[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Weekend rust (al dan niet verkort)


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Stel:

za zo volledige weekend rust (zelfs meer dan de 45u)

ma werken

di werken

wo werken

do vrij

vr werken

za werken

zo werken

ma werken

di werken

wo vrij

do werken 

vr werken

za zo weer een volledige 45u rust

 

Alle dagen wordt er max 12u gewerkt, dagelijkse rust alle dagen meer dan 11u (en 2x 9u)

Mijn vraag:

Is dit geheel conform de RTW?

Ja, er wordt niet langer dan 6 dagen aan 1 gewerkt, maar ik kan mij zo indenken dat de wekelijkse rust 1 dag te lang heeft moeten wachten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei matthieu:

Je zal de tekort genomen uren van je verkorte weerkendrust aaneengesloten moeten compenseren vóór het einde van de 3e week, dus zondagavond 0.00 uur.

Dus als je 2x 24u rust hebt gehad moet je dat laatste weekend 45 + 21 + 21 = 87 uur maken.

2x 24  rust achter elkaar mag dus niet en in het voorbeeld gaat hij dan nat op de 6x24 uur regel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

2x 24 uur mag natuurlijk wel al telt die niet goed mee.....

Uiteraard mag je zoveel rusten als je wilt natuurlijk.

1 uur geleden zei Ger-1957:

Er staan maar 2 weken in dat schema, dus volledig legaal, maar je hebt idd één verkorte wekelijkse rust te weinig dus moet je voor het einde van de derde week compenseren 

Hoe pas je het max 6x24 in het schema toe?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Daar zit ik dus aan te denken….

We hebben eigenlijk gemiddeld (op 2 weken gezien, rustdagen genoeg) maar die 6x24....

Ook werken we niet langer dan max 6x24.

Start die opnieuw bij 0 wanneer je binnen die 6 weer een rustdag neemt? Maar dan kom je op den duur in de klem met die weekendrust van min 45u

 

Let wel, dit dienstrooster is een deel bij ons, we vallen onder de vrijstelling voor de tachograafgebruiksplicht.

Wij worden geacht de reglementen in het rooster verwerkt te hebben, echter controle is minimaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dat schreef ik toch al?

(Alle dagen wordt er max 12u gewerkt, dagelijkse rust alle dagen meer dan 11u (en 2x 9u))

Hiermee doelde ik op dat de dagen opzich geen uitschieters bevatten.

Eerste bus vertrekt rond 06.30 laatste komt binnen rond 21.00

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik hoef het ook niet op het uur te weten, op de dag is nauwkeurig genoeg :D

In die 3e week zou dan het venijn zitten. Die bestaat uit 5 dagdiensten (ma/vr)

De verantwoordelijke heeft enkel "gezorgd" dat we nooit meer dan 6 diensten achter elkaar draaien. Verder heeft hij volgens mij niet naar weekendrust (al dan niet verkort) gekeken.

Vroeger hadden we die vrije dagen niet. Had je dan weekend dienst, draaide je gewoon 12 dagen op rij…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
11 uur geleden zei Murphy:

..

za zo volledige weekend rust (zelfs meer dan de 45u)

ma werken  0630-1500

di werken    0625-1500

wo werken  0710-1600

do vrij           0000-2359 :D

vr werken    1415-2110

za werken    0955-1715

zo werken    1515-2115

ma werken   1415-2110

di werken     0710-1600

wo vrij          0000-2359 :D

do werken    0700-0930

vr werken    0710-1600

za zo weer een volledige 45u rust

...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Problemen heb ik er ook niet mee.

Bij controle van de arbeidsinspectie en Statensvegvesen hebben we ook niets gehoord. Maar wederom, die hebben echt enkel maar gekeken of we niet langer dan 6 dagen aan 1 stuk werken.

Maar, is het niet tijd om die hele regeling eens tegen het licht te houden en wat simpeler maken?

We zitten hier met een kei aan ervaringsjaren te discuteren over dit geval en we zijn er toch niet zo snel achter of het wel of niet 100% ok is. Hoe kan de regelgever nu verlangen dat je dit in je eentje in je stuurhut kunt behappen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik doel vooral op die regelingen vwb compenseren. Niemand die daar nog iets van snapt....

In het binnenland (iedere dag thuis) vind ik 12u op een dag meer dan zat, reed ik buitenland, nee, dagen van 15 waren welkom.

Maar, Ger, niet omdat ik "geld wil verdienen" maar uit verveling!

Wat moet je toch in godsnaam met zoveel vrije tijd, indien je onderweg bent?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Murphy:

Stel:

za zo volledige weekend rust (zelfs meer dan de 45u)

ma werken

di werken

wo werken

do vrij

vr werken

za werken

zo werken

ma werken

di werken

wo vrij

do werken 

vr werken

za zo weer een volledige 45u rust

 

Alle dagen wordt er max 12u gewerkt, dagelijkse rust alle dagen meer dan 11u (en 2x 9u)

Mijn vraag:

Is dit geheel conform de RTW?

Ja, er wordt niet langer dan 6 dagen aan 1 gewerkt, maar ik kan mij zo indenken dat de wekelijkse rust 1 dag te lang heeft moeten wachten...

Dat heb je goed gezien (volgens mij) dat je de wekelijkse rust één dag te laat neemt:

 

In jouw schema:

ma,di wo, werken ,

do vrij,hier neem je een verkorte wekelijkse rust van minimaal 24 uur.

 

Dan werk je weer vr,za,zo,ma ,di,dat zijn vijf periodes van 24 uur.

 

Wo heb je vrij en zou je een dagelijkse rust met compensatie van de afgelopen verkorte wekelijkse rust kunnen nemen.

Do en vr week je weer ,waarna je aan een wekelijkse rust begint.

 

Je kunt beter die woensdag waar je vrij hebt en eventueel kompenseerd beter doorwerken,en op donderdag je wekelijkse rust + compensatie van de donderdag ervoor ( toen je een verkorte wekelijkse rust nam) beginnen.

45 + compensatie,kun je zaterdag weer aan de bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Inderdaad, de roosters staan vast.

Nogmaals, de inspectie vindt het allemaal best (misschien kijken ze toch naar de geest van de wet).

Maar, nogmaals, als wij hier met zoveel kennis/ervaring er niet zonneklaar uit kunnen komen, is de wet dan wel in orde?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Volgens mij was de vraag niet wat hij beter kon doen, maar of het schema klopt :angel:

Dat schreef ik toch al,dat zijn schema niet klopte en dat hij dat goed gezien had :

 

©Dat heb je goed gezien (volgens mij) dat je de wekelijkse rust één dag te laat neemt:©

 

Dat ik erbij schreef wáár het( volgens mij) precies fout ging was een extra ,ongevraagd, advies.:D

Daar kan Eddy mee doen of laten wat hij wilt.:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden