Spring naar bijdragen
  • 0

Pauzes

Nevada74

Vraag

• Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Popular Posts

Ik heb nog eens even doordat ATB_V zitten bladeren https://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/2019-06-14 ,maar bij secuur lezen staat er zelfs dat je niet binnen,maar na 6 arbeidsuren,en tot max

Dit klopt wél. De 45 minuten rust zijn voorgeschreven na 4,5 rijuren. Een chauffeur kan goed 9 uur (of meer ) arbeids uren maken,zonder daarbij aan 4,5 rij uren te komen. We hebben met

Moet je er wel bij vermelden dat als je na de eerste pauze van 1/2 uur deze als je gaat rijden terug springt naar 15 minuten.   

Posted Images

Recommended Posts

• 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei Durashift:

Mijn vraag is dus, wát er bedoelt wordt met het begrip 'dienst'.

Is dat de dienst van de eerste 6 uur (5,5, uur volgens sommigen) ?

Is dat de dienst over de gehele dag, dus maximaal 13 of 15 uur?

Ik hanteer dit laatste. Kortom, zoals Europeaan zegt.. ergens tussen de 6 en 9 uur arbeidstijd moet je een half uur rust erop zetten (voor de arbeidstijd dan hé). Of je hebt er 2x een kwartier van gemaakt.. maar dat 2e kwartier is zonde indien je een half uur nodig hebt voor je rijdtijd schoning, naar mijn idee.

Bij ons wordt er een half uur pauze ingehouden. Naar mijn idee zou dat minstens 3 kwartier moeten wezen i.v.m. rijtijd schoning.. Kortom, BC klopt volgens mij bijna nooit want er staat bijna nooit drie kwartier rust (pauze) in.

De ATW is daar zeer onduidelijk over, er staat gewoon dat de dienst onderbroken moet worden, de uitleessoftware geeft een foutmelding bij 6 uur, op de site van https://www.arbeidstijdenwet.nl/veel-gestelde-vragen-atw/ hebben ze het over 5,5 uur. Wetgeving is nooit eenvoudig ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
24 minuten geleden zei Ger-1957:

De ATW is daar zeer onduidelijk over, er staat gewoon dat de dienst onderbroken moet worden, de uitleessoftware geeft een foutmelding bij 6 uur, op de site van https://www.arbeidstijdenwet.nl/veel-gestelde-vragen-atw/ hebben ze het over 5,5 uur. Wetgeving is nooit eenvoudig ;)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/2019-06-14#Hoofdstuk2

Op deze site staat dan in artikel 2.5:6 duidelijk dat

geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft; 

alleen staat er weer niet nadrukkelijk  bij gemeld of de pauze dan ook 30 minuten moet bedragen, immers 15 minuten is ook een pauze.

@Durashift volgens mij is 5,5 uur voor de "gewone"arbeiders en heeft het rijdend personeel 6 uur max arbeidstijd voordat er pauze moet worden genomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
Op 17-10-2019 om 21:55 zei HIT:

Ook niet. Want de chauffeur of het bedrijf hoeft niet te bewijzen dat er pauzes zijn genoten volgens de ATW en de tachograaf mag niet worden gebruikt om te bewijzen dat er geen rust is genoten. 

Er is genoeg jurisprudentie hierover die zegt dat niet duidelijk kan worden bewezen dat in een " andere werkzaamheden " tijd van meer dan een half uur er geen rust is genoten. Dat kan alleen heterdaad of dmv getuigen. 

Leven opgezocht in het archief van het personeelsblad....

Dinsdag 8 januari is de Inspectie Leefomgeving en Transport (verder te noemen ILT) bij ons op bezoek geweest. Wij hebben, op hun verzoek, data bij hen aangeleverd. Deze data hebben zij onderzocht en hier is een advies uitgekomen. Hieronder een aantal punten van dit advies dat zij ons hebben gegeven.

.....

.....

.....

. Arbeidstijd pauze
Neem de correcte Arbeidstijd pauze!
Binnen 6 uur arbeid, 15 minuten pauze en binnen 9 arbeid totaal 30 minuten pauze. IL&T gaat hier meer aandacht aangeven.

Ik heb dus niet opgelet tijdens code 95 en heb me meteen maar weer ingeschreven voor een tweedaagse cursus 👩‍🎓

Maar IL&T kijkt hier dus wel naar.

In welke beroepsgroep wordt je zo strak gehouden. In de zorg zijn ze jaloers op on dat wij zo beschermt worden voor onze veiligheid en gezondheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei lientje:

Neem de correcte Arbeidstijd pauze!
Binnen 6 uur ARBEID, 15 minuten pauze en binnen 9 ARBEID totaal 30 minuten pauze.

Dus 6 uur en een kwartier en/of 9 en een half uur totale tijd.......

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid

Sorry, ik heb niet alles gekopieerd, het ging mij over dat ook op de ATB wordt gecontroleerd. 

Maar net wat Europeaan al eerder schreef.

Op 16-10-2019 om 11:16 zei europeaan:

Ik heb nog eens even doordat ATB_V zitten bladeren

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/2019-06-14

,maar bij secuur lezen staat er zelfs dat je niet binnen,maar na 6 arbeidsuren,en tot max 9 uur een half uur pauze moet maken,die je mag verdelen tot 2 x 15 minuten

In 2.5:6-3 a.

• b.ingeval de arbeidstijd zes uren of langer, doch niet meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 30 minuten heeft, dan wel twee pauzes van elk ten minste 15 minuten;

• c.ingeval de arbeidstijd meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 45 minuten heeft, dan wel verschillende pauzes van elk ten minste 15 minuten.

Verricht je méér dan 9 uur arbeid moet je 45 minuten maken,die je ook weer op mag nemen in 3 x 15 minuten.

Let op: dit gaat over arbeidstijd,de rijtijd blijft 45 minuten na 4,5 rij uren.

Niet alle arbeidstijd hoeven rijuren te zijn,maar wel alle rijtijd word als arbeidstijd gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
Op 16-10-2019 om 11:16 zei europeaan:

,maar bij secuur lezen staat er zelfs dat je niet binnen,maar na 6 arbeidsuren,en tot max 9 uur een half uur pauze moet maken,die je mag verdelen tot 2 x 15 minuten

In 2.5:6-3 a.

Lees het nog eens ;)

1.JPG.87da02a5332ec0cb750d7a7c82298745.JPG

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei lientje:

Maar IL&T kijkt hier dus wel naar.

Dat mogen ze gebruiken als indicatie, maar niet als bewijs. 

Bewijs moet zijn heterdaad en / of via getuigen of verslagen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Lees het nog eens ;)

1.JPG.87da02a5332ec0cb750d7a7c82298745.JPG

Dat zei ik toch: bij a, na 6 uur moet je minimaal een pauze van 30 min maken( of 2x15 min) en na 9 uur moet je daar weer 15 min bij maken.

Als je 6 uur werkt heb je niet langer dan 6 uur gewerkt,pas als de arbeidstijd meer dan 6 uur gaat bedragen moeten er 30 minuten pauze gemaakt worden.

Het is in dit geval niet zo dat de pauze binnen de 6 uur moet vallen,dan zou men moeten spreken over :na 5,5 uur pauze maken (van 30 minuten)

Heb je 6 uur arbeid gedaan hoef je helemaal geen pauze te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
23 minuten geleden zei europeaan:

Dat zei ik toch: bij a, na 6 uur moet je minimaal een pauze van 30 min maken( of 2x15 min) en na 9 uur moet je daar weer 15 min bij maken.

Als je 6 uur werkt heb je niet langer dan 6 uur gewerkt,pas als de arbeidstijd meer dan 6 uur gaat bedragen moeten er 30 minuten pauze gemaakt worden.

Het is in dit geval niet zo dat de pauze binnen de 6 uur moet vallen,dan zou men moeten spreken over :na 5,5 uur pauze maken (van 30 minuten)

Heb je 6 uur arbeid gedaan hoef je helemaal geen pauze te maken.

Nogmaals, het is schijnbaar erg moeilijk :rolleyes:

In die 6 uur moet dus wel een pauze vallen 

Van de site rijksoverheid

Hoe lang en hoe vaak pauze

Voor uw pauzes gelden de volgende regels:

• Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier.
  • Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag u splitsen in meer pauzes van minimaal een kwartier.
  • In uw cao of bedrijfsregeling kunnen andere regels staan. Maar als u tijdens een dienst langer dan 5,5 uur werkt, heeft u altijd recht op één pauze van tenminste 15 minuten. U mag een werkdag niet beginnen of eindigen met een pauze. Een pauze is bedoeld als onderbreking van de werktijd.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei europeaan:

Ger,

Ik baseer mijn verhaal op wat ik op deze site lees:( ook van de rijksoverheid)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/2019-06-14#Hoofdstuk2

Bij art 2.5:6 sub 3 a en b

Waarin dus staat dat je geen dienst mag hebben van langer als 6 uur zonder pauze, pauze is ook diensttijd.

Verwar je diensttijd niet met rusttijd ?

De tijd gelegen tussen het tijdstip waarop de dienst aanvangt en het tijdstip waarop de dienst eindigt, begrensd door de wettelijk onafgebroken rust.

Toelichting op arbeidstijd en diensttijd
De CAO maakt onderscheid tussen arbeidstijd en diensttijd.
Diensttijd is de tijd gelegen tussen het tijdstip waarop de dienst aanvangt en het tijdstip waarop de dienst eindigt.
Stel de werknemer begint volgens rooster om 07.00 uur en eindigt volgens rooster exact om 17.00 uur. Zijn diensttijd is dan 10 uren. Stel vervolgens dat deze werknemer tussen 12.30 en 13.00 uur gaat eten en ’s morgens en ’s middags telkens een pauze heeft van 15 minuten. Dan staat hij tijdens zijn diensttijd 1 uur (30 minuten en 2x 15 minuten) níet ter beschikking van de werkgever.

Voor het gemak

Arbeidstijd

Arbeidstijd is de tijd tussen het tijdstip waarop de dienst aanvangt en het tijdstip waarop de dienst eindigt, na aftrek van de werkelijk genoten pauzes en na aftrek van de tijdsvakken waarin de werknemer, in overeenstemming met de werkgever, niet ter beschikking / of op afroep beschikbaar staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Ger-1957:

Waarin dus staat dat je geen dienst mag hebben van langer als 6 uur zonder pauze, pauze is ook diensttijd.

Verwar je diensttijd niet met rusttijd ?

Arbeidstijd

Arbeidstijd is de tijd tussen het tijdstip waarop de dienst aanvangt en het tijdstip waarop de dienst eindigt, na aftrek van de werkelijk genoten pauzes en na aftrek van de tijdsvakken waarin de werknemer, in overeenstemming met de werkgever, niet ter beschikking / of op afroep beschikbaar staat.

DE definitie van arbeidstijd ( volgens TLN)

Wel arbeidstijd zijn de rijtijd, laden/lossen, overige werkzaamheden en de onvoorziene wachttijd. Ook vakanties en ziekteperioden dienen als arbeidstijd te worden meegeteld.

Geen arbeidstijd zijn in ieder geval de pauzes en de rust, maar ook de tijd als bijrijder bij dubbele bemanning, de beschikbaarheidstijd en de voorziene wachttijd, de ATV- en
feestdagen en de opgenomen tijd-voor-tijd-uren.

Dus m.i. 6 uur rijden is 6 uur arbeid,en daarna 30 min pauze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Ger-1957:

Toelichting op arbeidstijd en diensttijd
De CAO maakt onderscheid tussen arbeidstijd en diensttijd.
Diensttijd is de tijd gelegen tussen het tijdstip waarop de dienst aanvangt en het tijdstip waarop de dienst eindigt.
Stel de werknemer begint volgens rooster om 07.00 uur en eindigt volgens rooster exact om 17.00 uur. Zijn diensttijd is dan 10 uren. Stel vervolgens dat deze werknemer tussen 12.30 en 13.00 uur gaat eten en ’s morgens en ’s middags telkens een pauze heeft van 15 minuten. Dan staat hij tijdens zijn diensttijd 1 uur (30 minuten en 2x 15 minuten) níet ter beschikking van de werkgever.

van de werkelijk genoten pauzes en na aftrek van de tijdsvakken waarin de werknemer, in overeenstemming met de werkgever, niet ter beschikking / of op afroep beschikbaar staat.

Het gaat over het arbeidstijden besluit vervoer,dat is heel wat anders dan de CAO.

Je moet deze twee niet met elkaar verwarren

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
28 minuten geleden zei europeaan:

Het gaat over het arbeidstijden besluit vervoer,dat is heel wat anders dan de CAO.

Je moet deze twee niet met elkaar verwarren

Je zal wel gelijk hebben 😁

Ik me er niet meer druk om maken

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
  • Forumlid
Op 18-10-2019 om 11:52 zei Murphy:

Maar, die BC, wordt die gecontrolleerd door de instanties, of kijken ze enkel naar de tacho?

Wanneer je loonbetaling geschied nav de BC zou ik die wel goed bedienen, anders gezegd, de tacho op pauze tijdens laden/lossen zou dan enkel een probleem geven indien er een inspecteur langs komt en ff wil kijken….

De instanties kijken in de tachograaf. Dus ja, als je betrapt wordt dan heb je een probleem. 

Link naar bericht
Deel via andere websites