[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

voorstellen voor de nieuwe CAO


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
6 minuten geleden zei roadtrain:

Vrijwillig of gedwongen?

Ik denk dat jij je vergist in het aantal deeltijdwerkers in het transport.

Bij ons rijden er ook enkelen. Zelfs die 3 weken werken, en een week vrij zijn.

Als werkgevers goedkoper uit kunnen zijn doordat ze bij uitzondering overuren moeten betalen, kan er ineens heel veel denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Da Raymzter:

Maatwerk is noodzakelijk en niet alleen voor de werkgever...

Maat werk is beter voor elke werkgever. Nu moeten werkgevers soms vreemde constructie's bedenken om de werknemer tevreden te houden, Shompie zei het al in het verleden dat het niet  mogelijk is elke chauffeur tevreden te houden binnen 1 bedrijf met dezelfde CAO. En ik ken legio bedrijven waar chauffeurs hard weglopen omdat ze niet kunnen werken met de CAO beroepsgoederenvervoer en graag naar een bedrijf gaan met een eigen CAO. 

 

Verder blijf ik vinden dat het afdwingen van een CAO voor zowel werknemer als werkgever het ontnemen is van een recht, namelijk het recht op zelfbesluit en werk. 

Ik ben helemaal voor de werknemer die beslist of hij een CAO wil nageleefd hebben of niet en dat de werkgever zich daarna moet schikken, maar dan ook een betere handhaving op deze regel. Verder vind ik dat elke voordeelpositie voor bondsleden door een CAO moet worden verboden en worden gezien als een chantagemiddel om lid te worden van een vakbond.

Dus geen contributiebetaling voor de loonbelasting, geen extra vrije dagen enz. Vakbonden vinden dat zij een CAO moeten onderhandelen, terwijl het merendeel van Nederland niet lid willen worden/zijn van een vakbond maar wel moeten werken naar de CAO die hun worden opgelegd.... als ik hierover nadenk.... klinkt als moderne slavernij🤔

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei corne64:

Ik denk dat jij je vergist in het aantal deeltijdwerkers in het transport.

Bij ons rijden er ook enkelen. Zelfs die 3 weken werken, en een week vrij zijn.

Als werkgevers goedkoper uit kunnen zijn doordat ze bij uitzondering overuren moeten betalen, kan er ineens heel veel denk ik.

Moeten die deeltijd chauffeurs wel te vinden zijn natuurlijk. Dat er bij jullie " enkele werken" staat natuurlijk niet in verhouding met de hoeveelheid deeltijd chauffeurs die er moeten komen om niemand meer overuren te laten draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei Ger-1957:

Daarom willen de werkgevers ook niet naar een minimum CAO zeker, dan zou er een heel stuk flexibiliteit mogelijk zijn, maar nee de werkgevers liggen dan dwars.

Leg eens uit hoe dat komt ;)

 Omdat daarvoor ook voor de werkgevers voordeel moet zijn, in de laatste voorstellen stonden alleen voordelen voor werknemers. Jij weet donders goed dat ik voor meer sinergy ben tussen werkgever en werknemer zonder poldermodel. 

 

37 minuten geleden zei Ger-1957:

Laat ze zelf dan maar eens onderhandelen, of is dat misschien stiekem de bedoeling, krijgen we Roemeense lonen en geen pensioen  

Wel eens onderzoeken gelezen? Er zijn meer mensen die juist dat willen dan niet. 

Een maak van pensioen niet een vakbondsgewin, dat hoort een overheids verplichting te zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei HIT:

Verder vind ik dat elke voordeelpositie voor bondsleden door een CAO moet worden verboden en worden gezien als een chantagemiddel om lid te worden van een vakbond.

Dus geen contributiebetaling voor de loonbelasting, geen extra vrije dagen enz. 

Ga jij je eerst eens verdiepen hoe de CAO precies in elkaar steekt.

De contributie aftrek van belasting voor bondsleden kun je vergelijken met de hypotheek aftrek die je voor je huis betaald;

Heb je geen hypotheek;kun je niks aftrekken.

betaal je geen contributie aan een vakbond kun je ook niks aftrekken.

 

Bedoel je met "extra vrije dagen"die 18 ouwe lullen dagen?? daar kan iedere chauffeur die een bepaalde tijd ( 30 jaar dacht ik)als beroepschauffeur werkzaam is geweest aanspraak opmaken;wel of geen lid maakt niet uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HIT:

 

Een maak van pensioen niet een vakbondsgewin, dat hoort een overheids verplichting te zijn. 

Vakbond heeft niks met de pensioen te maken hoor.

Ja,ze kunnen zich sterk maken om de pensioenen te verhogen,maar zeggenschap hebben ze er weinig  over.
Verder is iedereen in Nederland die in loondienst is,verplicht deel te nemen aan een pensioenfonds,wel of geen lid van een vakbond maakt niet uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei europeaan:

 

 

Bedoel je met "extra vrije dagen"die 18 ouwe lullen dagen?? daar kan iedere chauffeur die een bepaalde tijd ( 30 jaar dacht ik)als beroepschauffeur werkzaam is geweest aanspraak opmaken;wel of geen lid maakt niet uit.

Voor hier weer een hele discussie over los barst. Dit bestaat niet meer.....(was idd 30jaar) alleen voor wie ze al hadden blijven ze. Er kan nu geen aanspraak op gemaakt worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei europeaan:

Vakbond heeft niks met de pensioen te maken hoor.

Ik reageerde hiermee op @Ger-1957 zijn uitspraak waarin hij doet lijken alsof pensioenafspraken alleen maar komen door vakbonden, hierop is mijn reactie dat daar vakbonden eigenlijk niets mee te maken zouden moeten hebben.

 

50 minuten geleden zei europeaan:

De contributie aftrek van belasting voor bondsleden kun je vergelijken met de hypotheek aftrek die je voor je huis betaald;

Heb je geen hypotheek;kun je niks aftrekken betaal je geen contributie aan een vakbond kun je ook niks aftrekken.

Dat is bull. Een huis kies je zonder dat er arbeidsvoorwaarden, -verplichtingen of -regels aan zitten. Een huis kies je om in te wonen. Deze regel is alleen ter bevordering om mensen lid te krijgen/houden van een vakbond. Kun jij mij een vereniging aanwijzing die deze zelfde uitzondering heeft?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei iveco 35c17:

Moeten die deeltijd chauffeurs wel te vinden zijn natuurlijk. Dat er bij jullie " enkele werken" staat natuurlijk niet in verhouding met de hoeveelheid deeltijd chauffeurs die er moeten komen om niemand meer overuren te laten draaien.

Deeltijd werkers willen juist geen overuren werken. 
Die willen een paar dagen per week werken.

Ze zijn dus in feite perfecte mensen om op een auto te zetten waarvan de chauffeur thuis zit. 
heel dat 2080 uur gedoe komt niet zomaar uit de licht vallen. De werkgevers hebben bij de laatste drie cao rondes altijd al gepleit voor 160 uur per vier weken of 173 uur per maand.

Dat heeft maar een doel! Van de dure overuren af komen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei roadtrain:

Voor hier weer een hele discussie over los barst. Dit bestaat niet meer.....(was idd 30jaar) alleen voor wie ze al hadden blijven ze. Er kan nu geen aanspraak op gemaakt worden. 

Maar er wordt wel 0.75% voor betaald door degene die dachten er ooit aanspraak op te kunnen maken. ( Of nieuwe mensen die bij een ex-KNV bedrijf werken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 3-1-2020 om 22:35 zei tstle:

 

 https://www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer/2019/10/25/bonden-eisen-5-meer-loon-in-nieuwe-cao-wegtransport/

 

5,6 % en daarna 3% per jaar zie ik nu.

 

Verder nog mooie voorstellen zoals overuren die gaan tellen vanaf 8 uur per dag.

Klopt dat is wat de bonden zeggen, maar het ging mij om wat de werkgevers bereid zijn te bieden en DAAR mis ik nog een stukje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
50 minuten geleden zei Kiepenboer:

Zijn er bij jullie in Uden wel chauffeurs die laten we zeggen tussen de 50/60 uur per week werken?

Zonder te compenseren, dus alles betaald?

Yep, ikke. Gemiddeld 55 uur en er wordt geen seconde geschrapt. In het begin controleerde ik bij mijn huidige werkgever elke keer het loonstrookje omdat mijn vorige werkgever er regelmatig (zeg maar gerust elke keer) een zooitje van maakte. Kon je steeds aan de telefoon gaan hangen en een welles/nietes spelletje gaan spelen. Heb ik nu gelukkig geen last meer van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei roadtrain:

Voor hier weer een hele discussie over los barst. Dit bestaat niet meer.....(was idd 30jaar) alleen voor wie ze al hadden blijven ze. Er kan nu geen aanspraak op gemaakt worden. 

Klopt,ik wilde alleen benadrukken dat de aanspraak op deze 18 dagen ook gold voor niet vakbondsleden.
Voorwaarde was echter wél de de werkgever aangesloten was bij KNV,ook een soort vakbond,maar dan voor werkgevers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei HIT:

 

 

. Deze regel is alleen ter bevordering om mensen lid te krijgen/houden van een vakbond. Kun jij mij een vereniging aanwijzing die deze zelfde uitzondering heeft?

 

Misschien niet belangrijk,maar deze regel is niet ingesteld door vakbonden,die hebben over dit soort regels niks te vertellen.

Deze regel is ingesteld door de belastingdienst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Windhoos:

Klopt dat is wat de bonden zeggen, maar het ging mij om wat de werkgevers bereid zijn te bieden en DAAR mis ik nog een stukje.

Die discussie over die 8 uur per dag garantie word al gevoerd bij iedere CAO onderhandeling zolang er werkgevers en werknemers organisaties bestaan.

Ook nu zal alles wel bij het oude blijven,de werkgevers eisen de hoofdprijs,en als ze dan zakken met hun eisen laten ze daarmee z.g.z. "hun goede wil "zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid




Ook nu zal alles wel bij het oude blijven,de werkgevers eisen de hoofdprijs,en als ze dan zakken met hun eisen laten ze daarmee z.g.z. "hun goede wil "zien.


Alleen uitkijken dat ze niet zakken tot 160 uur (wat ze al een poosje willen),Als blijk van "goede " wil
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja ik weet het niet met die uren garantie. Het blijft een moeilijk iets.

Nu is het even rustig en straks rijden wij weer dikke dagen......Tenminste dat is bij mijn werkgever zo.

Ook nu weer, er zijn te veel vormen van transport dus het is ook nu weer moeilijk om voor de hele beroepsgroep te spreken.

Als er geen werk is dan is er geen werk, en als het bij de opdrachtgever het druk is zal het werk toch moeten worden weggereden.

Zo werkt dat eenmaal bij ons .... in de groente/fruit/levensmiddelen/winkeldistributie/horeca.

 

Op dit moment is het dus rustig. Ik zit mij te bedenken hoe mijn werkgever iedere chauffeur zijn/haar uren kan garanderen 🤔

Ik sta voor mogen op reserve en kan tussen 8.00 en 9.30 worden gebeld, of ze moeten vandaag al iets weten?

Ze kunnen natuurlijk ook werk gaan zoeken voor de rustige periode.

Voor Leen Bakker meubels bij particuliere klanten afleveren zoals ze dat tijdens de crisis bij een collega transportbedrijf deden.

Of je daar blij mee moet zijn? 

Natuurlijk zou het mooi zijn als je gegarandeerd 8 uur op een dag maakt, maar is dat altijd haalbaar in het transport waar je afhankelijkheid van verkeer en wachttijden? Soms zit het mee, soms zit het tegen.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei lientje:

 

Natuurlijk zou het mooi zijn als je gegarandeerd 8 uur op een dag maakt, maar is dat altijd haalbaar in het transport waar je afhankelijkheid van verkeer en wachttijden? Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Het kan en mag toch niet de werknemer zijn probleem zijn dat een werkgever geen werk heeft.

Hoe denk jij dat dat in andere bedrijfstakken werkt?

Als er daar om wat voor reden even wat minder werk is, Moet het personeel ook gewoon 8 uur per dag betaald krijgen.

Die 8 urige werkdag zou niet meer dan normaal zijn.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden