[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

voorstellen voor de nieuwe CAO


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
3 uur geleden zei roadtrain:

Hoewel we dat niet moeten willen is het wel een beetje doemdenken. 
immers wie laat die laatste twee maanden de auto’s rijden?

Waarom ga jij ervan uit dat ze je alleen de laatste maanden van het jaar thuis kunnen zetten?

Dat kan net zo goed begin van het jaar zijn. Of in een minder drukke periode, bv de vakantieperiode.

Ze moeten je 2080 uur per jaar betalen dan. Die uren hoef je niet perse in de eerste maanden van het jaar op te bouwen.

Als ze maar zorgen dat je aan die uren komt voor het eind van het jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Roadtrain ik ben het ook wel met je eens hoor wie bezet die laatste 2 maanden die auto, maar ja werkgevers zijn slim/sluw, invalkrachten mogelijk, vutters of uitzendkrachten.

 

Arbeidsmigranten vul maar in.

 

Ik hoop ook dat de soep niet zo heet gegeten word maar ik heb al meer rare dingen gezien in Holland transportland.

 

En misschien word ik wel een arbeidsbreker van jullie want vanaf November ben ik uitgewerkt.😎

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
54 minuten geleden zei corne64:

Waarom ga jij ervan uit dat ze je alleen de laatste maanden van het jaar thuis kunnen zetten?

Dat kan net zo goed begin van het jaar zijn. Of in een minder drukke periode, bv de vakantieperiode.

Ze moeten je 2080 uur per jaar betalen dan. Die uren hoef je niet perse in de eerste maanden van het jaar op te bouwen.

Als ze maar zorgen dat je aan die uren komt voor het eind van het jaar.

Dat kan natuurlijk door t hele jaar heen. Maar dan nog: als men besluit om je geen overuren meer te laten maken ( want daar gaat t dan om) hoe ga je dat gat opvullen als je chauffeurs de uren in tien maanden vol maakt? Zoveel extra mensen zijn er niet. Zelfs nu is er al/nog steeds vraag naar chauffeurs. 
denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt maar loon op basis van maand of jaartotaal moeten we absoluut NIET willen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Ger-1957:

met andere woorden ik maak me niet druk en zie wel 🙄

 

 

Nou nee hoor. En zal er ook mijn collega’s op attenderen dat ze dit onderwerp goed blijven volgen. Gelukkig worden wij altijd op tijd voorzien van flyers over cao overleg. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei tstle:

60 u in de week en in november krijg je dan te horen blijf maar thuis tot januari....


Nou ik zie me wel in de maanden Dec Jan en Februari onder een Thaise palmboom liggen en van maart tot eind november ut gas urop:cool:

Hoeft de kachel hier thuis 3 maanden ook nie veel te doen, dus dat scheelt weer in de stookkosten.

Daar langs ut strand staan heel veel palmbomen.
Waar zou dat toch zijn.

 

Afb0226.jpg

  • Like 3
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei roadtrain:

Dat kan natuurlijk door t hele jaar heen. Maar dan nog: als men besluit om je geen overuren meer te laten maken ( want daar gaat t dan om) hoe ga je dat gat opvullen als je chauffeurs de uren in tien maanden vol maakt? Zoveel extra mensen zijn er niet. Zelfs nu is er al/nog steeds vraag naar chauffeurs. 
denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt maar loon op basis van maand of jaartotaal moeten we absoluut NIET willen. 

Niets goedkoper dan het hele jaar 100% te moeten betalen voor je personeel, 

geloof me? Die auto’s zullen niet meer stil staan dan ze nu doen. 
en dan gewoon 7 dagen per week indien mogelijk voor dezelfde 100% vergoeding, 

win win voor de werkgevers lijkt mij. 
dat is waar ze heen willen. 
baart mij iig grote zorgen. Maar ik ben een van de weinigen denk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Minimaal 11 uur op standplaats. Wanneer precies kan ik zo niet zeggen, maar ik weet zeker dat ooit in het rijtijdenbesluit heet gestaan. 

 

Edit: hoewel ik niet beter weet dan dat voorheen de dagelijkse rust op standplaats minimaal 11 uur diende te bedragen, ben ik mogelijk abuis met de wekelijkse verkorte rusttijd: 24 uur onderweg, 36 uur op standplaats zoals vermeld in het vorige rijtijdenbesluit EG3820/85.

In dat geval heb je toch gelijk Peter.

 


 

Inderdaad,dit stond in art 8 van de vorige EU verordening ,3820/85

( toen ik vanmiddag reageerde had ik mijn "database"niet bij de hand:D)

 

En dit had slechts betrekking op de wekelijkse rust.

De dagelijkse rust mag op standplaats gewoon 9 uur bedragen,de tijd die je nodig hebt om heen en weer naar huis te reizen word in geen enkele verordening voorgeschreven,evenals de tijd die je minimaal op je bed moet liggen als je je dagelijkse rust geniet,al sta je 8.45 uur aan de bar te kwallen,geen hond die er wat van kan zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Kiepenboer:


Nou ik zie me wel in de maanden Dec Jan en Februari onder een Thaise palmboom liggen en van maart tot eind november ut gas urop:cool:

Hoeft de kachel hier thuis 3 maanden ook nie veel te doen, dus dat scheelt weer in de stookkosten.

Daar langs ut strand staan heel veel palmbomen.
Waar zou dat toch zijn.

 

Totdat ze je toch even een dagje inroosteren in die periode. Dan zul je wel moeten komen ;)

 

Op het moment maakt niemand zich druk. Want er is werk zat. Maar dat hoeft niet altijd zo te blijven. Werkgevers kijken vooruit. Als ze de maatregel maar ingevoerd krijgen kunnen ze zelf kijken of en wanneer ze daar gebruik van gaan maken.

 

De CAO voorstellen van de werkgevers zijn gewoon een flinke verslechtering van de voorwaarden. Die voorwaarden zijn al niet al te best. Zo werk ik bijv. parttime maar tot 40u krijg ik geen  toeslag op m'n overuren. In andere beroepen krijg je toeslag op alle uren boven je contracturen.

 

Waar zet de bond op in? 5%?

De werknemers in het Etos distri centrum krijgen er een stuk meer bij https://www.nu.nl/economie/6021430/loonsverhoging-van-675-procent-voor-etos-medewerkers-na-stakingen.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Windhoos:

Ja goed maar die 5% procent ben ik ook nog niet tegengekomen hoor. Al met al was het een hele grote mistboel.

 

 

 https://www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer/2019/10/25/bonden-eisen-5-meer-loon-in-nieuwe-cao-wegtransport/

 

5,6 % en daarna 3% per jaar zie ik nu.

 

Verder nog mooie voorstellen zoals overuren die gaan tellen vanaf 8 uur per dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei corne64:

Niets goedkoper dan het hele jaar 100% te moeten betalen voor je personeel, 

geloof me? Die auto’s zullen niet meer stil staan dan ze nu doen. 
en dan gewoon 7 dagen per week indien mogelijk voor dezelfde 100% vergoeding, 

win win voor de werkgevers lijkt mij. 
dat is waar ze heen willen. 
baart mij iig grote zorgen. Maar ik ben een van de weinigen denk ik. 

Ik deel je zorgen, gerust. 
maar zoveel chauffeurs in dienst hebben (als je die al kunt vinden/krijgen) om geen overuren te hoeven betalen is denk ik duurder dan overuren betalen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei roadtrain:

Ik deel je zorgen, gerust. 
maar zoveel chauffeurs in dienst hebben (als je die al kunt vinden/krijgen) om geen overuren te hoeven betalen is denk ik duurder dan overuren betalen......

Waarom zou dat duurder zijn? De rest van de tijd zetten ze daar gewoon deeltijd krachten op. of zzpers die er denk ik veel meer gaan komen met de nieuwe WAB.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei corne64:

Waarom zou dat duurder zijn? De rest van de tijd zetten ze daar gewoon deeltijd krachten op. of zzpers die er denk ik veel meer gaan komen met de nieuwe WAB.

 

Waarom denk je dat ze meer vrouwen en andere deeltijders op de vrachtwagen willen hebben?

Nu met een krapte aan chauffeurs heb je nog wat te vertellen welke dagen en hoeveel uur je wilt maken, maar dat die tijden eens in de zoveel jaar veranderen weet iedereen die langer in het transport werkzaam is. 

 

Maar het is toch van de zotte allmaal?

Als je iedere dag thuis bent is het misschien wel mooi om 8 uur per dag te werken (met behoud van loon van 12 uur, want die levensstandaard zijn wij gewent.)

2 chauffeurs per dag op 1 wagen. Vroege dienst/late dienst. 

Maar als je overnachtingen maakt gaat dit toch niet werken?

Niet voor een dure nederlander dan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Ger-1957:

Waarom niet? ooit van postiljon systeem gehoord?

 

Wat voor voordelen zitten daaraan voor de chauffeur die van huis is?

Maakt dit het werk leuker.... of misschien veiliger?

Hou je met dit werk het werk tot je pensioen beter vol zodat wij onder de minder zware beroepen gaan vallen?

 

Dit gaat op werken lijken (als we het zelfde bedoelen)

Wanneer werken leuk is, hou je lange dagen/weken ook vol.

Waarom wordt iemand internationaal chauffeur?

Nogmaals.... als je niet meer dan 10 uur van huis wil zijn, moet je een baan zoeken waar dit bij kan.

En niet een hele mooie beroepsgroep kapot maken omdat het jou beter uit komt om wat meer te rusten.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ger, ik, kan het blijven herhalen......

Er zijn jongens/meiden die graag lang en ver van huis willen. Die kiezen daar voor!!

Heerlijk op de lange baan en ze zien wel waar ze terecht komen.

Die groep zit niet te wachten op 8 urige werkdagen. En al helemaal niet  om om de 2 of 3 dagen thuis te zijn.

 

Er zijn jongens/meiden die hun werkweek in 4 dagen willen maken.

Di groep zit ook niet te wachten op 8 urige werkdagen. Die zijn liever 3 dagen achter elkaar vrij. Di kiezen daar voor!!

 

Er zijn chauffeurs die 1, 2 of 3 dagen werken en lange dagen willen maken (met overnachting)omdat ze het werk leuk vinden en om zo binnen een gezin een mooi tweede inkomen binnen te harken. Of rijden chauffeurs uit deze groep als bijbaan naast hun gewone werk omdat ze geen gezin hebben en niet alleen thuis willen zijn.

Ja Ger, die collega’s heb ik ook.Die groep zit vaak ook niet te wachten op 8 urige werkdagen.

 

Als je er voor kiest om te overnachten dan wil je toch uren maken? Of hoe zit dat?

Jij kent dus vele internationaal chauffeurs die op een dag langer stil willen staan dan dat ze werken?

En dan ook nog met behoud van het loon op basis van waar men nu een hypotheek van heeft.

 

Ik ken mensen uit meerdere beroepsgroepen die spijt hebben van roofbouw op kun lichaam, ik weet niet of dit op het moment nog ze extreem is in het transport. Toen ik 30 jaar geleden begon met mijn carrière had ik geen luchtvering, had ik geen elektrische pompwagen, Toen moest ik bij de Etos de containers met de hand nog naar mijn wagen slepen en waren de rijplaatjes waarover de containers de stoepen op of deuropening in werden geduwd nog niet van aluminium. De stoelen kon je nog niet helemaal 98% naar wens instellen.

Geen airco, geen standkachel. Het werk was toen vele malen zwaarder. 

Naar mijn idee heeft een internationaal chauffeur geen klagen. Hij/zij heeft zelf de keuze om de wagen uit te komen.

Hij/zij heeft zelf de keuze om een goed restaurantje op te zoeken. 

 

Naar mijn idee past het transport niet in 1 cao/ rtw wanneer we het iedereen naar het zin willen maken.

Wat hier al vermeld is en vaker is geschreven....

Als je iedere dag nog 20 tot 30 minuten enkele reis naar huis moet maken vanaf je standplaats, dan is 9 uur rust te kort!

Als je in je wagen overnacht is 11 uur voor vele chauffeurs te veel.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei lientje:

 

Waarom denk je dat ze meer vrouwen en andere deeltijders op de vrachtwagen willen hebben?

Nu met een krapte aan chauffeurs heb je nog wat te vertellen welke dagen en hoeveel uur je wilt maken, maar dat die tijden eens in de zoveel jaar veranderen weet iedereen die langer in het transport werkzaam is. 

 

Maar het is toch van de zotte allmaal?

Als je iedere dag thuis bent is het misschien wel mooi om 8 uur per dag te werken (met behoud van loon van 12 uur, want die levensstandaard zijn wij gewent.)

2 chauffeurs per dag op 1 wagen. Vroege dienst/late dienst. 

Maar als je overnachtingen maakt gaat dit toch niet werken?

Niet voor een dure nederlander dan.

 

Ze kunnen die toch op bv zondag weg sturen zodat hij vervolgens woensdag terug is.

Dan kan de rest van de week er een ander op.

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
54 minuten geleden zei lientje:

Ger, ik, kan het blijven herhalen......

Er zijn jongens/meiden die graag lang en ver van huis willen. Die kiezen daar voor!!

Heerlijk op de lange baan en ze zien wel waar ze terecht komen.

Die groep zit niet te wachten op 8 urige werkdagen. En al helemaal niet  om om de 2 of 3 dagen thuis te zijn.

 

Er zijn jongens/meiden die hun werkweek in 4 dagen willen maken.

Di groep zit ook niet te wachten op 8 urige werkdagen. Die zijn liever 3 dagen achter elkaar vrij. Di kiezen daar voor!!

 

Er zijn chauffeurs die 1, 2 of 3 dagen werken en lange dagen willen maken (met overnachting)omdat ze het werk leuk vinden en om zo binnen een gezin een mooi tweede inkomen binnen te harken. Of rijden chauffeurs uit deze groep als bijbaan naast hun gewone werk omdat ze geen gezin hebben en niet alleen thuis willen zijn.

Ja Ger, die collega’s heb ik ook.Die groep zit vaak ook niet te wachten op 8 urige werkdagen.

 

Als je er voor kiest om te overnachten dan wil je toch uren maken? Of hoe zit dat?

Jij kent dus vele internationaal chauffeurs die op een dag langer stil willen staan dan dat ze werken?

En dan ook nog met behoud van het loon op basis van waar men nu een hypotheek van heeft.

 

Ik ken mensen uit meerdere beroepsgroepen die spijt hebben van roofbouw op kun lichaam, ik weet niet of dit op het moment nog ze extreem is in het transport. Toen ik 30 jaar geleden begon met mijn carrière had ik geen luchtvering, had ik geen elektrische pompwagen, Toen moest ik bij de Etos de containers met de hand nog naar mijn wagen slepen en waren de rijplaatjes waarover de containers de stoepen op of deuropening in werden geduwd nog niet van aluminium. De stoelen kon je nog niet helemaal 98% naar wens instellen.

Geen airco, geen standkachel. Het werk was toen vele malen zwaarder. 

Naar mijn idee heeft een internationaal chauffeur geen klagen. Hij/zij heeft zelf de keuze om de wagen uit te komen.

Hij/zij heeft zelf de keuze om een goed restaurantje op te zoeken. 

 

Naar mijn idee past het transport niet in 1 cao/ rtw wanneer we het iedereen naar het zin willen maken.

Wat hier al vermeld is en vaker is geschreven....

Als je iedere dag nog 20 tot 30 minuten enkele reis naar huis moet maken vanaf je standplaats, dan is 9 uur rust te kort!

Als je in je wagen overnacht is 11 uur voor vele chauffeurs te veel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook jij snapt niet helemaal wat er met een 8 urige werkdag bedoeld word denk ik.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei corne64:

Waarom zou dat duurder zijn? De rest van de tijd zetten ze daar gewoon deeltijd krachten op. of zzpers die er denk ik veel meer gaan komen met de nieuwe WAB.

Waarom gebeurt dat nu dan al niet na 40 uur per week? Het is volgens mij niet eens haalbaar/uitvoerbaar. En als men voor de rest in moet huren door mensen die dan zoveel uren mogen maken als ze willen dan ligt de sector gouw plat denk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei roadtrain:

Waarom gebeurt dat nu dan al niet na 40 uur per week? Het is volgens mij niet eens haalbaar/uitvoerbaar. En als men voor de rest in moet huren door mensen die dan zoveel uren mogen maken als ze willen dan ligt de sector gouw plat denk ik. 

Dat gebeurd nu ook al . Ik werk zo 2 tot 3 dagen in de week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden