[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

4 dagen werken in de week


Japii

Vraag

  • Forumlid

Ik ben 62 en zit er aan te denken om 4 dagen te gaan werken in de week, nu is het allemaal nog in het begin stadium dus stel ik hier eens even de vraag hoe dit aan te pakken.

Werk nu dus 5 dagen ben meestal de hele week van huis ....dus nachtvergoeding en meestal rond 60 uur in de week.

Ben alleenstaande met eigen huis zonder hypotheek en verder ook geen schulden.

Wat is nu slim? 

Werkweek van 32 uur en overuren als het bedrijf daar in mee gaat...of misschien 8 uur 100% tot 40 uur en de rest 130%(denk niet slim)

Werkweek van 40 en de rest overuren.

Wat is beter voor je pensioen en wat zijn de gevolgen als je word ontslagen?

Misschien zijn er hier al een paar die 4 dagen werken?

Ik snap dat als ik het echt door wil laten gaan ik met iemand van het pensioenfonds moet overleggen......maar voor nu is het maar om een idee te krijgen.

 

mvg

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Hier over stond laatst 'n artikel in de TON , volgens het pensioenfonds maakt het niet uit in hoeveel dagen je die 40 uur maakt , ook zal het niet spectaculair zijn als je de laatst jaren wat minder werkt {inlegt} , voor je latere pensioen .

Ikzelf ben met 63 gestopt , {ben nu 67 } , er was toen nog 'n overbruggingsregeling , het scheelt mij nu € 10.00 in de maand .

Ik werk nu nog  wat parttime. voor de lol .

Bel maar eens met het PFV , er is meer mogelijk dan je denkt .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

In rustiger tijden maakt het wel degelijk uit. Met 40 uur op contract maak je sowieso 160 uur per loon periode.
Bij 32 uur kom je maar op 128 uur per loon periode.


—- nulli cedo —-
Dat klopt als een bus, maar TS gaat uit van na 32 uur 130%, tenminste dat maak ik op uit zijn vraag, maar bij 40 uur kan de werkgever je in rustige tijden ook verplichten om 5 dagen te gaan werken voor de 40 uur, tenzij je een tvt potje opspaart.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

@Pierre , de 130% overuren gaan pas lopen na 40 uur in de week, ongeacht welk contract je ook hebt, heb je een 32 uren contract ga je na die 32 uur wel overuren maken maar die worden gewoon tegen 100% vergoed.

 

Dus of je nu 4 of 5 dagen werkt maakt niet zoveel uit, alleen dat je in 5 dagen meer uren kunt maken, maar ik kies ook voor vrije tijd en 4/5 dagen bevalt mij prima, om de week een zaterdagje erbij en elke woensdag lekker uitslapen.

 

Was het maar waar dat na 8 uur werken per dag het overuren zijn, dat is nu het puntje 8 uur werken per dag wat men in de CAO wil afspreken.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei Pierre:


Hoe is een 0 uren contract geregeld m.b.t. ziektewet, pensioenopbouw etc.?
Dat laatste hoeft in bepaalde gevallen niet echt van belang te zijn omdat de partner soms al pensioen opbouwt, maar niet iedereen is in de gelegenheid om -of wil met een 0 uren contract werken.

 

Ziektewet krijg ik het salaris van wat ik het afgelopen jaar gemiddeld heb gewerkt.

Incl. overuren, min vakantiedagen. 

Pensioen bouw ik net als iedereen gewoon op over mijn gewerkte uren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Of je een 0 uren contract hebt of een 32 uren contract als je dezelfde uren maakt per week blijven de inkomsten hetzelfde, en een 0 uren contract word wetrelijk toch niet geaccepteerd als je regelmatig werk.

 

En als je partner ineens wegvalt ligt het er aan hoe je prive leven in elkaar zit en hoe je er dan financieel voor gaat staan, in mijn geval zit mijn partner er prima warmpjes bij, ikzelf trouwens ook, het was met mijn vorige vrouw iets minder geregeld, daarom krijg ik nu een karig nabestaande pensioentje en toen net genoeg om haar uitvaart te kunnen bekostigen, het grafmomument moest uit eigen zak komen.

 

Als je het meemaakt sta je ineens voor een hoop zaken waar je nog nooit aan gedacht had of bij stilgestaan had, en eigenlijk wil je die ervaring op je 37ste nog helemaal niet mee maken, en gun ik het ook niemand.

 

En ja Pierre, die overuren, heerlijk azijnzeiken op de CAO, maar lezen ho maar, staat het toch duidelijk in hoor, en niet alleen bij ons vak hoor, bij veel meer, en dan wilde de werkgevers bij de vorige ronde die 30% nog halveren naar 15% , maarja, gelukkig had ik tijd om naar de bijeenkomsten te gaan en te dreigen met aktie's, ik heb jou er niet gezien trouwens, als dat niet was gebeurd dan was het nu huilen geweest.

 

Oja, Ger was er ook bij.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Pierre:


Nee hoor, waarom zou ik?
Maar ik kan me ook voorstellen dat je na zoveel jaren samen -in peace en vree- en de financiële zaken op orde, eigenlijk ook geen idee hebt waar je voor komt te staan als je onverhoopt plotseling alleen komt te staan met je 0-uren contract. Dan liggen de kaarten opeens heel anders op tafel in 'die toekomst'....

 

Vertel, wat heb ik over het hoofd gezien wanneer ik er alleen voor kom te staan? 🤔

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je mag er alles van vinden Pierre, maar het continu afbranden van de personen die wel wat willen doen om er nog iets van te maken is jou botte bijl methode, van mij mag je hoor je maakt mij de pis niet lauw.

En wat betreft het vertrekken van mij had alles met de overname te maken, ik wilde niet onder het beheer van shompie vallen, en dat is de reden van het opheffen van mijn toenmalige account.

En ik wil graag mee beslissen, en voor de vorige ronde heb ik tegen gestemd, ik was van mening dat er meer te halen was toen de KNV waar ik onder viel opging in de TLN cao, die kans is verkeken en nu met de huidige animo ben ik weer bang voor een verslechtering, maar wel het gezeik aanhoren van degene die van achter een dikke boom lopen te roepen dat het zo slecht is met de resultaten, de algehele mentaliteit in dit land is, laat een ander het maar oplossen.

En lezen wat men wil bereiken is ook best moeilijk, je hoeft niet na 8 uur stil te gaan staan, men wil dat het niet meer een verplichting word dat je doorgaat tot de max.

Word tijd dat de stilstand en langzaam achteruit boren van ons vak eens stopt, het is en blijft een mooi vak en voor ieder wat wils, tijd om een verder te kijken dan je eigen cabine of tak waar je in rond toert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Pierre:

Stel dat je er onverhoopt helemaal alleen voor komt te staan, dan denk ik wel dat dat zeker invloed zal hebben op het inkomen en andere financiële zaken.

 

Oke, ja dat weet ik wel zeker. Maar dat zou ook voor jou gelden wanneer jou vrouw meer dan 24 uur per week werkt.

Als chauffeur haal je een leuk loontje binnen in 2 dagen. Naar mijn idee maakt het weinig uit of je nu een vast contract hebt of een 0 uren contract maar ik kan het verkeerd hebben hoor. 

 

Mijn werkgever houd mij in ieder geval die 2 dagen in de week wel aan het werk, anders is er wel een ander bedrijf in de buurt waar ik aan het werk kan en js het 👋👋. Maar Peter is een beste baas die door heeft dat flexibele krachten die wel eens een dagje meer willen maken hun waarde hebben waar je zuinig op moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 1-11-2019 om 10:08 zei trieftol:

Bij ons werken ze parttime met gewoon 40 u in de week (4 dagen), zo heeft het geen  invloed op je pensioen opbouw 

Dan is het ook geen parttime job. 

Wanneer er daadwerkelijk een contract van 4 dagen is, dan staat dit bij mijn weten voor een loongarantie van 32 uur.

Evengoed gaat de overwerk toeslag (+30%) pas na 40 uur in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 1-11-2019 om 21:37 zei Pierre:


Hoe is een 0 uren contract geregeld m.b.t. ziektewet, pensioenopbouw etc.?
Dat laatste hoeft in bepaalde gevallen niet echt van belang te zijn omdat de partner soms al pensioen opbouwt, maar niet iedereen is in de gelegenheid om -of wil met een 0 uren contract werken.

Voor mij is ,ondanks ik 65 + ben,en een 0 uren contract heb,gewoon een inkomens verzekering afgesloten door het bedrijf waar ik werk,

Als ik ziek word krijg ik gewoon betaald over het gemiddelde van de laatste 3 maanden.

Maar ja,ik werk niet in het beroeps goederenvervoer ,maar in het eigen vervoer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 1-11-2019 om 23:33 zei Gast:

en dan wilde de werkgevers bij de vorige ronde die 30% nog halveren naar 15% ,

 

 

 

IK lees de discussie nu pas maar,stond tegenover die halvering van 30% naar 15 % overuren toeslag niet een structurele verhoging van het 100 % uurloon, het basisloon voor 40 uur.

( de juiste bedragen weet ik niet meer)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden