[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De torpedotruck


Voorbijganger

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei syme65:

Nee ...zit gewoon een zelfde motor in als een frontstuurcabine.
Je hebt met een neus meer ruimte omdat de motortunnel er niet in zit

 


Ze gebruiken er een cabine van een frontstuur voor. Maar neem je daar een bijv. Topliner voor heb je net zoveel ruimte als dat die toplinercabine op een gewoon chassis staat. Sterker nog, als je het fijn vind kun je volgens mij gewoon die motortunnel laten zitten. 
 

Deze van Loos heeft men gewoon zelf een cabine (laten) overzetten. @Maarten weet dat beter denk ik hoe en wat.

 

 

CC3AE5BF-763D-4003-9DDC-AF613F4BC683.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Voorbijganger:

Respect hoor

 

Misschien een stomme vraag, maar is de motor ook groter met een neus?


De meeste truckfabrikanten werken modulair.

Bij Scania kun je bijv. kiezen uit het soort chassis, welke motor, cabine uitvoering en nog wel wat dingetjes.

 

Daf heeft een XF en een CF. Volgens mij en corrigeer me gerust als ik fout zit, is het chassis van een cf gelijk aan dat van een XF. Je kunt kiezen uit een aantal motoren en die passen op elk chassis. Het is een beetje het idee van lego.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de grootste cf, daar de ‘hoed’ van precies hetzelfde als dat van de XF.

 

Een torpedo is een aangepast chassis. Ook de aandrijflijn etc moet worden aangepast. Maar de motor, de cabine is er gewoon eentje uit het rek.

sowieso de cabine ivm de talloze veiligheidskeuringen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
58 minuten geleden zei Hallowed:

 

 

Een torpedo is een aangepast chassis. Ook de aandrijflijn etc moet worden aangepast. Maar de motor, de cabine is er gewoon eentje uit het rek.

sowieso de cabine ivm de talloze veiligheidskeuringen. 

 

 

 

Niet waar, bij de Torpedo’s die bijvoorbeeld door vlastuin gebouwd worden wordt alleen de cabine naar achter geplaatst. Verder veranderd er op de stuurkolom en wat kleine andere details helemaal niks. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Dit is gewoon een af fabriek scania T alleen hebben ze er een nieuwe grille ingezet.


navraag gedaan bij de collega die er op reed. De cabine was eerst een topline, is een highline van gemaakt.

 

En een van de torpedo’s, niet zeker of deze het was is eerst als frontstuur bakwagen begonnen en toen omgebouwd naar torpedo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Niet waar, bij de Torpedo’s die bijvoorbeeld door vlastuin gebouwd worden wordt alleen de cabine naar achter geplaatst. Verder veranderd er op de stuurkolom en wat kleine andere details helemaal niks. 


Aandrijflijn. Klopt was ik abuis.


Het is een gewoon chassis, wat wel degelijk wordt aangepast. Hoe zet je in vredesnaam anders die cabine erop?

Kortom: Standaardchassis wat men aanpast. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Hallowed:

Een torpedo is een aangepast chassis. Ook de aandrijflijn etc moet worden aangepast.

Vroeger...  ( ooit een blauwe maandag bij scania gewerkt ) was de aandrijflijn van de Torpedo hetzelfde als die van de bakwagen. Alleen de cabine stond dan achter de motor. 

 

26 minuten geleden zei Hallowed:

Het is een gewoon chassis, wat wel degelijk wordt aangepast. Hoe zet je in vredesnaam anders die cabine erop?

Kortom: Standaardchassis wat men aanpast. 

De ophaning van de cabine wordt veranderd en soms ingekort, omdat tussen cabine en motor meer ruimte nodig is dan cabine en chassis. Verder  moet er een brandschot in de cabine worden gemaakt, de voorkant van de cabine wordt standaard niet goedgekeurd. De normale cabine hoeft niet te beschermen tegen een warme motor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Deze van Jansen zit een heel verhaal bij wat ik eens op TV gezien heb.

Jansen vertelde dit zelf hoe hij bij Daf 2 trucks bestelde met een langer chassis, en bij Daf snapte er niemand iets van
wat hij nou in godsnaam met die dingen moest.
Die zijn in het geheim gebouwd en had iets met een jubileum te maken.

jansen.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
51 minuten geleden zei Hallowed:


Aandrijflijn. Klopt was ik abuis.


Het is een gewoon chassis, wat wel degelijk wordt aangepast. Hoe zet je in vredesnaam anders die cabine erop?

Kortom: Standaardchassis wat men aanpast. 

 

 

Zoals je zelf al zegt is zo goed als alles modulair dus die cabinesteun wordt gewoon een meter of wat naar achter vast geschroefd in bestaande gaten in de chasis balken. Het is echt geen hogere wiskunde om zo’n torpedo te bouwen hoor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Kiepenboer

 

Een klant van Mercedes wilde (voor het Actros-tijdperk) een bepaald chassis of een V8 met een gewone cabine. 
Dat kon niet zo worden besteld zei men. Het werd dan een Grossraum.

Ach zei Loos, dan bestellen wij wel een gewone, ruilen we toch van cabine?

 

En zo geschiede het. Zal van de week de foto eens opzoeken.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Hallowed:

Ik voel een afsplitsing aankomen...

Kleinigheidje hou je toch...

 

Nog even wat extra info mbt torpedo's: Scania T-series hadden een andere cabinevloer als de frontstuurmodellen. De vloer was vlak en het brandschot steviger. Deze cabines stonden exact even hoog op het chassis als de frontstuurmodellen, maar uiteraard verder naar achteren en met een aangepast stuurhuis. 

De door ombouwers (bijv. Vlastuin) gemaakte neuzen hebben een naar achteren gezette frontstuurcabine met de motortunnel die al in de cabine zit.

 

Het vergt toch nogal wat pas en meetwerk om een cabine naar achteren te zetten en met name de stuurinrichting goed werkend binnen de wettelijke eisen te krijgen. Al is het probleem van de versnellingspook bij nieuwe auto's niet meer van toepassing. Alles automaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Hallowed:


navraag gedaan bij de collega die er op reed. De cabine was eerst een topline, is een highline van gemaakt.

 

En een van de torpedo’s, niet zeker of deze het was is eerst als frontstuur bakwagen begonnen en toen omgebouwd naar torpedo.

Om beter uit te komen met de voertuiglengte zijn de meeste omgebouwde torpedo's gemaakt van bakwagenchassis. 

 

En wat betreft cabine: deze is bij Scania op de vloer na volledig identiek tussen torpedo's en frontstuurauto's, dus die kan redelijk makkelijk gewisseld worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
11 uur geleden zei schoenenreus:

 

 

Dit is gewoon een af fabriek scania T alleen hebben ze er een nieuwe grille ingezet.

Dat klopt, maar 'n andere cabine weet ik niet..

Een voorganger van deze uit de 3- serie was er één met zo'n verhoogd dak, of dat origineel was of later  omgebouwd weet ik niet.

 

9 uur geleden zei Hallowed:

Ik voel een afsplitsing aankomen...

Bij deze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei lientje:

Ja vertel een @veronica, hoe bevalt het om met een neus te rijden? Maneuvreert het goed of is het toch wel wennen? 

Het lijkt mij echt wel gaaf hoor. 👌

Het bevalt zeer goed!😎 ik mis de ‘ vooruitkijkspiegel’ wel hoor. 🤣 Maar het rijdt 10x beter dan een bakwagen. En Jeeejjj ik kan er rechtop in staan!😎 ...... verder moet je nóg meer aanhalen dan een korte cabine en da snappen de meeste mensen niet. Ben al vaak uitgestapt en de bestuurders erop aangesproken dat ik het niet haal als ze daar blijven staan😎 Boze gezichten krijg je dan....🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Ik ben 48 en heb 5 weken bij Scania gewerkt,  zolang duurde het om in te zien dat binnen werken niets voor mij is. 

Verder heb ik na mijn KMar tijd en  tijdens en in de vakanties en weekeinden 13 jaar bij GPDW/start t&l waar ik bij veel bedrijven ben ingezet als inval kracht.  Maar gaat het zo slecht met je geheugen?  Daar hebben we het op de dijk met de bbq ook over gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden