[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

voorstellen voor de nieuwe CAO


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
2 uur geleden zei doemijnbest:

Ieder zijn meug Pierre en natuurlijk is het fijn dat je het naar je zin hebt maar wat me wel opvalt is dat b.v. zeer veel chauffeurs als single door het leven gaan en kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit ook  het vak wel eens met zich mee zou kunnen brengen. En zo denk ik dat er nog wel meer zaken zijn die het vak Chauffeur met zich meebrengen en je kunt je afvragen of dat de bedoeling van werk moet zijn .

IK weet niet waar en bij welke bedrijven jij je indrukken op gedaan hebt?

 In de kringen waar ik verkeer komen ,onder de chauffeurs ,ook scheidingen voor, maar dat is bitter weinig.

Niet meer dan bij mensen die een reguliere baan hebben,iedere avond thuis zijn ,en waar dus snel de verveling in het huwelijk toeslaat.

Wij zijn bijna 48 jaar getrouwd met elkaar,en ik heb altijd internationaal gereden,daardoor komt je huwelijk niet in een sleur dus.

Je kunt dus stellen dat het feit dat ik nachten en weekenden van huis was mede mijn huwelijk gered heeft.:D :D

Iemand die chauffeur is,en wiens huwelijk niet goed gaat,zal dat zeker ook niet redden door iedere avond thuis te zijn,integendeel.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Ger-1957:

Wat ik al zei, maar nu nog de Nederlandse chauffeur wakker maken.

Die blijven maar denken dat het allemaal wel los zal lopen :rolleyes:

 

Gister mijn pensioen even op een rijtje gezet, de hypotheekverstrekker werkt ook mee, dus over 2 jaar en een bietje is het gedaan voor mij, met de 65 er uit en dan zal het me worst wezen wat de Nederlandse chauffeur doet, heb mijn (chauffeurs) leven lang geknokt voor een betere CAO, maar daar ben ik dus al mee gestopt, je zult me dan ook gemist hebben in de vergadering windhoos ;)

Klopt heb je gemist.

Nou troost je Ger ik sta nog korter bij miijn pensioen, moet(mag) nog een klein jaar ben nu 65 en 5 maanden😉,  maar ik vond dit zo ver gaan dan ik toch besloten had om me in te zetten voor mijn collega's, maar ja als ze achter de dikke boom blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

.. en, zoals ik zei.. op de zondagmiddag weg zonder toeslag en op zaterdagochtend terug komen zonder toeslag..

maar ach.. wel elke doordeweekse avond in de kroeg. :p

 

Maar goed, ik denk ook dat de distributiechauffeurs die niet écht ver weg komen (Benelux/Rühr) maar wel de hele week van huis zijn.. wel uren willen maken en niet onnodig lang op de parking gaan staan..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Murphy:

 

Maar, als ik onder weg was, was dat om geld te verdienen en niet iedere dag 12 tot 15 uur op een P te staan….

Ik zit nu in een branche waar zulke pauze vaak voorkomen, dit geeft mij de kans om wat van de wereld te zien buiten autowegen en industriezones en ambetante pipos in bedrijven. 

Inderdaad, ik verdien er een stuk minder door maar eerlijk gezegd, liever zo dan meer verdienen en constant jakkeren en jagen voor een extra €. 

 

Maarja, ik ben ook geen echte trucker, eerder een zwerver die niet kan stilzitten 😂

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het juiste document......................toch???

 

(laatste regel)

Een pilot uitvoeren om bij (zeer) goede prestaties iemand extra te belonen.

 

In de ellende van iedere dag die verkeer heet, getergd door sacherijnige figuren op ontvangst bureaus, strepende managers en al die andere gebeurtenissen die ons vak..........leuker maken zet je dit in een voorstellen brief??????

Kolere, het wordt steeds interessanter om chauffeur te worden!

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Ger-1957:

Grofweg mis dus.

 

Vervoerd gewicht in tonnen
In 2017 hebben Nederlandse beroepsvervoerders 534 miljoen ton aan goederen vervoerd over de weg, dat is 2,7% meer dan in het voorgaande jaar. In het binnenlands vervoer ging het om 415 miljoen ton, in het internationaal vervoer ging het om 119 miljoen ton. 
Van deze hoeveelheid lading uitgedrukt in tonnen betreft 78% binnenlands vervoer en 22% internationaal vervoer. 

En hiermee bewijs je dus dat de schatting van Rob behoorlijk klopt. Jou staatje geeft aan dat 22% internationaal vervoer is, we weten allemaal dat een rit naar bijvoorbeeld München langer duurt dan een rit naar Schubbekuttenveen dus is het logisch dat er, per ton gerekend, meer vracht nationaal vervoerd kan worden dan internationaal (even gerekend met gelijk aantal auto's). Wil je de stelling van Rob ontkrachten dan zul je een overzicht moeten hebben met bedrijven nationaal en bedrijven internationaal, wat dus vrij moeilijk is aangezien er veel bedrijfjes zijn met grootheidswaanzin en zicht internationaal noemen terwijl ze niet verder komen dan (bijvoorbeeld) Emmen centrum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is leuk dat we dromen van de perfecte Nederlandse CAO, die linksom of rechtsom kostenverhogend gaat werken.

 

En dan lees ik dit:

https://www.transport-online.nl/site/109826/7000ste-vrachtwagen-voor-girteka-logistics/

 

"Girteka Logistics heeft haar 7.000ste vrachtwagen toegevoegd aan haar vloot. In 2016 waren dit er nog 2.900. En de groei stopt hier nog niet. Girteka Logistics wil tegen 2021 10.000 vrachtwagens en 20.000 chauffeurs over de Europese wegen hebben rijden."

 

En die groei lukt natuurlijk alleen als de concurrerende Nederlandse bedrijven straks 5% bruto (+ de bijbehorende opslag op de pensioenpremie) meer moeten betalen.

 

Ik heb een Litouwse collega die al sinds 2005 voor mijn Nederlandse baas rijdt. Hij woont in Litouwen in een vrijstaand huis op bijna 1 hectare grond. Op dat terrein wordt nu ook een huis voor zijn zoon gebouwd. Hij rijdt privé een vrij jonge BMW X5 diesel (oja, "There are no registration and/or road taxes in Lithuania at this time."). Hij vindt het Nederlandse CAO-loon fantastisch!

 

Het zou in mijn ogen beter zijn als de vakbond ook eens naar de kostenkant voor de chauffeurs zou kijken en dan vooral naar hoe de overheid steeds meer dingen schijnt te moeten regelen en dat middels belastingverhogingen financiert. Ik bedoel de ambtenaren zijn nu vast al een plannetje aan het bedenken om die 5 procent middels belastingen af te romen. Het verschil in belastingdruk (vooral die "nuttige" belastingen zoals energieheffingen, recyclebijdrage, legeskosten en niet te vergeten chauffeurskaarten) is gigantisch vergeleken met Litouwen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-12-2019 om 08:31 zei Pierre:

 

Dat bedoel ik helemaal niet, wijsneus.

Je lult over zondag vertrekken en op zaterdag thuiskomen, en op doordeweekse dagen 's avonds in de routiers zitten. Daar weet jij allemaal niks van...

 

Kennelijk heb je mijn eerdere post (op de vorige pagina) over het hoofd gezien:

 

Op 8-12-2019 om 14:36 zei Durashift:

Zoals de TLN nu voorstelt.. ga jij straks gewoon voor 100% weg op de zondagmiddag, Pierre.

Is dat wat je wilt? Je vertrekt toch mede op de zondagmiddag om een beetje geld te verdienen..;)

 

Ik had het inderdaad niet over mijn eigen situatie, wél over de voorstellen die de TLN in gedachte hebben en die jou, in mijn ogen, substantieel kunnen raken gezien het werkpatroon dat jij leidt en op het forum te lezen valt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-12-2019 om 19:31 zei Localton:

Ik bedoel de ambtenaren zijn nu vast al een plannetje aan het bedenken om die 5 procent middels belastingen af te romen. .

 

 

Loonsverhogingen zijn altijd brutto,dus ambtenaren hoeven helemaal niks uit te denken.

Als jij ,brutto,meer gaat verdienen gaat je belasting ,procentsgewijze ,mee omhoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Velen hier, en zeker Pierre, bekijken dit onderwerp en alles wat er verder in het transport gebeurd door de ogen van een internationale chauffeur.

Maar niet iedereen doet dat werk. Ik dus ook niet. Heb jaren internationaal gereden maar dat hoeft van mij niet meer. Werk nu altijd tussen de 40 en 50 uur per week en vind dat mooi zat.

Er is immers meer dan alleen maar werken. Maar omdat ik zelf ook internationaal heb gereden weet ik best wat Pierre bedoeld. Mocht ik dat werk nu nog doen zat ik ook niet te wachten op 40 uur p/w.

 

Maar wanneer je bv supermarkt distributie doet denk ik dat je 40 uur wel genoeg vind. Ikzelf werk voor de woning/wegen/landbouw en grondverzet sector. En vind 40 uur dus ook wel genoeg.

Dat ik dan veel minder verdien dan een Pierre zal me een zorg zijn. Heb nu tijd voor andere dingen.

Maar om de kat nog méér in de gordijnen te jagen, lees dit:

 

https://www.ad.nl/ad-werkt/cnv-wil-30-urige-werkweek-we-houden-elkaar-gevangen-in-een-ziekmakend-systeem~acded2d0/

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:


2009...Lekker relevante info ook. :rolleyes:
Kon je niks anders zo gauw van het internet plukken?

Je wou toch weten hoe het vroeger ging?.......

 

ook ik wil graag zelf bepalen hoeveel uren ik maak meest in Nederland en meestal savonds thuis. Heb nooit anders gedaan 55/65 uur per week. 
 

denk ook dat al deze vage plannen niet gaan werken in het transport. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei Pierre:

 

Je weet het nog hé Lientje. Pa gaat werken, moeder regelt het huishouden, doet thuis de boontjes doppen, sokken stoppen en truien breien en 's avonds nog effe met de beentjes wijd. Om 7 uur het nieuws op TV en de Fabeltjeskrant kijken -uiteraard nog steeds zwart-wit TV- en dan op tijd naar bed.
Wèl heb ik twee weken geleden een heuse VHS videorecorder gekocht bij de kringloopwinkel. Dit op advies van de medewerker daar, het was toch iets jonger en moderner dan het verouderde Betamax-systeem. Nu gaan we sparen voor een kleuren TV!

 

Als jij je vrouw daarmee gelukkig kan maken. Waarom niet he 👍

Jij hebt vast een groot gezin te onderhouden. Ik begrijp nu waarom jou vouw je de hele week van huis stuurt om te werken.

Zo snijdt het mes aan twee kanten 😜

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:



"Tevens kan het terugdringen van overuren volgens hem helpen het chauffeurstekort te verminderen. ‘Als mensen geïnteresseerd zijn om chauffeur te worden, kan ik me voorstellen dat het hoge aantal overuren hen afschrikt. Door dit te verminderen, is het beroep aantrekkelijker voor instromers".

 

Juist dit zou mensen over de streep kunnen trekken om voor dit vak te kiezen.

Ik hoor in mijn omgeving in ieder geval vaak van niet-chauffeurs dat de vele uren nu juist de reden zijn om geen chauffeur te willen worden. 

Tijden veranderen. Mensen willen niet meer hun leven aan hun baan aanpassen. Liever andersom.

 

Nederland is niet voor niets wereldkampioen in deeltijd werken. 

Las een tijdje terug een artikel over het leraren tekort, een hot item op het moment.

Daarin stond dat wanneer alle leraren 35 minuten  per week langer zouden werken het hele tekort is opgelost. Maar dit gaat niet gebeuren.

Een leraar noemde deeltijd werken een verworven recht waar hij niet van af zou zien. Naar het schijnt werkt vrijwel elke docent in Nederland in deeltijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Inderdaad, leraren genoeg, en die leraren hebben allemaal hun opleiding afgerond.

Net als o.a artsen en andere hoog opgeleide mensen die in deeltijd werken.

Die hebben in de tijd van langleveheteeuwigstuderen,  de samenleving veel geld gekost.

 

Ik ga er ook van uit dat mijn dochters, die moeten lenen voor hun studie, niet gaan sokken stoppen hoor Pierre wanneer ze klaar zijn met hun opleiding die hun meer 2000 euro per jaar kost. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

 

 

Ben net bezig om alles op een rij te zetten en zo als het er nu uit ziet ga ik ergens tussen mijn 63 en 65 stoppen met werken, heeft die ping toch nog wat opgebracht :ja:LOL

Ger ik zeg niet veel en reageer ook niet veel. Maar zelf altijd voor mijn eigen belangen opgekomen. En ja veel uit de ping gegeten,omdat mijn gezin al had gegeten voor ik thuis was. Veel dingen verkeerd gedaan, ja. En leven en nog steeds leven voor mijn werk, ja. Gemiddeld 60 uur in de week werken, ja. Een vriendin thuis zitten die van je houdt,ja. Privé veel voor moeten laten zoals een huwelijk, ja. Maar altijd zelf voor gestaan wat ik heb gedaan,ja. Ook alles op een rijtje,ja. En zonder overal tegenaan te schoppen en alles op een goed geregeld hebben met mijn 55 stoppen met werken,ja. Genieten van het leven wat ik nu heb met 1 dochter en 1stiefdochter en 1 stiefzoon,ja. En ja ik zal het werken na mijn 55 niet opgeven maar het hoeft niet meer maar mag wel. Dus zal wel een 0 uren contract worden, maar dat mag dan ook na 40 jaar werken. Er zijn dus nog steeds mensen die het zonder overal tegenaan te schoppen of andere mensen in hun mening menen mee te moeten nemen er ook komen. En voordat oude citaten erbij gehaald worden, gelukkig geen cao waar het vastgelegd is wat je mag verdienen. Daarom ben ik ook voor een cao waar de snipperdagen,minimum loon etc vastgelegd zijn. En de rest het aantal uren en wat je zelf denkt dat je waard bent voor je werkgever. Het heeft mij in ieder geval zoals hierboven beschreven goed gedaan en nog steeds. Maar ja daar in tegen ben ik en blijf ik die simpele machinist die graag af en toe een stukje mag sturen. En die op zijn pasje ingeeft na 2 of 3 maanden dat hoj rust heeft genoten. Wat moet ik anders in vullen, ik geniet van mijn werk en leven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden