[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Omgewaaide vrachtwagens


nawm

Vraag

  • Forumlid

Er zijn er vandaag nogal wat omgewaaid.

Veel bakwagens met aanhanger. Ook trekkers met oplegger. Ik heb geen enkele vrachtwagens (zoals wij hebben) op hun kant zien liggen.

 

Ik ben geen vrachtwagen chauffeur,  ik rij er alleen op, daarom de vragen:

-kunnen wij ook omwaaien?(we wegen 12ton)

- het is beter met deze wind stil te gaan staan. Maar met de kop of de kont in de wind?

Bert.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
2 minuten geleden zei nawm:

Er zijn er vandaag nogal wat omgewaaid.

Veel bakwagens met aanhanger. Ook trekkers met oplegger. Ik heb geen enkele vrachtwagens (zoals wij hebben) op hun kant zien liggen.

 

Ik ben geen vrachtwagen chauffeur,  ik rij er alleen op, daarom de vragen:

-kunnen wij ook omwaaien?(we wegen 12ton)

- het is beter met deze wind stil te gaan staan. Maar met de kop of de kont in de wind?

Bert.

 

 

Stilstaand zul je niet heel snel omwaaien....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei shompie:

 

Stilstaand zul je niet heel snel omwaaien....

 

 

We reizen samen, mijn vrouw en ik.

Ik speel de optimist,:" Daar kunnen we best heen, makkelijk," en dat soort teksten.

Mijn vrouw is meer van de beren op de weg.

Zo houden we elkaar mooi in evenwicht :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
6 uur geleden zei europeaan:

Heel toevallig zag ik ,net voor Den Bosch,langs de A59 op een industrieterrein een afgekoppelde trailer op zn zijkant liggen.

Reken jedus niet rijk,als je stilstaat.

 

 

Dat zal wel een Pool geweest zijn. Ons gebeurd dat niet.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou, er lag toch echt een Scania met wit stuur en een normale zeilentrailer op zijn kant. Gelukkig zaten er genoeg werklampen op om de werkplek te verlichten bij de berging:p

De winddruk bij een windsnelheid van circa 100 km/h is circa 660 N/m2. Dat betekent dat bij een normale trailer van 13,60 en 2,70 hoog er een druk van 2,5 ton tegen de trailer drukt.

Je kunt je voorstellen dat dit nog veel hoger wordt door turbulentie van passerende vrachtwagens, gebouwen enz.

Ook denk ik dat luchtvering en vooral de correctie bij bewegingen van invloed is. Soms geeft luchtveringcorrectie net een wippertje waardoor een beginnende kanteling doorzet.

Mijn regel was altijd als de trekker op de rechter rijstrook rijdt en de trailer op de vluchtstrook komt, dan stoppen. Maar evengoed, dan kan het al te laat zijn.

http _cdn-kiosk-api.telegraaf.nl_84f20966-fc92-11e7-8002-6b9c7d637c72.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
43 minuten geleden zei Localton:

Nou, er lag toch echt een Scania met wit stuur en een normale zeilentrailer op zijn kant. Gelukkig zaten er genoeg werklampen op om de werkplek te verlichten bij de berging:p

De winddruk bij een windsnelheid van circa 100 km/h is circa 660 N/m2. Dat betekent dat bij een normale trailer van 13,60 en 2,70 hoog er een druk van 2,5 ton tegen de trailer drukt.

Je kunt je voorstellen dat dit nog veel hoger wordt door turbulentie van passerende vrachtwagens, gebouwen enz.

Ook denk ik dat luchtvering en vooral de correctie bij bewegingen van invloed is. Soms geeft luchtveringcorrectie net een wippertje waardoor een beginnende kanteling doorzet.

Mijn regel was altijd als de trekker op de rechter rijstrook rijdt en de trailer op de vluchtstrook komt, dan stoppen. Maar evengoed, dan kan het al te laat zijn.

http _cdn-kiosk-api.telegraaf.nl_84f20966-fc92-11e7-8002-6b9c7d637c72.jpg


Dat is bij Edam of niet? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei 1934:

Beste nawm,

 

Mijn inziens zou het wel heeeeeellll hard moeten waaien wil een auto als die van jullie omwaaien,gezien je eigen gewicht en je opbouw houd ik het haast voor onmogelijk.

De auto,s en trailers die omgewaaid zijn zijn vaak leeg en hebben een groot zeil oppervlak,het filmpje van het Poolse bakwagentje dat bijna iedereen gezien heeft is hier een voorbeeld van een 3,5 tonnertje met eigenlijk een iets te groot zeilbakje als opbouw en vaak nog enkellucht achter.

 

 

Kortom niks om je druk over te maken

 

Nou meen maar van mij aan dat ie ook gewoon omgaat als je rijdt als of er niks aan de  hand is met deze wind , zeker als ie leeg is .:ja::ja:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 minuten geleden zei RealZeus:

Ik heb trouwens wel het idee dat kastentrailers er een stuk minder vatbaar voor zijn dan huiftrailers.

OP de afslag A16/A59( bij Zonzeel) stond er een van GVT,waarvan eerst t dak in de berm lag en even verderop de rest met een halve zijwand eruit geblazen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^... die chauffeur was dan een 'oet-dinges' volgens onze premier. :D

 

Citaat

Wat ben je toch een oet-dinges als je dat doet", zegt premier Rutte over de vrachtwagenchauffeurs die gisteren tijdens de storm met een lege truck de weg op gingen. In het wekelijkse gesprek met de minister-president noemt hij dit onverantwoord. "Je weet dat je met windkracht 11 uiterst kwetsbaar bent."

 

Rutte wil niet meteen vluchten in regelgeving, maar sluit niet uit dat het vrachtwagenchauffeurs in de toekomst wordt verboden om met code rood de weg op te gaan.

 

De premier benadrukt dat zoiets stap voor stap moet gebeuren. Eerst gaat minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek met de transportsector. "Laten we bijvoorbeeld eerst kijken of er misschien een communicatieprobleem was met buitenlandse chauffeurs."

 

Bron:

https://nos.nl/artikel/2212756-rutte-sluit-rijverbod-voor-vrachtwagens-bij-code-rood-niet-uit.html

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

De premier benadrukt dat zoiets stap voor stap moet gebeuren. Eerst gaat minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek met de transportsector. "Laten we bijvoorbeeld eerst kijken of er misschien een communicatieprobleem was met buitenlandse chauffeurs."

 

^^dat communicatie probleem is er al jaren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik snap niet wat er aan de hand is.

 

ik ben de hele dag "aan de rit" geweest, en heb vooral last van de regen gehad, en ook waaide het wel flink. Maar niks geen problemen gehad, of gezien. 

 

Zelfs niet in de kop van Groningen, vlak bij de waddenzeedijk.

 

Zo groot zal het verschil in ons kleine landje toch wel niet zijn?............:p:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat weet ik, Henk. Mijn auto weegt ook tussen 16 en 21 ton, leeg. Maar met een 40m3 bak (4 meter hoog) schommelt hij toch wel, ongeacht de lading.

 

Maar ten  oosten van de lijn Meppel-Emmen heeft het echt niet extreem hard gewaaid. Maar zoals gewoonlijk wordt de toestand in " het westelijk deel" van Nederland gelijk als maat voor de rest van het land genomen.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Teddybeer:

Ik snap niet wat er aan de hand is.

 

ik ben de hele dag "aan de rit" geweest, en heb vooral last van de regen gehad, en ook waaide het wel flink. Maar niks geen problemen gehad, of gezien. 

 

Zelfs niet in de kop van Groningen, vlak bij de waddenzeedijk.

 

Zo groot zal het verschil in ons kleine landje toch wel niet zijn?............:p:p

Toch wel , want in Groningen waaide het haast niet

https://drive.google.com/file/d/1YpmuMdTsp7RWxBq5UU2yPhcUszJDnzwNpw/view

Ziehier een filmpje van iemand uit de locatie Groningen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik had na de storm een kennis aan de telefoon die op facebook een stukje had gezet over een of andere hotemutoot die ons maar dom volk vond.

 

Die kennis rijd nog niet zo lang vrachtwagen en heeft dus nog geen ervaring met dit soort weersomstandigheden. Die had zijn baas gebeld wat te doen. (Rijd containers en was rond de 30 ton) Baas had gezegd, gewoon blijven rijden want er gebeurd niets.

 

Dan vraag ik mezelf dus af waar het fout gaat. Jij bent toch degene die beslist? Ik ben op het hoogtepunt van de storm in mijn auto blijven zitten. Ik stond op een bouwplaats en had geen zin om geraakt te worden door een stijgerplank of wat dan ook. Dat is toch mijn beslissing op dat moment.

 

Maar wie zou ik zijn als ik ondanks de waarschuwingen niet de weg op te gaan met een lege auto het toch zou doen en ik lig op zijn kant? Dan ben ik toch een grote lul of niet. Ik vind dat die uitspraken gedaan door die hotumetoten zo gek nog niet. 

 

En dan al die verhalen op fb van witte platen dit en witte platen dat. Die mensen hebben iig nog een excuus als ze omwaaien. Die kunnen het nieuws niet verstaan, ik vraag me af welk excuus die Hollander heeft?  Blijft het overigens wel een feit als je al half op zijn kant gaat of al een tijdje loopt te stuiteren op een kant dat je gewoon zelf moet denken, zal ik hem niet eens aan de kant zetten. Gewoon je eigen verantwoording en niet gelijk de telefoon pakken om aan je baas advies te vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden