[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Luchtvering corrigeren tijdens laden/lossen


Domino

Recommended Posts

  • Forumlid

Misschien rare vraag....

Maar in mn nieuwe bolide zit zo'n nieuwe knoppenkast om de luchtvering te bedienen.

Bij de oudere types weet ik dat je de stopknop vast moest houden en dan het contact uitzetten. Als je gaat laden of lossen. Om dan ervoor te zorgen dat de luchtvering dan op rijhoogte blijft.

Maar bij deze lijkt het toch anders te werken? 🤔🤔

 

Of vergis ik mij?

 

Thnx alvast!!

 

Foto van de site van Daf geleend. 

 

 

Screenshot_20191011-215600_Google.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Ik denk dat je het DAF manual hier je de beste detail info kan geven en dit is idd het nieuwste type bediening van de trekker luchtvering. Ik gebruik zelf de middelste knop van de bovenste rij en dan met de pijltoetsen het gewenste nivo in stellen. Ik doe het idd altijd met draaiende motor en eenmaal op nivo zet ik het contact af en blijft alles staan zoals ik het ingesteld had.😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Rijstandknop zit ook in je dashboard. Je hebt gelijk, in 80% van de gevallen heb je de luchtvering niet nodig ( in mijn type van transport)  maar is zeer afhankelijk van het werk wat je doet. B.v. bij luchtvracht gebruikt je die veelvuldig.😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij Bidfood moest ik juist de auto op contact houden (ook die oudere CF's) zodat de luchtvering 'mee kon gaan' met het beladingsniveau.

Ook ivm het 'doorladen' van MW naar AHW en vv.

 

Als ik nu water laad, de auto in rijstand heb en contact aan, dan pompt de luchtvering ook bij om op rijhoogte te blijven.. dus na een paar pufjes weet ik dat de  overstroming   aanstaande is..

(als ik oplet :angel:)

 

Rijstandknop is handig, vind ik, om voor het wegrijden de boel in rijstand te zetten.. ipv op de groene knop te drukken..

Ik mis die knop nu wel, eigenlijk. 

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
9 uur geleden zei zoetwatermatroos:

^^Kan de auto wel op slot met de afstandsbediening met het contact aan? Of is de afstandbediening tevens de contactsleutel en start je met een startknop? Als je  30m3 water laad kan de luchtvering het niet bij houden.;)

Als je het er in 1x in kwakt niet nee maar zo snel gaat het niet, tenminste niet wat ik heb beleefd.😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei zoetwatermatroos:

^^Kan de auto wel op slot met de afstandsbediening met het contact aan? Of is de afstandbediening tevens de contactsleutel en start je met een startknop? Als je  30m3 water laad kan de luchtvering het niet bij houden.;)

 

Dat was ten tijde van Bidfood wel een dingetje met die Mercedessen.. bij die DAF's was er een 2e sleutel die aan een haakje hing boven de ruit :ok:

 

Er kan iets van 1500 liter water in bij wat ik nu doe. Wordt middels een klein compressortje opgevoerd.. gaat niet al te hard dus.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Teddybeer:

Dan deugt je luchtsysteem niet. 

 

4 uur geleden zei doemijnbest:

Als je het er in 1x in kwakt niet nee maar zo snel gaat het niet, tenminste niet wat ik heb beleefd.😏

Misschien heb ik het wat krom omschreven, maar met contact aan en motor uit heb je toch nooit genoeg luchtvoorraad  om de auto op rijniveau te houden tijdens beladen van ,laten we zeggen ,20ton+ vrachten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Wat ik tot nu toe heb meegemaakt is dat je dan je motor moet laten draaien maar dit gaat om de allernieuwste versie en daar ben ik niet mee op de hoogte m.b.t. dit geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei zoetwatermatroos:

nooit genoeg luchtvoorraad  om de auto op rijniveau te houden tijdens beladen van ,laten we zeggen ,20ton+ vrachten?

Als het gebruikelijk is om vrachten van 20 of 30 ton te laden terwijl de motor is uitgeschakeld zou het verstandig (noodzakelijk) zijn om extra luchttanks aan boord te hebben in in elk geval je luchtvering op hoogte  te houden.

 

Bij ons is het in elk geval geen enkel probleem om tijdens je pauze, dan staat de auto uit, geladen te worden (30 tot 35 ton) En gelijk na de pauze weg te kunnen rijden zonder eerst nog een tijd te moeten luchtdraaien om de auto uit de vering te krijgen of om hem van de rem te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei zoetwatermatroos:

 

Misschien heb ik het wat krom omschreven, maar met contact aan en motor uit heb je toch nooit genoeg luchtvoorraad  om de auto op rijniveau te houden tijdens beladen van ,laten we zeggen ,20ton+ vrachten?

Dat is een beetje merkafhankelijk, maar de meeste auto's hebben daarvoor genoeg lucht bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 12-10-2019 om 13:52 zei zoetwatermatroos:

 

Misschien heb ik het wat krom omschreven, maar met contact aan en motor uit heb je toch nooit genoeg luchtvoorraad  om de auto op rijniveau te houden tijdens beladen van ,laten we zeggen ,20ton+ vrachten?

De Dafkes, Scania die ik in het verleden gehad heb en nu Mercedes genoeg voorraad om na het laden van 25 ton boter of massa met ingeschakelde luchtvering en van contact af (ja, gaat ook bij Mercedes) weg te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 11-10-2019 om 22:07 zei Domino:

Misschien rare vraag....

Maar in mn nieuwe bolide zit zo'n nieuwe knoppenkast om de luchtvering te bedienen.

Bij de oudere types weet ik dat je de stopknop vast moest houden en dan het contact uitzetten. Als je gaat laden of lossen. Om dan ervoor te zorgen dat de luchtvering dan op rijhoogte blijft.

Maar bij deze lijkt het toch anders te werken? 🤔🤔

 

Of vergis ik mij?

 

Thnx alvast!!

 

Foto van de site van Daf geleend. 

 

 

Screenshot_20191011-215600_Google.jpg

Heb je nu ook luchtvering op de vooras? ik heb dat ook, is echt een genot qua comfort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@marco555 Ja, maar ik moet dat nog even goed uitvogelen, maar in verhouding met die Scania die een extra bladveer voor heeft gekregen, en er dus 4 had.... is het zowiezo een verademing 😂 Niet om hem af te zeiken hoor, heb er met plezier mee gereden. Maar merkte het pas op de a5 vlakbij de Coentunnel bij die richels.... wat een verschil! 

Heb wel de luchtvering voor elkaar gekregen vandaag, alleen blijft er geen lampje branden als het aan is. Wat voorheen dus wel zo was. Maar het werkt! 

bewerkt door Domino
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Domino,

 

volgens mij bleef dat lampje vroeger ook branden of ging het  a verloop vanzelf uit.

 

Heb je een knop het dashboard voor het herstellen van de rijhoogte? Bij twijfel altijd even gebruiken.

 

Het kan namelijk zijn dat hij niet ver genoeg opgepompt is, maar net niet te ver ingezakt/omhoog voor een melding op het dashboard. Mijn CF-je vroeger had dat. Dus drukte ik uit gewoonte na het starten altijd even op die knop. 
 

Maar goed, nu gaat vast de een of andere technicus vertellen dat dat niet meer kan 😂

 

Ik zette de luchtvering bijna nooit omhoog. Zolang hij maar niet te laag hing. Beetje klep van een laadock kan ook best een stukje omlaag. 
 

Bij de melkwagen zette je hem dan niet op contact? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Screenshot_20191014-215501_Google.jpg

 

Voorheen bleef het omcirkelde lampje inderdaad branden. Maar nu dus niet gek genoeg. Maar hij corrigeerde vanmiddag wel met lossen.

Ik zet de luchtvering niet omhoog of omlaag, maar als ik een zware vracht ga lossen, vind ik het lekkerder werken als hij blijft corrigeren zodat hij niet helemaal omhoog gaat. Wat irritanter is met lossen bij het dock. Het is fijner als hij dus gewoon op rijniveau blijft. 🙂 

 

De melkauto zette ik altijd op z'n kont zodat hij mooi leeg kon lopen ;)

bewerkt door Domino
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hmm zo zit ik ook nog steeds te stoeien met een next gen van scania. Het geheugen instellen was niet zo heel moeilijk maar om de luchtvering dan ook omlaag te houden tijdens het lossen kom ik maar niet achter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden