[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Dubbel bemand


kiepenboer

Vraag

  • Forumlid

We staan morgenavond met 2 auto,s in Prambachkirchen (A)
1 auto word morgenvroeg een paar uur opgereden en dan gaat 1 chauffeur verder.
Zelf start ik morgenvroeg met een tweede chauffeur erbij en het is ongeveer 12 en een half uur rijden.
Donderdag morgen gaat er 1 auto naar Zuidwolde en ik ga weer terug naar Brabant en is dus ook voor
beiden weer 12 en een half uur terug.

Kunnen wij op een legale manier deze 2 auto in NL terug krijgen met 3 chauffeurs?

Want met zijn drieen hebben we toch 27 rijuren te beschikking

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Worden jullie dan tegelijk geladen? (en vertrekken dus tegelijk)

 

Want  eigenlijk bedoel je dus of jouw bijrijder (chauffeur) op de terugweg kan overstappen in de auto van je collega naar Zuidwolde. toch?

 

Volgens mij kan een 2e chauffeur wel weer solo aan de slag.. alleen geldt dan ook de solo rij- en rusttijden weer, d8 ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zojuist zei zoetwatermatroos:

Je mag als stel maar 1 uur  gescheiden zijn, meen ik mij te herinneren. Dus met 3 chauffeurs 2 auto's bemannen kan helemaal niet.

Dacht zelf dat dat ook niet kon, maar weet dat bekenden van me jaren geleden wel een deden als ze naar Polen gingen.

Heb het er links en recht wel eens over gehad maar nooit een duidelijk antwoord op gevonden.
Dat van dat 1 uur heb ik ook wel eens gehoord, en dat gebeurd bij mij morgenvroeg ook.

Moet 8 km van huis hier laden en de tweede chauffeur zijn pas zit er het eerste half uur nog niet in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei Durashift:

Worden jullie dan tegelijk geladen? (en vertrekken dus tegelijk)

 

Want  eigenlijk bedoel je dus of jouw bijrijder (chauffeur) op de terugweg kan overstappen in de auto van je collega naar Zuidwolde. toch?

 

Volgens mij kan een 2e chauffeur wel weer solo aan de slag.. alleen geldt dan ook de solo rij- en rusttijden weer, d8 ik.

Nee 1 e auto laad om 5.00 en die word opgereden tot Koln, en dan gaat er 1andere verder om de auto s,avonds te lossen.

Dus morgenavond zitten we met zen drieen aan de halve liters biertje bij de boer, want dat is gebruikelijk in Oosterijk😁
Ik laad om 7.00 en wij starten met zen tween, allen mijn cochauffeur komt er pas een half uur later bij mij op laadadress dan mijn vertrek.

Laden is hier 8 km van mij thuis af.

Wij kunnen donderdag weer makkelijk met zen tweejen thuis komen, maar het gaat om die eerste auto, die is dan alleen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

We hebben hier ooit forum lid KevinV8 gehad en die zat met 3 man op 1 auto dat heb ik ook nooit goed begrepen... Maar digitaal gaat het sowieso niet lukken ivm dubbel bemande registratie op de pas.

Eigenlijk een vraag voor de ILT🙂

Het zal wel goed komen en denk dat die ene zijn 10 uur vol rijdt en dattie opgehaald word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
26 minuten geleden zei Kiepenboer:

(..)

Wij kunnen donderdag weer makkelijk met zen tweejen thuis komen, maar het gaat om die eerste auto, die is dan alleen.

 

Dat lukt niet, lijkt mij.. als die chauffeur van Oostenrijk terug naar Zuidlaren moet in 10 rij-uren / max 15 diensttijd... 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ff op dit forum gezocht..

 

Dit heb ik een paar jaar geleden geschreven:

 

 

Op 22-4-2016 om 17:46 zei Durashift:

Ik lees in mijn Verjo boek (H14, pagina 108) dat (zoals wel bekend) meervoudige bemanning (minimaal 2 bestuurders) binnen een periode van 30 uur het voertuig mogen besturen.

Deze periode ligt tussen twee opeenvolgende dagelijkse rustperioden of tussen een wekelijkse en een dagelijkse rustperiode.

 

Wél mag de 2e bestuurder het eerste uur facultatief aanwezig zijn.. wat inhoud dat de bestuurderskaart van beiden wél in de auto aanwezig moeten zijn .. maar dat de chauffeur met de PKW nog een boodschap kan doen (paspoort ophalen ofzo..) 

 

 

europeaan reageerde daar weer op:

 

europeaan

  • super Poster..
  • europeaan
  • Forumlid
  • 11039
  • 10581 berichten
Op 26-4-2016 om 17:04 zei Durashift:

Hm, voorbeeld van openingsbericht aan de instructeur voorgelegd.. Als er een chauffeur nog rijdtijd op zijn kaart heeft, na terugkomst van een dubbel bemande rit.. dan mag hij of zij nog rijden op een andere auto... 

 

(Disclaimer: antwoord zou misschien toch niet volledig of onjuist kunnen zijn.. daar de vraagstelling misschien net wat anders mijn mond uit kwam vandaag dan dat ik nu hier zo schrijf.. :( )

 

Als hij al meer dan 15 diensturen erop heeft zitten mag dat niet.

Zoals al eerder gezegd eindigt een "dubbel bemande rit"zodra één der bestuurders afstapt.

Stapt een der bestuurders uit binnen 15 uur kan hij nog werken tot hij zijn dagelijkse rust binnen de 24 uur nog kan maken.

 

Voorbeeld: een auto vertrekt dubbelbemand,chauffeur A gaat er naast zitten en chauffeur B gaat rijden,na 4,5 uur stapt chauffeur A uit en gaat met een collega chauffeur mee terug.

Chauffeurv A neemt nu het stuur en kan dus nog 9 uur rijden,

DE auto heeft dus 4,5 + 9 uur = 13 uur gereden terwijl chauf A maar 9 uur gereden heeft binnen een diensttijd van 15 uur.

Chauf B gaat terug naar huis met de collega en moet ook binnen de 15 uur weer terug zijn,en heeft dan ook maar 9 rijuren

 

Wat wél kan,in het voorbeeld van T.S is dat ze samen de auto gaan parkeren en vervolgens samen de volgende auto voor t dock zetten,dan hebben ze wel van auto gewisseld maar zijn nog steeds dubbel bemand.

 

 

 

Gast sindaco

  • Gast sindaco
  • Gasten

peter als ze allebeide al 8 rijuren hebben zijn ze al buiten die 15 diensturen en kunnen alleen nog doen wat je als laatste stelt.

 

net als rob al zei en jij ook is bij het verlaten van een dubbelbemand voertuig meteen de enkele chauffeur regeling van toepassing...dus 15 diensturen max

 

 

Bron:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 minuten geleden zei Durashift:

 

Dat lukt niet, lijkt mij.. als die chauffeur van Oostenrijk terug naar Zuidlaren moet in 10 rij-uren / max 15 diensttijd... 

 

 

Nee dat klopt, want is 12 en un half rijuur.

Mijn auto is dubbelbemand en we rijden ieder dus max 6 en en half, dus zouden we die ander toch een beetje kunnen helpen
en zijn we alle drie binnen 15 uur weer thuis.

Kweet ut, is een lastig verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^^ Het kan, denk ik, wel als jullie achter elkaar aanrijden.. en jouw bijrijder dus nog wat uren over heeft als ie bij jou uit de auto stapt en bij jouw collega instapt..  Maar dat wordt ff rekenen  dan.. want jullie dubbel bemande rit moet dan ergens weer bij Köln eindigen, denk ik, met resterende tijd voor je collega. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
26 minuten geleden zei Durashift:

ff op dit forum gezocht..

 

Dit heb ik een paar jaar geleden geschreven:

 

Wel mag de 2e bestuurder het eerste uur facultatief aanwezig zijn.. wat inhoud dat de bestuurderskaart van beiden wel in de auto aanwezig moeten zijn .. maar dat de chauffeur met de PKW nog een boodschap kan doen (paspoort ophalen ofzo..) 
 

 

 

Persoonlijk document, op de man dus. 
Bovendien rijden terwijl er een 2e pas in de auto aanwezig is??
Kan eigenlijk geeneens als de 2e chauffeur onderweg opstapt.

 

en jouw bijrijder dus nog wat uren over heeft als ie bij jou uit de auto stapt en bij jouw collega instapt.


Dat wordt zeker rekenen, de 2e man moet binnen 1 uur opstappen 😉 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

Maar ehm.. jullie met z'n 2'en redden het toch ook niet in één blok van 30 uur?

 

Je hebt 2x 12.5 rij-uren nodig (= 25 uur) voor uit en thuis. Jullie hebben er 10 per man, dus daar kom je te kort volgens mij.

uit en thuis hebben ze er 20 per man dus kan makkelijk.

@Kiepenboer niet rekenen als dubbel bemand. Je collega/bijrijder de eerste 3 uur laten rijden (jij de rest) en hij dan op rust. Dan kan hij na zijn rust van 9 uur de auto van je collega overnemen en die op rust. Maar.! dat kan enkel met de passen eruit halen.

Je collega kan dus beter opgehaald worden of over de rijtijd gaan, laatste is nog altijd voordeliger dan knoeien met de rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat ik me nog weet te herinneren is dat bij dubbele bemanning de 2e chauffeur binnen 1 uur zijn kaart in de tacho moet hebben.

Dus rijder 1 mag al 1 uur sturen voordat nr2 instapt dit ivm de verplichte rusttijd  van 9 uur rust in een periode van 30 uur, het 1e uur van de 30 uurs periode hoeft niet gezamenlijk (facultatief).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 3-12-2019 om 22:22 zei Durashift:

Maar ehm.. jullie met z'n 2'en redden het toch ook niet in één blok van 30 uur?

 

Je hebt 2x 12.5 rij-uren nodig (= 25 uur) voor uit en thuis. Jullie hebben er 10 per man, dus daar kom je te kort volgens mij.

Het was ook niet de bedoeling om op en neer te rijden, want dat kan niet.

s,morgens om 6.30 begonnen
Wij waren gisterenavond met bakwagen om 21.20 bij de boer om te lossen.
Auto gelijk achter bij het hok, pasjes eruit en lossen, en konden daar blijven staan tot vanmorgen, dus 9 uur ertussen en niets out of scope
Uurtje later na het lossen waar de boer 10 mensen voor had en we niets aan hoefden te doen stond er een volle pan eten op tafel plus halve liters biertje


Wij zijn met bakwagen met zen tweejen aan een stuk, op een paar stops> sanitair bokworst en pasjeswissel naar Brabant gereden, via A3 A48 A61 en om 18.40 terug.
Collega had meer pech richting het noorden en kwam met 9 rijuren aan Bruna, bij Kassel toen wij bijna terug waren.
Hij had veel vertraging ri Kassel, en wij konden eens een keer als een speer over de 3

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^^^ Ja, nou, alleen met een bakwagen en 2 man d'r op... vind ik ook ruim opgezet, zullen wel riant betaalde opfok hennen geweest zijn? :p

 

 

3 uur geleden zei Kiepenboer:

Het was ook niet de bedoeling om op en neer te rijden, want dat kan niet.

 

Nee, dat bedacht ik mij later ook.

 

Maar ehm, om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Als jij en je collega de terugrit dus als 2x enkelvoudige bemanning zouden hebben aangevlogen, dan had het combineren met je collega misschien wel gelukt?

 

Mijn gedachte / voorbeeld

 

1. Jij start dus na de 9 uur 'rust' met rijden, voor een blok van 4 uur.

 

2. Je collega gaat met een taxi / bus een anderhalf uur vooruit naar een plaats waar jij hem dan oppikt. (bonnetje is dan een bewijs dat je collega niet gewoon direct na vertrek bij jou in de auto heeft gezeten en jullie ff gestopt zijn na 5 kwartier om zijn pas in gleuf 2 te duwen).:rolleyes:

3. Hierdoor zit de pas NA het eerste uur in gleuf 2 van jouw tacho, dus dan geldt het 2x max. 15 uur principe, zoals Rob al aanstipte.

 

4. Collega rijdt dan een blok van 4 uur na jouw 1e blok van 4 uur.

5. JIj kan dan de laatste 4,5 uur sturen naar standplaats.

6. Je collega heeft dan nog max. 6 rij-uren over (ervan uitgaande dat hij in de gehele week nog niet aan zijn maximum van 2x 10 rij-uren zit..) om je 'collega' thuis te brengen..

 

Moet wel alles meezitten.. maar dát zat het dus bij jullie rit. :ok:

 

7. Jij hebt eventueel één rij-uur over om op te vangen vanwege vertraging etc. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Vlgns mij gaat die vlieger met dat taxi ritje niet op... Wordt ook gezien als diensttijd….

En "dubbel bemand" betekend dat de 2e man (behalve dat eerste uurtje) ALTIJD aanwezig moet zijn op het voertuig. Dus dat hoppen gaat 'm ook niet worden….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het gaat er toch om dat de terugrit niet als zijnde 'dubbel bemand' aangemerkt kan worden?. Maar gewoon 2 personen die 15 uur diensttijd te verdelen hebben.

 

Dat doe je dan door ná 1 uur van aanvang rit bij chauffeur 1 in te stappen, als chauffeur 2 zijnde. Een dergelijke strekking heb ik in die gelinkte discussie gelezen.

 

Taxi kan ook OV zijn... of gewoon 'het risico' nemen en direct in de auto gaan zitten.

 

Zonder fysiek 2 mensen in de auto lukt het natuurlijk niet, legaal 12,1/2 uur aan rijtijd door één chauffeur weg te trappen.. Bij 10 houdt het wettelijk op.. of men moet ff de magneet aanklikken? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei RobNiat:


 

Punt is dat de auto’s niet ‘dubbelbemand’ hóeven te zijn. Alles kán binnen vijftien diensturen. Alleen is die derde man nodig om het teveel aan rijuren weg te poetsen. 
 

Volgens mij is Kiepenboer al terug trouwens. Dat maakt deze discussie nu overbodig dus. Maar wie weet is het nog eens van toepassing. 


Tis soms wel eens leerzaam om het er over te hebben, want hier zitten me toch een partij slimme mensen😂

Maar die 15 uur daar komt het wel op neer als je zoiets gaat doen, maar of het wettelijk ook kan is dan het volgende.
Tis toch allemaal goed gekomen, want die auto die enkel terug kwam kon vanmorgen om 9.00 schoonmaken en nog een ritje 
in het noorden doen.
Zelf vanmorgen om 9.30 laden Winterswijk en gelost in de buurt van Werlte (D)

20.15 weer terug in het Brabantse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden