[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijden met gladheid


robstelt

Vraag

  • Forumlid

Zo, het begint weer actueel te worden, de strooiers zijn alweer actief geweest.

 

Mijn vraag bij gebrek aan ervaring: hoe gaan jullie om met gladheid anders dan met een personenauto? Glij je met een vrachtwagen sneller of minder snel uit de bocht dan met een personenauto?

 

Met sneeuw zie je wel eens dat er vrachtwagens links de 60kmu rijders voorbij gaan met 80 kmu, is dat veilig? Ik kan me voorstellen dat je beladen meer druk op de weg hebt dan een auto, maar scheelt dat zo veel?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dit heeft wel betrekking op een motorwagen, maar tegenwoordig kan je ff ontlasten doordat het spul lucht vering heeft.

Kan me nog wel voor de geest halen jaren geleden>> Luik ri Bastogne met een pak sneeuw,  op de linkerbaan naar boven.
Opleggers stonden allemaal op de rechterbaan te slipen en kwamen niet boven
Barak de frituur

Reed toen met combi vol eieren naar Bastogne, en die motorwagen had dus een bogie die hydraulich omhoog ging (Volvo F10 290 pk )

Door de bogie te liften kreeg je wel zoveel druk op je trekas dat het spul mooi omhoog ploegde😁

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En nog een tip, maar dat is meer voor als je wat langer gaat stil staan (pauze, overnachting). Als je na een rit op een besneeuwd stuk gaat staan dan even een paar keer iets vooruit en achteruit rijden, je creëert op die manier een aanloopspoortje om weer weg te komen. Je banden zijn nog warm van het rijden en maken anders een passend kuiltje die jij mag uitspitten.

  • Like 8
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei albertvv:

En nog een tip, maar dat is meer voor als je wat langer gaat stil staan (pauze, overnachting). Als je na een rit op een besneeuwd stuk gaat staan dan even een paar keer iets vooruit en achteruit rijden, je creëert op die manier een aanloopspoortje om weer weg te komen. Je banden zijn nog warm van het rijden en maken anders een passend kuiltje die jij mag uitspitten.

Als t verse sneeuw is een meter of 1,5 voor je banden schoonvegen en m net op het schone spoor zetten;heb je de andere morgen een aanloopje.

Of na te zijn gestopt de laatste paar meter van je spoor ijsvrij maken en de auto terug laten zakken tot het begin van t spoor wat je ijsvrij gemaakt hebt.

Dit soort trukjes moet je natuurlijk altijd gelijk na aankomst doen, als er s'nachts een achter je komt staan kun je m niet meer achteruit laten zakken de andere morgen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 7-12-2019 om 17:43 zei tstle:

Is die motorrem zo heftig dan? Op de bakwagen vind ik 'm niet zo spannend om eerlijk te zijn. Gaat ook gelijkmatig. Daarnaast remt het op de achterwielen natuurlijk want daar zit de motor op aangesloten. Eigenlijk rem ik bij gladheid juist liever op de motorrem dan op de voorwielen. Misschien doe ik het verkeerd dan?

 

Nog even over de motorrem/retarder: in oudere wagens werkt die alleen op de aangedreven wielen, dus niet op de wielen van de trailer. In afdalingen op gladde wegen wil de dat juist niet. Met de voetrem wordt juist eerst de trailer iets geremd en dan pas de trekker. 

Modernere wagens doen dat wel goed en gebruiken ook de ABS van de trailer om de boel recht te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
is per auto ook verschillend...
maar meestal als je de motorrem pakt....pakt die ook ineens....
en dit wil je niet hebben met gladheid...
maar de praktijk is de beste leermeester...
probeer maar eens ... wanneer je de kans krijgt en de plaats is....
ikzelf had de kans op een grote parkeerplaats..
ik verschoot van de situatie.....dacht ook dat het wel los zou lopen..
was blij hier een goede locatie uitgezocht te hebben....
Mij werd hij bij de rijlessen 20 jaar terug al geleerd.

NOOIT je moterrem gebruiken bij nat en glad wegdek!!!!
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei Schots en Scheef:

Mij werd hij bij de rijlessen 20 jaar terug al geleerd.

NOOIT je moterrem gebruiken bij nat en glad wegdek!!!!

33 jaar terug moest je het veelal zelf uitzoeken..

de basis van het rijden werd je geleerd... de rest mocht je zelf uitvogelen...:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei tiny:

33 jaar terug moest je het veelal zelf uitzoeken..

de basis van het rijden werd je geleerd... de rest mocht je zelf uitvogelen...:p

42 jaar terug🙀...... op een oud bedfordje en zoek het ook zelf maar uit. 
 

@Aroni  een motorrem is iets anders dan de retarder. 
retarder is prima te gebruiken Icm met sneeuw of gladheid. 
 

  • Like 2
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
20 uur geleden zei Aroni:

 

Modernere wagens doen dat wel goed en gebruiken ook de ABS van de trailer om de boel recht te houden.

Klopt. Brake blending heet dat. Je remt met je voetrem en de auto verdeeld die 'gevraagde vertraging' over de trailer, normale rem van de trekker/bakwagen en de motorrem en eventueel de retarder indien aanwezig. Voordeel van een Elektronisch remsysteem (EBS)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei roadtrain:

 

@Aroni  een motorrem is iets anders dan de retarder. 
retarder is prima te gebruiken Icm met sneeuw of gladheid. 
 

 

Ja weet ik, maar hij heeft dezelfde functie, remmen via de aandrijving dus via de aangedreven assen. Heeft hetzelfde effect dus volgens mij net zo riskant.

Maar in moderne wagens zoekt je ACC/EBS computer dat allemaal voor je uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei Aroni:

 

Ja weet ik, maar hij heeft dezelfde functie, remmen via de aandrijving dus via de aangedreven assen

Een motorrem sluit de brandstoftoevoer en de uitlaat af. Doordat de uitlaatgassen niet meer weg kunnen, bouwen ze een tegendruk op in de cilinders, die er voor zorgt dat de motor afremt. Dit is kort gezegd de motorrem. De retarder zit in de aandrijflijn, tegenwoordig meestal aan de versnellingsbak.

 

is dus wel degelijk iets anders.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei steenhaas1:

Het zijn verschillende systemen, die hetzelfde doen dus.
Er zijn trouwens ook retarders voor  trailerassen 😉 

Maar motorrem op mijn laatste Scania was een ramp. Reageerde zeer agressief en liet tot het bizarre aan toe terugschakelen dat wil je niet met gladheid. 
de retarder daarentegen een verademing...,,alles reageerde dan zo rustig en gelijkmatig. Nu met de MAN ook. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei steenhaas1:

Het zijn verschillende systemen, die hetzelfde doen dus.
Er zijn trouwens ook retarders voor  trailerassen 😉 

En ook dit klopt helemaal. De retarder op een trekkend voertuig zit tegenwoordig geintegreerd aan de uitgaande kant van de versnellingsbak en werken met olie als 'remvloeistof'. Vandaar ook dat deze zo vloeiend reageren. De retarders voor trailerassen zijn elektronisch en werken identiek aan de vroeger gebruikte Telma retarders die in de aandrijfas van een motorvoertuig gemonteerd werden. Officieel heten dit wervelstroomremmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 10-2-2020 om 19:54 zei roadtrain:

roni  een motorrem is iets anders dan de retarder. 
retarder is prima te gebruiken Icm met sneeuw of gladheid. 
 

 

Meen je  dit? 

Het is mij anders geleerd hoor en volgens mij staat dit ook in de handleiding van je wagen: Gebruik NOOIT de retarder bij glad wegdek!!!!

 

Ik ga het in ieder geval niet uitproberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Bussen in wintersportgebied gaan allemaal op de retarder bergafwaarts. 

Een bus kan wel niet scharen 😋

 

Ik weet uit ervaring dat je heel rap je retarder uitschakelt als je het gat van je trekker voelt bewegen bij remmen bergaf op sneeuw/ijs. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
28 minuten geleden zei Vledder:


Is het bij bussen niet zo dat de retarder gewoon met het voetpedaal bedient wordt? Eerst schakelt de retarder in en als je doortrapt de rem?

Daar doel ik op. 

Dat had ik op Scania ook en op de man ook. Kan je inschakelen en daarnaast evt handmatig retarder bedienen. 
Ook bergafwaarts of de tunnel in kan je de Max snelheid met een tikje op de rem de retarder (tot op zekere hoogte) de snelheid vast laten houden. Op de retarder zitten aantal standen. Bij gladheid natuurlijk niet op de Max stand maar lichtste stand geeft heel rustig remgedrag. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
1 uur geleden zei Vledder:


Is het bij bussen niet zo dat de retarder gewoon met het voetpedaal bedient wordt? Eerst schakelt de retarder in en als je doortrapt de rem?

Wij hebben er een aparte handel voor.

Met een schakelaar kunnen we wel ervoor kiezen dat wanneer de voetrem gebruikt wordt, de retarder/motor rem mee werkt, maar deze is dan niet op standje voluit….

Dus we hebben de schakelaar altijd op uit en de handel klaar voor gebruik… Ook omdat de retarder met de handel in een stuk of tig standjes is te regelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden