[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wel of niet tachograaf gebruiken


1934

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb het ooit al eens zijdelings gevraagd en van Harm een best wel duidelijk antwoord gekregen,nu al enige tijd geleden staande gehouden in Zwitserland waar ik er op werd gewezen om de tachograaf niet te gebruiken,of op outlook off scope te zetten ? Dit alles door de politie autobaan Basel.

 

Gegevens voertuig  kenteken  : -  Vrachtauto 

                                                        -  Word uitsluitend gebruikt privé

                                                        -  Geen enkele lading word ermee vervoerd

 

 

In de praktijk gebruik ik gewoon een de tachograaf ,aan mijn uren kom ik toch nooit en mijn idee is mocht er eens sprake zijn van een aanrijding etc etc zou hij misschien ontlastend kunnen werken !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei 1934:

Dat gaat niet,voertuig is 2,60 breed en blijft dus ten alle tijden vrachtauto gecoditioneerd met temperatuur regeling

Zeer juist. Voor een kampeerauto ben je te breed, en vanwege je theoretische laadvermogen blijf je ook een zware vrachtwagen. Categorie voertuig blijft een N3.

 

Daarmee ben je ook tachoplichtig. Dat jij geen commercieel vervoer doet maakt hiervoor niet uit. Volgens mij mag je hem wel op out of scope zetten, omdat het soort ritten die je ermee doet niet onder commercieel goederenvervoer vallen. Al is de kans dat je dan bij een staandehouding vragen krijgt, zeker niet kleiner.

 

Is een beetje grijs gebied omdat de auto niet als kampeervoertuig op kenteken staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
22 uur geleden zei 1934:

Dat gaat niet,voertuig is 2,60 breed en blijft dus ten alle tijden vrachtauto gecoditioneerd met temperatuur regeling

koelmotor hangt er zelfs ook nog aan als airco ?🤣 Je staat niet zoveel op campings dan zeker ? Maar wel super hoor wat je hebt !!🏆

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Solar op het dak 1400watt  1000ampere aan agm accu,s aggregaat 3,6 kw voor als er echt geen zon is.Als verwarming combi cv installatie van kabola op diesel.(dit dus gelijk de temperatuur regeling volgens RDW) 1600 liter water met drinkwater zuivering en uv lamp.

En campings sla ik inderdaad over,misschien 5x per jaar.En dit allemaal na 29 jaar 6 dgn per week een uurtje of tachtig gemaakt te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-1-2020 om 15:30 zei 1934:

Dat gaat niet,voertuig is 2,60 breed en blijft dus ten alle tijden vrachtauto gecoditioneerd met temperatuur regeling

Als hij op kenteken als vrachtwagen staat blijft dat zo; een controlerend ambtenaar kijkt niet naar de "uitstraling"die gaat uit van de feiten zoals die op het kentekenbewijs staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-1-2020 om 19:27 zei Da Raymzter:

. Volgens mij mag je hem wel op out of scope zetten, omdat het soort ritten die je ermee doet niet onder commercieel goederenvervoer vallen.

Wat soort ritten je er mee doet is niet belangrijk;

Het gaat erom waar de auto voor ingericht is,en dat is"goederenvervoer"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Interessant wel, ik volg even. Ik heb ook een hobbywagen met tachograaf, zo'n mooie oude waar 7 losse schijfjes aan elkaar achter elkaar zitten. 

 

Ik doe er wel nieuwe schijven in maar omdat ik erg weinig rij vervang ik ze niet iedere keer. (de hoofdschakelaar gaat ook uit dus de tijd stopt)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tuurlijk Opa Bert mag je dat vragen,eerst als chauffeur Wijnen transport ,vd Noort,en nog wat kleine baasjes tussendoor daarna in de truck/trailer verhuur gezeten KAV en vervolgens logistik centrum opgezet voor groothandel voor tuin en industrie.En inderdaad altijd 6 dgn per week gewerkt overigens overal gewoon op de loonlijst.Wel met zeer goede (financiele) afspraken ,zoiets als het bij de eigenaar regent dan motregent het bij mij ook en zoals je weet van motregen word je ook heel nat !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-1-2020 om 08:50 zei 1934:

al enige tijd geleden staande gehouden in Zwitserland waar ik er op werd gewezen om de tachograaf niet te gebruiken,of op outlook off scope te zetten ? Dit alles door de politie autobaan Basel.

Met een camper kan je gebruik maken van de vrijstelling op de tachograafplicht. Alleen als je gebruik maakt van deze vrijstelling dan mag de tachograaf out of scope staan.

 

Wanneer mag je gebruik maken van deze vrijstelling?

Alleen als je kunt aantonen dat je nooit meer dan 12 zuivere rij-uren maakt per week en als je nooit beroepsmatig goederen vervoert.

 

Nog steeds moet je dan een deugdelijke registratie van je rij en rusttijd bij te houden. Hoe dat doet mag je, in geval je gebruik maakt van deze vrijstelling zelf weten, maar de inspecteur moet dat dus kunnen controleren en ook geloven want anders is de registratie dus niet deugdelijk.

 

Wat je bijvoorbeeld kunt doen:

- Een reisschema,

- een tabel/logboek met daarop: naam chauffeur, vertrekplaats aankomstplaats, kilometerstand (begin/eind) vertrek+aankomsttijd (werkelijk gereden tijden) + een krabbeltje. 

- printjes van de tachograaf (waar dan geen pas in zit omdat de tachograaf out of scope staat ). 

- track and trace of plot/log software waar je printjes van kan maken

 

Ondanks de vrijstelling moet je nog steeds blijven voldoen aan de pauze regels van de Arbeidstijdenwet. Je kan dus niet op vrijdag avond in je camper stappen en 12 uur lang trappen zonder rust.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden