Spring naar bijdragen

Het moet anders...


Recommended Posts

  • Forumlid

Het moet anders...

Het chauffeursforum wordt al 15 jaar gekenmerkt door conflicten. Zonder te willen wijzen naar wie dan ook. En deze conflicten werden altijd op een conflictmanier opgelost. Dat kan nooit veel voldoening hebben gegeven.

Het forum gaat naar de kloten. Excuseert u mij mijn Limburgs. Misschien is het te laat, is het al naar de kloten. Er ilijkt geen lijn te zijn, geen sturing, geen strategie. het kabbelt voort. Het beheer geeft ook duidelijk aan, dit ligt bij de admins. 
Ik heb zelf een paar kleine forums gerund. Met een man of twaalf. Alle mensen met een zeer sterke eigen mening, die geen blad voor de mond nemen. Dat ging altijd prima. Nooit iemand hoeven te verwijderen. Wij gingen uit van het principe: iedereen is groot en volwassen genoeg zich te gedragen. Nu snap ik best dat dit misschien ook de insteek van de huidige admins is, maar de reacties zijn altijd weer in het conflict.


Ik zag mezelf op die forumpjes als gastheer. Met 12 man kun je ook gerust democratisch beslissen, ik was slechts degene die een lijn uitzette, deze onderbouwde en ter beoordeling aanbood. En dan kwam er vanzelf de nodige input. Maar goed, ik kan tegen onderbouwde kritiek. We hadden allemaal een veto, als iemand het er niet mee eens was gebeurde het gewoon niet.


Dat gaat hier natuurlijk niet werken. Maar de rol van de admins kan wel anders. Een goede gastheer duidt, praat. Een goede uitsmijter lost alles op door te praten. En pas als er echt niet meer te praten valt, dan wordt iemand pas buiten gezet.

Maar het gaat hier nu niet om de rol van de admins, dat is een detail. Het gaat erom dat het anders moet.
Het forum is nu in handen van twee man. Eentje gaat er mee stoppen. De ander geeft geen sturing, want ziet dat niet als zijn taak. Oke, ik snap de insteek, maar daarmee leg je een stuk macht bij een admin. Als die een dergelijke macht willen, laat ze dan zelf beheerder worden.
Het is niet mijn bedoeling om HIT en SPL nu te bekritiseren. Ze hebben hun nek uitgestoken om dit forum in leven te houden. Maar het werkt gewoon niet. Misschien is de koek ook echt op.

Laat het forum nou eens van de forumleden zijn. Die maken het forum. En door al het gedoe wordt dat steeds minder gemaakt... Het schijnt niet eens meer openbaar te zijn.

Maar ja, dat klinkt: het forum van de forumleden laten zijn. Maar hoe?
Ik doe een opzetje en hoop dat jullie daar serieus op willen gaan reageren. En geen flauwe one-liners, inhoudelijke reacties! Anders donder in vredesnaam meteen op. Want het is allang niet meer zoals het was en het gaat echt naar de kloten.

 

Allereerst: met een eigenaar zoals nu, de redenatie is dan: wie betaalt, bepaalt. Ik snap die redenatie volop. Maar misschien moeten we gewoon een kleine crowdfunding doen. Iedereen die het forum het nog waard vindt kan er toch wel 2 euro voor missen?
Dan zou er genoeg binnen moeten komen om het forum in elk geval weer een flinke tijd vooruit te kunnen helpen. Bijkomend voordeel: het wordt van ons allemaal. Er is vast wel iemand aan te wijzen die we allemaal kennen en vertrouwen. Die bij iedereen goed ligt en het toevertrouwt is om die sleutels te bewaren. Maar dat is niet de baas van het forum! 
 

Ik wil van de taak van de admins af als zijnde kleuterjuf, corrector,  agent-rechter-beul in een persoon. Je hebt met mensen te maken, ik vind dit niet een taak die bij een admin hoort te liggen die zichzelf aanmeldt. 

Ik vind als we met zijn allen het forum gaan dragen dat er uit ons midden best een aantal mensen valt aan te wijzen die de taak van het beheer op zich nemen. Dus de lijn uitzetten, een normaal fatsoenlijk gedragsregelement maken. En het is dan niet aan een admin om met dat regelement in de hand iemand terecht te gaan wijzen of te bannen. Nee, in mijn opinie moet de admin registreren, eventueel kort afschermen en de beslissing wat er gaat gebeuren ligt bij de personen van die denktank. Zij gaan geen berichten lopen verplaatsen. overleggen met elkaar, dat kan gewoon hier op het forum in een besloten deel. De rol wat de admins nu doen moet worden gesplitst in mijn ogen. Een denktank van een klein groepje is in mijn ogen neutraal, neutraler in elk geval en belangrijk: gekozen vanuit de mensen van het forum zelf. Je zou het moderators kunnen noemen, wat verplaatswerk, signaliseren als er wat aan de hand is. 

 

Kom ik meteen op het volgende punt. Als er maar één echte beheerder is en die hoeft alleen maar iemand moderator kunnen maken, dan is er ook maar eentje meer die in de pb's kan snuffelen. Want die denktank krijgt die rechten niet. En de moderators ook niet. Zijn we tenminste daar ook van verlost. 

Een denktank kan ook vragen: hoe willen jullie het? Hoe zien jullie het? Kom met input en In de geest van de reactie's daarop handelen. De denktank is niet onaantastbaar, maar staat geheel in dienst van het forum.

Ik zie sommige al schrikken, dat gaat veel tijd kosten. Wel nee. In het begin het opzetten even. Maar zodra je het rond hebt valt dat wel mee. En of je nu even zit te forummen in het algemeen of even apart in het belang van het forum? Als het van ons samen is, mag ik toch ook wel verwachten dat we er ook een beetje tijd voor willen maken? Want wij maken het forum! 

Dit is slechts een idee. Een zachte aanpak, democratischer, eerlijker. En de verantwoordelijkheid weg bij de admins.


Ik begrijp goed dat er een hoop oude koeien zijn, veel oud zeer tussen een hoop mensen. Misschien moeten we daar eens overheen stappen. En dit forum maken tot wat het eigenlijk hoort te zijn, een gezellig en informatief iets. En ja, er zal best eens op het scherpst van de snede worden gestreden. Dat mag ook, dat moet ook. Maar wel beschaafd.

Misschien kunnen we door samen te gaan werken om hier nog wat van te maken het bereiken dat sfeer ontspannen wordt. Minder aanvallend, relaxter.

Komt u maar met uw reacties.  

  • Like 3
Link naar opmerking
  • Forumlid

Het idee op zich snap ik wel...
Maar denk weer dat het niet gaat werken.

Waarom zou je vragen?

Ten eerste heeft de damens en heren geen respect voor elkaar en voor de mening van een ander.

Ik zie dit keer op keer terug komen.
Je zegt het goed....volwassenen mensen ....maar dat mis ik en zeker bij conflicten.

Een ding weet ik echt wel zeker dat dit huidige concept wel wil werken.....maar dan echt wel met meer respect voor elkaar.

Ik heb het al vele malen gezegd.

Maar het lijkt soms dat men de frustratie er hier uit gooit naar alkaar.

Dus ja...maar weinigen plaatsen hier nog dingen omdat men bang is dat zo'n topic verstrand in een modder gevecht naar alkaar.

Ik denk echt dat het woord RESPECT het sleutelwoord is.



Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

  • Like 1
Link naar opmerking
  • Forumlid
6 minuten geleden zei syme65:

<knip> respect <knip>
 


Misschien dat men dit wel kan opbrengen als er niemand is die je op de vingers gaat tikken. Want een strak beleid roept juist ook recalcitrant gedrag op. Het willen schoppen tegen om het schoppen. Als we proberen een echte gemeenschap te worden, misschien wordt het dan minder. Is de bereidheid om gewoon te doen tegen elkaar groter?

Link naar opmerking
  • Forumlid

Nu zijn het in hoofdzaak weer eens 2 Brabanders die een nieuwe invulling geven aan de spreekwoordelijke Brabantse gezelligheid. Ik vind het wel vermakelijk, zolang het mannen zijn die zichzelf goed kunnen verweren. Als je uitdeelt moet je kunnen incasseren ook. Ik denk dat iedereen die hier meeleest, wel een beeld heeft van de karakters van alle postende forumleden. En sommigen passen beter bij mij dan anderen en bij sommigen denk ik: "laat maar, ik weet wie het zegt". Moderators zouden in mijn ogen alleen moeten ingrijpen, als blijkt dat iemand zich niet kan verdedigen in geschreven tekst, onbeschoft taalgebruik hanteert of Mercedes een goede auto vindt 😜.

 

  • Like 6
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
  • Forumlid

Dat uitgerekend jij SPL er niets in ziet snap ik niet. Jij wilt er mee stoppen. Waar maak jij je dan druk om? 
 

Ik probeer een discussie op te zetten, dat jullie daar niet blij mee zijn is logisch, maar aan de andere kant, waarom moet en zul je perse de macht op het forum in handen hebben en die aan een aantal vrijwilligers overdragen? Het werkt niet, dat heeft het verleden duidelijk aangetoond.

 

Overigens schrijf ik nergens dat ik iedereen admin wil maken. Met je zebrapad. Sterker nog jij bent blijkbaar bang dat de een of de ander zomaar iemand verwijdert?

 

En juist het adminteam is hier gigantisch mee op zijn bek gegaan laatst. 
Het moet anders, anders is het dadelijk zo een keer afgelopen. Wat zonde zou zijn.

 

 

Link naar opmerking
  • Forumlid
1 uur geleden zei Tobmaran:

Vraag me af waarom ontevreden forumleden zelf geen forum beginnen.

Zo moeilijk is dat nou ook weer niet, kostbaar evenmin. 

Google levert binnen een seconde een legio aan mogelijkheden op.

Kan je het helemaal inrichten en organiseren zoals je zelf wil 🙂


Als jij het hier graag nog verder ziet afglijden kun je inderdaad beter dit soort suggesties doen. 
 

Link naar opmerking
  • Forumlid
32 minuten geleden zei Hallowed:


Als jij het hier graag nog verder ziet afglijden kun je inderdaad beter dit soort suggesties doen. 
 

Vermaak me hier kostelijk hoor 🙂

Voor mij is het forum geen 1ste levensbehoefte en neem het allemaal niet al te serieus.

Beetje relativeren doet wonderen kan ik je vertellen 😄

  • Like 4
Link naar opmerking
  • Forumlid
20 uur geleden zei Murphy:

Het CF heeft altijd gelijk 🤪

 

De verleiding is groot, maar ik zal hier niet op in gaan, aangezien jij als administrator je niet kan verdedigen. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx  😏

 

Opmerking Adminteam:  Tekst aangepast , voor klachten t.a.v. Admins en eigenaren de procedure volgen in het nieuwe reglement .

  • Haha 1
Link naar opmerking

Ok, Hallowed geeft ZIJN visie over hoe het CF zou KUNNEN werken zonder dat er op een negatieve wijze op wat gevoelige teentjes wordt getrapt. Daar KUN je het mee eens zijn......of NIET.....toch? Vervolgens krijg ik van de reacties het gevoel van ‘alweer’? In een discussie is het prima als er stoom uit de oren komt....als het over het onderwerp gaat.... Het lekker anoniem vanachter een toetsenbord op de M/V/weetikveel spelen is m.i. typisch iets van de huidige tijd. Als fatsoensnormen vervagen, en daar hebben we (ja hoor, ben net een mens) allemaal wel eens last van, is het gezond verstand ook wazig geworden. Niet iedereen heeft dezelfde normen en waarden. Dit maakt de wereld een interessante plaats om te leven, en leert de mensheid volgens mij ook wat fatsoen is. Diegenen die dit verloochenen houden zichzelf voor de gek. Het gezegde verteld niet voor niets ‘het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen’ Gewoon mijn mening!

Link naar opmerking
  • Forumlid

Opmerking Adminteam:  Tekst verwijderd/aangepast , voor klachten t.a.v. CF , Admins en eigenaren de procedure volgen in het nieuwe reglement .

 

Opmerking Adminteam: Tekst aangepast , deze mededeling geldt ook direct als waarschuwing.

 

doe ermee wat je wilt , en neem de tip van @syme65 ter harte en lees vooral de inleiding en daarin staat dat je geen lid MOET zijn .

 

  • Verward 1
Link naar opmerking
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden