[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Pauzes


Nevada74

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei europeaan:

De uitleesappartuur kan zowel op het heb als atb-v ingesteld staan.je hebt met twee wetten te maken die je moet respecteren.

Klopt maar:

19 uur geleden zei Durashift:

Blijft discussie puntje.. de tacho's zijn er niet op ingesteld en de uitleessoftware gaat ook over de kling als er geen half uurtje op staat binnen 6 arbeidsuren, begreep ik wel van een voormalige chef.

Dit klopt niet. Volgens de RTW moet je minimaal 45 minuten rust hebben op 5 1/4 totale uren en dan moet het laatste half uur van die 5 1/4 uren een aaneengesloten rust zijn. Dat is ook gelijk de enige verplichting samen met de dagelijkse rust en de weekeindrust die door de tacho moet worden geregistreerd. 

Maar de atb-v hoeft niet ( Kan wel ) worden bewezen dmv de tachograaf. Sterker, als de tacho op  " andere werkzaamheden " staat is dat voor de atb-v genoeg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
31 minuten geleden zei HIT:

Klopt maar:

Dit klopt niet. Volgens de RTW moet je minimaal 45 minuten rust hebben op 5 1/4 totale uren en dan moet het laatste half uur van die 5 1/4 uren een aaneengesloten rust zijn. Dat is ook gelijk de enige verplichting samen met de dagelijkse rust en de weekeindrust die door de tacho moet worden geregistreerd. 

Maar de atb-v hoeft niet ( Kan wel ) worden bewezen dmv de tachograaf. Sterker, als de tacho op  " andere werkzaamheden " staat is dat voor de atb-v genoeg. 

Dit klopt wél.

De 45 minuten rust zijn voorgeschreven na 4,5 rijuren.

Een chauffeur kan goed 9 uur (of meer ) arbeids uren maken,zonder daarbij aan 4,5 rij uren te komen.

We hebben met tweee wetten te maken ( RTW en ATB-V) de strengste wet is maatgevend;zit je aan je rijuren(4,5 uur) moet je 45 minuten pauze maken,maar zit je tussen de 6 en 9 arbeids uren(zonder de rijtijd van 4,5 uur te overschrijden) moet je 30 min pauze maken.

 

DE ATB-V word niet door de tachograaf bewezen ,maar door gegevens uit de tachograaf die gedownloaded worden en in een uitlees programma ingevoerd kunnen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 minuten geleden zei europeaan:

DE ATB-V word niet door de tachograaf bewezen ,maar door gegevens uit de tachograaf die gedownloaded worden en in een uitlees programma ingevoerd kunnen worden.

Maar kan en mag niet gebruikt worden als bewijs dat er geen pauzes zijn genoten . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb dit probleem gisteren aan een instructeur voor gelegd, die vertelde mij dat de RTW boven alles staat dus 4 1/2 uur RIJTIJD totaal 45 min rust mag worden  opgesplitst in 15 -> 30 min maar wel in die volgorde (als je eerst 30 min neemt en na 4 1/2 RIJTIJD 15 min neemt MAG NIET dan moet je weer 30 min rust nemen om de klok op 0 te zetten)   

deze bijlage

kwam ik nog tegen tussen de studieboeken

20191017_rijt rusttijden.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei europeaan:

In ieder geval niet onderweg,bij een bedrijfscontole is t een ander geval.

Ook niet. Want de chauffeur of het bedrijf hoeft niet te bewijzen dat er pauzes zijn genoten volgens de ATW en de tachograaf mag niet worden gebruikt om te bewijzen dat er geen rust is genoten. 

Er is genoeg jurisprudentie hierover die zegt dat niet duidelijk kan worden bewezen dat in een " andere werkzaamheden " tijd van meer dan een half uur er geen rust is genoten. Dat kan alleen heterdaad of dmv getuigen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei roadtrain:

Bij ons krijg je via de boardcomputer op tijd melding wanneer je maximale rijtijd of arbeidstijd er aan komt en geeft dan ook aan hoeveel pauze je moet nemen......

 Maar dan registreren jullie ook pauzes tijdens het laden en lossen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei HIT:

Ook niet. Want de chauffeur of het bedrijf hoeft niet te bewijzen dat er pauzes zijn genoten volgens de ATW en de tachograaf mag niet worden gebruikt om te bewijzen dat er geen rust is genoten. 

Er is genoeg jurisprudentie hierover die zegt dat niet duidelijk kan worden bewezen dat in een " andere werkzaamheden " tijd van meer dan een half uur er geen rust is genoten. Dat kan alleen heterdaad of dmv getuigen. 

Toch moet je,al ben je niet tachograafplichtig een registratie bij houden van de rust en arbeids tijden,de digitale tachograaf is daar een voorbeeld van,en verplicht boven de 3500 kg,daaronder mag het ook een schriftelijke registratie zijn.
Maar er moet wel op een of andere manier geregistreerd worden.

 

Rij en rusttijden komen op de digicard alleen volgens de eisen van EU 561/2006,en kunnen en mogen dus in heel de EU gecontroleerd worden door de instanties.

eenmaal ingevoerd in een uitleesprogramma zijn ook de eventuele overtredingen van het ATB-V zichtbaar.

 

Hoe de div instanties hier mee omgaan weet ik niet,geen ervaring mee,maar ik kan me voorstellen dat zo een ATB-V niet voorde kat zn viool uitgevonden is.

Als n bedrijf hjet erg bont maakt zal niet alleen het RTB ,maar ook het ATB_V onderzocht worden denk ik zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
50 minuten geleden zei HIT:

 Maar dan registreren jullie ook pauzes tijdens het laden en lossen? 

Dat is frauderen he dat mag niet😂

zonder gekheid: soms een kwartiertje en dan op tijd het half uur echte pauze nemen. Bij lange ritten meestal gewoon 45 min. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei HIT:

^^Nee ik bedoel echt genoten pauzes, registeren jullie die ok als ze zijn tijdens het laden en lossen? 

Nee. Echt genoten pauze is pauze en wordt als zodanig genoteerd. Laden/lossen is werken en word als laden/lossen verantwoord. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei HIT:

 Maar dan registreren jullie ook pauzes tijdens het laden en lossen? 

Of bedoel je dat als ik sta te lossen met de tachograaf op pauze dat de bc ook pauze registreerd? Nee dan wordt er lossen geregistreerd en klopt de telling in de bc niet meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Maar, die BC, wordt die gecontrolleerd door de instanties, of kijken ze enkel naar de tacho?

Wanneer je loonbetaling geschied nav de BC zou ik die wel goed bedienen, anders gezegd, de tacho op pauze tijdens laden/lossen zou dan enkel een probleem geven indien er een inspecteur langs komt en ff wil kijken….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei roadtrain:

Bij ons krijg je via de boardcomputer op tijd melding wanneer je maximale rijtijd of arbeidstijd er aan komt en geeft dan ook aan hoeveel pauze je moet nemen......

Voorbeeld van vanmorgen. Nog niet veel rijtijd maar wel al 5,5 uur diensttijd: dan krijgen we deze melding. Heb je nog een half uur resterend om pauze te plannen. 9FFC43C2-7507-4C59-8AD2-EE61931AF4F7.jpeg.cf014f38f6ec9dc5bd5ec13f971e016b.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 minuten geleden zei roadtrain:

Voorbeeld van vanmorgen. Nog niet veel rijtijd maar wel al 5,5 uur diensttijd: dan krijgen we deze melding. Heb je nog een half uur resterend om pauze te plannen. 9FFC43C2-7507-4C59-8AD2-EE61931AF4F7.jpeg.cf014f38f6ec9dc5bd5ec13f971e016b.jpeg

Dan heeft die vent die dat programma voor jullie BC geschreven heeft een fout gemaakt.

Pauze hoef je voor het RTB alleen te maken als je binnen 5.15 u  aan de 4,5 rijuren zit.

En voor het ATB-V moet je ,als je tussen de 6 en 9 uur arbeid verricht hebt 30 minuten pauze maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Als er tijdens een dienst meer dan 5,5 uur wordt gewerkt dan moet er sprake zijn van minimaal 30 minuten pauze. Deze pauzetijd mag worden gesplitst in 2 x 15 minuten.

 

Mijn vraag is dus, wát er bedoelt wordt met het begrip 'dienst'.

 

Is dat de dienst van de eerste 6 uur (5,5, uur volgens sommigen) ?

Is dat de dienst over de gehele dag, dus maximaal 13 of 15 uur?

 

Ik hanteer dit laatste. Kortom, zoals Europeaan zegt.. ergens tussen de 6 en 9 uur arbeidstijd moet je een half uur rust erop zetten (voor de arbeidstijd dan hé). Of je hebt er 2x een kwartier van gemaakt.. maar dat 2e kwartier is zonde indien je een half uur nodig hebt voor je rijdtijd schoning, naar mijn idee.

 

Bij ons wordt er een half uur pauze ingehouden. Naar mijn idee zou dat minstens 3 kwartier moeten wezen i.v.m. rijtijd schoning.. Kortom, BC klopt volgens mij bijna nooit want er staat bijna nooit drie kwartier rust (pauze) in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
24 minuten geleden zei Ger-1957:

De ATW is daar zeer onduidelijk over, er staat gewoon dat de dienst onderbroken moet worden, de uitleessoftware geeft een foutmelding bij 6 uur, op de site van https://www.arbeidstijdenwet.nl/veel-gestelde-vragen-atw/ hebben ze het over 5,5 uur. Wetgeving is nooit eenvoudig ;)

 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/2019-06-14#Hoofdstuk2

 

Op deze site staat dan in artikel 2.5:6 duidelijk dat

geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft; 

alleen staat er weer niet nadrukkelijk  bij gemeld of de pauze dan ook 30 minuten moet bedragen, immers 15 minuten is ook een pauze.

@Durashift volgens mij is 5,5 uur voor de "gewone"arbeiders en heeft het rijdend personeel 6 uur max arbeidstijd voordat er pauze moet worden genomen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 17-10-2019 om 21:55 zei HIT:

Ook niet. Want de chauffeur of het bedrijf hoeft niet te bewijzen dat er pauzes zijn genoten volgens de ATW en de tachograaf mag niet worden gebruikt om te bewijzen dat er geen rust is genoten. 

Er is genoeg jurisprudentie hierover die zegt dat niet duidelijk kan worden bewezen dat in een " andere werkzaamheden " tijd van meer dan een half uur er geen rust is genoten. Dat kan alleen heterdaad of dmv getuigen. 

 

Leven opgezocht in het archief van het personeelsblad....

 

Dinsdag 8 januari is de Inspectie Leefomgeving en Transport (verder te noemen ILT) bij ons op bezoek geweest. Wij hebben, op hun verzoek, data bij hen aangeleverd. Deze data hebben zij onderzocht en hier is een advies uitgekomen. Hieronder een aantal punten van dit advies dat zij ons hebben gegeven.

.....

.....

.....

. Arbeidstijd pauze
Neem de correcte Arbeidstijd pauze!
Binnen 6 uur arbeid, 15 minuten pauze en binnen 9 arbeid totaal 30 minuten pauze. IL&T gaat hier meer aandacht aangeven.

 

 

Ik heb dus niet opgelet tijdens code 95 en heb me meteen maar weer ingeschreven voor een tweedaagse cursus 👩‍🎓

 

Maar IL&T kijkt hier dus wel naar.

In welke beroepsgroep wordt je zo strak gehouden. In de zorg zijn ze jaloers op on dat wij zo beschermt worden voor onze veiligheid en gezondheid.

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden