[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

mooi al die lampjes maar waar haal ik de voeding vandaan???


driesco!!!

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik wil toch graag wat lampjes aan sluiten en op een manier dat ik geen storing krijg:tu: Heb zelf een man f2000... Weet iemand hoe ik op een veilge manier 24 volt weg kan halen???.. Achter bij de achterlichten heb ik de breedte lichten al werkend.. Met knipper en stadslichtfunctie in een... Alles wordt met schuifjes en krimpkous afgewerkt spatwaterdicht dus

tips zijn welkom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat dacht van de garage, daar kunnen ze je het haarfijn uitleggen, want je moet, bij de stroomboomkabels zijn , en als je het nou gewoon effe vraagt, dan legt een monteur het wel uit, welke je moet hebben. Tenminste bij deed ie dat wel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat dacht van de garage, daar kunnen ze je het haarfijn uitleggen, want je moet, bij de stroomboomkabels zijn , en als je het nou gewoon effe vraagt, dan legt een monteur het wel uit, welke je moet hebben. Tenminste bij deed ie dat wel...

Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Mocht er eens iets doorfikken heb jij het gevreten als je zelf gaat lopen rommellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

;)jaah heren dat is allemaal leuk;) maar laat ik het anders zeggen is er iemand die een man f2000 gehad heeft of heeft ???en die er ook wat kerstverlichting opgebouwd heeft?? zo jaah hoe

het liefste doe ik het zelf als er dan iets is weet ik teminste hoe het was aangesloten:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Mocht er eens iets doorfikken heb jij het gevreten als je zelf gaat lopen rommellen.

Ook ik sluit me hierbij aan. nu heb ik al helemaal geen verstand van dit soort dingen, maar er is me zat hulp aangeboden voor wat betreft extra verlichting.....Toch heb ik besloten om alles bij de Daf te laten doen, mocht er dan toch wat gebeuren weet ik waar ik wezen moet....

Succes in ieder geval:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
;)jaah heren dat is allemaal leuk;) maar laat ik het anders zeggen is er iemand die een man f2000 gehad heeft of heeft ???en die er ook wat kerstverlichting opgebouwd heeft?? zo jaah hoe

het liefste doe ik het zelf als er dan iets is weet ik teminste hoe het was aangesloten:tu:

Ok.. dan kan ik je niet helpen maar nog even ter info

De verzekering heeft bij eventuele brand geen boodschap aan wat jij liever doet. Heb jij dan zelf iets veranderd ben jij het schuld en krijgt je baas niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb er voor geleerd....

en toch blijf ik er van af!

als er iets gebeurd, en je hebt zelf een en ander

aangesloten, krijg jij de schuld?

ook al zit de oorzaak van een mooie brand mischien wel ergens anders.

maar of dat dan nog te bewijzen valt?

mischien een aansluiting extra op het dashboard, waar je je stekkertjes ik kan pluggen?

die haal je er gewoon weer uit, als je de auto uit stapt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vaak heb je in je zekeringen kast nog punten die niet gebruikt worden, maar die wel in te schakelen zijn. Met een multimeter zijn die heel makkelijk te vinden. Zodra je er eentje gevonden hebt kun je aan de slag.

Als je helemaal voor safe wilt gaan, schakel zo'n punt dat met een apparte schakelaar, laat die schakelaar een relais aansturen en trek dan vanaf de accu een "zware" hoofdstroomkabel inclusief extra zekering naar de plek waar je de verlichting wilt hebben.

Nog mooier is het als je inde zekeringkast een plek weet te vinden die contactgeschakeld is, dan gaat alles uit zodra je de sleutel eruit trekt, maar dan nog ishet verstandig om met een relais te werken.

ALs je wilt, kan ik weleens een eenvoudige stroomschema voor je tekenen. Dan is het bijpassende verhaal wat eenvoudiger te begrijpen.

Heb er jaren voor op school gezeten, er is best nog wat lesstof blijven hangen:D

Laat me maar weten, dan kan ik je wel een keer wat mailen, niet vandaag, want ik ga inkopen doen.

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tegenwoordig heb je heel veel het Canbus systeem, tenminste ik neem aan dat het naast personenwagen ook voor vrachtwagen in gebruik is.

Gevolg is wel dat je niet zomaar lukraak dingen er bij aan kan knopen....geeft storingen in de boordcomputer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tegenwoordig heb je heel veel het Canbus systeem, tenminste ik neem aan dat het naast personenwagen ook voor vrachtwagen in gebruik is.

Gevolg is wel dat je niet zomaar lukraak dingen er bij aan kan knopen....geeft storingen in de boordcomputer

Dat zit inderdaad ook in de meeste moderne vrachtwagens. Of de F2000 een heeft weet ik niet zeker, ligt aan het bouwjaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Gevolg is wel dat je niet zomaar lukraak dingen er bij aan kan knopen....geeft storingen in de boordcomputer

Weet ik wel zeker! Heb ook zo'n fijne indicatie op het dashboard als er ergens een gloeilampje kapot is:( Blijft net zolang oranje totdat het lampje is vernieuwd.

Nou heb ik laatst twee lampjes van 5 Watt in de achterlichtbak gezet ipv 10 Watt, en wat denk je? Blijft dat ding storing geven! Reageert schijnbaar op spanningsval of zo...

Kun je wel bedenken wat er gebeurt als je er zeg 60 Watt bij aan knoopt.

Staatsgevaarlijk, en inderdaad verlies je alle aanspraak op garantie of verzekering. Weet wat je doet dus;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je moet niet IN het circuit van het CANbus systeem gaan knutselen. Maar zoals ik al zei, maak naast het originele verlichtingscircuit een extra groep.

Die kun je dan appart inschakelen, appart zekeren en staat helemaal los van de CANbus. Zeker te weten dat je dan geen problemen krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden