[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aslast overhevel knop of hoe dat ook mag heten😀


Vico

Recommended Posts

  • Forumlid

Op de r480 naloper heb ik een knop zitten om de sleepas drukloos te zetten wel onder de 20 km , nu heb ik een MAN 26 480 naloper gekregen  maar zie maar twee knopjes asomhoog as omloog lukt me stug dat dat er niet op zit ivm manoeuvres achteruit , handleiding heb ik nog niet is een.used truck  wie kan me raad geven tga xxl 2015

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als de naloper liftbaar is (aanname door aanwezigheid knop), is balgontluchting (drukloos maken) niet aanwezig.

Drukloos maken gebeurt door een asliftventiel en dat is dan al in gebruik om de as echt te liften.

Deze naloopas is gedwongen gestuurd en draait dus gewoon mee bij het achteruitrijden. Gewicht van de as afhalen hoeft dan niet persé.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
44 minuten geleden zei Da Raymzter:

Als de naloper liftbaar is (aanname door aanwezigheid knop), is balgontluchting (drukloos maken) niet aanwezig.

Drukloos maken gebeurt door een asliftventiel en dat is dan al in gebruik om de as echt te liften.

Deze naloopas is gedwongen gestuurd en draait dus gewoon mee bij het achteruitrijden. Gewicht van de as afhalen hoeft dan niet persé.

As is star ☺

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ en op de oplegger zelf hebben we een knop waarmee je “auto-matisch  liften” uit kan zetten = kruis er door.

Handig tegen het zwabberen bij storm of gladheid.

Of gewoon lekker stabiel rijden met alle assen op de grond👍

bewerkt door lientje
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Marotrans:

Onze Actrossen hebben ongestuurde voorlopers, die kunnen gelift worden én hebben automatische balgontluchting zodra je de achteruit inschakelt. Daar is dan 'n extra ventiel voor nodig?

Dan zitten er 2 in, afzonderlijk aangestuurd. 

1 voor de liftas die bij aansturing de lucht uit de veerbalg(en) naar de liftbalgen stuurt en

1 die de lucht uit de luchtbalgen naar de buitenlucht stuurt zonder dat er lucht in de liftbalgen gepompt wordt.

 

Deze 2 kunnen niet op dezelfde knop zitten. Iets wat je op de foto van Vico ook ziet. 2 gescheiden schakelaars voor 2 ventielen.

Trieftol heeft ze perfect geidentificeerd. 

 

Bij de Actros is zo te lezen een directe aansturing van de balgontluchting gemaakt op het achteruitsignaal.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Onze Actrossen hebben ongestuurde voorlopers, die kunnen gelift worden én hebben automatische balgontluchting zodra je de achteruit inschakelt. Daar is dan 'n extra ventiel voor nodig?
Ik vind dat "rampe dingen" willen altijd rechtdoor
Bij premium zat knop om te ontlasten bij lage snelheid.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei Marotrans:

Onze Actrossen hebben ongestuurde voorlopers, die kunnen gelift worden én hebben automatische balgontluchting zodra je de achteruit inschakelt. Daar is dan 'n extra ventiel voor nodig?

Bij mij werkt dat dus niet als ik de achteruit inschakel, ik moet dus de as ontlasten waarbij hij de as dus ook omhoog trekt, beneden de 30 kan ik dat knopje ook indrukken en dan komt de as ook omhoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb jij een 7.5T voorloopas, of zo'n 4.5T 'baby-asje'?

Ontluchting is niet verplicht. Als zgn wegrijhulp bij glad weer mag je tot 30km/h liften mits de trekas dan niet meer als 30% overbeladen wordt of ontluchten tot dat gewicht.

Bij die 4.5T asjes blijft de trekas bij liften altijd binnen die 30% en wordt dus vaak het 2e ventiel voor ontluchting niet eens gemonteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn enkel lucht sleepas op motorwagen is gestuurd en hefbaar.
Heb ook een knop naast de schakelaar voor heffen ( leeg ) waarmee ik de sleepas kan ontlasten en zo meer druk op trekas krijg.

Paar weken geleden b.v geladen bij een boer in de buurt van Remscheid, en daar ging een grevelpad omhoog om bij de stal weg te komen.

Hij had wel een trekker klaar staan om hulp te bieden, en er waren er ook die dat nodig hadden.
Als ik daar dus die knop niet had gehad had ik ook never te nooit op eigen kracht boven gekomen, en nu lukte het ook maar net.

Bij het achteruit manuvreren hoef ik niet te heffen omdat die sleepas mee stuurt, maar er zijn er bij ons bij die zelfs geladen die as omhoog
kunnen zetten omdat die niet mee sturen, en dan wringt het nogal.

Garage doet dat niet graag, en het kost ook wel een paar euro,s om dat mogelijk te maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Da Raymzter:

Heb jij een 7.5T voorloopas, of zo'n 4.5T 'baby-asje'?

Ontluchting is niet verplicht. Als zgn wegrijhulp bij glad weer mag je tot 30km/h liften mits de trekas dan niet meer als 30% overbeladen wordt of ontluchten tot dat gewicht.

Bij die 4.5T asjes blijft de trekas bij liften altijd binnen die 30% en wordt dus vaak het 2e ventiel voor ontluchting niet eens gemonteerd.

Babyasje, is ook meer als zat voor het werk wat we doen. Software is wel iets aangepast en met wat foefjes kan ik die as in beladen toestand ook gewoon in de lucht houden😇

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Kiepenboer:



Garage doet dat niet graag, en het kost ook wel een paar euro,s om dat mogelijk te maken

Garage doet dat niet graag? garage heeft gewoon te doen wat jij als klant wil. Zoniet, Andere garage. 

 

Maar het probleem van tegenwoordig ligt bij de onderhoudscontracten , en daarom wil een garage dat niet graag.

 

Maar bij mij konden ze het maken zoniet, nooit weer naar die garage. klant is koning toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
34 minuten geleden zei Durashift:

.. en compliance tegenwoordig. Want de asdruk zou weleens het wettelijk maximum kunnen overschreiden...:zegtniets:

En niet alleen de wettelijke asdruk, maar ook de technische. En daar moet een truckbouwer garant voor staan. 

Vergeet ook de voertuigbalans niet als de overige assen overbeladen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden