[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijden met een variofocus bril.


lientje

Vraag

  • Forumlid

Ik heb even een oud bericht uit 2013 van internet afgeplukt en naar hieronder gekopieerd. 

Dat ging over het verbieden van een multifocale bril in het verkeer wat het niet heeft gehaald in de tweede kamer....

 

Nu heb ik net mijzelf een variofocus bril aangeschaft omdat ik de kleine lettertjes niet zo best kan lezen en gek word van het zoeken naar mijn bril waar de glazen dan weer vies van zijn.

Maar ik heb toch wel moeite met dat ding. Sterker nog, met rijden heb ik hem af.

Zeker in de steden omdat ik anders bang ben de spiegels van geparkeerde auto's af te rijden.

Ook omdat ik bang ben iets wat van links of van rechts komt over het hoofd te zien.

 

Wat is jullie ervaring er mee? 

Gaat dit wennen?

Is een bifocale bril toch beter in het verkeer?

 

 

Let op, dit is een oud stuk
Posted on 20 september 2013
multifocal

Het principe van de multifocale bril: Onderaan in het midden om te lezen, daarboven een gebiedje voor bijv. het dashboard en daarboven voor kijken in de verte. De gebieden links en rechts zijn helaas minder scherp, al zijn de overgangen niet zo abrupt als dit plaatje suggereert.

“Autorijden met een multifocale bril is aantoonbaar onveiliger dan met een gewone of bifocale bril en daarom bereiden wij een amendement tot een verbod erop voor”, zo verklaarde woordvoerder Van Lenth van de ATPF-sectie A1. Hij meent dat er voldoende andere partijen vòòr het amendement zullen stemmen. Critici spreken de claim dat het onveiliger is niet tegen, maar wijzen erop dat het verbod een wassen neus zal zijn omdat de politie er niet in zal slagen het af te dwingen. Van Lenth’s repliek: “Het is ook helemaal niet de bedoeling om burgers er actief op te gaan controleren. Wij gaan uit van burgers met verantwoordelijkheidsbesef en gezond verstand. Verder stelt het de overheid wel in staat om het opticiëns te verbieden multifocale glazen te adviseren in combinatie met autorijden. Sterker, opticiëns zullen er juist toe gedwongen kunnen worden de klant erop te wijzen waarom multifocale glazen de onveilige keuze zijn bij autorijden.”

In de hedendaagse praktijk blijkt dat opticiëns de multifocale bril wèl adviseren voor autorijders, ondanks de nadelen van dit glastype. Gewone brillen hebben één sterkte, bifocale glazen hebben twee sterktes, multifocale glazen hebben er nog meer ingeslepen gekregen. Terwijl bij de bifocale glazen de twee gebieden duidelijk begrensd zijn, lopen de sterktes bij de multifocale glazen geleidelijk in elkaar over. Je zal bij beide typen door een bepaald deel van het glas heen moeten kijken om dat waar je naar kijkt scherp te kunnen zien. Met het onderste gedeelte kan je bij beiden bijv. een krant lezen. Maar terwijl dat gedeelte bij de bifocale variant scherp begrensd is, kan je bij de multifocale bril iets daarboven kijken voor (in de auto) scherp zicht op het dashboard en zit de overgang naar het verre gebied nog hoger, terwijl die overgangen zelf geleidelijk gaan. Het probleem zijn vooral de glasdelen ter rechter- en linkerzijde, welke om productietechnische redenen minder scherp zicht bieden.

De optiekwereld stelt dat het enige tijd kost alvorens je gewend bent aan die indeling. Om te lezen zal er via het onderste gedeelte moeten worden gekeken, maar bij een iets bredere tekst zal het vaak niet lukken de gehele zin op eenzelfde moment scherp te kunnen zien. Van nature zijn we gewend het oog van links naar rechts te bewegen, maar nu zal men de hals steeds iets moeten draaien, en dat telkens voor elke zin. Bij het in de verte kijken speelt dit probleem ook. Terwijl in het midden de scherpte perfect is, blijft deze aan de zijkanten duidelijk achter. De gewenning houdt ook hier in dat de drager leert het gezicht telkens te wenden naar het onderwerp.

Volgens de optiekfabrikanten is bij 90-98 procent van de klanten de gewenning na enige dagen tot enige weken compleet. De overige klanten krijgen dan het (gratis) aanbod de multifocale bril te vervangen door een bifocale bril of twee gewone brillen op sterkte.

Onderzoek heeft echter aangetoond dat bij autorijden de informatie uit de periferie van het blikveld essentieel is voor de veiligheid. Een verkokerd scherp beeld blijkt niet goed te compenseren met het actiever heen en weer wenden van het hele hoofd. De ogen van de oplettende bestuurder kijken niet alleen recht vooruit, maar schieten van nature ook geregeld naar links, rechts, linksboven, enzovoort. Bij de drager van een multifocale bril geven al die andere posities echter onscherp beeld, met alle gevolgen voor de veiligheid van dien.

Op de vraag wat de autorijder dan wel moet dragen, antwoordde Van Lenth: “Neem een bifocale bril waarvan het leesgedeelte is afgestemd op het dashboard. Een krant lezen tijdens het autorijden is namelijk toch verboden.”

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Het is ook een kwestie van hoe men de bril heeft aangemeten en hoe je hem draagt. Ik heb het zelf gehad , bij de brillenwinkel word je een bril opgezet en dan drukt men de bril tegen je voorhoofd en zet men de stippen waar het leesgedeelte moet komen,toen de bril klaar was kon ik er niks mee lezen,maar zeggen ze daar moet je even aan wennen.Een tijd lang er me geworsteld maar het werd niks , dus m'n oude bril maar weer opgezet.Bij een volgende bril bij een bekende dit eens verteld en die gaf mij deze tip :laat de bril voor het zetten van de leespunten niet opzetten door een medewerker maar zet hem zelf op zoals je hem draagt , draag je hem een paar mm van je voorhoofd krijg je de puntjes op een andere (lees betere)plek.  Heb met deze werkwijze helemaal geen probleem met de varifocus bril.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik denk dat de sterkte in het kijkgedeelte en uiteindelijk de sterkte in het leesgedeelte, net als evt cilinders ook van belang zijn. Plus het deskundig aanmeten. Dus de kijkgedeeltes op de juiste plaats. Anders krijg je hoofdpijn en wordt je duizelig. Verder is er een nieuwe (dure) techniek die een breder gezichtsveld creëert. De grootte vd glazen maakt ook of je gezichtsveld beter of beperkter is. 

 

Ogen... een delicaat onderdeel van ons lichaam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik heb varifocus glazen en ik heb nergens last mee het enige is dat als je net zo'n ding hebt dat je er ff aan moet wennen dat je meer je kop draait en knikt om het maar even zo te noemen maar ik was er zo aan gewend. (toch wel makkelijk met de kleine lettertjes enz. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden