[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wekelijkse rust bij zelfstandig (geen vervoerbedrijf)


Harriewes

Recommended Posts

Goedendag, 

 

Ik ben (mede)eigenaar van een (party/event)verhuur bedrijf. Nu hebben wij sinds kort een vrachtwagen (7,5 tonner wel met vangmuil en kogelkoppeling, max treingewicht 17,5 ton). Daardoor vervallen de vrijstellingen voor de tacho plicht na mijn idee. Ook aangezien wij sporadisch wel eens verder dan 100km uit onze standplaats komen. 

 

Veel rijden doen wij echter niet, dat kan in een week bijvoorbeeld max 5 uur zijn of in een week 10 minuten. Nu kan het echter wel voorkomen dat ik de vrachtwagen 7 dagen achter elkaar nodig zal hebben voor korte ritjes. Nu is de vraag mag dit met de wekelijkse rusttijden? Gezien de aantal rijtijden overheerst bij ons de arbeidstijdenwet ipv de vervoersregels. Uitgaande van de arbeidstijden wet mag dit voorkomen dat men (af en toe) 7 dagen achter elkaar werkzaamheden verricht. (nu ben ik als eigen baas daar in de meeste gevallen sowieso niet aangeboden, maar een eigen baas in het vervoer wel weer aan de vervoer arbeidstijden)...

 

Iemand die hier een correct/duidelijk antwoord op heeft? Na het vele lezen, kom ik er zo 123 niet meer uit. 

 

Bedankt

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

Ik zou dit voorleggen aan de IL&T, die kunnen jou haarfijn uitleggen hoe het precies in elkaar steekt.
Je hebt dan tegelijkertijd een antwoord van een officiële instantie i.p.v. hier 20-25 antwoorden waarvan bijna niemand 'met zekerheid' iets kan bevestigen.

Klopt,

Als je de ILenT benadert via hun vragenformulier,heb je meestal binnen 5 werkdagen antwoord van ze:

https://www.ilent.nl/contact/vragenformulier

 

Je kunt ze ook bellen : 088-4889 00 00

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-12-2018 om 20:34 zei Pierre:

Ik zou dit voorleggen aan de IL&T, die kunnen jou haarfijn uitleggen hoe het precies in elkaar steekt.
Je hebt dan tegelijkertijd een antwoord van een officiële instantie i.p.v. hier 20-25 antwoorden waarvan bijna niemand 'met zekerheid' iets kan bevestigen.

 

 

Toen ik net begon had ik niets te maken met de term diensttijd. 

 

Maar Dit Is 25 jaar geleden en is niet zo lang daarna veranderd. En hier had je als zelfstandige alleen maar in NL profijt van.

 

Nu heb je geen enkele vrijstelling meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 8-12-2018 om 18:19 zei Harriewes:

Ik ben (mede)eigenaar van een (party/event)verhuur bedrijf. 

Citaat

Geldt de Arbeidstijdenwet voor mij als zelfstandige?
Er zijn geen regels voor werktijden en rusttijden voor u als zzp’er. Behalve als er een gezagsverhouding is tussen de opdrachtgever en u. Dan geldt de Arbeidstijdenwet wel. Deze wet geldt ook als u in het vervoer of in de mijnbouw werkt. 

bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/arbeidstijdenwet-en-zelfstandige

Echter nu komt de nuance: medeeigenaar. Dit betekend dat op sommige punten er een gezagsverhouding is en omdat niet duidelijk kan worden gemaakt waar die ligt moet in dit geval aan de arbeidstijdenwetgeving gehoor worden gegeven.

 

Op 8-12-2018 om 18:19 zei Harriewes:

Nu hebben wij sinds kort een vrachtwagen (7,5 tonner wel met vangmuil en kogelkoppeling

De wet geldt vanaf 500kg laadvermogen, de grote van de auto doet er niet toe. Ook de chauffeur een bestelbus waar een lading >500kg mee wordt vervoerd ( tegen betaling zowel in loondienst als zzp ) moet zich houden aan de rij- en rustijdenwetgeving. 

 

Op 8-12-2018 om 18:19 zei Harriewes:

Iemand die hier een correct/duidelijk antwoord op heeft? Na het vele lezen, kom ik er zo 123 niet meer uit. 

Eerlijk gezegd zou ik niet kunnen bedenken waarje aanspraak op zou kunnen maken. Art 13 ( https://www.ilent.nl/binaries/ilt/documenten/publicaties/2011/12/16/verordening-561-2006-rij--en-rusttijden/Verordering_EU+561-2006+Rij_en_rusttijden.pdf ) heeft hier geen oplossing voor. 

 

Conclusie: zowel arbeidstijdenwetgeving als rijtijdenwetgeving dienen te worden gevolgd. En dat is wel gevaarlijk voor jou, want als bij controle blijkt dat jij 14 dagen aan één ander werk hebt gedaan en je gaat op dag 15 rijden dan ben je dus in overtreding. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei Pierre:

 

De term 'diensttijd' bestaat officieel ook nu niet.

Deze term word voor het gemak gebruikt maar houd niet meer in dan de beschikbare tijd die in een blok van 24 uur zit minus de wettelijk voorgeschreven 9 of 11 uur dagelijkse rust.

 

 

Het is lang terug. 

 

Maar er was wel iets mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei HIT:

 

Zoals ik.die.laatste zin.lees, geldt de arbeidstijdenwet.(besluit vervoer) ten alle tijden voor een eigen baas in het ver voer. 

 

Lijkt mij.ook.logisch, anders hebben.eigen rijders een.economisch voordeel..:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei HIT:

 

 

De wet geldt vanaf 500kg laadvermogen, de grote van de auto doet er niet toe. Ook de chauffeur een bestelbus waar een lading >500kg mee wordt vervoerd ( tegen betaling zowel in loondienst als zzp ) moet zich houden aan de rij- en rustijdenwetgeving. 

 

 

Vout:

Bedrijfsbusjes en personenwagens met een aanhanger

De tachograaf is pas verplicht als de Toegestane Maximum Massa (TMM) van het voertuig, inclusief de aanhanger en / of oplegger, meer dan 3500 kg is. De TMM is terug te vinden in het kentekenbewijs van de voertuigen. Vanaf 24 juli 2009 is elke lichte bedrijfsauto in de klasse N1 (bestelauto) of M1 (een van een personenauto afgeleide bedrijfsauto) die met een aanhanger een gezamenlijke toegestane maximum massa (TMM) van meer dan 3500 kg heeft, verplicht een tachograaf te gebruiken. Omdat een tachograaf niet direct aan te sluiten is op de versnellingsbak van dergelijke voertuigen, is een adapter nodig.

 

Bron:https://www.ilent.nl/onderwerpen/digitale-tachograaf/gebruik-en-vrijstelling

 

Vanaf die 500 kg laadvermogen waar jij aan refereert ,is er, bij een in Nederland geregistreerd voertuig,een transport vergunning vereist.( In andere EU landen vanaf 3500 kg TTM)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei Durashift:

 

Zoals ik.die.laatste zin.lees, geldt de arbeidstijdenwet.(besluit vervoer) ten alle tijden voor een eigen baas in het ver voer. 

 

Lijkt mij.ook.logisch, anders hebben.eigen rijders een.economisch voordeel..:p

Wat betreft het ATB-V( Arbeids Tijden Besluit-Vervoer) kan een zelfstandige meer doen dan iemand in loondienst,echter w.b. het rijtijden besluit is ieder die een vrachtwagen bestuurd gebonden aan 561/2006, in loondienst bij vervoerder of eigen vervoer of ZZP ,maakt niet uit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 11-12-2018 om 21:22 zei europeaan:

Vanaf die 500 kg laadvermogen waar jij aan refereert ,is er, bij een in Nederland geregistreerd voertuig,een transport vergunning vereist.( In andere EU landen vanaf 3500 kg TTM)

Alsmede een registratie al dan niet via tachograaf van de rij en rusttijden. 

 

Als bij een bedrijfscontrole wordt geconstateerd dat er  beroepsmatig is gereden door een chauffeur  en er is niets geregistreerd dan heb je een probleem. Dat kun je aan menig loonbedrijf navragen. Mijn vorige werkgever heeft er zelfs een paar boetes voor in ontvangst mogen nemen, de ene dag rijden met een BE waarvoor geen tachoplicht was en de andere dagen met een tachoplichtig voertuig. Het was gewoon overtreding rij en rusttijdenwetgeving. 

 

Beroepsmatig moet dan ook wel heel letterlijk worden genomen als in vervoer van goederen/personen voor derden of eigen bedrijf. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

^^

Bij niet tachograaf plichtige voertuigen moet uit een administratie blijken of de rusttijden volgens het ATB_V gerespecteerd zijn.

Hoe die administratie eruit ziet word nergens beschreven.dat mag een los A 4 tje zijn of een diagram zoals b.v. het vroegere werkboekje.

 

Beroepsmatig kun je alleen maar letterlijk nemen omdat het ook figuurlijk dezelfde betekenis heeft.

 

Vervoer van goederen of personen is, als t geen partikulier betreft, n.l altijd beroepsmatig .

Alleen als je het voor de kost doet heet het beroepsgoederenvervoer ( transport) en als je ,als je bedrijf,je eigen goederen vervoert is het "eigen vervoer"maar in beide gevallen is het beroepsmatig vervoer.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden