[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

5G in 2020, vrachtwagenchauffeurs overbodig


Leidse glibber

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Toch is het zo. Ik kon het ook niet geloven maar ik heb het gezien. Het is ook geen communicatieapparatuur maar, hoe leg ik dit nu uit.... 

 

Als een leek want ik werk er niet mee. Maar d'r hangt een computer in de machine. Daar staan de modellen in die men dient te volgen, even om het even wat. In die computer moet een simkaart. En die GPS draait op 5G. Staat er ook gewoon. 

 

Ik weet wel dat die dingen zeer recentelijk zijn omgebouwd/aangepast. Men komt ook speciale simkaarten brengen als er iets niet functioneert. 

 

Edit: ik denk dat er verschil zit in de vorm van gegevensuitwisseling. Een 5g netwerk voor telefonie is nog niet klaar. GPS kan er waarschijnlijk wel op draaien. Er zijn zelfs bij bol. Com drones te koop die op gps 5g draaien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei steenhaas1:

Toch knap, dat je 5g hebt terwijl de frequenties nog niet gegund zijn.

Er zijn landen die al 5G hebben.....

En denk niet dat het gegund wordt maar dat ieder zijn eigen netwerk “upgrade”....

zie: KPN is al 130 jaar het netwerk van Nederland. Op dit moment maken wij ons netwerk 5G ready. Zo kan jij straks nog sneller, veiliger en betrouwbaarder internetten. 

dit lees je bij meer providers

 

5G heeft ook alleen maar sneller internet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er zijn wel proeven, maar niet landelijk, dus net zoals je opmerkt als er bereik/dekking is

 

En denk niet dat het gegund wordt maar dat ieder zijn eigen netwerk “upgrade”....

 

De frequenties moeten nog geveild worden, de staat wil er ook wat aan verdienen. En upgraden, er is nieuwe apparatuur(zendmasten) nodig.
Bij elke stap zijn er meer masten nodig omdat het bereik minder wordt.
Toen 4g kwam moesten er ook masten bijgebouwd worden.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
26 minuten geleden zei the duke:

Toch is het zo. Ik kon het ook niet geloven maar ik heb het gezien. Het is ook geen communicatieapparatuur maar, hoe leg ik dit nu uit.... 

 

Normaal worden GPS gestuurde machines “gevoed” door het signaal welke afkomstig is van bepaalde satellieten.

 

Deze werken echter niet nauwkeurig genoeg, met een afwijking van 20cm tot enkele meters. Dat zie je dan ook terug op jouw navigatie.je kan dan zomaar aan de andere kant van een kanaal rijden.

 

Om dit op te vangen/corrigeren kan dit gedaan worden via een “steunzender” waar je dus op moet inloggen. Daarom zie je vaak zo’n zendmast bij een boerderij staan, deze steunzender heeft echte een redelijk beperkt bereik van een kilometer of 10 á15.

 

Of dit wordt via een simkaart met een 4G (ook 5G ????) signaal gecorrigeerd naar vrijwel de exacte positie. Met een afwijking van maximaal een paar centimeter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat is dus 5g die simkaart. Of dat ding nu kan schakelen naar 4g weet ik niet. Dat kan je telefoon wel namelijk. Ergens is het trouwens bezopen hé, een waterberging van 85.000 kuub graven en dat moet dan tot op de centimeter. Ik snap dat niet. Geen man die het ziet. Geen eend, vis of kikker die het ook maar een lor interesseert. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei steenhaas1:

En upgraden, er is nieuwe apparatuur(zendmasten) nodig.
Bij elke stap zijn er meer masten nodig omdat het bereik minder wordt.
Toen 4g kwam moesten er ook masten bijgebouwd worden.
 

 

Klopt, naar mate de frequentie toeneemt (3,5 GHz voor 5G tov 1,8 GHz voor 4G) neemt het bereik af en zijn er dus meer masten nodig. 
Meer masten en hogere frequentie betekent ook meer energieverbruik

 

5G zou 50x sneller moeten zijn dan 4G.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
8 minuten geleden zei Vledder:

 

Klopt, naar mate de frequentie toeneemt (3,5 GHz voor 5G tov 1,8 GHz voor 4G) neemt het bereik af en zijn er dus meer masten nodig. 

Klopt, hoorde een getal van om de 300 meter .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
1 uur geleden zei the duke:

Ergens is het trouwens bezopen hé, een waterberging van 85.000 kuub graven en dat moet dan tot op de centimeter. Ik snap dat niet. Geen man die het ziet. Geen eend, vis of kikker die het ook maar een lor interesseert. 

Is denk ik het gevolg van berekeningen op de computer en wat denk je dat er gebeurd als er een bekken goed is gedesigned en niet voldoende capaciteit heeft als het nodig is ? Denk niet dat jij dan de berekeningen of het graafwerk had willen uitvoeren

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
7 uur geleden zei doemijnbest:

Ik denk dat voorladen op een afgesloten terrein binnen 10 jaar heel normaal is met auto's zonder man op de bok.

Uh, op de ECT Delta rijden al jaaaaaren onbemande voertuigen rond….

(en waarschijnlijk onderhand op meerdere plaatsen)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest

Precies, en ze zijn er al mee begonnen als proef  in de Beatrixhaven toen dat nog de grootste terminal was en het Sealand gedeelte erbij kwam tegen Pernis aan. Niets nieuws aan de zon alleen een verdere ontwikkeling van en dat stop je niet en moet je ook niet willen. If you cant beat them join them en denk dat je daar nog het meeste aan hebt want dan heb je in ieder geval wat invloed.😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 5-1-2020 om 07:52 zei jean3:

autonome vrachtwagen 

auto word daar afgehaald door dokwerker en die doet de deuren weer open en zet hem voor een dok om te loss/lad.

 

daarna weer door de dokwerker in een rijvak gezet weer gereed voor de volgende rit.

 

en dit moet je dan in het groot en op langere afstand zien. en dit zou wel eens toekomst kunnen zijn.

 

 

 

Word wel lastig voor die dokwerker als dat zoeen futuristich ding is zonder stuur en cabine😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
48 minuten geleden zei Kiepenboer:

Word wel lastig voor die dokwerker als dat zoeen futuristich ding is zonder stuur en cabine😂

Jij denkt dat er onbemande voertuigen op de openbare weg komen?

zelfs vliegtuigen kunnen een hoop zelf. Toch nog altijd piloten aanwezig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei roadtrain:

Jij denkt dat er onbemande voertuigen op de openbare weg komen?

zelfs vliegtuigen kunnen een hoop zelf. Toch nog altijd piloten aanwezig. 

Ik denk nie te veel, daar hebben ze denkers voor uitgevonden.
Maar hoop toch dat over een kleine 4 weken 2 piloten voor in dat vliegtuig zitten, ander stap ik alsnog uit en ga wel met de boot😂

Nadeel van die boot dat die er wel een week of 3 over doet denk ik zo.

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast doemijnbest
2 uur geleden zei roadtrain:

Jij denkt dat er onbemande voertuigen op de openbare weg komen?

zelfs vliegtuigen kunnen een hoop zelf. Toch nog altijd piloten aanwezig. 

Tot nu toe wel ja, maar ik weet zeker dat er een wereld voor jou open zal gaan als 5G helemaal uitgerold is en de wereld echt drastisch zal veranderen. 

Iets anders maar geeft wel de huidige status aan, wist je dat men al in staat is om een geur via een telefoon te versturen ? Wist je dat als jouw geliefde een kus geeft op de telefoon dat jij , als je je telefoon tegen je mond aanhoudt, gewoon kunt voelen dat het je  geliefde is ?  Is allemaal nog pril maar het kan en het werkt. Ik denk dat we straks sex hebben met een virtuele partner en dat je ook van die partner zielsveel  kunt houden.  Let maar op, het komt er allemaal aan. Kinderen worden straks (50-100 jaar) gemaakt en geboren in een laboratorium en dat ¨gezeur¨van een zwangerschap met allerlei economische nadelen is verleden tijd. 50 - 100 jaar lijkt erg lang maar 80 % van de kinderen die nu geboren worden hebben de kans om 100 of ouder te worden dus zover is het niet meer weg hoor.😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei corydon:

Vuil in een vuilnisbak gooien.

Poepen op een 🚻

Op tijd zijn

Je eigen aanpassen

Iedere dag schoon ondergoed aandoen.....

Zal ik verder gaan?

Bij ons rijden er meerdere buitenlanders die dat kunnen hoor. Anders zouden ze niet lang met onze producten rijden.... 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Dokus:


Een groot verschil is dat je een vrachtwagen zo kan programmeren dat een storing automatisch stopt.....


—- nulli cedo —-

Oh?

 

zolang er nog vliegtuigen neerstorten en Tesla’s vanzelf in de war raken maak ik mij niet druk. Zelfs niet om platooning. Ook dat zou niet zonder chauffeur gebeuren. Wat ik al ooit eerder gezegd heb: dat ze uit experimenten bepaalde snufjes gaan gebruiken om veiliger te kunnen rijden dat geloof ik graag en moedig ik ook aan. Maar onbemand op de openbare weg? Ik zou me maar niet te druk maken. 
ik sluit echt mijn ogen niet voor de technische toekomst maar zie nog te veel simpele dingen haperen. Bluetooth, gps of een heel 4G netwerk wat uitvalt. Je moet er toch niet aan denken.....

mijn huidige nieuwe truck kan niet eens telkens opnieuw contact maken met mijn telefoon..... oorzaak weten ze niet. 
mijn vorige truck raakte op een vaste plek op oa de Afsluitdijk gps kwijt waardoor cruisecontrol stopte......

Men heeft nooit aan kunnen geven wat dit veroorzaakte. (En ik had dat niet alleen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zo lang het met landbouwmachines nog niet lukt om die probleemloos zelfstandig op een akker (dus van te voren ingeprogrammeerd) te laten rijden, zal het in het verkeer zeker nog “wishful thinking” blijven.

 

Dat er het een en ander steeds meer geautomatiseerd gaat worden is een feit. Maar in het gewone verkeer zijn er nu nog te veel variabelen en onzekerheden om dit te kunnen doen.

 

De eerste foto is vrij recent. De ondersteis al enkele jaren oud.

9314845A-6202-408D-BB0F-CEA401DDE97F.png

D2DBA6C7-8D77-411C-B2FA-7D7C96061DA8.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden