[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijden met gladheid


robstelt

Vraag

  • Forumlid

Zo, het begint weer actueel te worden, de strooiers zijn alweer actief geweest.

 

Mijn vraag bij gebrek aan ervaring: hoe gaan jullie om met gladheid anders dan met een personenauto? Glij je met een vrachtwagen sneller of minder snel uit de bocht dan met een personenauto?

 

Met sneeuw zie je wel eens dat er vrachtwagens links de 60kmu rijders voorbij gaan met 80 kmu, is dat veilig? Ik kan me voorstellen dat je beladen meer druk op de weg hebt dan een auto, maar scheelt dat zo veel?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

mijn ervaring is dat het voor een vrachtwagen net zo glad is...

maar als die eenmaal gaat schuiven... 

hij is tenslotte ook vele malen zwaarder als een personen auto..

maar verse sneeuw op zich is niet zo glad...

aangereden sneeuw is als ijs...

daar komt ervaring om de hoek kijken...

 

tegenwoordig ....als er 1 voorbij komt suizen..

kan ik niet meer zeggen of die weet waar die mee bezig is..

ze hebben steeds meer haast...

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Wij rijden met dezelfde snelheid als in de zomer…..

(moet er wel bij zeggen dat dat zo rond de 30/40 km/u is :D)

 

Waar je op moet letten is de toestand van de weg. Sommige plekken kunnen glad zijn zonder dat je het ziet.

Je kunt  naar je wielen kijken, komt er een beetje "water" omhoog met rijden is het in de regel niet glad, komt er niets omhoog…...

Retarder kun je het best gebruiken in de lichtere stand, wil je spanning, gooi 'm voluit!

Maar, ten eerste: zorg dat je banden hebt die geschikt zijn voor de winter. DAT scheelt je al een hoop ellende!

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij automaat naar manuele stand schakelen.. dan heb je zelf controle over de schakelmomenten.. en juist bij (verse) sneeuw e.d. wil je (althans, ik dan) iets meer toeren hebben (dus een versnelling lager) bij een bepaalde snelheid.. zodat je bij gas los iets meer remmende werking hebt..(zodat je motorrem/retarder niet hoeft te gebruiken) én je voorkomt ongewenste schakelmomenten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Aller belangrijkste bij gladheid is het onder controle hebben van je instinctieve primaire reactie.

Gros van de weggebruikers hebben als 1ste reactie om vol op in de bremsen te gaan en/of een slinger aan het stuur te geven.

Da's doorgaans een garantie voor chaos en verderf.

Blijf kijken, denken en beheerst sturen.

En gewoon op het linker spoor gaan als het er op rechts nerveus aan toe gaat, doorgaans te herkennen aan de lichtshow die sommigen weggeven met hun remlichten.

En zelfs de meest ervaren "ice road trucker" heeft af en toe een beetje mazzel nodig 🙂

  • Like 12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is die motorrem zo heftig dan? Op de bakwagen vind ik 'm niet zo spannend om eerlijk te zijn. Gaat ook gelijkmatig. Daarnaast remt het op de achterwielen natuurlijk want daar zit de motor op aangesloten. Eigenlijk rem ik bij gladheid juist liever op de motorrem dan op de voorwielen. Misschien doe ik het verkeerd dan?

 

Ik hou sowieso altijd een ruime afstand.  Helaas denken anderen dan dat ik langzaam rij waardoor de meesten wel perse willen inhalen maargoed. En dan zijn ze chagrijnig als ik niet gelijk ga knipperen zodat ze op 1 meter afstand weer naar rechts kunnen en voor me kunnen gaan rijden. Alsof ze mij geen veilig ruimtekussen voor me gunnen.

 

Zijstraatje  maar qua grip houden kijk uit in Belgie als het nat/glad is. Daar gebruiken ze soms heel ander asfalt dan in NL. Lijkt wel beton. Daar ga je heel snel op glijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei tstle:

Is die motorrem zo heftig dan? Op de bakwagen vind ik 'm niet zo spannend om eerlijk te zijn. Gaat ook gelijkmatig. Daarnaast remt het op de achterwielen natuurlijk want daar zit de motor op aangesloten. Eigenlijk rem ik bij gladheid juist liever op de motorrem dan op de voorwielen. Misschien doe ik het verkeerd dan?

is per auto ook verschillend...

maar meestal als je de motorrem pakt....pakt die ook ineens....

en dit wil je niet hebben met gladheid...

maar de praktijk is de beste leermeester...

probeer maar eens ... wanneer je de kans krijgt en de plaats is....

ikzelf had de kans op een grote parkeerplaats..

ik verschoot van de situatie.....dacht ook dat het wel los zou lopen..

was blij hier een goede locatie uitgezocht te hebben....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Of een slipcursus doen voor Groot Rijbewijs. Er zijn niet veel plaatsen, althans, niet in de tijd dat meneer Nagamiji het deed. Ze gebruiken tijdens de cursus verschillende voertuigen, omdat een trailer nou eenmaal anders reageert dan een bakwagen of een kipper of aanhanger. 

 

Met zijn gewone auto heeft hij zelf geoefend als er sneeuw was. Even een sloopauto kopen die nog rijdt en gaan op een vrije en grote parkeerplaats. (TU Delft) Een beetje zoals Tiny dat heeft gedaan. Maar met een vrachtwagen, die niet van hemzelf is, vond hij dat te link.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op ‎08‎-‎12‎-‎2019 om 16:31 zei Nagamiji:

Of een slipcursus doen voor Groot Rijbewijs. Er zijn niet veel plaatsen, althans, niet in de tijd dat meneer Nagamiji het deed. Ze gebruiken tijdens de cursus verschillende voertuigen, omdat een trailer nou eenmaal anders reageert dan een bakwagen of een kipper of aanhanger. 

 

Met zijn gewone auto heeft hij zelf geoefend als er sneeuw was. Even een sloopauto kopen die nog rijdt en gaan op een vrije en grote parkeerplaats. (TU Delft) Een beetje zoals Tiny dat heeft gedaan. Maar met een vrachtwagen, die niet van hemzelf is, vond hij dat te link.

Zou eigenlijk een verplicht onderdeel moeten zijn van het rijexamen bij het CBR. Slipoefeningen niet gehaald = geen rijbewijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei steenhaas1:

Las net  dat ambulancebestuurders juist ná een slipcursus vaker betrokken zijn bij ongelukken....

 

 

Ik zit ook liever niet naast iemand in de auto die zo zeker is van zijn zaak dat hij goed kan rijden met gladheid omdat hij een slipcursus heeft gehad.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
40 minuten geleden zei steenhaas1:

Las net  dat ambulancebestuurders juist ná een slipcursus vaker betrokken zijn bij ongelukken....

 

Ambulances worden ook zonder slipcursus relatief vaker in de prak gereden. Heeft gewoon te maken met het werk wat zij doen. En misschien zijn de heren/dames van de ambu iets te zelfverzekerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
32 minuten geleden zei lientje:

 

Ik zit ook liever niet naast iemand in de auto die zo zeker is van zijn zaak dat hij goed kan rijden met gladheid omdat hij een slipcursus heeft gehad.

 

 

Dat is juist de denkfout. Een slipcursus is geen cursus beter of harder leren rijden. Het is mijns inziens alleen maar een kort moment om te laten zien wat er gebeurt als je te zelfverzekerd rond rijdt. Als je, je vervolgens genoodzaakt ziet om het "geleerde" z.s.m. Daadwerkelijk in praktijk te brengen, dan ben je al een paar stations gepasseerd. Ofwel te ver gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 uur geleden zei roadtrain:

Wij hebben ooit (2x) een remcursus gedaan. Dus hoe je je vrachtwagen met zo kort mogelijke remweg tot stilstand brengt zonder te gaan slippen. Daar heb je veel meer aan.....

Yep, ik ook. Was één van de mooiste cursussen. Vol in de ankers op een droog, nat en glad wegdek bij verschillende snelheden. Je verschiet toch wel als je beseft hoeveel je remweg langer wordt in de verschillende situaties. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 uur geleden zei Spongebob:

Als je, je vervolgens genoodzaakt ziet om het "geleerde" z.s.m. Daadwerkelijk in praktijk te brengen, dan ben je al een paar stations gepasseerd. Ofwel te ver gegaan.

 

Gewoon alle assen op de grond, logisch nadenken, zo veel mogelijk 1 snelheid houden, (ja dit lukt meestal beter op de linker baan🙊) weten waar je mee bezig bent, en en de belangrijkste....aanvoelen wat je wagen doet en niet met andere dingen bezig zijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 10-12-2019 om 18:27 zei lientje:

 

Gewoon alle assen op de grond, logisch nadenken, zo veel mogelijk 1 snelheid houden, (ja dit lukt meestal beter op de linker baan🙊) weten waar je mee bezig bent, en en de belangrijkste....aanvoelen wat je wagen doet en niet met andere dingen bezig zijn.

 

Is per auto verschillend, ik heb als het glad is de sleepas permanent omhoog en de voorste auto op de aanhanger wat verder naar voren. Anders wil de auto alle kanten op maar niet vooruit zeg maar ondanks dat er winterbanden onder liggen. Ik heb dan wel iets minder druk op de stuuras, 7 ipv 9 ton maar dat gaat prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden