[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

voorstellen voor de nieuwe CAO


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei zoetwatermatroos:

8 uur werken en verplichting tot overuren klinkt mooi maar is natuurlijk een een onmogelijke zaak in het transport.  Stel je hebt een dag , uit en thuis, van 7 uur  geeft de werkgever je dan een uur cadeau of kan je een uur lang met de bezem gaan staan?  Stel je wilt geen overuren maken en bent hier erg principieel in. Door overmacht strand je een uur vanaf thuis, eis je dan dat je opgehaald wordt ? En hoe principieel ben je op de vrijdag??

Ik heb collega's die erg met de nieuwe cao bezig zijn en het speerpunt blijkt mijn inziens werkdruk te zijn. Na mijn vraag wat nu precies werkdruk is, zijn we er uitgekomen dat dat voor iedereen  anders ervaren wordt . Het dus ook lastig is om hier iets voor te verzinnen waarbij iedereen zich goed voelt. 

Overigens denk ik dat het goed is om een cao te hebben omdat hier zoveel dingen in geregeld zijn waar je niet aan denkt als je individueel  moet onderhandelen.

Hij zal je dan dat uur kado moeten doen. Net als hjij dat nu moet indien je maar 39 uur gewerkt hebt in de week.

 

Werkdruk zie ik als je rit zo gepland is dat je niet eens fatsoenlijk ergens koffie kunt gaan drinken. 

bewerkt door corne64
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

8 uur per dag werken; uurtje laden/lossen, uurtje files, tol, tanken en ander oponthoud blijven 6 uur rijden over; gemiddeld 64 km/h is 384 km per werkdag. Fijn, ben je 3,5 dag onderweg naar Zuid Frankrijk. Goh, wie zou dat werk dan gaan doen? Ik vrees dat de toekomst voor de Nederlandse chauffeur wordt 8 uurtjes voorladen en uitlossen voor 2000 Euro netto per maand. Met een beetje mazzel heb je dan nog bestaansrecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat krijgt de Bond er nooit door , dan kun je amper nog 'n gewoon binnenlands ritje maken , laat staan dat je nog aan het buitenland denkt .Er is toch geen hond die de hele week van huis wil om dan elke dag meer stil te staan dan te werken.  Voor die paar nakende rotcenten.

De werkgever ziet je al aan komen  ,  Ik wil wel de hele week weg , maar ik wil maar 8 uur werken per dag , dan vraagt ie of er ergens 'n boutje los zit.

Ik ben er wel voor dat de overuren na 8 uur ingaan da's bij andere CAO's ook zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei Ger-1957:

Begrijp me goed, ik ben geen voorstander van een werkdag van maximaal 8 uur, zeker internationaal is dat geen lolletje 16 uur stilstaan voor je weer mag.

Maar er wordt weer gedacht in problemen in plaats van oplossingen.

  • Postiljon vervoer
  • Koppelen
  • 2 chauffeurs
  • Extra distributiecentrum 

Er zijn zoveel mogelijkheden om dat te realiseren

Ik lees alleen maar extra kosten voor de werkgever. Hoe willen wij in godsnaam een hoger salaris realiseren als de kosten van de werkgever de pan uitrijzen?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Prijsverhogingen gaat niet werken Ger. Er zullen bitter weinig opdrachtgevers zijn die dat willen gaan bekostigen. Als ik opdrachtgever zou zijn dan is mijn reactie "dat is uw probleem meneer de transporteur". Maar buiten dat wie denk je dat het uiteindelijk toch weer gaan betalen? Juist wij als consument. Dan krijg je (ik zeg maar iets) 2% loonsverhoging en doordat alles weer duurder wordt ben je 5% extra kwijt van je salaris. Ik moet de eerste bond nog tegen komen die dat soort problemen wel ziet en er ook echt iets aan doet. Die loonsverhogingen van tegenwoordig dekken de inflatie nog geen eens (of nauwelijks)

Maar dat is weer een andere discussie die niet in dit topic thuis hoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

 

Je zegt het verkeert, er zullen bitter weinig transporteurs zijn die zeggen dat is de prijs zo niet dan zoek je maar een ander ;)

Precies dan zoeken ze een ander, dan hebben we een luxe CAO maar geen werk..... En de effecten van die 8 urige werkdag, merk je dan ook nog in je WW.

 

Zo als je weet gunnen ze elkaar het verlies nog niet eens in de transportwereld dus er zijn er altijd die er wel voor rijden, maar die draaien zich zelf uiteindelijk de nek om.

Nee hoor, die heten Girteka en zo en die groeien naar 6000+ auto's in een paar jaar. Omzet 750 miljoen, winst 19 miljoen......

 

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei edje:

Er zullen bitter weinig opdrachtgevers zijn die dat willen gaan bekostigen.

Dit zie je verkeerd, er zijn weinig andere beroepsgroepen die de duurder geworden producten dan nog accepteren en gaan voor de goedkopere troep die te koop is. 

 

Voorbeeldje 1, ooit waren de bakkerijen in Nederland gelijk aan elkaar qua prijzen. De ambachtelijke bakker was niet eens zoveel duurder dan de supermarkt bakker, totdat de transportprijzen ineens duurder werden. Ik hoor gelijk "Ja, maar dat werd het ook voor de supermarktbakkerij " en mijn antwoord is : Nee, die lieten hun eigen voertuigen de ingrediënten ophalen wanneer ze terugreden. Denk maar eens aan de vervoersoplossingen waarbij de producten bovenop een laadvloer werden vervoerd en onder de laadvloer een bulktank was gebouwd. Met deze oplossingen stegen de transportkosten voor de supermarkten maar marginaal. Maar de kosten voor de ambachtelijke bakker werden per ingrediënt vaak duurder waardoor het brood ineens drie keer de prijs was tov de supermarkt terwijl de kwaliteit in veel gevallen hetzelfde is ( ik heb het over gewoon wit en bruinbrood, niet over broodspecialiteiten ). Na verloop van jaren zijn er steeds minder ambachtelijke bakkerijen en wordt de broodafdeling bij de super steeds groter en uitgebreider.

 

Voorbeeldje 2, Ooit werden alle dranken door eigen auto's van de handels naar de superdc's gereden en was het bier bijvoorbeeld in voor cafés via de brouwerij per krat even duur dan bij de super. Tegenwoordig rijd een bedrijf voor zowel de super als voor de brouwerij waardoor het transport goedkoper is voor de super en het cafe bij de brouwer duurder uit is waardoor de cafe's ( ook al mogen ze dat vaak niet door de contracten ) ook gaan inslaan bij de supers en de brouwerij verlies draait op het transport en de distributie. Niet voor niets zijn veel Heinekendc's nauwer gaan samenwerken met de  Sligro ( https://www.sligro.nl/nieuws/sligro-food-group-en-heineken-nederland-op-weg-naar-strategische-samenwerking.htm ) om de transportkosten te drukkken. 

 

Die duurdere transportkosten waarvan de lonen het grootste aandeel zijn moeten toch ergens vandaan komen en dat is uit het vervoerde product. En dat vervoerde product wil jij misschien ook wel kopen met het geld dat je hebt verdient met het vervoeren ervan. Maw, je betaald je eigen loonsverhoging en werkt de inflatie in de hand. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei edje:

Ik lees alleen maar extra kosten voor de werkgever. Hoe willen wij in godsnaam een hoger salaris realiseren als de kosten van de werkgever de pan uitrijzen?

Ik denk eerlijk gezegd dat het met 2 man (op 1 auto) rijden voor een werkgever juist goedkoper is. Dan hoeft hij geen overuren meer te betalen. Kunnen ze allebei 40 uur werken, en uiteindelijk is die auto productiever en kost het minder geld voor de werkgevers. 
 

maargoed, prima als ze dat willen realiseren, 8 uur werken per dag. Maar wat gaan ze eraan doen om ons hetzelfde te laten verdienen? De meeste, waaronder ikzelf, gebruik ook hun onkostenvergoeding gewoon voor thuis. En dan eet ik nog bijna elke avond buiten de deur. Met alleen 5% loonsverhoging ga je dat verschil van overuren niet bijtrekken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:


 Maar ik was nog eens op zo’n bijeenkomst -@Andremast is mijn getuige- en daar werden ‘nieuwelingen’ zoals ik compleet overschreeuwd door het vaste groepje sprekers dat duidelijk hun vaste, geoefende, riedeltje stond af te draaien. 
Daar is werkelijk geen eer aan te behalen. Niet als je niet nog harder wilt schreeuwen dan de rest. 

Ik ken het , meestal zijn het de mannen die overal 'n probleem van maken , en consequent weigeren om{ voor de baas} ook maar een stap extra te doen , dit weet ik omdat 'n jaar of 10 met zo iemand heb mogen samen werken . Die genen die het eigenlijk wel neutraal benaderen worden idd door die gasten overschreeuwd !En  ook allemaal voorstander van die verrekte pauze staffel.!

Verder vindt ik wel dat 'n vakbond die op de juiste manier onderhandeld nodig is , zelf kun je al die juridische dingen nooit goed afgesproken krijgen ,

alleen dat luisteren naar de leden is wel 'n dik probleem .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei opa bert:

 

alleen dat luisteren naar de leden is wel 'n dik probleem .

 

4 minuten geleden zei roadtrain:

Zo is het maar net.....

En dat ook.

 

en daar gaan de meeste bonden de mist mee in, tegenwoordig.

 

vandaag nog weer zo’n voorbeeld gezien......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:


Gewoon, in de volksmond fossielen genoemd maar verders niks geen verkeerde bedoelingen mee. 



 

Ja Pierre gewoon zo door gaan echt top hoor :ok: dat gezeik en  wanneer ga je dr eens mee stoppen, denk nooit maar ja zeiken is ook fijn tenminste in jouw versie want het gaat altijd om het zelfde als je ger maar kunt/kan afzijken zal jij het niet nalaten echt top hoor:ja: schei dr is un x mee uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei Ger-1957:

 

 

en gaan daarna alles afbranden wat de vakbond doet?  

Nee we gaan niet afbranden bij alles wat "ze" doen ! Ik ben zelf jaren lid geweest , en regelmatig bijeen komsten bezocht {ik wil het geen vergadering noemen}.

en me daar verbaasd over de kortzichtigheid van de kader leden , zelfs gedurende de vergadering gewoon niet willen luisteren naar wat de zaal wil , en hun eigen zin doordrijven , want wat daar genoteerd wordt gaat mee in de onderhandelingen , ook al is het niet de wil van de leden . Waarbij vergeten wordt dat de "bond' niet bestaat zonder leden , en dat de leden de bond zijn .

Verder ga ik hier geen woorden meer over vuil maken , de ervaring heeft mij geleerd dat het  zinloos is om een overtuigd lid op andere gedachten te

brengen . {Wij noemen dat hier eigenwijs zijn }

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei Pierre:

. Precies diegene die overal een punt van wil maken, dus graag ergens anders gaan lopen janken maar niet bij mij met dit soort onzin..
 

Dat janken ben je  en zo zeveren we eigenlijk de eerste die er over begin t als je kan/kunt pak hem daar op en wat schieten we dr mee op niks, tis gewoon een persoonlijke vete tussen jou en Ger. Hij zegt dit jij zegt dat. En zo zeveren we verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Teddybeer:

(..)

 

vandaag nog weer zo’n voorbeeld gezien......

 

De onderwijsbond(en)?

 

Dat lijkt mij nou juist wel een voorbeeld van, weliswaar op 't laatste moment, luisteren naar leden.. en dus bakzeil halen en wel de staking (zover mogelijk) doorzetten.

 

Naar het schijnt is de voorzitster van de Aob buiten haar mandaat gegaan om vrijdag bij 't kruisje te tekenen.. 

Ik vond het al vreemd.. zo plotsklaps die staking intrekken.. alsof dat één van de voorwaarden was vanuit het kabinet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
34 minuten geleden zei Pierre:

 

Ik begrijp je opwinding, maar probeer eerst wat te kalmeren voordat je naar mij reageert, ik kan er namelijk geen touw aan vast knopen. Ligt het misschien aan de hoeveelheid alcohol die genuttigd is op deze zondagavond, dan lekker naar je bedje en morgen weer verder praten als het weer een beetje gaat...  

Grapjas , drink niet op zondag, zou jij ook eens moeten doen:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:


. Daar mag ik toch een mening over hebben, of moeten we hier allemaal allemaal als een stel marionetten in de rij marcheren en het vooral eens zijn met jou standpunten als voorman van de vakbond?

Als jij begint iedereen eens bij zijn (Nick)naam te noemen ipv kakker.....fossi.... of voorman van de vakbond zou een hoop schelen voor het hier straks weer begint met oude koeien Verhalen. Denk dat road train daar op doelt en wel een punt heeft.....

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei road train:

Dat janken ben je  en zo zeveren we eigenlijk de eerste die er over begin t als je kan/kunt pak hem daar op en wat schieten we dr mee op niks, tis gewoon een persoonlijke vete tussen jou en Ger. Hij zegt dit jij zegt dat. En zo zeveren we verder.

Dan negeer je hun bijdrages ,waarin dit voorkomt, toch gewoon.

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden