Spring naar bijdragen

Recommended Posts

• Forumlid

Volgens mij officieel nog niet. Je mag er aan beide kanten van de grens mee rijden, maar officieel niet de grens over. Hiervoor zijn bilaterale verdragen tussen de betreffende landen nodig en die zijn nog in onderhandeling. Daar staat tegenover dat waarschijnlijk geen agent daar speciaal voor gaat bekeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Ik lees dat het wel volop schijnt te gebeuren, maar formeel nog niet is toegestaan. 

Duitsland stelt extra eisen:
Alle LZV’s in Duitsland moeten straks zijn uitgerust met een zogenaamde Abbiegeassistent. Dit is een hulpsysteem dat de dode hoek naast de truck bewaakt en de chauffeur bij het rechts afslaan waarschuwt als zich voetgangers of fietsers in deze zone bevinden.

Tevens moeten de zijmarkeringslichten bij het afslaan over de hele voertuiglengte knipperen om andere verkeersdeelnemers beter te waarschuwen. Alle LZV’s die na 1 juli 2019 zijn toegelaten, moeten vanaf 1 juli 2020 met de nieuwe rij-assistentsystemen zijn uitgerust. Voor LZV’s van voor deze datum geldt een overgangstermijn tot 1 juli 2022.

En het treingewicht blijft ook voor LZV 40 ton (intermodaal 44 ton).       

Belgie en Nederland schijnen ook nog aan regelgeving te werken          

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Officieel niet Schoenenreus. Reglement 96/53/EC bepaalt de maximale maten en gewichten van voertuigen in grensoverschrijdend verkeer binnen Europa. Landen mogen daar op individuele basis positief van afwijken (langer en/of zwaarder toestaan). LZV maten en gewichten staan niet in dit reglement. Oa. Duitsland, Nederland en België staan LZV's toe op hun grondgebied. Je mag er in dat land dus mee rijden als je voertuig aan de eisen van dat land voldoet. Om officieel ook de grens over te mogen met de complete combinatie moet er een bilateraal verdrag tussen die beide landen liggen waarin dit toegestaan is. Zover mijn kennis reikt, ligt zo'n verdrag er niet tussen NL en D of tussen NL en B.

Samenvattend: officieel moet je de LZV dus net voor de grens splitsen en met 2 voertuigen over de grenslijn brengen en dan mag je weer aankoppelen en met je complete LZV verder rijden. Uiteraard doet nagenoeg niemand dit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Kweetnie maar o.a Olderburger, Hartman, Brinkman, de Ridder gaan gewoon compleet vanaf Aalsmeer naar Zweden.

Heb begrepen van iemand dat er wel tuv op moet zitten. Kun je in Zeewolde laten keuren.

Al wel een jaar als het niet langer is gaan ze compleet door.

Daarvoor gingen de lzv's hier in de buurt uit elkaar om in Zweden weer verder te rijden.

Reinig rijdt ook met lzv vanaf Bremen naar??? NL bakwagen met dld trailer... En andersom ook gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
23 uur geleden zei Vledder:

Ik lees dat het wel volop schijnt te gebeuren, maar formeel nog niet is toegestaan. 

Duitsland stelt extra eisen:
Alle LZV’s in Duitsland moeten straks zijn uitgerust met een zogenaamde Abbiegeassistent. Dit is een hulpsysteem dat de dode hoek naast de truck bewaakt en de chauffeur bij het rechts afslaan waarschuwt als zich voetgangers of fietsers in deze zone bevinden.

Tevens moeten de zijmarkeringslichten bij het afslaan over de hele voertuiglengte knipperen om andere verkeersdeelnemers beter te waarschuwen. Alle LZV’s die na 1 juli 2019 zijn toegelaten, moeten vanaf 1 juli 2020 met de nieuwe rij-assistentsystemen zijn uitgerust. Voor LZV’s van voor deze datum geldt een overgangstermijn tot 1 juli 2022.

En het treingewicht blijft ook voor LZV 40 ton (intermodaal 44 ton).       

Belgie en Nederland schijnen ook nog aan regelgeving te werken          

De toegestane bestreken baan is in DLD ook 2 meter krapper dan in NL. 

Citaat

(..) Een LZV in Duitsland, dat was heel lang vloeken in de kerk, maar nu lijken de Duitsers toch bekeerd. Aan de grensoverschrijdende inzet van LZV’s zitten nog wel wat haken en ogen vast.   (..)

De draaicirkel is ook een kritisch punt: de zogeheten ‘bestreken baan’ mag in Nederland 14,5 meter zijn, bij de Duitsers slechts 12,5 meter. Ook naar de dolly kijken de Duitsers streng. In Nederland mag een dolly twee draaipunten hebben, in Duitsland drie. Een hoekverdraaiing van de trekboom van de dolly mag in Duitsland wel, in Nederland niet. Om toch de krappere draaicirkel te halen, lijken gestuurde assen op de dolly de enige oplossing. Die worden door de Duitsers niet gezien als draaipunt!  (..)

Bron : https://www.ttm.nl/nieuws/hoe-kom-ik-de-grens-over-met-de-lzv/97021/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
Op 21-1-2020 om 21:42 zei road train:

Hoe staat het er bij met die lzv  s mogen die nu al de grens over? Zag vorige week wel een noorse lzv staan bij Muiden op een parking  

Vannacht kwam er bij Bremen nog eentje van Hartman full speed voorbij, dus zal wel legaal zijn lijkt me.

• Like 1
  • Haha 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
18 uur geleden zei Durashift:

De toegestane bestreken baan is in DLD ook 2 meter krapper dan in NL. 

Dat klopt inderdaad maar gek genoeg is dat met een vrijwel starre combinatie gewoon haalbaar. Dan vallen de Nederlandse LZV's met al die stuurassen toch ruim binnen de wetgeving zou je zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 uur geleden zei Dokus:

Reynart reed in de jaren 90 al zo naar Rusland

1 uur geleden zei doemijnbest:

Rynart ging zelfs naar Teheran ermee dacht ik.

Klopt allebei, alleen wel vanaf het "ijzeren gordijn" destijds. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators

Ja, mooie proef hoor en gaat er zeker komen en ook Europees waarschijnlijk. En als de overheden stoppen met het subsidieren van railverkeer dan wordt het alleen maar interessanter maar ik geloof daar eerlijk gezegd nog niet zo in.😉 Tevens gaat het , zoals ik het lees, niet om zwaarder te gaan rijden maar meer gericht op volume transporten.😉. Misschien beter om de CO2 uitstoot per kuub transport te gaan aanhouden en niet meer per ton.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
Op 22-1-2020 om 21:58 zei Durashift:

Om toch de krappere draaicirkel te halen, lijken gestuurde assen op de dolly de enige oplossing. Die worden door de Duitsers niet gezien als draaipunt!  (..)

Een gestuurde as wordt hier ook niet als draaipunt gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Maar gestuurde assen op een dolly lijken mij weer contraproductief werken, daarmee bedoel ik dat ze de trailer verder naar binnen trekken en dus de draaicirkel op een rotonde negatief kunnen beïnvloeden?? 

Link naar bericht
Deel via andere websites