[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bizar België in relatie tot reanimatie


europeaan

Recommended Posts

  • Forumlid

Afgelopen dinsdag namiddag kwamen wij terug van vakantie en besloten vavaf Luxemburg via luik naar huis te rijden.

Om de te verwachtte file van ,i.i.g ,Brussel te omzeilen.

Rond 16.30 kwam ik vanaf de tunnel du Cointre bij het knooppunt Loncin,waar de E 25,de E 40 en de E 42 bij elkaar komen.

Ter plaatse is een omleiding inn de bocht van de E 25 ende E 40,als je richting Antwerpen-Maastricht wilt.

Opeens stond alles stil en na n moment liepen er mensen te voet naar voren.

Wat bleek:een paar honderd meter voor ons had een motorrijder had zich verkeken op de dwangborden*) die daar geplaatste waren en kwam klem tussen deze borden en de vrachtwagen die hij nog net in wilde halen.

Dat ging dus fout; hijzelf lag te creperen op het asfalt en zijn motor lag een meter of 50 verderop.

Zijn geluk was dat achter de vrachtwagen die hij inhaalde een bergings wagen reed ,met een juffrouw aan boord die EHBO had waarschijnlijk,het slachtoffer werd gelijk gefixeerd en uit de zon gehouden met dekens( het was 35 graden op dat moment)

Na verloop van een half uur of zo werd besloten om deze dwangbuizen wat te verzetten zodat het verkeer wat erachter stond er,zonder het slachtoffer ende hulpverleners te hinderen,er langs kon.

 

Wat ik bizar vind en wat me verbaasde is t feit dat in dat half uur dat wij daar gewoon stilstonden geen ambulance of zelfs geen motoragent te bekennen was.

 

*) met dwangborden bedoel ik i.d.g. een voetplaat met een buis erop gemonteerden daar een rood/wit gestreepte plaat erop.

bewerkt door Marotrans
Titel aangevuld ivm verplaatsen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik bij een ongeluk kwam en dat er al een hoop kijkers waren en dat NIEMAND de hulptroepen had gebeld, vanuitgaande dat "de andere" dat al wel gedaan hadden….

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik heb het in NL wel eens meegemaakt dat voor mijn ogen een auto in de vangrail vloog.

Ik was als eerste bij de auto en heb gelijk 112 gebeld

 

.......kreeg ik te horen of ik wel wist wat de boete was als ik onnodig 112 belde....pfffffffff Niet te geloven toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei europeaan:

Verklaar je nader.!!

Al gevonden,een uitdrukking uit het militaire jargon.

Maar dat ging in dit geval niet op;ik ga er van uit dat de mensen die er al bij waren,zoals de mensen in het bergingsvoertuig,de hulpdiensten al verwittigd hadden.

Maar als er na 30 minuten nog geen reactie is houdt t op,dan zet ik mijn twijfels bij de accuratesse van de "hulpdiensten" vandaar het woord "bizar"in de titel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de code 95 wordt je tegenwoordig dit geleerd:

Persoonlijke veiligheid

Andermans veiligheid

Markeren plaats ongeval

Alarmeren ( 112 bellen) en er wordt aangeleerd altijd ook zelf bellen! 

Noodzakelijke hulp verlenen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
48 minuten geleden zei europeaan:

Al gevonden,een uitdrukking uit het militaire jargon.

 Máár goed voorbeeld wordt goed gevolgd,  vandaar dat bij het behalen van het C rijbewijs dit verlichte kost is geworden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei HIT:

In de code 95 wordt je tegenwoordig dit geleerd:

Persoonlijke veiligheid

Andermans veiligheid

Markeren plaats ongeval

Alarmeren ( 112 bellen) en er wordt aangeleerd altijd ook zelf bellen! 

Noodzakelijke hulp verlenen 

Je hebt gelijk,

Maar ik heb zo het vermoeden dat,zolang er geen officiele lesstof bestaat voor code 95 ,ieder "opleidings instituut" zelf maar wat in elkaar kan flansen.

Bij de code 95 cursus,die ik in januari 2019 gevolgd heb is dit item totaal niet ter sprake gekomen.

 

Verder was t ongeval ,zoals ik al aangaf,een honderd meter voor mijn gebeurt,en toen ik uitstapte( na mijn veiligheid geborgd te hebben) om poolshoogte te gaan nemen zag ik dat er al een vijftal mensen zich met het slachtoffer bezig hielden.

Ik voel me dan ook niet geroepen om de plaats van het ongeval ook nog eens met mijn aanwezigheid te vereren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei HIT:

 Máár goed voorbeeld wordt goed gevolgd,  vandaar dat bij het behalen van het C rijbewijs dit verlichte kost is geworden. 

Zoiets zou je niet aan  moeten hoeven leren,gezond verstand gebruiken kom je tot hetzelfde resultaat.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zelf heb ik afgelopen week een reanimatiecursus gevolgd met goed resultaat.

Dit zouden ze verplicht moeten stellen ergens in de code 95.

Ik ben o zo blij dit te hebben gedaan.

Heb me meteen ook aangemeld als burgerhulpverlener.

 

Overigens hoop ik het nooit nodig te hebben maar je weet nooit..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
1 uur geleden zei europeaan:

Zoiets zou je niet aan  moeten hoeven leren,gezond verstand gebruiken kom je tot hetzelfde resultaat.

Dat is nu net het probleem:

Auto's zitten zo vol met "handige" gadgets, mensen KUNNEN niet meer zelf denken.

Gezond verstand is verdronken in de automatische dingetjes…..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei scania1965:

Welnee..mensen zijn alleen maar met zich zelf bezig

Die zijn alleen maar bezig met foto's maken om op social media te zetten

Het intresseerd ze niet hoe het slachtoffer eraan toe is

(uitzonderingen daargelaten)

Vandaar een reanimatiecursus of EHBO zoals Scania 1965 aangeeft.

 

Door de instructeur werd aangegeven dat er wel personen zijn die niet meer durven door de #me too discussie  onlangs.

De slachtoffers willen wel gered worden maar blijf van mijn lijf af. (Hoe moet dit???)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Murphy:

Dat is nu net het probleem:

Auto's zitten zo vol met "handige" gadgets, mensen KUNNEN niet meer zelf denken.

Gezond verstand is verdronken in de automatische dingetjes…..

 

 

 

Niet alleen de auto’s......alles wordt tegenwoordig zo ontwikkeld dat een blinde en doofstomme aap alles nog zonder probleem kan bedienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei scania1965:

Precies !

wat mij betreft wordt het een examenvak op de middelbare school

EHBO en reanimatie

 

Er is laatst via radio10 al genoeg handtekeningen verzamelt om er agendapunt van te maken om het als  verplicht vak op school te krijgen. ( nu maar hopen dat dat er snel door komt)

Bij ons is BHV/EHBO/reanimatie er iedere ronde van code95 bij. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei iveco 35c17:

Ik ben verplicht om elk jaar BHV met reanimatie te doen puur vanwege de aard van de werkzaamheden. Geen vca, vwldw bhv en viag betekend voor mij niet mogen werken.

IK doe al jaren hartreanimatie met A.E.D, ieder jaar een opfrissingscursus.

En vind dat zoveel mogelijk mensen dit moeten doen,maar dit zou m.i geen onderdeel van code 95 moeten zijn;reanimeren is geen core bussenis voor een chauffeur.

Hartreanimatie en het omgaan met AED is onderhevig aan steeds nieuwere technieken en inzichten,zodat eens inde 5 jaar een code 95 hiervoor veel te weinig is.

 

Overigens krijg ik voor de cursussen die ik jaarlijks volg (een voor de middag,meestal op zaterdag) geen punten bijgeschreven.

Ondanks de cursussen,ge organiseerd door de hartstichting ,en door vrijwilligers van de hartbewaking van ons ziekenhuis gegeven worden.

 

En wie zou dit dan moeten geven bij een "opleidings instituut" een gepensioneerde hartchirurg? of iemand met een EHBO diploma?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

AED zijn tegenwoordig dusdanig makkelijk in gebruik, je zou het bijna niet meer fout kunnen doen.

Wij krijgen iedere 2 jaar een opfris cursus eerste hulp en gebruik van AED.

Daarnaast met de Code 95 (heet hier YSK) een dagdeel een huisarts die een en ander komt vertellen en doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

 

Gewoon een rijschool die deze cursus verzorgd. Deze huurt de kennis in bij een opleider die via het Rode Kruis deze “diploma’s” verzorgd.

 

Dit winter hebben we het (als bedrijf) ook gedaan. Ik vond het een zeer nuttig ding. Officieel zijn we nu (bijna) allemaal bevoegd om ons als EHBO-er op bv evenementen te kunnen begeven.

 

Maar zoals je zegt, ben je regelmatig bijscholing nodig. Ik weet zeker dat de meesten van ons een deel al weer kwijt zijn. Simpelweg omdat je het eigenlijk nooit gebruikt. Maar mocht het wel eens gebeuren, dan weet je in elk geval wat je moet doen.

7743DD80-2F58-4638-93BA-9ACB77AD3CB1.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb afgelopen jaar voor de code95 ook reanimatie met aed gehad, cursus werd gegeven door een beroepsbrandweer die dit doet voor het rode kruis. Ik vond het zeker nuttig, die man tipte ons ook over een app van het rode kruis, daarmee kan je zien waar de dichtstbij zijnde aed is, kun je met 1 druk op de knop hulpdiensten oproepen en heb je een stap voor stap begeleiding bij eerste hulp. Dat vervangt natuurlijk niet de kennis die je opdoet met cursussen maar is een extra ondersteuning. (Vooral ook voor degene die nooit een cursus hebben gehad) mijn kinderen hebben die app nu ook op de telefoon voor het geval dat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik bedoel te zeggen is dat reanimatie en AED door een veel groter publiek zou moeten worden gevolgd.

Dit is geen opleiding die onder "code 95"gegeven zou moeten worden.

Immers;indien men op de snelweg rijdt en iemand krijgt een hartstilstand,is dat meestal ook in een rijdende auto,voor je t slachtoffer kunt re animeren is hij al verwond geraakt door de eventuele impact van het verliezen van de controle van zijn voertuig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
51 minuten geleden zei albertvv:

Ik heb afgelopen jaar voor de code95 ook reanimatie met aed gehad, cursus werd gegeven door een beroepsbrandweer die dit doet voor het rode kruis. Ik vond het zeker nuttig, die man tipte ons ook over een app van het rode kruis, daarmee kan je zien waar de dichtstbij zijnde aed is, kun je met 1 druk op de knop hulpdiensten oproepen en heb je een stap voor stap begeleiding bij eerste hulp. Dat vervangt natuurlijk niet de kennis die je opdoet met cursussen maar is een extra ondersteuning. (Vooral ook voor degene die nooit een cursus hebben gehad) mijn kinderen hebben die app nu ook op de telefoon voor het geval dat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Als je 112 belt ,de telefoon naast het slachtoffer legt en het toestel op de speaker zet,kan de meldkamer je ook prima begeleiden( op de meldkamer zitten ook allemaal verpleegkundigen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden