[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Pauzes


Nevada74

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

je moet BINNEN 4,5 uur je totale pauze van 3 kwartier gemaakt hebben. Dus als je na 30 minuten je pauze van 15 min hebt dan mag je nog 4 uur doorrijden voor je je 30 min moet maken

Als je je pauze van 15 minuten  na 3 uur hebt gemaakt mag je nog 1,5 uur doorrijden voor je die 30 minuten moet maken

Let wel op dat je altijd moet eindigen met minimaal 30 minuten pauze

Dus verdelen in eerst 30 minuten en daarna 15 minuten mag niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
41 minuten geleden zei Hallowed:

Om verder te gaan over diensttijd/arbeidstijd de arbeidstijdenwet moet door iedereen worden gerespecteerd. 
 

Ook al is je pas schoon volgens het rtb, dan wil dat niet zeggen dat je volgens de wet geen pauze hoeft te houden. 


 

klopt, vermoed alleen dat er geen chauffeur is die aan die wetgeving voldoet. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
50 minuten geleden zei schoenenreus:


 

klopt, vermoed alleen dat er geen chauffeur is die aan die wetgeving voldoet. 


Ik snap waar je op doelt. Hetzelfde eigenlijk net als dat onder het laden/lossen op pauze zetten. 
 

Maar, als je inderdaad een half uur ononderbroken pauze hebt genomen voldoe je wel aan de arbeidstijdenwet. Alleen kijkt iedereen alleen maar naar die rijtijd.

 

Ik liep er zelf tegenaan. Je hoort volgens de wet je tachograaf correct te bedienen. Dus laden/lossen/wachten/pauze.

Ik heb weleens dagen gehad dat ik na aanvang met plusmin 10 minuten rijtijd of minder al stond te laden. Soms 2-3 uur. Tussentijds wordt de auto verzet. Omdat allemaal als pauze te registreren, controlerende instanties zijn niet achterlijk. Dus schreef ik keurig laden en lossen. Daarna weer 10 minuten rijtijd, daarna een snelle belading waarbij de tacho niet eens kans krijgt een kwartier te schrijven door het opschuiven van de auto elke keer. 10 min rijtijd en weer een snelle belading. Was dit een lange belading geweest, dan had ik er wel een half uur ingepropt. Want tussendoor bij de eerste vracht wel een kwartier pauze geregistreerd in zodat als ik net niet haal op en neer inde resterende tijd max. een half uurtje pauze had. Vond ik soms ook best

prettig. Maar dan zit het twee keer enorm mee met laden. Ke hebt maar 1 keer een kwartier, verder ook echt bezig geweest, begint je bc te miepen dat je jouw arbeidstijd aan het overschrijden bent.
Dat gebeurde mij dus maar 1 keer. Volgens mij mag je binnen 6 uur ook 2x een kwartier nemen, dat heb ik daarna geregeld gedaan, en geen gezeur van de bc meer. Ergens klopt het niet. Want je doet een onjuiste bediening van je tacho. Maar ik bepaal of ik moe ben of niet. Niet de planning, niet de tacho. Als ik moe ben hou ik

pauze. Moet ik volgens de wet stoppen dan stop ik. Maar als ik net 4 - 5 uur heb staan hangen, dan wil ik ook kunnen rijden. Formeel klopt het niet nee. Maar het werkt op dat moment wel averrechts. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei Hallowed:


Volgens mij mag je binnen 6 uur ook 2x een kwartier nemen,

Dat mag,maar alleen volgens het ATB-V,het ArbeidsTijden Besluit-Vervoer.

Zou je dus binnen de 6 uur"arbeid"2 x 15 min pauzeren ,ben je perfect in orde,maar zou je dan na een tijd aan de 4,5 rijuren zitten moet je er alsnog een half uur onafgebroken achteraan maken,zodat je dat tweede kwartier binnen die 6 uur beter een half uur kunt maken

Je hebt ,bij één arbeids sessie dus met twee wetten te maken;het ATB-V én de RTW(rijtijden wet)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 minuten geleden zei schoenenreus:

Ja ok, die misschien wel maar in het normale beroepsgoederenvervoer zullen er maar weinig zijn die zich daar aan kunnen houden.

 

Waarom niet? 

Ik geef toe dat het vaak slecht uit komt maar een half uur op 6 uur zou voor de meesten wel moeten kunnen?

Willen is weer wat anders......

Het is een beetje beroerd dat je 2 blokken van 4.5 uur en geen 3X een half uur mag maken op een werkdag, dan zouden die regeltjes al een stuk werkbaarder zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei Hallowed:

Moet ik volgens de wet stoppen dan stop ik. Maar als ik net 4 - 5 uur heb staan hangen, dan wil ik ook kunnen rijden. Formeel klopt het niet nee. Maar het werkt op dat moment wel averrechts. 

En als je dan die 4-5 uur staat te hangen, mag / kan je dan ook je tacho dan niet op beschikbaar zetten, ben je niet aan het werken (laden / lossen) niet aan het rijden maar zoals bv bij dubbele bemanning dan valt deze tijd toch ook eigenlijk onder rust en worden je uren wel geregistreerd en kan je toch gewoon weer 4 1/2 uur aaneengesloten rijden  of interpreteer ik het nu verkeerd🤔

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei RobNiat:

Dan inderdaad voordat je je 4 1/2 uur rijtijd overschrijdt minimaal een half uur er bij.

 

Hoe bedoel je dit nou precies?

 

Ik maak nu geregeld mijn rijtijd nagenoeg vol (dus de 4 1/2 uur erop ) en maak dan de 30 minuten. Eerder mag... maar hoeft niet.

 

Het eerste kwartier moffel ik inderdaad wel ergens weg tijdens laden/lossen..

:zegtniets:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei GDT:

En als je dan die 4-5 uur staat te hangen, mag / kan je dan ook je tacho dan niet op beschikbaar zetten, ben je niet aan het werken (laden / lossen) niet aan het rijden maar zoals bv bij dubbele bemanning dan valt deze tijd toch ook eigenlijk onder rust en worden je uren wel geregistreerd en kan je toch gewoon weer 4 1/2 uur aaneengesloten rijden  of interpreteer ik het nu verkeerd🤔


@europeaan valt beschikbaar onder pauze of is het gewoon arbeidstijd?


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Het is niet helemaal duidelijk wat je hier precies bedoelt, ik neem aan dat je geen 3 keer een half uur pauze mag maken met 2 blokken van 4,5 uur rijtijd?

Tuurlijk wel, zomaar een voorbeeld:

-2 uur rijden, 1/2 uur pauze

-2,5 uur rijden, 1/2 uur pauze

-klok op 0

-3 uur rijden, 1/2 uur pauze

-1,5 uur rijden, einde dienst.

 

Moet je er wel bij vermelden dat als je na de eerste pauze van 1/2 uur deze als je gaat rijden terug springt naar 15 minuten. 
 

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ ik rij meestal wel 2 volle dagen in de week en begin dan de dag vaak 's morgens (de eerste 5 uur ) met een aantal laad adresjes (groente) in n-h waar ze bij het los adres op zitten te wachten en ik in die tijd ook geen behoefte heb om pauze te nemen. Na die 5 uurtjes een half uurtje pauze vindt ik ook wel zat eigenlijk maar ga dan toch nog maar een uurtje door om dan meteen maar 45 minuten te maken binnen de 6 uur arbeidstijd.

 

Daarna door met mijn rit met een maar een paar laad- los adressen verderop in het land.

Inverband met files en laad\blok tijden en volle parkeerplaatsen, zou het voor het laatste deel van mijn rit handiger zijn om mijn dag van 14 a 15 uur in 3 blokken te delen. 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei lientje:

 om dan meteen maar 45 minuten te maken binnen de 6 uur arbeidstijd.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb nog eens even doordat ATB_V zitten bladeren

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/2019-06-14

,maar bij secuur lezen staat er zelfs dat je niet binnen,maar na 6 arbeidsuren,en tot max 9 uur een half uur pauze moet maken,die je mag verdelen tot 2 x 15 minuten

In 2.5:6-3 a.

 

  • b.ingeval de arbeidstijd zes uren of langer, doch niet meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 30 minuten heeft, dan wel twee pauzes van elk ten minste 15 minuten;

  • c.ingeval de arbeidstijd meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 45 minuten heeft, dan wel verschillende pauzes van elk ten minste 15 minuten.

Verricht je méér dan 9 uur arbeid moet je 45 minuten maken,die je ook weer op mag nemen in 3 x 15 minuten.

Let op: dit gaat over arbeidstijd,de rijtijd blijft 45 minuten na 4,5 rij uren.

Niet alle arbeidstijd hoeven rijuren te zijn,maar wel alle rijtijd word als arbeidstijd gezien.

 

 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei europeaan:

maar bij secuur lezen staat er zelfs dat je niet binnen,maar na 6 arbeidsuren,en tot max 9 uur een half uur pauze moet maken,die je mag verdelen tot 2 x 15 minuten

 

Ja, heb hier weleens geschreven dat je met 6 of minder arbeidsuren geen pauze hoeft te maken (inclusief minder dan 4,5 rijuren uiteraard).

Blijft discussie puntje.. de tacho's zijn er niet op ingesteld en de uitleessoftware gaat ook over de kling als er geen half uurtje op staat binnen 6 arbeidsuren, begreep ik wel van een voormalige chef.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei Durashift:

 

Ja, heb hier weleens geschreven dat je met 6 of minder arbeidsuren geen pauze hoeft te maken (inclusief minder dan 4,5 rijuren uiteraard).

Blijft discussie puntje.. de tacho's zijn er niet op ingesteld en de uitleessoftware gaat ook over de kling als er geen half uurtje op staat binnen 6 arbeidsuren, begreep ik wel van een voormalige chef.

 

 

De tachograaf software staat,zover ik weet,ingesteld op de EU 561/2006 regeling.

De uitleesappartuur kan zowel op het heb als atb-v ingesteld staan.je hebt met twee wetten te maken die je moet respecteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 15-10-2019 om 08:56 zei Nevada74:

Ik weet dat je de pauze mag verdelen in 15 min en 30 min,maar als je de 15 min hebt genomen binnen hoeveel tijd moet je de 30 min dan nemen?

Of heb je na 15 min pauze weer 4,5 uur rijtijdenboekje?

Nee binnen 4,5 rijuren moet je totaal 45 min maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
42 minuten geleden zei Pierre:

 

Dat is ook allemaal niet belangrijk. Men loopt elkaar hier allemaal gek te maken , ik heb nog nooit iemand gesproken die problemen heeft gehad met het niet nemen van een half uur pauze volgens het ATB. 

 


 

Volgens mij wordt je ook helemaal niet op die ATB gecontroleerd, is dat trouwens net als de rijtijdenwet in alle landen gelijk of is dit per land afhankelijk? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden