[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Begin tijdig met verlenging rijbewijs - lees en huiver


minuteman

Recommended Posts

  • Forumlid

Verlenging, we hebben er allemaal regelmatig mee te maken maar soms gaat het niet zo soepel als je zou willen.

 

Zoals jullie misschien wel (niet) weten heb ik mijn rijbewijs C en daarna E gehaald voor de hobby. Ik rij graag in oldtimer vrachtwagens en vind dat machtig om te doen. Het is volstrekt wat anders dan wat ik dagelijks doe (ik heb met 2 compagnons een bedrijf in de zakelijke dienstverlening met 150 man).

 

Het rijbewijs C is gehaald in mei 2013 en CE is gehaald in november 2013. De geldigheid van CE samen is dan ook uitgekomen op november 2018. In september 2018 kwam de eerste brief voor de verlenging, 2 maanden voor tijd dus dat zou moeten lukken.

 

De eigen verklaring was snel gedownload en opgestuurd, ik mankeer namelijk helemaal niets dus dat was eenvoudig. Al snel kwam de ontvangstbevestiging en enkele dagen later de oproep om mijzelf bij een arts te melden voor een medisch onderzoek. Ook die afspraak was snel gemaakt en de arts heeft mij volledig geschikt beoordeeld, kreeg nog een compliment voor de gesteldheid.

 

Vol vertrouwen het spul weer opgestuurd naar het CBR en een ontvangstbevestiging volgde.Een week later een bericht dat het rapport klaarstond op mijnCBR. Ik was nog in de veronderstelling dat dit een makkie zou worden, de afspraak met de gemeente was al bijna gemaakt totdat ik de brief nog eens goed las, want ik zag iets vreemds.

 

In de brief las ik namelijk het volgende: 

 

     Wij hebben alle informatie beoordeeld. In uw geval is er sprake van: (de brief is hier leeg) 

 

     Wij verklaren u daarom niet rijgeschikt voor de rijbewijscategorie(en)...

 

En daaronder alle rijbewijzen die ik heb, A,B,BE,C,CE,T . Ok, dat was even schrikken maar even verderop stond het volgende:

 

     Wij verklaren uw rijbewijs binnen 4 weken ongeldig. 

 

Eerst dacht ik nog dat ik de brief niet goed gelezen had, maar als snel werd het mij duidelijk dat het serieus was, des te meer omdat er een bijlage bijzat hoe als volwassene een rijbewijs AM aan te vragen bij de gemeente voor een brommer als de geldigheid van het rijbewijs eindigt.

 

Ok, bellen dan maar, 40 minuten in de wacht en een vriendelijke mevrouw en zij ging het even nakijken. Allemaal geen probleem hoor meneer, u staat goed in het systeem en bent gewoon rijgeschikt. Er is een ICT fout met uw brief geweest en binnen een uur is dat op gelost en heeft u een nieuwe brief.  

 

Nou, dat was dan opgelost dacht ik, maar er kwam geen nieuwe brief in mijn CBR..

 

De maandag erop weer maar eens bellen. 53 minuten in de wacht deze keer en ik kreeg een jongeman aan de lijn. ook hij moest eea uitzoeken en gaf daarna antwoord. Ik zie inderdaad dat er wat vreemds is met het verwerken van uw beoordeling en ik vraag of ze u terugbellen als het gecorrigeerd is. Dagen verstreken, maar geen telefoontje.

 

Een paar dagen later weer gebeld. 48 minuten in de wacht en ik kreeg een dame aan de lijn. Wat zegt u, een foute brief ? dat kan haast niet maar ik zal het nakijken. Ja ik zie het nu, dat klopt niet en ik laat het oplossen en u opbellen als het voor elkaar is.

 

Vanmorgen dan maar weer gebeld, slechts 37 minuten in de wacht. Ja hallo, ik zie inderdaad de terugbelverzoeken staan maar de hele keurings- en ICT afdeling is niet bereikbaar maar ik laat u terugbellen als het opgelost is !!

 

Dus, zijn er momenteel nog 8 werkdagen over dat ik over mijn rijbewijs kan beschikken, met ingang van 22 oktober is het ongeldig voor alle categorieën en kan ik geen kant meer op. Autoverzekeraars  zullen vragen gaan stellen en de instanties waar ik het rijbewijs heb gebruikt als identificatiemiddel zal ik moeten gaan informeren. De gekoppelde bestuurderskaart zal ook wel een ding worden, geen idee wat KIWA er van vindt als het onderliggende rijbewijs ongeldig is verklaard. O ja nog iets, de auto's moeten aan de kant. 

 

Wat het naar de toekomst betekent om een ingetrokken rijbewijs in de antecedenten te hebben is nog maar de vraag, ik vrees dat ik een hoop uit te leggen ga krijgen waarbij vragen als drank/drugsmisbruik en of ander wangedrag op de weg aan de orde zal komen.

 

De volgende stappen zijn er nog die mij resteren van al dit onheil.

 

- Allereerst hoop ik er natuurlijk op dat het CBR haar fout rechtzet en dat we gewoon als gepland naar de gemeente kunnen gaan om een nieuw rijbewijs op te halen. Er gaat dan nog wel een briefje van de jurist heen om er zeker van te zijn dat de fout niet in de toekomst voor problemen gaat leiden (afsluiten verzekering, gedoe met politie ed.) 

 

- Als het CBR niet op 15 oktober heeft gereageerd op de telefoontjes  (en ook niet op het bezwaarschrift heeft gereageerd dat schriftelijk en aangetekend is ingediend) ga ik een kort geding starten met een vovo (een Voorlopige Voorziening). Dit is een middel om de tijd te overbruggen dat het CBR nodig heeft haar ICT probleem op te lossen en ik wel kan blijven rijden.

 

- Als dat niet lukt zal ik op de laatste werkdag van de geldigheid van mijn rijbewijs een AM rijbewijs aanvragen. Kan ik in ieder geval nog wat met een scooter (die ik dan eerst moet kopen). Als ik dat niet nog binnen de geldigheid van het rijbewijs doe, dan kan ik ook geen AM meer krijgen en moet ik zelfs bromfiets examen gaan doen. 

 

- Voor het woon werk is de scooter geen oplossing, ik zal dan afhankelijk worden van de taxi, het ov of mijn vrouw. Hoe ik naar mijn klanten moet komen is maar de vraag.

 

De kosten van een jurist die een kort geding met griffierechten regelt, loopt wel naar ongeveer € 1.000,00 euro, Los daarvan ben ik er nu al zeker een uur of 8 inhoudelijk mee bezig, telefoontjes plegen, informatie inwinnen, gesprekken met de jurist, bezwaarschriften schrijven etc. Als ik zometeen niet meer mag rijden en afhankelijk wordt van taxi en ov of een scooter moet gaan kopen, heb ik geen idee hoe de kosten gaan oplopen.

 

Dus begin op tijd met verlengen, het is momenteel echt een administratieve bende bij het CBR. Ik ben niet direct van mijn rijbewijs afhankelijk voor mijn inkomen maar ik kan mij voorstellen dat dit bij velen van jullie anders zal zijn.

 

Ik zal laten weten hoe eea verder loopt.

 

Michael 

  • Like 2
  • Verward 2
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Best lullig ja

Knap irritant dat het zo lang duurt

Maar het kan ook anders.

In mei vanaf kopen formulier tot ophalen rijbewijs duurde dat 2,5 weken bij mij

En dat was incl opnieuw naar de keuring omdat de beste man 1 kruisje vergeten was aan te strepen

 

Succes....en inderdaad persoonijk langsgaan helpt denk ik het beste

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat CBR heeft wel meer maffe ideeën , 'n goede kennis van mij heeft met z'n 14 jaar z'n oog verspeeld , zodat hij daar maar 20% zicht heeft . 

Vervolgens heeft hij al zijn rijbewijzen gehaald van A t/m D , en vervolgens jaren lang bij BF de Weert met auto's door heel Europa gereden , op ,n gegeven moment moest hij weer verlengen , en moest daarvoor gekeurd worden {stond iets over in de wet } , wat denk je ? er werd niks verlengt alles kwijt , gelukkig was hij op tijd begonnen met aanvragen , en na maandenlang bellen en schrijven kreeg hij B+E en C+E terug ,met dien verstanden dat C E alleen geldig was in Nederland . Hij moest wel elk jaar opnieuw keuren .

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Afgelopen donderdag nogmaals gebeld met het CBR (wachttijd 51 min) en aansluitend met de ombudsman overlegd (geen wachttijd). Zij vonden het ook een bizar verhaal en boden aan om via hun kanalen deze kwestie onder de aandacht te brengen. Kennelijk hebben zij een directe route voor bijzonder zaken. 

Vrijdagmiddag kreeg ik een korte email dat er een nieuw bericht klaarstaat in de CBR portal. Zowaar de correctie brief stond klaar en ik kan nu het rijbewijs bij de gemeente gaan laten verlengen.
 

Dit loopt dus goed af, maar begin op tijd met verlengen !

  • Like 11
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Gast doemijnbest

Wat moet een werkgever met iemand die niet meer mag rijden ? Zou jij deze mensen gewoon doorbetalen dan ? Je wordt geacht dit allemaal zelf in de gaten te houden en als je je rijbewijs van tegenwoordig ziet moet je vooral bij C even goed opletten wanneer wat vervalt. Het CBR is vaak negatief in het nieuws helaas dus er is wel wat loos. Persoonlijk vind ik het een arrogante club met een stelletje egotrippende werknemers en directie. Is natuurlijk wel zwart-wit , dat weet ik ook wel.

Het zou mijns inziens een burger service gericht bedrijf moeten zijn voor degenen die op de weg rijden. Het CBR is er voor de burgers en niet andersom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

 

dus omdat het CBR verzaakt zijn/haar werk te doen moet iemand die afhankelijk is van zijn rijbewijs maar ontslagen worden?

 

MITS MEN OP TIJD IS BEGONNEN MET DE AANVRAAG !!!!!  zou je dus ontslagen worden, zonder dat je daar zelf enige invloed op hebt. :confused::confused::confused:

 

Als het CBR niet binnen de (wettelijk) gestelde termijnen kan besluiten als je een nieuw rijbewijs waard bent zou men zonder meer een nieuw rijbewijs verstrekt moeten krijgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Dat zeg ik niet. Ik denk ook dat je het bij het CBR moet neerleggen maar de wet is de wet en je moet het zelf in de gaten houden. Dat is het probleem. misschien een rechtzaak aanspannen als er iemand ontslagen wordt om deze reden en toch vroegtijdig is begonnen met vernieuwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan is het bij je pasje beter geregeld!

1. De bestuurder die zijn bestuurderskaart wenst te vernieu­wen richt daartoe een verzoek aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft, uiterlijk 15 werkdagen vóór de datum waarop de kaart verstrijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden