[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Eindhoven stelt weren vieze trucks niet uit


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

EINDHOVEN - De invoering in de Eindhovense binnenstad van een milieuzone die taboe is voor oude, luchtvervuilende vrachtwagens wordt niet uitgesteld. Het college van B en W houdt onverkort vast aan de invoeringsdatum 1 juli.

Vanaf zondag mogen daarom zulke trucks het gebied binnen de Ring niet meer in.

Deze week besloot Breda de maatregel pas op 1 september te laten ingaan, nadat eerder al Den Bosch en Tilburg daartoe hadden besloten. Tilburg heeft de zone bovendien verkleind. Breda wil meer tijd voor overleg over de nieuwe regels met de vervoersorganisaties en het bedrijfsleven.

Eindhovens wethouder van verkeer E. van Merrienboer ziet geen aanleiding om de milieuzone uit te stellen. Het eerste halfjaar wordt overigens niet opgetreden tegen overtreders; pas vanaf 1 januari 2008 kunnen zij rekenen op een proces-verbaal.

De transportorganisaties EVO, TLN en KNV zijn zwaar teleurgesteld in de houding van het Eindhovense gemeentebestuur, dat volgens hen overhaast te werk is gegaan. De omvang van de milieuzone oogst kritiek, maar ook het feit dat deze de ondernemers erg veel geld gaat kosten.

EVO-woordvoerder J. ten Hagen: "Een zone waarbij de binnenring als grens geldt, betekent volgens onze berekeningen een economische schade van tien tot twintig miljoen voor de betrokken bedrijven. Bij de grote zone zoals die nu is vastgesteld, ligt dat een factor drie tot vier hoger."

Volgens Ten Hagen heeft de gemeente nagelaten de schade te berekenen. Ook staat de 'geringe extra winst' voor het milieu van een grotere zone volgens de organisaties niet in verhouding tot de economische schade.

De organisaties gaan 'nog deze week' bij de gemeente in beroep tegen de invoering van de zone, kondigt Ten Hagen aan: "Tweehonderd bedrijven hebben ons daartoe gemachtigd. Tevens bereiden we gerechtelijke stappen voor. Binnen een á twee weken komt hier meer duidelijkheid over."

Bron: Brabants Dagblad

http://www.eindhoven.nl/web/show/id=354749/contentid=35881

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vanaf 1 september alleen schone vrachtwagens in binnenstad

De gemeente stelt per 1 september 2007 een milieuzone in voor de binnenstad van Tilburg. Dat betekent dat vrachtwagens ouder dan tien jaar de binnenstad niet meer in mogen. De zone is één van de maatregelen uit het Tilburgse luchtkwaliteitsplan die de gemeente neemt om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren. De zone helpt om de meest vervuilende vrachtauto's uit de binnenstad te weren. Dit draagt bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en vermindering van geluid, kortom aan een beter leefklimaat.

Tja ... beter 10 vervuilende personenwagens dan 1 'vervuilende' vrachtwagen he? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vindt het allemaal te zot voor woorden; Wel het vrachtverkeer weren maar de de "gewone burger" met z'n antieke barrel die meer uitstoot heeft dan heel Rotterdam eo gewoon toelaten. Barf

Laten ze of alles weren of niemand:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gaan we toch gewoon die steden niet meer in met de vrachtauto..........

En dan?????:D

Winkels verplaatsen naar BUITEN de steden??

Voor ons in ieder geval Stukken beter;)

Daar gaat het wel naar toe Venray komt een opslag plaats

En dan het kleine auto"s het centrum in.

Zo wil de gemeente het De Groette Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daar gaat het wel naar toe Venray komt een opslag plaats

En dan het kleine auto"s het centrum in.

Zo wil de gemeente het De Groette Hwm

Als je het mij vraagt, een hele goede oplossing. Maarrrrr of het ook echt haalbare zaak is daar heb ik dan weer mijn :confused: bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke

Tja eerst een gebrek aan chauffeurs die de vracht naar zon centrum buiten de stad brengen,en vervolgens geen chauffeurs die met een bakwagentje naar de winkels rijden................:cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daar gaat het wel naar toe Venray komt een opslag plaats

En dan het kleine auto"s het centrum in.

Zo wil de gemeente het De Groette Hwm

Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat er dan wel veel meer verkeer in zo'n stad komt. Want hoeveel kleinere wagens moeten er dan wel niet rijden voor dat het volume van 1 vrachtwagen is gehaald. Dus de drukte neemt in ieder geval toe.

En leveren al deze kleinere auto's in totaal niet meer vervuiling op dan 1 vrachtwagen???

Persoonlijk denk ik eigenlijk dat er maar 1 oplossing is nl: schonere motoren en dan denk ik niet aan euo 5, 6 of 7 maar eerder aan euro 25 ofzo. Of een alternatieve branstof, waterstof ofzo. Laten ze daar maar iets aan doen dat het echt betaalbaar wordt. Pech voor meneer Shell en meneer Texaco. (Sorry Rufus;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Vroegáh, in de nineties, heb ik een jaar of 10 bij Van Gend en Loos gereden. Daar was men toen van plan, samen met de PTT (ja, ik word oud...) In Utrecht, Maastricht en Arnhem dergelijke stads-DC's te bouwen. GEHEEL MISLUKT... Waarom? Iedere vervoerder is ook een beetje kruidenier: ipv bijv. 1 euro blijft er voor hem nu 80 cent over, en dat kan niet... Dat je 40 cent brandstof en filekosten in de zak houdt, vergeet hij even.

En als ik mij niet vergis, herhaalt de geschiedenis zich weer. Laatst een proef met trams en elektro-bestelwagentjes voor goederenvervoer in het centrum in Amsterdam. 20 ton hout en plaat voor de Gamma met de tram?? Doei!!

Zoals het nu gaat, gaat het ook niet perfect, maar alles dichtgooien ivm het milieu is ook wat van de zotte. Leuk voor ondernemers!

Eerlijk gezegd kan ik er persoonlijk niet rouwig om zijn, met tr-opl stadsdistributie schiet ook niet op (kilometers met de pompwagen gaan ook langzaam:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nou ik heb zelf jaren lang in venray gewoont en kom er nog regelmatig bij familie maar heb er nog nooit iets over gehoord en of financieel toereikend is heb ik ook mijn twijfels bij maar ja het is ook niet voor niks venray he haha :D

Dan moet je maar is komen kijken

Dan kun je zien wat voor opslag ding er aan het neer zetten zijn

Richting Wansum. Die is van de bekende aannemmer.

Dan weet jij genoeg Dan gaat daar de groote vrachtauto"s heen

En niet meer het Centrum in Mag nu na 12 uur geen een auto meer in

En als je meer wilt weten Gemeente Venray.

De Groette Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan niet meer zeggen als dat ik het er mee eens ben.

Die top mannen van O.A shell hebben genoeg verdient en kunnen alleen al van de rente leven.

Dus gewoon schonere motoren.

Wat is er nu belangrijker?

De beurs van die top mannen of het milieu:confused::confused:

Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat er dan wel veel meer verkeer in zo'n stad komt. Want hoeveel kleinere wagens moeten er dan wel niet rijden voor dat het volume van 1 vrachtwagen is gehaald. Dus de drukte neemt in ieder geval toe.

En leveren al deze kleinere auto's in totaal niet meer vervuiling op dan 1 vrachtwagen???

Persoonlijk denk ik eigenlijk dat er maar 1 oplossing is nl: schonere motoren en dan denk ik niet aan euo 5, 6 of 7 maar eerder aan euro 25 ofzo. Of een alternatieve branstof, waterstof ofzo. Laten ze daar maar iets aan doen dat het echt betaalbaar wordt. Pech voor meneer Shell en meneer Texaco. (Sorry Rufus;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kan niet meer zeggen als dat ik het er mee eens ben.

Die top mannen van O.A shell hebben genoeg verdient en kunnen alleen al van de rente leven.

Dus gewoon schonere motoren.

Wat is er nu belangrijker?

De beurs van die top mannen of het milieu:confused::confused:

David, jij slaat de spijker op zijn kop:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je zou ook niet aan puur overslag moeten denken bij die DC's maar eerder aan OPSLAG. Een winkelier kan dan zelfs zijn spullen gaan halen als hij ze in zijn winkel nodig heeft. Voor de rest van de tijd kan de winkelier op het DC zijn eigen opslagruimte hebben.

De winkeliers gezamelijk zouden vanuit daar een route kunnen hebben die goederen langs de winkels brengt. Desnoods in de nachtdistributie of na sluitingstijd van de winkels.

Of hij kan ophalen wat hij nodig heeft met zijn eigen caddy! ;)

Hangt natuurlijk van het type winkel af ... da's logisch en mede daarom is het moeilijk op te starten vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste Angelique,

Bedankt voor je reactie. Vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit zouden wij ook het liefst zien dat de meest vervuilende personenauto's uit de stad geweerd worden, maar dat gaat op dit moment nog iets te ver. Wel wordt er landelijk (en dus ook in Eindhoven) gekeken of het mogelijk is om parkeertarieven voor vervuilende auto's hoger te maken dan voor schone auto's. Ook proberen we door b.v. het stimuleren van het fietsverkeer, het aantal personenauto's in de binnenstad van Eindhoven terug te dringen.

Overigens is het wel zo dat vrachtwagens aanmerkelijk meer uitstoten dan personenauto's. Volgens de website van de gemeente Amsterdam stoten vrachtwagens gemiddeld ongeveer 7 keer meer fijn stof uit en 20 keer meer stikstofdioxide. Met de milieuzone voor vrachtwagens kunnen we dus al veel winst bereiken.

Wat je andere opmerking betreft: we werken momenteel aan een plan van aanpak voor stedelijke distributie. Het realiseren van zogenaamde distributiecentra of overslagstations past daarin. In overleg met het bedrijfsleven wordt gekeken of dit een oplossing zou kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

DSOB Eindhoven

..
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je zou ook niet aan puur overslag moeten denken bij die DC's maar eerder aan OPSLAG. Een winkelier kan dan zelfs zijn spullen gaan halen als hij ze in zijn winkel nodig heeft. Voor de rest van de tijd kan de winkelier op het DC zijn eigen opslagruimte hebben.

De winkeliers gezamelijk zouden vanuit daar een route kunnen hebben die goederen langs de winkels brengt. Desnoods in de nachtdistributie of na sluitingstijd van de winkels.

Of hij kan ophalen wat hij nodig heeft met zijn eigen caddy! ;)

Hangt natuurlijk van het type winkel af ... da's logisch en mede daarom is het moeilijk op te starten vrees ik.

Ik bedoelde eigenlijk:

Gewoon al die winkels in de stad dicht en kom je eten maar op het industrieterrein helen.

Da's veel beter voor het milieu in de stad, niks geen geklooi met bestelbusjes , gewoon Moeders op de fiets met aanhanger:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geachte Mevrouw De Boer,

Ik ben het helemaal met u eens dat personenwagens soms onverantwoordelijk bezig zijn om nog snel een vrachtwagen voor te gaan. Wij hebben een motie ingediend om de verantwoordelijke instanties te wijzen op gevaarlijke situaties. Want alles neemt niet weg dat tijdens de spits vrachtwagens met grote snelheid de Thomassentunnel waar wij op doelden inrijden richting Europoort en omdat zij weinig ruimte laten voor invoegers en bovendien de invoegstrook te kort is zouden er kop/staart botsingen kunnen plaatsvinden, die wij allemaal willen vermijden.

Ons verzoek aan de instanties is denk erover na en kom snel met adequate oplossingen. Bv. een aparte strook voor vrachtwagens. Blijkbaar had een van de verantwoordelijken ook nog in gedachten om het vrachtverkeer in de spits stil te leggen. Daarop heb ik in ieder geval negatief gereageerd, want zo'n maatregel lijkt mij ongewenst, bovendien wilde men dat bestuderen. Ik weet wat dit betekent, zoiets duurt jaren en wij vragen juist op korte termijn om maatregelen.

Tot slot kan ik u nog meedelen, dat ik al meer dan 50 jaar dagelijks op de weg zit en dus wel ongeveer weet waarover ik praat.

Met een vriendelijke groet,

H.W. Koster

Nog een antwoord van een Raadlid.

Overigens heel erg aardig dat ze me zo vlug hebben teruggeschreven, de lokale politiek is dus nog wel degelijk bereikbaar. Iets wat je van de landelijke politiek niet kunt zeggen ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden