[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

voorstellen voor de nieuwe CAO


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
29 minuten geleden zei Pierre:


Dat is op zijn zachtst uitgedrukt.
Vijf procent loonsverhoging, pauzestaffel weg, reiskosten woon-werkverkeer en een 40-urige werkweek. Het is me wat...

 

Reiskosten oké, pauzestaffel ook mee eens. Maar acht uur per dag werken en incidenteel overwerk? Laat me niet lachen.
Mocht men nu weer gaan roepen dat het loon zo ver omhoog moet om zodoende in 40 uur te gaan verdienen wat we nu met 55 uur verdienen, dan gaat die 5% daar al zeker niet aan helpen.
Buiten het feit dat bijna niemand in onze beroepsgroep op een karige €2670,- brutto per maand zit te wachten laat staan van rond kan komen met een werkweek van maximaal 40 uur, vraag ik me af hoe ze ooit het werk weg willen krijgen als er nu al geen mens te vinden is om achter het stuur te kruipen. 's morgens om 05.00 vertrek je en rond de middag om 13.00 uur zet je de auto maar ergens half leeg aan de kant en gaat op je gemak met de trein naar huis. Hoe zit het eigenlijk op de langere afstand met de rij-dagen van 9 en 10 uur; zetten we de koets ook gewoon na 8 uur aan de kant? Benieuwd hoe de werkgevers daar op reageren...
Gewoon een giller en de zoveelste werkelijk kansloze inzet is dit weer van de vakbond, echt ongekend!

Wat er bedoeld word is een 8 urige werkdag denk ik. Niet een 40 urige werkweek. Ook staat er in dat artikel dat het aantal overuren beperkt moet worden. Beetje domme uitleg in dat artikel. 

Het voordeel van een 8 urige werkdag is dat alle uren die je op een dag meer maakt overuren zijn.

bewerkt door corne64
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:


vraag ik me af hoe ze ooit het werk weg willen krijgen als er nu al geen mens te vinden is om achter het stuur te kruipen.

 

Heel eenvoudig: nog meer vreemd volk op al dan niet NL gekentekende wagens. Wij mogen geen overuren meer maken volgens onze eigen CAO, zij zijn alleen aan de rijtijden/arbeidstijden wet gebonden.

 

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:


Ik snap jou insteek Corné. Dat is dezelfde als waar Ger ooit al eerder voor pleite; een 8-urige werkdag i.p.v. een 40-urige week of zelfs een 160-urige vier wekelijkse periode.
Maar hier lees ik toch écht dat men gewoon naar maximaal 8 uur per dag werken wil, waarbij overwerk slechts incidenteel mag voorkomen om de werkdruk te verminderen.
Dat zal een lekkere vetpot worden zo...


"Overwerk en werkdruk moeten we terugdringen. Wij stellen voor dat je maximaal 8 uur per dag mag werken. Het aantal uren dat je maximaal mag overwerken moet worden beperkt. Uiteindelijk moet het structurele karakter veranderen naar incidenteel overwerken", aldus de vakbond.

Toch blijf ik erbij dat het zo bedoeld is als ik denk pierre.

En dat zou een hele goede ontwikkeling zijn.Minder dan 8 uur werken doordat je ergens niet kunt lossen of iets dergelijks en al na bv 6 uur stil staat. 

Ik zeg, laat maar komen. 

Ik las ook laatst dat ze het overstaan op een buitenlandse feestdag betaald willen hebben. Dat zijn goede voorstellen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei Pierre:


Wat het betalen van het overstaan t.g.v. een buitenlandse feestdag betreft, geheel logisch lijkt mij. Je staat ongevraagd buiten je eigen schuld een dag onbetaald stil. Dat kost je zowiezo of 8 overuren, of een snipperdag. Gewoon je reinste kolder, ik geloof ook niet dat er één andere beroepsgroep is waar het personeel -buiten eigen toedoen- zomaar een dag onbetaald in het buitenland dient te verblijven.
 

Just kidding-modus aan: "Pierre kijk even je postings onder "je auto op een mooie locatie na": je krijgt een volledig geoutilleerde camper met airco, magnetron en tv mee, je brandstof wordt betaald, je krijgt onbelast zakgeld mee om in restaurants naar keuze a la carte te kunnen dineren, als dank voor de reclame op je camper betalen ze ook nog grofweg 3 rooitjes netto op je bankrekening en de enige tegenprestatie die die chinezen van je willen is dat je hun trailer door Frankrijk slingert. Vind je het dan nog gek dat Thomas Cook failliet gaat?"

 

Ik heb onder de Valenduuk-cao met vast loon internationaal gereden. Gewoon iedere maand een vast bedrag (2004 = ca. 3050 Euro netto elke 4 weken) op je bankrekening en de baas moet maar zorgen dat hij dat vaste bedrag terugverdiend. Geen gezeik met kosten overstaan, uren schrappen enz. En de rijtijdenwet bepaalde al je maximum dienst- en rijtijd. Het gekke effect in de praktijk was dat planners daardoor ook anders gingen plannen (lees soepeler). Meeste chauffeurs waren er tevreden mee, en baassie was er tevreden mee. Bijkomend voordeel was ook dat de salarisadministratie super simpel was en door een dame op kantoor elke 4 weken in een middagje geregeld werd. In plaats van 2 man die nu bijna permanent aan het rekenen zijn. Maar ja het moest en zou super ingewikkeld geregeld worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Pierre:

 

Ik begrijp je 'kidding-modus' waarschijnlijk niet helemaal, waar doel je op met "dat Thomas Cook failliet gaat". Je bedoelt te zeggen dat KLG failliet dreigt te gaan en zijn toko noodgedwongen heeft moeten verkopen, of begrijp ik je verkeerd? Maak je vooral geen zorgen. Niet om mij, niet om mijn collega's en al zeker niet om de gebroeders uit Luyksgestel. ;)

 

 

Maar je begreep me inderdaad verkeerd; ik doelde vooral op die mooie vakantieritten naar mooie locaties in een gesponsorde camper met nog geld toe ook.

Maar heel toevallig in het nieuws vandaag: "De merknaam Thomas Cook blijft voortbestaan. De Chinese Fosun Tourism Group heeft merkrechten, domeinnamen en licenties gekocht uit de boedel van de failliete reisgigant."


Maar voor vast geld rijden is in mijn ogen het domste wat je kan doen als chauffeur. Daar kom je wat mij betreft altijd bekaaid vanaf, is het niet nu, dan is het later wel. Hij kan je net zoveel laten werken als hij wil, jou vastloon is nooit de maximaal haalbare bovengrens m.b.t. rij - en rusttijdenwet incl. onkostenvergoeding. Er is geen enkele werkgever die zijn werknemers meer gaat betalen als hij eigenlijk zou hoeven doen. Daarom geloof ik dan ook direct dat de hele salarisadministratie op een middag in de vier weken geregeld was, daar hoef je geen geleerd rekenwonder voor te zijn.

 

En daar zit hem ook de winst voor de baas, vereenvoudigde afhandeling. Toen de Valenduuk-cao verboden werd gingen bij dat bedrijf de meesten er netto op achteruit en werd de ingewikkelde salaris- en urenadministratie uitbesteed bij een gespecialiseerd bedrijf, dat zeer gewiekst en juridisch gedekt kon strepen. Minder voor de chauffeurs maar toch gelijkblijvende kosten voor de baas.

 

Maar even naar het onderwerp zelf. Jij vind het dus de normaalste zaak dat je werkgever jou zomaar ergens parkeert en zegt; vriend luister, je hebt een dikke auto, je hebt leuke ritten maar vandaag kan ik even niks voor je verzinnen dus betaal ik je gewoon niet. Hoe je het verders stelt en hoe je de kachel thuis warm ziet te houden is niet mijn zorg.
Valenduuk-cao, vast geld, onbetaald overstaan in het buitenland want dikke auto en mooi werk... ik snap hem...:rolleyes:

Nee, dat vind ik zeker niet, maar Nederlanders dicteren de vrachtprijzen niet. Als buitenlanders gratis overstaan (en dat doen ze), krijg je als Nederlandse chauffeur je wachtdagen niet betaald (of slechts met een hoop gezeik) of het werk gaat naar buitenlanders. Onder Valenduuk maakte het me financieel niks uit of ik 3 dagen op een straalmotor stond te wachten in het buitenland (vond het niet leuk natuurlijk). Onder de huidige CAO krijg je al gauw de melding dat je dan mooi 24 uur kan maken voor een schone schijf en krijg je niks. Mijn baas toendertijd wist heel goed dat het met vaste gegevens veel makkelijker en nauwkeuriger calculeren was dan met veel variabelen.

En nog een praktijkvoorbeeldje, 2 chauffeurs staan bij een klant, de ene heeft tijd over, de andere gaat naar overuren. Er komt een lange rit en een korte rit beschikbaar. De lange rit is voor de chauffeur met tijd over, maar die heeft een hekel aan de bestemming en rijdt veel lever die korte rit. De man met overuren zou die lange rit graag doen. Onder de huidige CAO zijn er twee met de pest in. Onder de vastloonregeling (die overigens ook niet heilig is) 2 tevreden chauffeurs. Dat bedoelde ik met soepeler plannen.

 

Ik probeer niks door te drukken of te promoten, maar we denken vaak zo beperkt en zo weinig vooruit. Ik breng alleen een alternatief uit het verleden naar boven als bijdrage in de discussie, omdat ik daar goede ervaringen mee had.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:


Goed, ik lees het zoals ik eerder al uitgelegd heb. Zoals jij het leest had er moeten staan; een loongarantie van minimaal 8 uur per dag. Nu staat er; maximaal 8 uur per dag werken en vooral geen overwerk om de werkdruk en overwerk terug te dringen. Twee héél verschillende dingen natuurlijk.

Maar een loongarantie van 8 uur per dag zou een hele stap in de goede richting zijn. Een dag die door omstandigheden beperkt blijft tot minder dan 8 uren word aangevuld met de overuren van een andere dag. Ergens klopt dat niet natuurlijk. Om bijvoorbeeld na 4 uurtjes arbeid naar huis gestuurd worden of onderweg te moeten stoppen, en de dag daarna 12 uur (4 overuren) moeten werken om aan je gewone basisloon van 8 uur per dag -lees 40 uur per week- te komen.
Maar voorlopig zie ik het er niet van komen, ik meen me te herinneren dat nog niet zo heel lang geleden tijdens de CAO-onderhandelingen werd ingezet op een 160-urige periode i.p.v. een 40-urige week. Dan zie ik een loongarantie van 8 uur nog niet snel gebeuren.

Wat het betalen van het overstaan t.g.v. een buitenlandse feestdag betreft, geheel logisch lijkt mij. Je staat ongevraagd buiten je eigen schuld een dag onbetaald stil. Dat kost je zowiezo of 8 overuren, of een snipperdag. Gewoon je reinste kolder, ik geloof ook niet dat er één andere beroepsgroep is waar het personeel -buiten eigen toedoen- zomaar een dag onbetaald in het buitenland dient te verblijven. Goede voorstellen inderdaad, nu nog kijken wat er van komt.
 

De bond denkt aan verandering van overurenregels. ‘We willen er naartoe dat als een chauffeur meer dan acht uur op een dag werkt, hij of zij overuren betaald krijgt, ongeacht het aantal gewerkte uren op andere dagen.’ Nu is het zo dat wanneer een werknemer tien uur op een dag werkt, en de andere dag bijvoorbeeld zes uur, er geen sprake is van overuren. In de huidige cao ligt het tarief voor overuren 30% hoger dan voor reguliere uren.

https://www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer/2019/10/25/bonden-eisen-5-meer-loon-in-nieuwe-cao-wegtransport/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Laten ze dan expliciet in de CAO opnemen dat een werknemer het (structureel) maken van overuren mag weigeren.

 

Dan laat je de keuze aan de werknemer.

 

Dat de werkgever daar (vaak) niet gelukkig mee is, is te begrijpen. Maar dat is het probleem van hun bonden, en niet van de werknemersbonden.

 

Overigens is die overwerkvergoeding  van 30, 50 of 100% nog niet eens zo slecht. In de meeste andere sectoren mag je al blij zijn dat je de overuren gecompenseerd krijgt in vrije tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

8 uur werken en verplichting tot overuren klinkt mooi maar is natuurlijk een een onmogelijke zaak in het transport.  Stel je hebt een dag , uit en thuis, van 7 uur  geeft de werkgever je dan een uur cadeau of kan je een uur lang met de bezem gaan staan?  Stel je wilt geen overuren maken en bent hier erg principieel in. Door overmacht strand je een uur vanaf thuis, eis je dan dat je opgehaald wordt ? En hoe principieel ben je op de vrijdag??

Ik heb collega's die erg met de nieuwe cao bezig zijn en het speerpunt blijkt mijn inziens werkdruk te zijn. Na mijn vraag wat nu precies werkdruk is, zijn we er uitgekomen dat dat voor iedereen  anders ervaren wordt . Het dus ook lastig is om hier iets voor te verzinnen waarbij iedereen zich goed voelt. 

Overigens denk ik dat het goed is om een cao te hebben omdat hier zoveel dingen in geregeld zijn waar je niet aan denkt als je individueel  moet onderhandelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Chauffeurke:

Ja kipje, als er geen uitvoering aan kan worden gegeven en wil je minder zul je nu wat anders moeten zoeken.emoji2957.pngemoji2957.png

 

 

Nou ik kwam dat bericht tegen een tikte iets in, maar het antwoord stond er al😁

Maare minder hoeft nog niet hoor, hooguit die maand februari vakantie uitbreiden naar 2 of 3 maanden over un paar jaarLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Dat hoop ik eerlijk gezegd van niet. Als ik moet gaan leven van een schamele 8 uurtjes per dag zoals de vakbond voorstelt omdat ze het overwerk en de werkdruk willen terugdringen zoals in het programma staat, dan kan ik beter bij een sociale werkplaats aan de gang. Daar heb je misschien nog wel meer in 36 uur..
Of ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om de hele week met de ping en een fles wijn in m'n auto te camperen en mijn OKV als verkapt loon aan te wenden voor allerlei luxe artikelen en aflossing hypotheek. Dat compenseert dan weer een beetje..

En weer lees je die tekst verkeerd Pierre.

 

Arbeidstijd

  • Standaard wordt 8 uur per dag gewerkt, uren boven de 8 uur zijn overuren
  • Overwerk, de werknemer kan niet verplicht worden tot het verrichten van overwerk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden