[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

D rijbewijs halen met een C rijbewijs


GTAKevin023

Vraag

  • Forumlid

Hey,

 

Vraagje. Ik zit al een tijdje te denken hoe het zou zijn als ik voor de bus zou gaan. 

Wat zijn de voordelen die ik heb als iemand met C+Code 95 die helemaal opnieuw begint met categorie D? 

 

Ikzelf heb het idee dat vooral de praktijklessen mij niet moeilijk zou moeten zijn, en het praktijkexamen.

Is nou het theorie voor de bus het enigste wat mij moeilijk zou zijn? 

Lijkt mij dat ik als vrachtwagenchauffeur makkelijk zou kunnen rijden met een bus. Of niet?

Rij namelijk dagelijks met een vrachtwagen door Amsterdam en Haarlem. ;) 

 

Gr Kevin. 

bewerkt door GTAKevin023
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

IK denk dat binnen het touringcar werk ook nog wel onderscheidt is tussen die 'leuke' meerdaagse reizen.. OF meerdaags met een Flix- Oui- bus op stap te zijn..??

 

Binnen het OV is er toch ook wel roulatie van te rijden lijnen? Afhankelijk van de regio waarin je werkzaam bent, natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

Het voordeel dat je hebt is dat je ervaring hebt met grote voertuigen, maar in een bus zit je verder voor de wielen dus het stuurt wezenlijk anders.

 

Ik wil zelf nog een keer een proefles nemen, want ooit ga ik dat rijbewijs halen en word ik buschauffeur. (sprak hij al een jaar of tien)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Verdiep je ook even in de verdien mogelijkheden in het busvervoer.

 

Een collega van mij zou en moest ook met alle geweld "op de bus". Gehele winter aan het blokken en zwoegen geweest om zijnpapieren te halen, komt ie er achter dat ie (met een beetje geluk) maximaal 32 uur kan maken per week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Het grootste voordeel dat je al hebt is de "ervaring" met het rijden van grotere wagens. Een bus stuurt net ff anders dan een bakwagen, je uitzwaai van voren is beduidelijk groter dan je met een bakwagen gewend bent.

Maar een heel groot verschil zit 'm in het kijken naar de Spiegels. Veel busspiegels bekijk je door de voorruit ipv de zijruit.

Went allemaal heel snel want als je op de zijkant niets ziet ga je vanzelf naar de voorruit….

Verdiensten is afhankelijk van wat je gaat doen!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei Teddybeer:

Verdiep je ook even in de verdien mogelijkheden in het busvervoer.

 

Een collega van mij zou en moest ook met alle geweld "op de bus". Gehele winter aan het blokken en zwoegen geweest om zijnpapieren te halen, komt ie er achter dat ie (met een beetje geluk) maximaal 32 uur kan maken per week.

 

En vaak gebroken diensten, dus s'ochtends een paar uurtjes, dan naar huis en s'middags terugkomen voor een paar uurtjes.

Is in principe ook wel begrijpelijk, want in de ochtend en avondspits rijden er meer bussen en treinen.

Maar vrolijk wordt je daar niet van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 24-6-2018 om 15:25 zei Showfeur:

 

En vaak gebroken diensten, dus s'ochtends een paar uurtjes, dan naar huis en s'middags terugkomen voor een paar uurtjes.

Is in principe ook wel begrijpelijk, want in de ochtend en avondspits rijden er meer bussen en treinen.

Maar vrolijk wordt je daar niet van.

 

Ik werk zelf sinds januari in het openbaar vervoer als buschauffeur, hiervoor 3 jaar als touringcarchauffeur gewerkt. Het ene openbaar vervoerbedrijf kan meer of minder gebroken diensten hebben dat durf ik niet te zeggen. Waar ik werk heb ik maximaal 2 gebroken diensten per week. Zelf woon ik op 25 minuten reisafstand van het werk maar als je dichter in de buurt woont hoeven gebroken diensten helemaal geen probleem te zijn, je bent overdag een paar uurtjes vrij (bij ons minimaal 2 uur tot maximaal 4.5 uur) en je krijgt er nog een toeslag bij. Verder werk ik meestal 3 dagen achter elkaar en heb dan 1 rustdag. Die heb ik ook wel hard nodig want de werktijden zijn heel onregelmatig, meestal draai ik voor een rustdag vroege of late diensten en na een rustdag weer andersom. Dit is ook nog afgewisseld met nachtdiensten maar die zitten minder vaak in ons pakket.

 

Zoals ik al schreef heb ik hiervoor als touringcarchauffeur gewerkt en heb daar veel ervaring opgedaan maar achteraf gezien ben ik heel blij dat ik de overstap heb gemaakt. Je weet nooit waar je aan toe bent een dag van tevoren kan je te horen krijgen wat je morgen moet doen. Heel veel verschillende opdrachten en natuurlijk zitten daar leuke en minder leuke bij. Maar als je 3 keer op een dag naar Schiphol moet om iedere keer rond de 60 koffers in te laden dan schaar ik zo`n opdracht onder de minder leukere. Vaak zijn groepen te laat waardoor parkeerbeheer je wegjaagt en dan moet je met je gevaarte dus maar rondjes gaan rijden. En als je dan na een lange dag eindelijk klaar bent mag je de touringcar nog aftanken en wassen. Dit verschilt wel bij touringcarbedrijven want dit hoef je niet altijd zelf te doen, helaas was dat bij ons wel aan de orde.

 

Als je goed met mensen bent en echt een band met een groep op kunt bouwen dan kan touringcarwerk leuk zijn. Want er zitten meerdaagse reizen tussen en dan breng je dus voor lange tijd met dezelfde groep door. Je komt op de gekste plekken met een touringcar dus niet zoals in het openbaar vervoer steeds dezelfde rondjes. Vaak zijn de mensen aardig terwijl passagiers in het openbaar vervoer in kunnen stappen zonder de buschauffeur te groeten. Gelukkig rij ik op een lijn waar wel bijna iedereen aan groeten doet maar van bijvoorbeeld uitgaanspubliek kan je verwachten dat 9 van de 10 aso`s je zo voorbij lopen, dus hier moet je goed tegen kunnen.

 

Kortom: je bent of een touringcarchauffeur of een ov buschauffeur want bijna altijd is het zo dat je het een niks vindt en het ander juist wel.

bewerkt door Bestelbus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het touringcar werk kent inderdaad veel verschillende soorten werk. Zo heb je festivals, treinstremmingen, transfers, dagtochten, pendels, schoolritten, meerdaagse reizen en dat zal vast niet alles zijn. In de praktijk wordt je op zo`n beetje al het soort werk ingezet. Bij festivals en schoolreisjes mag je vaak rekenen op een paar uur stilstaan in een omgeving waar niet veel te doen valt. Als je "geluk" hebt mag je van de planner tussendoor nog andere ritjes doen. De Flix- Oui- bus valt volgens mij onder een soort lijndienst en dat leek me ook wel wat voordat ik besloot in het openbaar vervoer te gaan. Maar bij dit werk maak je ook lange dagen waarbij er na afloop nog getankt en schoongemaakt dient te worden. Het grootste nadeel van touringcarwerk ben ik dan nog vergeten te vermelden en dat is natuurlijk de 5/6e regeling.

 

Het OV kent inderdaad een roulatie van lijnen. Zo begin je bijvoorbeeld met lijn 28 en is je volgende dienst op lijn 32 gevolgd door lijn 35. Grootste nadeel vind ik hier dat er in je gehele dienst vaak 3 keer van bus geruild moet worden. En ik hecht er waarde aan om niet de schade die een vorige collega eventueel heeft gemaakt in mijn schoenen geschoven te krijgen. Daarom loop ik altijd een rondje om de bus maar soms heb je maar 2 minuten om een bus over te nemen dus eigenlijk is hier geen tijd voor. En je moet een beetje geluk hebben met de vestiging waarop je komt te werken. Zo rij ik af en toe op Schiphol en dat zijn zeker niet de meest boeiende lijnen.

bewerkt door Bestelbus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Het grove geld ga je niet verdienen in het geregeld vervoer. Wel redelijk, van te voren in te plannen dagen, waardoor je ook nog "andere" leuke dingen kan doen....

Je hebt geen "eigen" wagen en je dient veel van de hh collega's te kunnen slikken, de ene is nu eenmaal iets netter op de spullen dan een ander...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden