[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Dab+ radio


road train

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
wat zijn de voor & nadelen van de dab+ radio  weet wel dat het nu nog niet overal te ontvangen is 
 
En voor in voor in auto is het ook nog niet alles 
In Nederland heb je bijna overal wel ontvangst...maar zodra je de grens overgaat dan wordt het bijna niehiel....
Dat is wat ik vleder jaar had toen ik naar Italië ging met de auto.
Dat het in het buitenland nog vrij onbekend is .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Voordelen?

Uh...

Nadelen:

Men moet een nieuwe radio hebben, terwijl de oude het nog goed deed. Hoezo, de burger op kosten jagen en wat te denken om het milieu?

In de minder bewoonde delen heb je vaak geen, haperend ontvangst. En dan ook niet alle zenders, maar een basispakket.... (en natuurlijk zitten de betere zenders niet in het basispakket)

Voor de freaks: het schijnt zo te zijn dat de kwailteit ook minder is, maar dan zal je toch echt goede spullen moeten hebben, de gewone autoradio set met standaard speakers ga je het verschil niet horen….

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
34 minuten geleden zei syme65:

In Nederland heb je bijna overal wel ontvangst...maar zodra je de grens overgaat dan wordt het bijna niehiel....
Dat is wat ik vleder jaar had toen ik naar Italië ging met de auto.
Dat het in het buitenland nog vrij onbekend is .


 

Digitale radio wordt uitgezonden op een frequentie rond of boven de 500 megaherz.
DAB wordt uitgezonden op band III (175 .. 240 MHz) en L-Band (1452 .. 1492 MHz). Band III wordt gedeeld met DVB-T, Voor L-Band is ook concurrentie. Je hebt overigens gelijk dat voor een goede ontvangst een andere antenne nodig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei road train:

Je hebt overigens gelijk dat voor een goede ontvangst een andere antenne nodig is.

Klopt. Als je de autoradio zou vervangen voor een dab radio moet je andere antenne of een module er tussen...........die de oude antenne geschikt maakt voor dab. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Digitale radio wordt uitgezonden op een frequentie rond of boven de 500 megaherz.
DAB wordt uitgezonden op band III (175 .. 240 MHz) en L-Band (1452 .. 1492 MHz). Band III wordt gedeeld met DVB-T, Voor L-Band is ook concurrentie. Je hebt overigens gelijk dat voor een goede ontvangst een andere antenne nodig is.
Weet niet wat je wilt zeggen hier mee....maar dit heb ik al drie jaar op mijn auto radio zitten.
En aangezien ik er al een paar keer mee naar België en Italië ben geweest....kan ik wel zeggen dat je in het buitenland er nog weinig aan hebt.
Ook op verschillende andere sites wordt er al gezegd dat het voor het buitenland nog geen nut heeft om DAB aan te schaffen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@syme65Noorwegen😜 die hebben al geen fm meer. Alleen maar dab. 

 

Kan het zijn dat je radio een update kan/ moet hebben. En er wordt geadviseerd met enige regelmaat je zenders opnieuw te scannen. Voor evt zenderwisselingen. 

Ik weet niet of het verschil maakt of je een dab of dab+ radio hebt.

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
[mention=2190]syme65[/mention]Noorwegen die hebben al geen fm meer. Alleen maar dab. 
 
Kan het zijn dat je radio een update kan/ moet hebben. En er wordt geadviseerd met enige regelmaat je zenders opnieuw te scannen. Voor evt zenderwisselingen. 
Ik weet niet of het verschil maakt of je een dab of dab+ radio hebt.
Doorwegen ben ik nog niet geweest haha...maar volgend jaar ga ik daar een lang weekend heen, naar vrienden die daar wonen nu...naar ga zonder auto ...dus kan het niet testen.

Ohw....dat is mij nooit verteld en ook niet ergens gelezen Roadtrain....
Maar zal het eens na kijken

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

In Noorwegen is er al een paar jaar enkel DAB+ radio.

Het eerste (basispakket) zit vol met 17 zenders van de staatsomroep NRK...

De andere zenders zitten in een ander pakket.

Ja, dat is zo.

Pakken kan je niet kiezen, de zendmasten zijn niet door de burgers geplaats.

Enkel in de "druk" bevolkte gebieden, in de zone's met E wegen etc, zijn die andere te ontvangen. Hier enkel de eerste onnozele zenders….

Lang leve de USB stick!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Gewone DAB is of wordt uitgefaseerd. De DAB-antenne is lelijk (vind ik) en in de auto vind ik de FM ontvangst beter. Het enige voordeel van DAB is dat je geen ruis hebt, je hebt nl geen minder-goede ontvangst, de verbinding valt dan gewoon weg. Soms heb ik liever slechte ontvangst dan geen ontvangst. Maar dat is persoonlijk. En een slechte FM ontvangst kan je voorkomen door voor een PLL ontvanger te kiezen, ipv in DAB te investeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 minuten geleden zei Nagamiji:

Gewone DAB is of wordt uitgefaseerd. De DAB-antenne is lelijk (vind ik) en in de auto vind ik de FM ontvangst beter. Het enige voordeel van DAB is dat je geen ruis hebt, je hebt nl geen minder-goede ontvangst, de verbinding valt dan gewoon weg. Soms heb ik liever slechte ontvangst dan geen ontvangst. Maar dat is persoonlijk. En een slechte FM ontvangst kan je voorkomen door voor een PLL ontvanger te kiezen, ipv in DAB te investeren.

Nou suc6 dr mee :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
36 minuten geleden zei roadtrain:

Pakket? Hoezoo pakket? Ik ontvang alles.....

Ja in Nederland en als je naar België gaat /Duitsland/Oostenrijk hoe is het dan daar kom jij waarschijnlijk niet maar hoe is dan de ontvangst  538/q musiq waarschijnlijk niet

bewerkt door road train
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 minuten geleden zei road train:

Ja in Nederland en als je naar België gaat /Duitsland/Oostenrijk hoe is het dan daar kom jij waarschijnlijk niet maar hoe is dan de ontvangst  538/q musiq waarschijnlijk niet

Nee daar ontvang je dan  de zenders van dat land he. T blijft een signaal door de ether. Dan moet je internetradio via je gsm doen die op je audio in de auto aansluiten (als je dat hebt). Deed ik eerder ook met 538 in Limburg..... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
33 minuten geleden zei roadtrain:

Nee daar ontvang je dan  de zenders van dat land he. T blijft een signaal door de ether. Dan moet je internetradio via je gsm doen die op je audio in de auto aansluiten (als je dat hebt). Deed ik eerder ook met 538 in Limburg..... 

Nee daar moet je ook de nl radio stations kunnen ontvangen tenminste radio 1/2/3/4/5. 

 

Maar al met al is dan niet de goede keuze voor ons slechte ontvangst en net over de grens ben je ze kwijt . 

 

Beter is internet radio 

bewerkt door road train
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei road train:

Nee daar moet je ook de nl radio stations kunnen ontvangen tenminste radio 1/2/3/4/5. 

Bedoel je Limburg of buitenland?

(wat is verschil😂)

dab heeft bereik in Nederland 

kan nergens vinden dat Over en weer zenders doorgegeven worden

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

 

14 uur geleden zei roadtrain:

Gaat hiervoor niet over de kabel maar over dab+. Niet afdwalen graag🙀

Ik geef de kabel aan, omdat die pakketten aanbiedt, die niet altijd nagekomen worden. En kabel is voor mij een ander woord dan provider geleverde ontvangst. DAB/DAB+/FM zijn gewoon uit de lucht te plukken.

 

Zo correct?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden