[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

is dit echt zo??


jean2

Vraag

  • Forumlid

Door de nascholing van 35 uur in vijf jaar vergroten chauffeurs hun kennis en worden ze waardevoller voor het bedrijf.????

 

ik moet/mag dat ook nog gaan halen (als het wetsvoorstel doorgaat) wil ik als 65 plusser nog wat vakantiegeld:D:wijn: bij verdienen, kweet niet of ik dan na deze cursus waardevoller ben geworden ,eerder een dunnere geldbeurs:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Naar mijn mening zouden die cursussen Code 95 pas meerwaarde hebben als ze de nieuwe technieken in de vrachtwagens en trailers uitleggen en laten beleven (ook in noodsituaties). Daarbij nieuwe regelgeving en een stuk red je zelf onderweg. Dat zijn dingen waar je iets aan hebt als beroepschauffeur dunkt me. Je machine begrijpen en goed beheersen lijkt me zinvoller als een cursus EHBO of gezond leven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^^
Ik vind juust dat alle chauffeurs EHBO moeten hebben .
Meestal zijn wij wel als eerste bij een ongeval.
Dan zou het erg prettig zijn als er iemand bij is die een beetje verstand van zaken heeft en eerste hulp kan bieden.!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zo dacht ik iets op te kunnen steken van de cursus koeltechniek.

Hoe je verschillende systemen kan ontluchten en storingen op te zoeken.

Bevestiging wat de goede manier is verschillende soorten groente te koelen in de oplegger.

Wanneer start/stop of continu koelen.... 

De basis in theorie weet ik wel maar in de parktijk ben ik wel eens tegen dingen aangelopen.

Eens kijken of ze daar een antwoord/oplossing voor hebben. 

 

Krijgen we een man voor de klas die bij de verkeersinspectie heeft gewerkt en hele verhalen heeft over de papierzooi en wat alle stickers voor betekenins hebben die op een oplegger zitten. Wat hij allemaal heeft meegemaakt in die tijd dat hij er werkte en wat de boetes zijn in binnen en buitenland als er een stikker ontbreekt..... Hallo... ik werk bij Appel :rolleyes:

 

Ik heb nu nog een uren voor mijn nieuwe code. Ze zijn bij ons eerst bezig geweest om de oudjes zonder chauffeursdiploma bij te scholen ;)

Als ik het goed heb begrepen dan is Appel zelf  bezig met een lesprogramma (al dan niet met andere transportbedrijven)

Hopelijk met lessen waar we iets aan hebben.

Al vindt ik 2 dagen in de 5 jaar wel voldoende 1 dag praktijk/ehbo en 1 dag verandering van verkeersregels of iets dergelijks.

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Snap je punt Syme65, maar moet EHBO volgens jou dan bij de Code95 horen?
Vind ik wel ...je steekt er nog wat van op ook .
Zeker de eerst uur is cruciaal bij een slachtoffer ...dan is het erg handig als je weet wat je moet doen tot de ambulance er is .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het probleem is ook niet dat de rijscholen niet meer verkeersgericht en vakgericht zouden willen, maar de verschillende vakorganisatie's zeiden: "De Nederlandse chauffeur loopt voor op andere nationaliteiten, laten we dan zorgen voor cursussen waar de werkgevers meer aan hebben zodat zij ook achter de nascholing gaan staan."

 

En dat is ook gebeurd, veel chauffeurs moesten maar een cursus BHV, brandbestrijden, kantklossen( cynisch natuurlijk ) gaan volgen, om vervolgens bij de transporteur in de loods te eindigen als een BHV-er nodig was en er was verder niemand. 

 

De Code95 zou gericht moeten zijn om het vak gemakkelijker en veiliger te maken, niet gericht om een aantal punten binnen te halen zonder toetsing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei syme65:

Vind ik wel ...je steekt er nog wat van op ook .
Zeker de eerst uur is cruciaal bij een slachtoffer ...dan is het erg handig als je weet wat je moet doen tot de ambulance er is .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Je hebt helemaal gelijk in wat je zegt. EHBO redt levens en iedereen zou naar mijn mening de basis moeten hebben. Daarom vind ik dat dit niet in een Code95 thuishoort, maar in een algemene opleiding onafhankelijk van je beroep. Maar ik respecteer en begrijp jouw mening ook hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

Werkgever is niet verplicht om voor de scholing te zorgen, bij ieder ander bedrijf buiten het transport is het meestal wel het geval maar in het Transport is het verre van normaal. Ik moet een verklaring tekenen bij iedere schooldag dat ik een deel moet gaan betalen als ik weg zou gaan bij het bedrijf. Het zou een goede zaak zijn als de bedrijfstak zoiets zou regelen voor alle bedrijven maar nee hoor , ieder voor zich en ..............  Dan maakt het niet meer uit als je van werkgever wisselt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei dieselsnuivertje:

Nu nog eens wat;

Is de werkgever ook verplicht die code 95 te betalen bij een slapend dienstverband, is dit ook een wettelijke verplichting dan?

Slapend dienstverband? 

(Het zal wel niet zijn wat ik denk😬)

leg eens uit? 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij ons wordt alles vergoed, en ik ben ook een pensionado die nog maar 2 of 3 dagen per week werkt.

Ik ga eind van het jaar weer ADR doen (Deze zou voor bijna iedereen verplicht moeten zijn.). Hoe vaak kom je niet dingen tegen die onder het ADR vallen maar waar overheen wordt gekeken.

Vaak zijn het maar kleine hoeveelheden maar vele kleintjes maken een grote. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei doemijnbest:

, zo wordt voor zover ik weet je bestuurderskaart gewoon uitgelezen in Duitsland en komt de BAV gewoon even naast je rijden en kijken ze in je tacho en weten ze dus ook wie de chauffeur is, et voila ..... 



Denk dat met de nieuwe generatie tacho,s is maar met eentje van 9 jaar oud benk daar nog nie zoo bang voor.

Ben eigenlijk zowiezo nie bang
Tijd geleden kreeg ik te horen vanuit Zuidwolde dat mun rijtijden een puinhoop waren,

Tja apte ik maar terug >>   druk, druk 💪💪

Collega op kantoor kon er niet mee lachen, baasje zat er tegen over en die wel😂🤣

Heb hem heilig beloofd er op te letten als de planner dan ook nie zo veul werk geeftLOL

  • Like 1
  • Haha 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei ELZEN106:

. Hoe vaak kom je niet dingen tegen die onder het ADR vallen maar waar overheen wordt gekeken.

Vaak zijn het maar kleine hoeveelheden maar vele kleintjes maken een grote. 

 

Inderdaad,en daar gaat t wel eens fout,zeker als je adressen laadt.

Die vrijstellingen van ADR 1.1.3.6. gelden niet voor de zending ,maar gaan over het totaal wat je op het voertuig geladen hebt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Ger-1957: het ging er om , als er een dienstverband is, er een wettelijke verplichting is  voor die code 95.

Een slapend dienstverband is een van rechtswege niet ontbonden arbeidsovereenkomst, dus zou er uit kunnen volgen dat er nog een verplichting  zou kunnen zijn.

 

In de basis was dat de vraag.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 uur geleden zei Teddybeer:

Ik rij regelmatig met gevaarlijke stoffen zoals benzine, diesel, lood, zink, cadmium en nog veel meer van die troep, maar heb echt geen ADR nodig.......

 

Wel andere certificaten, maar die worden niet vermeld bij Code95

Alleen als deze gevaarlijke goederen in machines of apparaten zitten,en nodig zijn voor de werking van die machines of apparaten ben je vrijgesteld.

Als je ze alleen maar vervoert( deze producten) ben je slechts vrijgesteld tot de in 1.1.3.6. van het ADR genoemde hoeveelheden ( net als ieder ander).

 

Het ADR heeft niks met de code 95 te maken, iemand die met een bestelwagen rijdt( zoals ik soms) moet ,als de hoeveelheden van de vrijstelling overschreden worden ,toch over een ADR certificaat beschikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei Ger-1957:

Het zal aan mij liggen, maar welke cursus moet er nog betaald worden als je in de WIA of WAO zit.

Als je,als chauffeur in de WIA of WAO terechtkomt kan t zijn dat je bij je bedrijf(of een ander) iets kunt betekenen als planner of veiligheids adviseur,en dan is n ADR diploma wel n eerste vereiste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden