[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

12V stekker Mobicool koelbox open maken. Hoe?


Durashift

Vraag

  • Forumlid

Ik maak toch maar even een nieuw draadje aan.

 

Afgelopen week voor het eerst mijn koelbox meegenomen. Ik heb de Mobicool T26 gekozen.

Voorgekoeld op 230 V..

Uiteindelijk in de auto kunnen zetten en het apparaat deed het effies op 12V maar schee er al snel mee uit.  :mad:  :(

 

Gelukkig deed mijn 12V aansluiting (sigarettenplug) het nog wel.

Volgens het Renault boekje komt daar 150 Watt uit.

Dat is dus (150 / 12V = ) 12,5 Ampère

 

Koelbox geeft maximaal 55 Watt vermogen. Dat is 4,58 Ampère

 

Zit een zakje bij met 2 reservezekeringen en op de stekkerplug staat de afbeelding van zo'n glaszekering (smeltveiligheid) met 5A / 230V.

 

 Nu de gróte vraag: hoe krijg ik die stekkerplug open om de zekering te vervangen?

(zet er dadelijk een foto van bij)

 

Want de voorbeelden die ik op het internet zie zijn allemaal een schroefdop dat je los kan draaien.. maar bij mijn plug lijkt alles 'geklonken'.

Het Mobicool boekje zegt er, helaas, ook niks over.

 

Andere vraag: wil dit wel, qua aansluiting? Komt er niet teveel Ampère uit de aanstekerplug?

 

Vorige chauffeur had er ook een koelboxje op aangesloten. Uit zijn verhaal begreep ik dat het een soortgelijk, thermisch-elektrisch, apparaat was.

 

Alvast dank voor je reactie / hulp. :ok:

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei ec300:

volgens mij kun je aan het ronde deel boven je wijs vinger draaien, dan moet ie loskomen

 

Ja, dat draait rond (kunstof ring van nét een andere plastic soort..) maar ik zie geen opening. Lijkt wel 'dol' te draaien.

 

8 minuten geleden zei iveco 35c17:

Ik denk dat je bij deze het voorste zwarte dopje eraf kan draaien. dus de kant die in de aanstekerplug gaat.

 

Geprobeerd, zit vast.

 

Wat ik zelf nog denk is dat de voorkant van die dop met een klem vast zit aan het metalen deel (veer) dat voor de stroomgeleiding zorgt.

Moet ik wel een minischroevendraaier hebben (heb ik wel) met platte kant.. wil alleen weten of zo'n aansluiting / klem wel eens voorkomt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
40 minuten geleden zei volvofh12:

Weet je wel zeker dat die sigaretten plug 12 volt is?
 

 

Ja, kan niet mis zijn. De telefoons / navigatie worden gewoon opgeladen met de adapter die ik al een tijdje gebruik.

 

Daarnaast is de 24V plug (aan bijrijderskant dashboard) geconfisqueerd voor de standkachel aansluiting. ;)

 

43 minuten geleden zei volvofh12:

Je zou ook een stekker kunnen kopen die je wel los kan draaien, oude stekker er af knippen.

 

Yep. Als niks lukt is dit een oplossingsrichting, inderdaad. :ok:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 minuten geleden zei Doornekamp33:

@Durashift, staat er duidelijk op de aanstekerplug dat het 12 volt is, meestal zijn ze 24 volt en een telefoon of navigatie plug kunnen zowel 12volt als 24volt gebruiken.
Om deze reden heb ik de 12/24 volt van mobicool genomen, kan het nooit fout gaan.

 

Staat niet op de plug, staat wel in het instructieboekje.

Ik heb er de sigarettenaansteker uit gehaald.

 

Daarnaast.. in dus één van de andere 12V 'plug' topics op deze site komt ik vermogens tegen van 300 Watt op de 24V aansluiting in de vrachtauto.

Dat dit een beetje gangbaar is. Dan lijkt mij de 150 Watt (de helft dus) voor 12V aansluiting wel aannemelijk.

Als is het wel veel Wattage in vergelijk met andere 12V  pluggen. Die zitten meestal op zo'n 5 Ampère gezekerd, dus zo'n 60 Watt aan vermogen.

 

Kortom, mijn redenatie is dus eigenlijk dat de betreffende 12V aansluiting iets teveel vermogen levert / Ampère voor mijn koelbox.

 

Ik kan wel mijn multimeter meenemen.. dan weet ik het zeker.

 

(nog meer zooi mee die cabine in...:rolleyes:   :D )

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
@Durashift, staat er duidelijk op de aanstekerplug dat het 12 volt is, meestal zijn ze 24 volt en een telefoon of navigatie plug kunnen zowel 12volt als 24volt gebruiken.
Om deze reden heb ik de 12/24 volt van mobicool genomen, kan het nooit fout gaan.
Hier zat ik ook aan te denken. Meten is weten.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 minuten geleden zei Doornekamp33:

Om deze reden heb ik de 12/24 volt van mobicool genomen, kan het nooit fout gaan

 

Heb ik wel naar gekeken. Alleen, zover ik kon nagaan, lever je (bij de Thermisch-Elektrische) dan de 230V laadmogelijkheid in.

Die lijkt mij wel handig, want zoals nu ook heb ik dat ding op max. koelen staan aan het thuis stopcontact zodat ie mooi koel wordt, zover dat gaat met zo'n apparaat.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Overigens, voor wie zo'n apparaat ook overweegt aan te schaffen: het 'venijn' zit in de staart, veelal. Ik bedoel, de 'ECO' koelstand werkt bij deze uitvoering dus alleen bij 230V laden.

In de 12V stand koelt dat ding dus altijd maximaal.

 

Staat nergens bij de productspecificaties, althans ik heb het niet kunnen lezen. Totdat de box in mijn bezit was en ik het instructieboekje doorlas.. een boekje dat vooral over 'veiligheid' gaat, overigens..:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
59 minuten geleden zei ELZEN106:

Ooit was er iemand hier die er wel verstand van heeft.

 

 

Ik zal je even helpen. Die is er nog steeds, gediplomeerd en al. Als de topicstarter advies wil hebben mag hij een pb sturen. Of ik stuur hem mijn 06 nummer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
53 minuten geleden zei Durashift:

 

 

Kortom, mijn redenatie is dus eigenlijk dat de betreffende 12V aansluiting iets teveel vermogen levert / Ampère voor mijn koelbox.

 

Je maakt een reken/denkfout. Een aansluiting levert niet automatisch het maximale vermogen maar levert hetgeen het apparaat welke je er op aansluit vraagt tot de maximale waarde waarop de aansluiting is afgezekerd. Het kan alleen fout gaan als je een 12V apparaat in een 24V aansluiting steekt, omgekeerd niet.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei Pierre:


Niet lullig bedoelt, maar dit soort apparaten zoals jij nu hebt zijn eigenlijk niet de koelkasten die je op temperatuur etc. in kunt stellen zoals je misschien wel had verwacht. (..)

 

 

 

Klopt, Pierre. Ik had ook geen temperatuurinstelling 'verwacht'. Ik weet dat ik niet het beste systeem gekozen heb.

 

Er spelen 2 dingen mee.. de beperkte ruimte én de financiën. Het 'gebruikte' aanbod op MP viel mij tegen.. en je kan er geen airmiles inwisselen.. (op Bol.com wel) ;).

 

Het wordt nu 'winter' dus de warmte in de cabine is, zeker 's nachts, niet zo hoog meer en ik kan altijd nog iets buiten op het rijdek neerzetten voor de nacht. ;)

 

Verder niet al te veel meenemen en tussendoor 'bijkopen', is mijn plan.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden