[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

voorstellen voor de nieuwe CAO


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
28 minuten geleden zei Pierre:


Juist dat soort mensen, die de vele uren en lange dagen als een belemmering zien om te kiezen voor dit vak zijn bij voorbaat al ongeschikt.

Waarom dan? Als er nu werkgevers zijn die dat soort banen aanbieden? Zeker bij de grote jongens zou dit het geval kunnen zijn. Bij het Jumbo dc hier om de hoek werken ook enkele chauffeurs voor halve dagen. Die hebben nooit een vaste auto, maar dat hebben de fulltimers daar ook niet...

En als dat soort werk je nu ligt?

Bij de kleintjes word deeltijd wel moeilijk. Helemaal als het om internationaal werk gaat. Wij doen dat dan weer niet, maar zijn maar met 6 man personeel dus dan word deeltijd ook niet wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

 

Ook jij hebt het mooie en wenslijke van het transport al genoten. laat nu de generatie die na jouw komt ook genieten! dat jij het niet meer wil is niks mis mee en je eigen keus.

Maar ga niet voor anderen beslissen wat goed is.

Als ik de kans nu zou krijgen wat ik vroeger had, maar helaas toen nog niet over het rijbewijs beschikte dan wist ik het wel.

En nee er is geen bond of cao die me tegen zou houden. als ik het eens was met mijn baas/ opdrachtgever dan ging het gas erop!

Je moet niks maar mag alles! maar maak het voor anderen niet kapot als je zelf aan het einde zit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even een kleine vraag waarom word er redelijk min gepraat over zijinstromers?

 

Is dat omdat ze niet als jong ventje op de vrachtwagen gestapt zijn zonder schooldiploma?

Is dat omdat (in de meeste gevallen) door middel van een een of andere subsidie met baangarantie het wel leuk lijkt om chauffeur te worden?

Is het omdat (de gevestigde chauffeur) vindt dat je het vak niet meer kan leren na een bepaalde leeftijd?

 

Ik weet het niet misschien (in mijn geval) is het wel degelijk een zeer overwogen stap die men neemt en donders goed alle opties beken en uitgezocht heeft wat hem of haar te wachten staat inclusief de kosten dragen voor het halen van dat GROOT rijbewijs.

Na nu 1 maand, ja zeker 1 maand ben ik er al achter dat ik deze stap eigenlijk al (meer dan ) 30 jaar eerder had moeten maken.  ( en heb ik alleen nog maar een voorschot op mijn loon gehad dus weet nog niet eens wat er daadwerkelijk elke 4 weken op mijn bankrekening gestort word, maar daar kan ik mee leven)

 

Ik moet wel wennen aan een aantal zaken, maar ik hoor ze nog niet schelden of klagen over hoe ik mijn werk doe (en er zijn collega's die hebben respect voor de stap die ik gemaakt heb) , maar ik heb nu RUST, ja RUST ook al zit je met vroeg uit je nest, laat thuis, geen afspraken voor de (doordeweekse) avonden kunnen maken, tijdleveringen nauwe straatjes en noem al dat gezeik maar op.

Dus misschien zijn er wel meerdere als mij die donders goed weten waar ze aan begonnen zijn.

 

EEN ZIJINSTROMER

Sorry dit moest ik even kwijt

 mvgr

Marcel
 

  • Like 4
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei GDT:

Even een kleine vraag waarom word er redelijk min gepraat over zijinstromers?



 

Valt wel mee toch? Denk dat velen min of meer zijinstromers zijn. 

Goed beschouwd ben ik dat ook. Voor ik in dienst moest als 20 jarige was ik werkzaam/deed een opleiding als autoschade hersteller.

Vond ik echt leuk werk. Maar toen moest ik in dienst en heb daar mijn vrachtwagen rijbewijs gehaald. Werd er takelwagenchauffeur. (DAF YA-616)

Na dienst zag ik toevallig een vacature voor een zandauto chauffeur, op een 6x6. Die had hetzelfde onderstel als mijn takeldoos, verdomd als het niet waar is.

Dus was er zo aan gewend om er mee te rijden. Leuk om te doen! Maar je bent jong en wilt graag verder weg, en toen de werkgever vroeg of ik wilde overstappen op het internationale werk heb ik dat gedaan. En nu weer terug als zandboer..

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ 20 jaar hoef ik niet meer uit te zitten Pierre of ze moeten de pensioen leeftijd drastisch verhogen, maar ik begrijp jou standpunt volkomen en dat is wat mij idd ook zorgen baart. En ik kan je garanderen dat ik zolang míjn lijf meewerkt en er geen gekke dingen gebeuren ik dit werk tot mijn pensioen blijf doen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Pierre:

Minder overuren, kortere dagen, jezelf gaan vervelen op buitenlandse parkeerplaatsen tussen de nieuwe collega's uit Litouwen, Moldavië en de Oekraïne die geen woord Duits of Engels spreken, om vervolgens met de helft minder salaris thuis te komen, zogenaamd allemaal om het vak voor 'de zij-instromers' aantrekkelijker te maken. We worden op deze manier door onze eigen vakbond in een positie gemanoeuvreerd, die de werkgevers nóg meer ruimte geeft om al die lege uren en plaatsen op te vullen met voornoemde lieden uit het oostblok die geen enkele belemmering van een CAO hebben in het uitvoeren van 'ons werk', als enkel een rij- en rusttijdenwet. We worden dus door onze eigen vakbond op de lange termijn buitenspel gezet, enkel om het vak aantrekkelijk te maken voor al diegenen die het niet zien zitten om 50-60 uur in de week onderweg te zijn.

 

Nu ik dit lees bedenk mij opeens welke kant de bond op wil. 

 

In de winkeldistributie is een te kort aan chauffeurs maar we hebben in Nederland chauffeurs zat. Als we nu gaan zorgen dat iedereen even veel kan verdienen en het vak als internationaal chauffeur onaantrekkelijk gaan maken, dan komen die chauffeurs vanzelf. 

 

Mannetje wat vaker thuis, kan het vrouwtje ook mooi aan het werk😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat bedoel ik ook. Zorgen dat elke chauffeur evenveel verdiend.

Dat jij dus net zoveel verdiend als die zijinstromer die niet meer dan 8 uur wil werken maar dan wel mooi iedere avond thuis is en een sociaal leven op kan bouwen. 

Dat jij die OKV liever in een routier wilt opmaken in plaats van dat je thuis tussen die wijde benen duikt moet is jou keuzen

Maar Ik ben bang dat er ook veel drankproblemen zullen gaan onstaan met al die pauzes, en ik kan mij voorstellen dat veel chauffeurs de lol daar niet meer van in zien.

Je had mijn ;) blijkbaar gemist.

Daarom voor jou 😉😉😜

 

12 minuten geleden zei Pierre:

Er is al jaren een chauffeurstekort, op alle fronten.

Jaren?? 

5 jaar terug was je blij als je werk had en ging men zelfs met de gekste cao's in zee. Blij dat men werk had.

Die tijd komt terug en dit kan wel eens sneller zijn dan men verwacht.

Dat CAO is nog niet rond he, het is een aanzet. Net als de ideeen van een 30 urige werkweek.

Hoe prijst men nederland uit de intrernationale markt.

Dat wil ik er mee zeggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

Denk erom dat de maatregelen die de vakbond door wil drukken iedereen, en ook de chauffeurs in de winkeldistributie gaat treffen; lekker 8 uurtjes per dag werken i.p.v. 13-15 uur op een dag, een beetje DC's rijden van 04.00 tot 13.00, en zo kan die auto 's middags nog een rit doen.
Vol op mogelijkheden voor de Appeltjes en de Bakkertjes...

 

Dat bedoel ik. 

Hoe laten we de wagens zo efficient mogelijk rijden.

Perfect werk voor iemand die daar voor kiest. 

 

Maar Pierre en dat snap jij niet. Of misschien hoor je die verhalen niet  of wil je ze niet horen.

Bij Appel, Bakker, Loos, Knap en al dat soort bedrijven werken heel veel chauffeurs die niet zoveeluren willen maken.

Vrijwillig. Die kiezen daar voor. Ook veel internataal chauffeurs geen zin meer hebben in veel uren maken en veel van huis zijn.

Ze kiezen hier vaak voor omdat ze nooit vader zijn geweest omdat ze altijd van huis waren en nu wel opa willen zijn.

Omdat je met 2 inkomens meer kan verdienen en het toch wel ideaal is als 1 van de ouders dan zo veel mogelijk thuis is.

En dit omdat de partner misschien een hoger loon heeft dan een chauffeur?

 

Ik heb zowel voor een eigen rijden als voor Loos gewerkt, en nu bij Appel.

In de tijd dat de winkels 18.00 dicht waren en er op zaterdag alleen in de ochtend een paar ritten werden gedaan.

De tijd zonder bc/navigatie/telefoon/begrenzer.........Oostblokkers 

 

De tijden veranderen......

24 uurs economie, hoger opgeleide vrouwen die in 32 uur meer verdienen als jij met 60 uur.

Het is niet anders, we zullen mee moeten veranderen.

En in het transport kan dat!!! 

Er zijn zoveel soorten van transport, zoveel bedrijven waar je parttime kunt werken tegenwoordig in tegenstelling tot 15 jaar terug.

Alleen moet je als chauffeur daar zelf voor kiezen als jou werkgever die mogelijkheid niet kan of wil bieden omdat het niet in zijn manier van werken past bij jou prive situatie voor dan moment in je leven.  Maar laat de gene die wel willen gewoon hun uurtjes maken en lekker geld verdienen.

Ik lees hier zowel van Ger als van anderen, dat ze hun schaapjes bijna op het droge hebben en nu al lekker achterover hangen.

Gun degene dit hier voor kiezen dit ook in de toekomst.

Voor degene voor wie dit niet hoeft is er werk genoeg.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei lientje:

Pierre toch 🤣🤣 

Leuk een discussie met jou te voeren. Je vindt jezelf echt leuk he.

Blijf vooral zo bekrompen schrijven. 🙈

 

 

 

Maar ik meen dat jij ook ooit als zij-instromer  ben begonnen? 

Toch heeft Pierre een punt;als je in het transport gaat werken zul je de consequentie moeten aanvaarden dat je meer uren zult moeten maken dan de buurman die op een fabriek of kantoor werkt,zeker als je meerdaagse ritten maakt,immers niet alle werk word vanuit een DC van Jumbo of wie dan ook verricht.

 

En het kan toch niet zo zijn dat een chauffeur die al geruime tijd meerdaagse ritten maakt,zijn leven en instelling( en inkomen) gaat veranderen om dat een zijinstromer zich niet aan wenst te passen aan wat in de beroepsgroep gebruikelijk is.

( en waarom zou men diegenen,die volkomen tevreden zijn met wat gebruikelijk is,dwingen dit te veranderen??) 

 

Zoals je waarschijnlijk weet ben ikzelf ook pensionado,en werk nog steeds op een nul uren contract,d.w.z.indien men mij nodig heeft kom ik opdraven,(dat is op dit moment soms + 40 uur per week)

Kleinere bedrijven zijn gewoon afhankelijk van mensen zoals ik,die kunnen zich geen kracht van 40 uur/week veroorloven omdat er daarvoor eenvoudig weg te weinig werk is.

Voor bedrijven zoals Appel e.d. is dat een stuk gemakkelijker,daar is altijd wel wat te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Europeaan mijn reactie sloeg op het stukje tekste van Pierre die hij zelf, ik denk bewust, heeft weggelaten in zijn quote. 

Handig hoor dat citeren en de rest van het stukje te wissen..... 

Ook een manier om discussie te voeren.

 

Nee, ik ben vel tegen de plannen van de vakbond 

Ik wil er mee zeggen, dat de gene die geen lange dagen/weken uren (meer) willen maken, dat daar een alternatief voor is. 

 

 

2 uur geleden zei lientje:

Er zijn zoveel soorten van transport, zoveel bedrijven waar je parttime kunt werken tegenwoordig in tegenstelling tot 15 jaar terug.

Alleen moet je als chauffeur daar zelf voor kiezen als jou werkgever die mogelijkheid niet kan of wil bieden omdat het niet in zijn manier van werken past bij jou prive situatie voor dan moment in je leven.  Maar laat de gene die wel willen gewoon hun uurtjes maken en lekker geld verdienen.

Ik lees hier zowel van Ger als van anderen, dat ze hun schaapjes bijna op het droge hebben en nu al lekker achterover hangen.

Gun degene dit hier voor kiezen dit ook in de toekomst.

Voor degene voor wie dit niet hoeft is er werk genoeg.

 

 

Ik zie nu dat het onderstreepte zinnetje waarschijnlijk verkeerd over komt. (ook iets met zelf er iets tussenuit knippen :stom:)

 

Gun het de jongens/meiden die er voor kiezen om met hard werken de kop van hypotheek te er af te werken met dit prachtige beroep. 

Net zoals men altijd hebt gedaan.

Voor wie het niet meer hoeft om lange dagen te maken, er zijn werkgevers genoeg waarbij je minder uren kan maken.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Maar dat is dus juist ondenkbaar voor die lieden die met die voorstellen komen.

Er ZIJN nog mensen die lange dagen, van huis, willen maken.....

Maar tegenwoordig wordt je "sociaal uitgebuit" als je langer dan een week van huis blijft….

Ben je zielig en moet je onder erbarmelijke omstandigheden in de cabine verblijven….

Ja, dat gebeurd bij menigeen uit de oostblok landen, maar de west europeesche korthaar???

Benbang dat de regelingen (die in het leven geroepen zijn en worden) enkel maar tegen "ons" zijn….

(nu zag ik wel dat ze de cabotage fink willen aanpakken, maar geloof nooit dat de controle dusdanig resultaat zal krijgen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Murphy:

Ben je zielig en moet je onder erbarmelijke omstandigheden in de cabine verblijven….

Ja, dat gebeurd bij menigeen uit de oostblok landen,

 

En dan kan het best nog wel eens zo wezen dat ze het in de cabine een beter verblijf hebben dan de familie thuis.

Maar ook dat wil de bond niet horen.

Nee straks met kerst krijgen we de zielige beelden weer op tv want dat staat zo geweldig.

Goed werk doet de bond toch he..... zegt dan een vriend van mij die in de havens werkt 🙄

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

dan zitten ze toch allemaal wel lekker te snurken en zijn niet naar de ledenvergadering geweest 🤣 en dat gebeurd wel vaker. Heb het zelf meegemaakt dat er met een halve man en een paardekop het onderhandelingsresultaat moest worden beoordeeld  en onvoldoende werd bevonden en besloten werd tot acties en dus ook staken. Later hoorde je van veel leden ¨goh, dat wisten we niet dat het hier om zo gaan¨ . Maar zo werkt het nu eenmaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15-12-2019 om 16:10 zei Pierre:


Jawel hoor Corné. Men streeft naar een 8-urige werkdag i.p.v. een 40-urige werkweek zodat je na 4 uur werken en dan stilstaat of naar huis gestuurd word tóch je 8 uur betaald krijgt. Dacht jij nou écht dat ik dat niet begrijp?

Tegelijkertijd lees ik in die voorstellen dat de vakbond naar een 40-urige werkweek streeft, waarbij het maken van overuren slechts incidenteel mag voorkomen en het maken van overuren terug wil dringen om de sector weer aantrekkelijk te maken voor zij-instromers. Dan heb je heel wat gewonnen met je 8-urige werkdag...

 

Leg me maar uit hoe ik het volgende moet lezen. Ik lees toch écht dat men vanuit de vakbond wil dat 8 uur per dag genoeg is, en het overwerk moet worden beperkt, liever nog afgeschaft. Gewoon met 40 uur in de pocket naar huis aan het eind van de week dus...;)

 

"Overwerk en werkdruk moeten we terugdringen. Wij stellen voor dat je maximaal 8 uur per dag mag werken. Het aantal uren dat je maximaal mag overwerken moet worden beperkt. Uiteindelijk moet het structurele karakter veranderen naar incidenteel overwerken", aldus de vakbond.


"Duidelijk blijft dat er structureel wordt overgewerkt in de transportsector. De vraag is hoe we dit kunnen terugdringen. Hoe gaan we samen zorgen voor ‘normale’ werkomstandigheden met een acceptabele werkdruk?"

"De FNV-achterban vindt echter dat overwerk alleen incidenteel mag plaatsvinden, geeft Dijkhuizen aan. Daarom wil de bond dat het minder aantrekkelijk en noodzakelijk wordt om overuren te maken".

"Tevens kan het terugdringen van overuren volgens hem helpen het chauffeurstekort te verminderen. ‘Als mensen geïnteresseerd zijn om chauffeur te worden, kan ik me voorstellen dat het hoge aantal overuren hen afschrikt. Door dit te verminderen, is het beroep aantrekkelijker voor instromers".

 

Dat langer willen werken zal dan wel mogelijk worden, net zoals iemand nu aan moest geven dat hij?zij geen bezwaar had om meer dan 48 uur te werken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei Off-Roader:

Valt wel mee toch? Denk dat velen min of meer zijinstromers zijn. 

Goed beschouwd ben ik dat ook. Voor ik in dienst moest als 20 jarige was ik werkzaam/deed een opleiding als autoschade hersteller.

Vond ik echt leuk werk. Maar toen moest ik in dienst en heb daar mijn vrachtwagen rijbewijs gehaald. Werd er takelwagenchauffeur. (DAF YA-616)

Na dienst zag ik toevallig een vacature voor een zandauto chauffeur, op een 6x6. Die had hetzelfde onderstel als mijn takeldoos, verdomd als het niet waar is.

Dus was er zo aan gewend om er mee te rijden. Leuk om te doen! Maar je bent jong en wilt graag verder weg, en toen de werkgever vroeg of ik wilde overstappen op het internationale werk heb ik dat gedaan. En nu weer terug als zandboer..

Ik ben ook in feite een zijinstromer. Achteraf gezien had ik beter de stroom wat verder af moeten zwemmen.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Pierre:

................... Denk je nou écht dat ik dat ik een discussie een bepaalde richting in wil sturen door gedeeltes van een reactie weg te laten?

.....

 

 

Ja.

In dit geval wel.

 

 

 

Had ik toch bijna een zinnetje vergeten weg te halen :stom:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In het speciaal transport waar ik in zat werden de dagen genoeg niet helemaal vol gewerkt en gereden. Of het kwam niet uit met tijden, bij het ene land overdag rijden het andere land weer alleen snachts en zodoende kwam het voor dat als je je gewerkte uren alleen maar opschreef je toch heel bekaaid eraf kwam aan het einde van de week. Dus wij deden exact wat Ger hier als schreef: 24 uur min 11 is 13 betaalde uren. Verschil is dat Ger nog schaft meenam in zijn berekening, volgens mij deed ik dat niet eens altijd. Geen idee wat de CAO daarover zegt maar ik schreef het en kreeg het betaald. Evenals de spertijden overal in Europa. Als dat tijdens het avondeten voorkwam trok ik er een uur af. Meer niet. En altijd alles betaald gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden