[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De Brexit,waarom wel en waarom juist niet,en een Nexit,waarom wel en waarom beslist niet


Gast geworden

Recommended Posts

  • Forumlid
2 minuten geleden zei scania 440:


 

 


Ik vergelijk die EU bijdragen wel eens met een ziektekosten verzekering, (zover dat gaat).

Alle burgers of landen doen een "gelijke na ratio" bijdrage in de pot en de zwakkeren krijgen het meeste weer terug om beter te worden, heel sociaal eigenlijk en op die manier wordt iedereen er beter van, mensen of landen die wat te besteden hebben worden sterker en gaan geld uitgeven en daar profiteren de sterkeren ook weer van.

Als alle gezonde/rijke mensen of landen besluiten niet meer bij te dragen wordt het voor de zwakkeren onbetaalbaar en zullen overlijden en aan een dooie kun je niks verkopen.

emoji848.png

 

Hier sla jij de spijker precies op zn kop.:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Leeuw:

 

 

De grote angst bij de EU lijkt te zijn, dat na het VK en misschien ook Nederland, andere landen zouden kunnen volgen (denk aan Denemarken). Let op, deze landen zijn allemaal netto-betalers aan de EU. Dat betekent, dat ze veel meer geld betalen aan Brussel, dan dat er terugkomt.

Tsja, iemand waaraan je dik geld overhoudt, zie je liever niet vertrekken...  

Als je je er eens in verdiept hoe deze "netto bijdrage "tot stand komt zou je bijna wensen dat Nederland nog een paar miljard méér af mocht dragen.:ja: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei scania 440:

Ik vergelijk die EU bijdragen wel eens met een ziektekosten verzekering, (zover dat gaat).

Alle burgers of landen doen een "gelijke na ratio" bijdrage in de pot en de zwakkeren krijgen het meeste weer terug om beter te worden, heel sociaal eigenlijk en op die manier wordt iedereen er beter van, mensen of landen die wat te besteden hebben worden sterker en gaan geld uitgeven en daar profiteren de sterkeren ook weer van.

Als alle gezonde/rijke mensen of landen besluiten niet meer bij te dragen wordt het voor de zwakkeren onbetaalbaar en zullen overlijden en aan een dooie kun je niks verkopen.

 

 

Een verzekering sluit je af, om je te verzekeren tegen de gevolgen van onvoorziene gebeurtenissen. Als veel mensen zo´n verzekering afsluiten, heb je een pot met geld, om de financiële gevolgen voor diegenen die het pech hebben om bijvoorbeeld ziek te worden of een ongeval te krijgen, te beperken.

Sec gezien is de verplichte ziektekostenverzekering zoals wij die nu kennen, dus geen (vrijblijvende) verzekering maar een soort belasting.

 

Wat er nu in de EU gebeurt, is het herverdelen van de welvaart. Ten koste van het noordwesten van Europa en ten bate van het oosten en zuiden.

Het grote verschil met een verzekering is, dat iedereen die verzekerd is voor een uitkering uit de pot in aanmerking komt, hoewel je dat natuurlijk niet hoopt. In het geval van de EU wéét je vooraf, dat je als economisch sterk land, je geld kwijt bent.

 

Natuurlijk, aan een economisch sterker Oostblok zou je in theorie meer kunnen verkopen.

Maar wat er nu gebeurt, is dat zij dankzij de subsidie's van de EU (en dus ons eigen geld!) in nieuwe auto's rijden, onder onze prijzen duiken en een deel van ons werk inpikken. Zijn we nu sociaal bezig of juist oerstom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei europeaan:

Als je je er eens in verdiept hoe deze "netto bijdrage "tot stand komt zou je bijna wensen dat Nederland nog een paar miljard méér af mocht dragen.:ja: 

 

We dragen nu al teveel af, omdat volgens de EU regels ook illegale activiteiten worden meegerekend bij het bepalen van het bbp. Denk aan drugshandel en illegale prostitutie.

Geld waar dus geen normale burger, noch onze schatkist ooit te zien krijgt, maar we mogen er wel miljarden Euro's aan extra belasting over afdragen aan de EU...

 

Verdiepen... Ja, strak plan. Zouden meer mensen moeten doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei europeaan:

Dat wist ik niet,geef eens een link waaruit dat blijkt.

 

Geen probleem: Niemand kan alles weten, maar mede dáárom vind ik het zo verdomd vervelend, als me zoiets voor de voeten gegooid wordt:

 

55 minuten geleden zei europeaan:

Als je je er eens in verdiept hoe deze "netto bijdrage "tot stand komt ...

 

Alsjeblieft: https://www.nrc.nl/nieuws/2014/06/25/dankzij-drugs-en-hoeren-zijn-we-nu-een-stuk-rijke-1393380-a1097973 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei scania 440:

EU subsidies? welke EU subsidies op vrachtwagens?

 

Zover ik weet zijn er landelijke en of Europese subsidies op innovatieve schone trucks, maw als je je truck op gas zet of gestroomlijnde delen aanbrengt en op standairco's maar verder nergens op, en die EU subsidies zijn er voor iedereen, landelijke alleen voor eigen ingezetenen.

 

Het is volgens mij een hardnekkig fabeltje dat bedrijven in sommige landen EU subsidies krijgen bij de aanschaf van een truck en bedrijven uit andere landen niet, ik heb die beweringen wel vaker voorbij zien komen op verschillende sociale media en ook altijd door chauffeurs maar nog nooit met enig onderbouwing of bewijs.

 

EU subsidie op vrachtwagens heb ik toch niet geschreven?

Ook voor die gasten geldt, dat geld maar één keer kan worden uitgegeven. Als ze dan een subsidie vangen om bijvoorbeeld een bedrijf op te starten, blijft er dus wél meer geld over voor auto's dan bij iemand die geen subsidie vangt om een bedrijf te beginnen...

 

Linksom of rechtsom, we steunen hun economie en vervolgens komen ze hier een deel van het werk verzetten. En ik ken nog wel een paar ex-collega's die in het ferry-werk zaten. Nu niet meer, omdat witte platen voor Cobelfret en noem ze allemaal maar op, trekken. Goeddeels werk binnen Nederland, wil ik er nog aan toevoegen.

Mijn vraag blijft dus staan, zijn we sociaal bezig of juist oerstom?

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Leeuw:

 

Geen probleem: Niemand kan alles weten, maar mede dáárom vind ik het zo verdomd vervelend, als me zoiets voor de voeten gegooid wordt:

 

 

Alsjeblieft: https://www.nrc.nl/nieuws/2014/06/25/dankzij-drugs-en-hoeren-zijn-we-nu-een-stuk-rijke-1393380-a1097973 

 

 

IK "werp je niks voor je voeten hoor,leeuw,ik wist t inderdaad niet,en zoals Scania al aangeeft geld dit nietalleen voor Nederland.

In deze link overigens nog een hoop interessante info:( waarin jouw drugs en prostitutie verhaal ook word bevestigd.)

 

https://www.europa-nu.nl/id/vh9w9l2qtnwn/nederlandse_afdrachten_aan_de_eu

 

Volgens de statistiek draagt Nederland in 2018 3,4 miljard af aan de traditionele eigen middelen.

Dit geld is tot stand gekomen door  75 % van de invoerheffingen op suiker en douane rechten.

Van alle goederen die via de havens en luchthavens geimporteerd worden heft Nederland de douanerechten,waarvan het 75 % af met dragen aan Brussel,en dus 25 % zelf mag houden( die 25 % wil Brussel overigens naar beneden bijstellen)

Volgens Brussel is dit bedrag eigenlijk geen "bijdrage"omdat dit bedrag uiteindelijk opgebracht word door de burgers in de landen waar het vervolgens heen gaat.

Je kunt van de totale bijdrage alvast dus 3.4 miljard aftrekken,maar er wel rekening mee houden dat Nederland er wel al 1.1 miljard( 25 % ) aan over gehouden heeft.

 

Ook draagt ieder land een gedeelte van de BTW opbrengsten af;hoe meer BTW een land heffen kan ,hoe hoger de afdracht is.

 

OOK de hoogte van het BBP is van invloed op de bijdrage aan de EU,(het lijkt wel afgekeken van ons belastingstelsel,hoe meer je verdient hoe meer je % gewijze afdraagt) 

 

Zou je dus van een netto betaler naar bruto betaler willen hoef je alleen maar minder te consumeren( BBP naar beneden en minder BTW afdrachten)

Demp de havens en geef de Maasvlakte terug aan de natuur, en sloop de landingsbanen van Schiphol,zodat "Brussel" geen goederen meer in kan voeren via Nederland.

Je elimineert dan gelijk de noodzaak voor het aanleggen en onderhouden van ons wegennet,immers : waar niets vervoert hoeft te worden hoef je ook geen wegen aan te leggen,en mensen hoeven dan ook niet meer naar hun werk,want dat is er dan ook n stuk minder.

 

DE "groene partijen"zullen in hun handen klappen want het milieu is dan ook n stuk schoner,met minder uitstoot,hoewel dan het bestaansrecht van de groenen ook n stuk minder word.

 

 

Onzin????

Natuurlijk,

Zwartkijken zul je zeggen,uitgaan van een angstscenario?

Volkomen gelijk.

Maar wat ik wil zeggen is dat: hoe meer wij bij moeten dragen, hoe beter t ons gaat,qua werkgelegenheid en hoogconjuctuur.

 

DE hogere salarissen in Nederland betalen nu 50 % inkomsten belasting,en ik denk dat er stiekum veel mensen zijn die graag in deze belastingschaal zouden worden aan geslagen.

Vergelijk dit maar met het lidmaatschap van de EU.

 

Natuurlijk zitten er ook duistere kanten aan;kijk maar hier ons werk,als internationaal chauffeur weg gereorganiseerd is.verschrikkelijk jammer natuurlijk,maar dat was te voorzien dat we ( als heel kleine groep in het geheel) geslachtofferd zouden worden,kijkm aar naarde zeevaart,een Nederlandse matroos zie je nergens meer op een schip.

Vreemd genoeg blijkt dat er zelfs op het binnenland geen hond meer te krijgen is,dus ,zonder werk zitten als chauffeur hoeft m.i. niet.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei scania 440:

Je schreef ook niet dat het om het opstarten van een bedrijf ging.

Volgens mij bestaan er geen EU subsidies die enkel in bepaalde landen aangevraagt kunnen worden.

 

Klopt, want ik doelde ook niet op één bepaalde subsidie. Het gaat me meer om het gehele plaatje. Natuurlijk zijn subsidie's in theorie voor iedereen, maar je moet wel aan voorwaarden voldoen.

Jij zult er ook minder snel in aanmerking komen dan een zelfstandige in BG of RO. Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei europeaan:

IK "werp je niks voor je voeten hoor,leeuw,ik wist t inderdaad niet,en zoals Scania al aangeeft geld dit nietalleen voor Nederland.In deze link overigens nog een hoop interessante info:( waarin jouw drugs en prostitutie verhaal ook word bevestigd.).

 

@europeaan Dat je dit niet wist is geen enkel probleem. Waar ik op doelde, was "Als je je er eens in verdiept hoe deze netto-bijdrage tot stand komt...".

 

Dat schoot me in het verkeerde keelgat omdat ik me daar dus wel in had verdiept...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Leeuw:

 

@europeaan Dat je dit niet wist is geen enkel probleem. Waar ik op doelde, was "Als je je er eens in verdiept hoe deze netto-bijdrage tot stand komt...".

 

Dat schoot me in het verkeerde keelgat omdat ik me daar dus wel in had verdiept...

Dat had je hier ook kunnen posten.

Overigens ging de link die je gaf alleen maar over het feit dat de drug en prostitutie inkomsten bij het BBP bijgeteld worden,maar dat zal men,zoals al eerder opgemerkt,bij ieder ;land dan moeten doen.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei Teddybeer:

Wat je niet registreert kan je ook niet opgeven. 😏

 

En aangezien Nederland graag alles registreren mag........

Ja, ik vrees dat die cijfers "natte vinger werk"zullen zijn preciese cijfers zijn er niet,zeker niet als t over illegaliteit gaat.

Iets wat je niet precies weert kun je niet registreren ,ook "Brussel" kan dat niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei europeaan:

Dat had je hier ook kunnen posten.

 

Lekker duidelijk, dat dat...

1) Gaat het over de bijdrage aan de EU: Dat heb ik dus hier gepost...

Ik heb geschreven dat volgens de EU regels ook illegale activiteiten worden meegerekend bij het bepalen van het bbp. Zie: https://www.chauffeursforum.nl/topic/41473-de-brexitwaarom-wel-en-waarom-juist-nieten-een-nexitwaarom-wel-en-waarom-beslist-niet/?do=findComment&comment=818614 .

 

2) Gaat het over wat me in het verkeerde keelgat is geschoten: Daar heb ik naar verwezen door na de dubbele punt na het "...als me zoiets voor de voeten gegooid wordt.", datgene te citeren waar ik me aan stoorde. Zie:  https://www.chauffeursforum.nl/topic/41473-de-brexitwaarom-wel-en-waarom-juist-nieten-een-nexitwaarom-wel-en-waarom-beslist-niet/?do=findComment&comment=818619 .

 

4 uur geleden zei europeaan:

Overigens ging de link die je gaf alleen maar over het feit dat de drug en prostitutie inkomsten bij het BBP bijgeteld worden,maar dat zal men,zoals al eerder opgemerkt,bij ieder ;land dan moeten doen.

 

Het zijn geen inkomsten voor de Nederlandse staat, zodoende slaat het ook eigenlijk nergens op om geld wat illegaal in omloop is bij het bbp op te tellen.

Als je het verhaal waarnaar ik gelinkt heb eens aandachtig hebt gelezen, heb je ook gelezen dat het inderdaad de bedoeling is dat alle EU-landen het zo gaan doen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei scania 440:

Als een Pool gaat rijden doet hij dat met materiaal (auto en oplegger of zoiets) die hier geproduceerd zijn, door misschien wel een paar Hollandse jongens of meisjes bij de DAF of Scania, daarna gaat hij geld verdienen waar hij een Miele wasmachine van kan kopen ipv een Russisch exemplaar, dat werkt overal door.

 

Misschien zijn die auto's hier door Nederlanders gebouwd, maar als ik dit zo lees: https://www.weblogzwolle.nl/nieuws/7986/geslaagd-integratieproject-poolse-werknemers-scania.html ben ik er een beetje bang voor. Toegegeven, het is een bericht van 10 jaar geleden en het is theoretisch mogelijk dat dit nu niet meer zo is.. Wie het weet mag het zeggen...

 

5 uur geleden zei scania 440:

Ik geef toe dat als die Pool 1 op 1 wordt omgeruild voor een Nederlandse werknemer zoals Leeuw bedoeld (denk ik) we er weinig mee opschieten of er misschien wel slechter uit komen wat in de crisis jaren nog wel eens het geval was maar wat mijns inziens ook weer iets genuanceerder ligt.

 

Ja, Leeuw zou graag zien dat het gewone Nederlandse werk, weer gewoon door Nederlandse chauffeurs gedaan zou worden. Als voorbeeld noemde ik al het ferry-werk. Ja, nú hebben we een tekort aan chauffeurs, maar dat was in de afgelopen jaren ook wel anders.

Maar ik zie niet waarom we daar weinig meer zouden opschieten of er zelfs slechter mee uit zouden komen?

 

5 uur geleden zei scania 440:

Maar in deze tijd kun je daar toch niet meer van spreken, als een Girteka of een Waberer aankondigd dat ze het wagenpark willen gaan verdubbelen staan de truck en oplegger fabrikanten in de rij om die orders binnen te harken want dat genereert een hoop geld en werkelijkheid bij ons in het westen.

 

Natuurlijk willen fabrikanten graag verkopen, maar in welk verband moeten we dat zien met bovenstaande?

Heel veel maakindustrie hebben inmiddels (ook) fabrieken in het voormalige Oostblok. Enkel de truckbouwers lijken daarmee achter te blijven (MAN schijnt een fabriek in Polen te hebben) en de uitzondering op de regel te zijn, terwijl bijvoorbeeld personenauto's al wel in grote getale daar gemaakt worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou nee, 10 jaar geleden was de crisis al een jaar bezig, hoewel ik moet toegeven dat het in diverse branches op andere momenten echt voelbaar werd. Bij mijn toenmalige werkgever was eind 2007 al een heel duidelijke teruggang in het werkaanbod te merken... In het nieuwsbericht lezen we overigens ook, dat de cursus vanaf maart 2008 liep.

 

Dat werkgelegenheid hier voor Oostblokkers voor ons gunstig zou kunnen zijn is een theorie, die ons jarenlang is voorgehouden. In de praktijk pakt het doorgaans zo uit, dat de voordelen voor de werkgevers zijn en de nadelen voor de Nederlanders.

Veel collega's hebben hier negatieve gevolgen van ondervonden of ondervinden deze nog elke dag. Daarom snap ik werkelijk niet, dat je deze theorie nog steeds blijft aanhangen.

 

 

Het omruilen van een Oostblokker voor een Nederlander zou -in theorie- wél gunstig uitpakken voor ons allen, omdat een Nederlander die werkt:

1) Zijn eigen broek kan ophouden en niet afhankelijk is van een uitkering.

2) Minder uitkeringen de schatkist minder belasten waardoor er minder belastinggeld naar die schatkist hoeft te vloeien.

3) Het geld wat die Nederlander verdient, vloeit grotendeels in de Nederlandse economie terug en verdwijnt niet naar het buitenland.

 

Natuurlijk merk je niet als het om één Oostblokker versus één Nederlander gaat, maar wanneer we het over een miljoen mensen hebben, dan gaat het om heel veel geld en een serieuze invloed op ons aller economie.

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dat zijn er geeneens een miljoen, maar een stukje minder, nog niet de helft.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80590NED&D1=3-7,10-14&D2=0&D3=0&D4=(l-19)-l&HD=170214-0804&HDR=T&STB=G1,G2,G3

En die kunnen geeneens allemaal aan het werk, om de doodeenvoudige reden dat ze niet geschikt zijn voor de openstaande vacatures of in een verkeerd gebied wonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei scania 440:

De crisis werd ingeluid door het faillissement van Lehman Brothers 15 sept 2008 en kort daarop 3 okt 2008 de redding van Abn Amro, een jaar later werd het hier pas goed merkbaar voor het bedrijfsleven en de mensen zelf, in 2007 groeiden de bomen nog tot in de hemel zoals ik het mij herinner.

(rest volgt als ik meer tijd heb emoji6.png)

 

 

 

Dat het werkaanbod eind 2007 bij mijn werkgever in het transport al sterk terugging, lijkt me anders wel een redelijke indicatie dat er al eerder wat merkbaar was in het bedrijfsleven...

Wikipedia zegt: "De kredietcrisis is de aanduiding voor de crisis op de financiële markten die in de zomer van 2007 ontstond, in het najaar van 2008 een hoogtepunt bereikte en pas in de loop van 2011 afliep."  Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietcrisis

 

1 uur geleden zei lientje:

Zie jij die laatste Hollandse werkelozen maar aan het werk te krijgen. 

 

In Nederland, waar tal van mensen op partijen blijven stemmen die zelfs illegalen blijven pamperen, lijkt dat helaas een onmogelijkheid. :zegtniets:  Wanneer ik mensen zie die nooit werken maar wel 2 auto's voor de deur hebben staan, besluipt mij het gevoel dat we voor menigeen té sociaal zijn...

 

1 uur geleden zei Doornekamp33:

En dat zijn er geeneens een miljoen, maar een stukje minder, nog niet de helft.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80590NED&D1=3-7,10-14&D2=0&D3=0&D4=(l-19)-l&HD=170214-0804&HDR=T&STB=G1,G2,G3

En die kunnen geeneens allemaal aan het werk, om de doodeenvoudige reden dat ze niet geschikt zijn voor de openstaande vacatures of in een verkeerd gebied wonen.

 

De CBS cijfers zijn aangepast in of rond 2015: Mensen die een paar uur per week werken maar wel op zoek zijn naar een fulltime baan, worden bijvoorbeeld niet meer meegerekend.

 

Daarnaast zijn er tal van mensen die wel degelijk op zoek zijn, maar op één of andere manier nét niet aan de nieuwe meetmethode voldoen, zodat ze dus niet in de statistiek voorkomen.

Als je even zoekt vind je tal van artikelen hierover, o.a. over de zgn. verborgen werkloosheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Doornekamp33:

@Leeuw, ik hou me aan de cijfers van het CBS, als jij me wat anders wil aansmeren kom maar op, ik ga niet zoeken en is het dus 319.000.

 

Ik vertel je dat door de invoer van een andere meetmethode het aantal werklozen lager is dan het op basis van de oude meetmethode zou zijn. Dat er werkzoekenden zijn die door deze nieuwe meetmethode niet in de statistieken voorkomen.

 

Als je dan denkt dat ik je "wat anders wil aansmeren", vermoed ik dat elke moeite om jou te informeren, verspilde moeite is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden