij voorkeur met de vrachtwagen.

....

Weet je dat jij hier niet welkom bent tijdens de winter?

Zulke gelukzoekers hebben we hier, zeker tijdens de wintermaanden niet nodig.

Doe ruig en kom van de zomer met een vrachtwagen deze kant uit...

Of kijk Nat. Geografik en kijk en snuif de sfeer op tijdens de bergings operaties...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
15 minuten geleden zei Murphy:

Weet je dat jij hier niet welkom bent tijdens de winter?

Zulke gelukzoekers hebben we hier, zeker tijdens de wintermaanden niet nodig.

Doe ruig en kom van de zomer met een vrachtwagen deze kant uit...

Of kijk Nat. Geografik en kijk en snuif de sfeer op tijdens de bergings operaties...

 

 

Of vraag een ex forum lid wiens naam ik niet noem die nu een party en nogwat service heeft bij Teddybeer in der nahe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
52 minuten geleden zei Murphy:

Weet je dat jij hier niet welkom bent tijdens de winter?

Zulke gelukzoekers hebben we hier, zeker tijdens de wintermaanden niet nodig.

Doe ruig en kom van de zomer met een vrachtwagen deze kant uit...

Of kijk Nat. Geografik en kijk en snuif de sfeer op tijdens de bergings operaties...

 

 

Ben jou nou zo negatief omdat ik geen sigaren voor je mee had of omdat mevr. Murphy hoofpijn had de volgende occhtend van mijn wél meegrachte rode wijn ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Klopt. Dan nog kan het zo verschillend zijn dat je eigenlijk geen vergelijking kan maken.
Uitgaande van jou grootste doemscenario, je raakt ingesneeuwd en je bent minimaal 3 dagen afgesloten van de buitenwereld voordat ze je gevonden hebben...

 

-je vrachtwagen heeft misschien een magnetron, je auto niet: een brander/brandstof extra mee

-je vrachtwagen heeft 1200 ltr brandstof en een standkachel, je auto niet: een kan benzine of diesel extra mee om de motor te laten draaien

En zo zijn er nog wel dingen te noemen denk ik.

 

Je heb zeker een gelijk als je het zo bekijkt er zit idd wel verschil in.

Als je het mij vraagt zou ik minimaal voor een paar dagen voeding meenemen in je survival-kit, een pannetje en een brander. Sneeuw kun je smelten dus water is geen echte noodzaak. Vergeet je lepel niet, een oplader voor je telefoon, warme kleding en waterdicht schoeisel en zorg vooral dat je warm en droog blijft.

-

 

 

2 uur geleden zei shompie:

 

En verder is Noorwegen (de plekken waar ie normaal komt) helemaal niet zo afgelegen als hier geschetst word. Ook hier geld, gewoon een beetje gezond verstand gebruiken, dan hoef je niet de hele survival winkel leeg te kopen en heb je genoeg aan een goede muts, warme en vooral droge handschoen en een telefoon waarmee je iemand kunt bellen die weet waarover hij praat.

 

Het begint met gezond verstand. Ik ben ook niet van plan als ik die kant op ga er een soort van survival tocht van te maken. Je hebt met andere weersomstandigheden te maken dan in Nederland en dat ik gewent ben.

 

1 uur geleden zei road train:

Kun je niet beter in de zomer gaan lijkt mij veel beter ist ook niet zo koud en tis lekker lang licht 

 

Dat zou ook idd ook kunnen doen :D  voor / na winter seizoen is misschien een beter idee.

 

46 minuten geleden zei Murphy:

Weet je dat jij hier niet welkom bent tijdens de winter?

Zulke gelukzoekers hebben we hier, zeker tijdens de wintermaanden niet nodig.

Doe ruig en kom van de zomer met een vrachtwagen deze kant uit...

Of kijk Nat. Geografik en kijk en snuif de sfeer op tijdens de bergings operaties...

 

 

Zie mij zelf niet als geluk zoeker en dit gaat helemaal niet over ruig doen. Ik begrijp niet waarom je dat vind. 

Ben helemaal niet op zoek naar problemen waar ik niet meer uit kan komen.

Er is niets charmant aan het vast staan in de berm of halve wegen een berg. Ik ben op zoek naar advies van chauffeurs die dat werk doen of gedaan hebben en nuttige tips en advies en hebben over hoe je in zelf kunt redden. Dingen die je juist wel en niet moet doen.

 

- 30 ik zou niet weten wat ik in de omgeving te zoeken hebben. - 5 wordt ook snel vervelend als niets meer het doet.

 

Het lijkt mij juist dom zijn om niet voorbereid te vertrekken.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
3 uur geleden zei shompie:

Als ik nog buitenland ritten doe heb ik geen vaste auto meer. Maar een jerrycan water heb ik altijd bij me (voor als er geen sneeuw ligt :p) en een pak crackers en uiteraard een cannetje wijn (goed voor de spelfouten)

 

En weet je, daarmee red ik het al 30 jaar LOL

 

Ik heb anders wel wat anders gelezen in je eigen avonturen topic;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
15 minuten geleden zei josimo:

 

Ik heb anders wel wat anders gelezen in je eigen avonturen topic;)

 

 

Je moet wel lezen.

 

Ik heb nu een "vaste" auto zonder slaapcabine. En als je mij zo goed volgt weet je dat ik de laatste tijd okk wel weer eens de grens over ga. En wat neem ik dan mee?

 

Juist, sowieso mijn jerrycan met water, een pak crackers en mijn wijn. En ja, vroeger had ik een vaste auto en had ik alles bij de hand. Maar daar had ik het niet over. Ik had het over nu :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden