[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Onderzoek: Hoe gebruiken jullie de mc27 dagelijks?


Jiev

Vraag

  • Forumlid

Hallo iedereen,

 

Voor een schoolopdracht doe ik onderzoek om bepaalde functionaliteiten van de mc27 bruikbaar te maken voor een breder publiek. Dit zal gebeuren in de vorm van een app, het zal dus niet drukker worden op jullie frequenties.

 

Wie zou mij kunnen helpen met die onderzoek en staat open voor een telefonisch gesprek van zo'n 5 a 10 minuten?

 

Ik wacht jullie reacties met smart af.

 

Gr. Jiev

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ja erwin 75 jullie zitten bij elkaar in de buurt

maar als je onderweg kom je elkaar tegen wil je wat zeggen ben je alweer buiten bereik

als je achter elkaar rijdt ja dan heb je goed en constant verbinding, alleen iedereen kan mee luisteren

En vaak is het dom gelul

Aan de zaak elkaar voorbij lopen zonder wat te zeggen

en onderweg van die verstandige stamtafel praat  :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt voor alle reacties!

 

Mijn onderzoek richt zich meer tot "het gezelliger maken van de file". Daarbij kwam ter sprake dat er vroeger door vrachtwagenchauffeurs de 27mc werd gebruikt om te 'kletsen'. Dit zijn wel ongefundeerde uitspraken, van iemand die zelf geen beroepschauffeur is. Vandaar dat ik hier wilde peilen om jullie het ook daarvoor gebruiken/gebruikten.

 

De kernvraag is dus eigenlijk: Gebruik je de 27mc nog om te kletsen of heb je het ervoor gebruikt? Wat doe jij om die saaie files door te komen?

 

Vind het tof dat er zo actief hierop gereageerd wordt! Dat zegt wat over deze gemeenschap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hallo Jiev,

 

Idd in de file zet ik hem nog weleens aan, maar het verder gebruik van de bak is voor mij uit de tijd en onderweg hoor je nog nauwelijks een Hollander.

Vroeger was het dagelijks gebruik zeker als je over je rij uren ging en samen met een ander de nacht nog even door jaagde en je elkaar nodig had om wakker te blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is de voornaamste rede dat het weinig tot niet meer wordt gebruikt, dat er zoveel anderstaligen zijn? Of dat de techniek zich zo snel heeft ontwikkeld, dat je nu makkelijker met je telefoontje uit de voeten kan?

 

Kan het ook iets heel anders zijn: doordat de maatschappij zo gehaast is geworden, is het wel lekker, om even helemaal tot rust te komen in de cabine?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
37 minuten geleden zei Jiev:

Is de voornaamste rede dat het weinig tot niet meer wordt gebruikt, dat er zoveel anderstaligen zijn? Of dat de techniek zich zo snel heeft ontwikkeld, dat je nu makkelijker met je telefoontje uit de voeten kan?

 

Kan het ook iets heel anders zijn: doordat de maatschappij zo gehaast is geworden, is het wel lekker, om even helemaal tot rust te komen in de cabine?

Nu spreek ik voor mijn zoon. Op de bus gebruiken we enkel telefoon, maar dat heeft meer de reden dat het vanwegen de geografie haast niet werkbaar is met VHF/UHF.

Hier in Noorwegen belt iedereen elkaar. Ook als ze achter elkaar aan rijden.

Nu het bellen haast nx meer kost gebruiken ze het mobiel ipv de 27MHz.

(overigens, tijdens uitzonderlijk vervoer gebruiken ze de 27MHz wel, maar dat is eerder omdat er dan meerdere gebruikers tegelijk moeten kunnen horen/zeggen wat er gebeurd. Als ze met zijn 2'en rijden is de mobiel weer het voornaamste communicatiemiddel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
52 minuten geleden zei Jiev:

Is de voornaamste rede dat het weinig tot niet meer wordt gebruikt, dat er zoveel anderstaligen zijn?

 

Wel hollands maar anderstalig ja. Vooral als je meer naar het noorden of zuiden rijdt wordt de taal al moelijker te verstaan.

Straks naar het westland, als ze niet te snel praten versta je nog wat maar anders gaat hij maar weer snel uit :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja, in het grondverzet vaak onmisbaar. Soms kun je zonder beter thuisblijven.

Communicatie met weegbruggen, machinisten van shovels, kranen e.d.

Op grote terreinen kun je de laadschop vaak niet zien, kan ergens anders rondrijden. Even roepen dat je komt laden, vragen waar je moet zijn.

 

In het donker zie je in het veld meerdere machines. Maar welke moet je hebben? En hoe kom je daar? En ben je eenmaal in de buurt, kan de machinist je begeleiden bij het achteruitrijden.

Op een terrein als dat van Pouw in de Eemshaven zitten ze zelfs op verschillende kanalen. De betoncentrale gebruikt een andere dan de shovels bij de recycling.

Zonder 'bakkie' kun je je soms wezenloos zoeken. Dus het bespaard tijd, werkt veiliger. Je kunt nu eenmaal niet van iedereen het telefoonnummer hebben.

Bovendien werkt een bak veel sneller en directer dan een telefoon. Die moet je eerst activeren, nummer zoeken, bellen, wachten tot-ie opneemt.

Met een bak heb je dan allang contact. (dus nét voor je, al achteruitrijdend in dat ene slechte plekkie in de zandbaan beland)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik heb ook een hele lijst achter de zonneklep met daarop de bedrijven en hun gebruikte kanalen,je hebt er echt gemak van,je kunt zonder uitstappen communiceren met weegbrug en bv shovel of kraan.Voor de rest gebruik ik hem alleen als je met een collega oprijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden